Vad händer här? Och varför?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eppi

Vad händer här? Och varför?

Inlägg av eppi »

Vad händer här? Och varför? Man vill ju bli lite elektronisk. Vore tacksamt om det förklaras som till en sexåring, en "förståndig" sådan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko

Re: Vad händer här? Och varför?

Inlägg av Tekko »

Det där kan du ersätta med en vanlig diod.
eppi

Inlägg av eppi »

Då är frågan varför en "diod" skall behövas när det redan kommer plus likström genom denna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Som ett skydd.
Och Dioden kanske inte var uppfunnen 1927!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

\(Q_1\) och \(R_E\) fungerar tillsammans så att punkten \(V_1\) får en konstant spänning ..?

Om man "stör" \(V_1\) så uppstår samma ändring i \(V_2\) men förstärkt med kvoten som bestäms av operationsförstärkaren?
eppi

Inlägg av eppi »

Tackar nu har jag fått tillräckligt att tänka på en tid. Är inte trianglen en diod? Men nu när det tydligen inte är så ... operationsförstärkare, jippi!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det är inte en diod som transistorn fungerar som.
The simple but complex current mirror. At first sight, the current mirror looks a simple bare circuit (Fig. 1); but actually, it is an odd, strange and exotic circuit that is never explained (there are only some guessworks). It is a great paradox that everyone knows what a current mirror is but nobody knows how it operates.
http://en.wikibooks.org/wiki/Circuit_Id ... _Direction
RoPa

Inlägg av RoPa »

@4kTRB, En transistor kopplad så fungerar som en diod, som Tekko skriver.

@Lasp, inte transistorn heller :wink:

@eppi, I den kretsen utför inte den transistorn någon funktion, då varken Vcc eller Va är specificerade eller relaterade.
Inte heller den resistor som är ritad under texten Iref anges som resistor.

Man kan misstänka att Iref sätts genom att låta Vcc - Vbe läggas över RE + resistorn under Iref, men en strömspegel matas med en ström och hur den strömmen bestäms ligger utanför spegelns funktion och är irrelevant.

Ren konkret utgör transistorn ett spänningsfall på en Vbe vid Ice=Iref. Praktiskt sett så är den ekvivalent med en diod. I kretsen utför den ingen funktion.

Att strömspeglar inte skulle vara förklarade är nonsens, det finns ingen paradox i en strömspegel, vilket den länkade artikeln kommer fram till i slutet trots det som hävdas inledningsvis (dramaturgi?).
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

"Det är inte en diod som transistorn fungerar som."

Jag bara hänvisade till det andra skriver.
eppi

Inlägg av eppi »

Nu kommer där in spänning eller vad vi skall kalla det för till vänster och samma till höger som i sin tur gör att spänningan går igenom då från vänster och förstärks inte eftersom det förmodligen inte går att få ut mer eftersom spänningen höger inte är starkare. Jag har fattat galoppen, skall lära mig vad dom olika vänster och höger heter.
Sen är frågan vad man skall med en diod till från en likspänningskälla? Här går det framåt men på låg nivå.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nej, det låter inte som att du har förstått.

Kort fungerar kretsen som så att operationsförstärkaren (triangeln) ser till att Q2 öppnar upp precis så mycket att spänningen över den högra RE blir lika stor som spänningen över den vänstra RE. Eftersom ström = spänning / resistans så blir strömmen genom de båda motstånden (RE) naturligtvis lika stor, om resistansen är lika stor.

Ingen ström flyter från kretsens vänstra del till den högra delen.
eppi

Inlägg av eppi »

Walle jag har bara kommit till den lilla transistorn på vänster sida och har det fortfarande. Den som kunde jämföras med en diod. Här jobbar man inte på accord. Vill bara riktigt förstå från min grund. Tycker det är kul med en transistor som ser så oansenlig ut och på likström.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jaha, jag trodde du pratade om hela kretsen :)

Transistorn är en strömförstärkare, d.v.s. en ström som flyter mellan bas och emitter tillåter en större ström att flyta mellan kollektor och emitter. Hur stor den större strömmen blir beror på hFE, förstärkningsfaktorn. Om transistorn har hFE = 100 och Ib (strömmen genom basen) är 1 mA så blir Ic (strömmen genom kollektorn) 100 mA. Ie (strömmen genom emittern) blir givetvis Ib+Ic.

I kretsen ovan används inte den vänstra transistorn för sina strömförstärkande egenskaper, ej heller används det faktum att den beter sig som en diod när den är kopplad som den är. Den används enbart för sitt framspänningsfall, men faktum är att den inte ens behöver vara där, den tillför ingenting till kretsens roll som strömspegel.
eppi

Inlägg av eppi »

Tackar det skall jag smälta när jag har skippa något annat.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Konsten att få elektronisk kretsar med hög noggrannhet ?
Utan att använd special komponenter......

OM båda transistorn är så lika som möjligt är vid samma temperatur.
Finns möjlighet att deras elektriska egenskaper är identiska.
Och därmed tar ut varandra förändringar på grunda av temperatur ålder med mera.....
Skriv svar