Mikrofonförstärkare brummar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Mikrofonförstärkare brummar

Inlägg av MadModder »

Har tröttnat på brummet från min mikrofon som följde med ljudkortet, så jag byggde den här förstärkaren, som går på ett 9V-batteri, och matar signalen till line-in istället. Fy fan, tänkte jag, det här måste ju bli hur bra som helst jämförelsevis.

Men icke. Det blir nästan mer brum.
Fattar ingenting. Har skärmad kabel från mikrofonkapseln, och från lådan till ljudkortet, och en låda i aluminium, som är kopplad till jord. Oooo varför? :(

Bild
Bild
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Är det 50Hz brum du har? Jag byggde en mic förstärkare en gång och det var inget lätt projekt kan man lungt säga...

Jag lyckades väl något sånär men lite brum och en hel del brus hördes när man kranade på full förstärkning (ca 60dB).

Skärmning är väl A och O som det brukar heta. Har du 2-ledare + skärm till micen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

ja och ja
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Prova att ta en liten skruvmejsel och peta på några strategiska ställen för att försöka hitta var din krets är mest känslig. Tex. biasing filtret till mic:en.

Prova också att ta bort anslutningen av skärmen till micen och se hur resultatet blir.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det blir ingen skillnad i störningsnivå mellan de ställen där det blir störningar om jag petar.
Och det blir ingen skillnad om jag inte har skärmen ansluten. Det blir precis lika mycket mer brum om jag håller handen i närheten av kabeln.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Om du kopplar bort signalledaren till micen blir det tyst då? Isåfall kommer störningarna in via micen eller kabeln.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, faktiskt. När jag lossade insignalen från kortet försvann allt brum. Hmm...

Det är bara lite lite brus. Enligt cooledit ligger det endast på -70dB

Om jag har signalen inkopplad, och håller i mikrofonkapseln, så brummar det inte heller

[edit]
Tog en annan mik-kapsel. Inget brum. Men lite lägre signal.
Det är en sån kapsel med tre anslutningar som ska ha ca 5V. Men jag tog bara jord och signal. Ska se om jag hittar några andra...

[edit] Hittade en till, med två anslutningar. Högre signal. Lite lite brum. Det försvinner när jag tar i kapseln. Ingen skillnad om jag jordar kapseln. Den är ju redan det via signaljord :P
Senast redigerad av MadModder 7 januari 2006, 02:10:10, redigerad totalt 1 gång.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Testa att koppla in micen igen men ta bort bias:en till micen och kolla om brummet kommer tillbaka. Är det tyst så kommer brummet in via mic-elementet. Och då vet jag inte vad man ska göra... köpa en bättre mic kanske...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Utan biasmotståndet blev det inget 50Hz-brum, däremot en massa övertoner på 50Hz, som om jag skulle peta med mejseln nånstans.

Men om jag håller i kapseln med ett finger och spelar in en snutt, och sen kör FFT-filter och tar bort allt över 100Hz och förstärker upp, så hörs inget brum alls! Nåja. Det är bättre än vad det var innan. Frågan är hur det hade blivit om jag bara bytt ut kapseln i originalmiken...
Men nu är det för sent. Jag har gjort såhär:
Bild
Blev den inte söt, så säg... :lol:

Den långa armen funkade som en resonansförstärkare för vibrationer i datorbordet. Mindre bra... Nu är det bara det minimala brummet kvar. Köper nog en bättre kapsel när jag får lust. :)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nu förstod jag inte riktigt. Vad det alltså 50Hz i bordet som du har lyssnat på?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej nej...
Vibrationerna är något jag inte har nämnt alls förut. Det lät som någon slog på en bongotrumma så fort jag t.ex satte armbågen på bordet :D

Brummet och det har inget med varandra att göra.

Här är iaf ett ljudprov. Lite ljud från Boys in the hood i bakgrunden, och så lite vissel av mig mot slutet.

http://madmodders.se/temp/ljud/miktest.mp3
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Var detta inspelat då du höll i micen med fingret? Hur mycket skiljer det sig i dB med och utan finger?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej det där var utan finger.
Jag kan inte kolla skillnaden, för när jag håller fingret där blir det ett lågfrekvent brus istället (som knappt hörs) som har ungefär samma amplitud. Men jag kan definitivt inte höra något brum alls med fingret på miken.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Kabeln till micen är skärm och två ledare? Är den ena ledaren (minus)kopplad till skärmen vid själva micen? Om skärmen INTE är ansluten till minus kan isåfall prova:

Dela upp bias motståndet (ca 1k eller vad du har) till två stycken 500ohm och sätt det ena till plus och det andra till minus. Minus motståndet kopplar du till nollan och parallellkoppla minusmotståndet med en elektrolyt 100uF tex. Skärmen kopplar du direkt till nollan.
Tekko

Inlägg av Tekko »

:lol: :lol: Den så lite fånig ut :wink: :lol: :lol:
Skriv svar