Som en del säkert vet så frilansar jag en hel del som bildtekniker och håller på att bygga om en gammal militär sambandsbil till en "mini DIY" OB-buss...
Grundtanken var att mest använda befintlig utrustning från företaget jag jobbar åt, men jag blev lite sugen och köpte en Blacmagic Design ATEM 1M/E bildmixer. Sedan har det rullat på med diverse annat videorelaterat, och planen har nu ändrats till att försöka bygga upp en komplett produktionsutrustning lagom för mindre bild-jobb. Samtidigt håller en kompis på och köper en del kamera-relaterat. (Nyligen en Steadicam, kamera och trådlös länk).
ATEM-mixern är en liten söt bildmixer som styrs antingen via en programvara på en dator eller via en kontrollyta.
Detta för oss över till mitt senaste projekt...
Jag tittade en del på BMDs egen kontrollyta till mixern, den ser trevlig ut men jag gillade inte riktigt upplägget på den och tyckte inte den var värd sitt pris riktigt. Då hittade jag http://www.skaarhoj.com som har utvecklat en egen kontrollyta och släppt den som OpenSource... =) Skaarhoj har skrivit ett Arduino library som fixar allt som behövs i kommunikationen med mixern.
Jag har utgått från Skaarhojs library och mycket av hans andra tankar och lösningar, men jag har lagt upp det lite annorlunda.
Det första jag gjorde var att rita ett kort för att montera knapparna på. Det var ett antal år sedan jag cad:ade kretskort senast och jag har mest ritat hålmonterat. Nu blev det ett kretskort med valbara placeringar av knapparna. Detta kort använder jag sedan två av i min kontrollyta. Kortet beställdes från ITead. Kortet rymmer 24 knappar med vardera en röd/grön led. Tre PCA9685 LED-drivare sköter PWM av alla LED och två MCP23017 I/O-expandrar tar hand om knapptryckningarna. Dessa pratar sedan I2C med en Arduino Mega.
Här valde jag en annan lösning än Skaarhoj, han har några olika kort med upp till 8 knappar på. Med min lösning behövde jag bara ta fram ETT kort som jag bestyckar olika...
Jag valde först att montera LCD och encoder m.m. på Vero-kort. Men nu när jag börjar bli klar och allt fungerar så inser jag att jag inte kan ha det så, utan jag har beställt riktiga kretskort även för LCD, Encoder, IO-interface och en liten Shield till arduinon för anslutningarna. Även om bara jag ser insidan så stör det mig tillräckligt för att vilja ha det 100% perfekt... *hehe* (man är väl nörd då kanske...)

För övrigt så kan jag säkert lyckas sälja ett ex eller två av burken om jag anstränger mig lite...
Tyvärr fotade jag inte så mycket under bygget, jag hade fullt upp med att njuta av bygget!

Här kommer iaf några bilder av slutresultatet. Fler bilder bl.a. på insidan kommer senare.
Ett hedersomnämnande till den som ser vilken film som visas på preview-skärmen...

Mer bilder kommer när de nya kortet som ersätter Vero-korten leverarats om några dagar!