Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Arduino styrning av automatlåda (4l80e)
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=44945

Författare:  Bosen [ 21.28 2010-09-03 ]
Inläggsrubrik:  Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Tjena!

Jag har en gammal Cadillac från -64 som till viss del är lite moderniserad. Nu tänkte jag modernisera lite till :)
Jag har länge velat ha en växellåda med bättre utväxling och helst lock-up (detta är en funktion som låser turbinen, så att lådan slutar slira. Därför blir det mindre förluster i kraftöverföringen). Problemet har varit att min motor på 500 kubiktum (8,2 liter) enligt de som redan har testat, alstrar för mycket vrid för att kunna använda de vanligaste traditionella automatlådor med överväxel och lock-up, som t.ex TH700 eller TH200 lådorna.
Det man får reda på om man letar lite på nätet, är att 4l80e automatlåda är nästan odödliga, men kräver en avancerad (nåja ;)) elektronisk styrning för att fungera. Jag började leka lite med min Arduino, och kom fram till att en styrning till den växellådan ska jag nog klara av att bygga :)
Helt plötsligt så sprang jag på en 4l80e för en billig peng, och i måndags så var jag i Uddevalla och hämtade min nya växellåda!

Att styrning skall baseras på en Arduino hade jag redan bestämt, men jag kom fram till att en Arduino Nano passar detta bygget väldigt bra så en sådan är nu beställd!

Det finns en DIY styrning till 4l80e baserad på Megasquirt, som heter MegaShift. Där har jag hämtat lite info och inspiration till komponentval.

Växlingen på en 4l80e låda hanteras av två solenoider:
1:a växeln - Solenoid A aktiverad
2:a växeln - ingen solenoid aktiverad
3:e växeln - Solenoid B aktiverad
4:e växeln - Båda solenoiderna aktiverade

Vidare så finns det en PWM-styrd solenoid (PCS) som styr linjetrycket, d.v.s. hur hårt lådan växlar.
Ytterligare en solenoid (TCC) aktiverar Lock-up.

Jag har suttit lite med EAGLE och försökt få ihop ett litet schema för drivarna till solenoiderna, och har kommit fram till detta:
Bilaga:
4l80e-1.png

Vad tror ni om detta?, har jag missat något. Tips eller funderingar?
Observera att det är första gången jag använder EAGLE så jag tar gärna emot tips om jag har ritat dumt eller något liknande :)

Här är en länk till lite info om 4l80e-lådan: http://forum.efilive.com/showthread.php?4305-4L80E-Reference-Material

EDIT: lade till ovanstående länk

Författare:  PeterH [ 21.39 2010-09-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Jag kan egentligen inte motivera varför men jag tror det är bättre att välja PNP trissor att driva solenoiderna. Har för mig att mikroprocessorer har lättare att sänka än att driva en utgång :humm:

Författare:  rehnmaak [ 22.06 2010-09-03 ]

Det blir jobbigt med nivå-skift om man ska ha PNP. Jag skulle använda mosfet:ar.

Författare:  Swech [ 22.23 2010-09-03 ]

Hur mycket drar solenoiderna då?
Är det inte extrema strömmar så funkar det fint med NPN transistorerna.

Däremot :humm: vad gör dioderna i serie med givarna/knapparna?
Vart sitter dessa givare/knappar?

Ytterligare en grej, om du separat avsäkrar dina solenoider så frågar man sig vad som kan
hända om solenoiderna faller bort men arduinon fortsätter att gå?
Finns det något läge som är skadligt/farligt för lådan/bilen...

Swech

Författare:  Bosen [ 22.54 2010-09-03 ]

Exakt vad vad solenoiderna drar vet jag inte riktigt, men det är inga större strömmar det handlar om. Inget är skadligt för lådan om solenoiderna faller ur.... 2:a växeln läggs i och sen händer inget mer. GM:s ingenjörer tänkte till: 2:an går att starta på och går att köra till verkstaden med... Detta kallas "limp-mode".
Switcharna sitter i lådan och talar om vilket läge man har lagt växelspaken i (PRND321) genom att känna vilken väg oljan tar. Dioderna satte jag där för att jag tänkte att det borde skydda mot felkoppling... Bara en egen liten idé.... Är det dumt?

Författare:  Swech [ 23.07 2010-09-03 ]

Du bör ha ett bättre avstörningsskydd istället för dioderna.
T.ex. ett RC filter.

Jag hade kopplat såhär.
Från 12V - motstånd på 4k7 - till extern brytare. Motsvarande punkt Katod idag
på ditt schema.

Från samma punkt. 100k ohm motstånd in mot processorn
andra sidan motståndet 100nF till jord
Parallellt över kondensatorn en 5V6 Zener diod.

På detta sätt så slipper du att leda ut din 5V från processorn ut i brytarna i motorn.

Swech

Författare:  Glenn [ 01.11 2010-09-04 ]

Ska du ha enbart manuell växling menar du ? annars behöver du ju plocka in varv och hastighetssignaler också.. eller är det en senare fråga ? (på racebilar har man ju ibland manuellt ventilhus för att ha full kontroll, därav min fråga.)

F2 verkar lite väl biffig också ?

..Sen rent allmänt så har jag svårt för den plussymbolen du använder utan föredrar en ring med plus i (finns också i eagle), men det är ju en ren smaksak, däremot bör alltid pilen peka uppåt (vilket den inte gör på pin27) och jord neråt (vilket stämmer) ..Jag skulle även undvikit att korsa ledarna i "onödan" som du gör mellan pin 16 och D5 och pin 15 och D6, hade du flyttat dom lite åt höger (och ägen GND ovanför då) så hade det blivit mer läsbart.

..Inte för att vara messerschmitt då, utan för att du frågade :) annars hade jag inte påpekat det..

Författare:  Fritzell [ 08.57 2010-09-04 ]

Intressant projekt och imponerande motor i din Cadillac :mrgreen:. Vet inte om det kan va till nån hjälp men en overdrivesolenoid till Volvo 740/240 drar ca 2A på 12V.

Författare:  Bosen [ 09.32 2010-09-04 ]

Automatisk växling ska det ju va (även om första versionen av programvaran antagligen kommer att vara med manuell växlig för att kolla så allt fungerar först). Jag behöver plocka in hastigheten med VSS (Viechle Speed Sensor) som finns på schemat. Det är en induktiv givare som ger 40 pulser per varv på kardarnen (sitter på utgående axeln). Och så behöver jag plocka in gasspjällets läge via en TPS (trottle position sensor) som inte är inritad ännu.

Jag har inte mätt upp solenoiderna än, men jag tror att dom drar runt 2A precis som overdrive-solenoiden Fritzell pratar om.

Författare:  Swech [ 10.51 2010-09-04 ]

med 2A så behöver du nog en småsignalstransistor till som driver
din större transistor.
Koppla "darlington" så funkar det.

Swech

Författare:  Norpan [ 12.25 2010-09-04 ]

Är det inte enklare med en MAP-sensor för att styra oljetrycket och växlingsvarvtalet.
Både TH350"C" och TH700 (de enda jag pillat i) har ju en mekanisk version som styr trycket i lådan med insugstrycket.
Detta styr ju även vilka varvtal det ska växlas vid med hjälp av "guvernören", centrifugalregulatorn på utgående axel.
Lågt tryck i insuget (mycket undertryck) = lågt oljetryck = mjuka växlingar och tidig växling.
Högt tryck i insuget = högt oljetryck = hårda växlingar och sen växling.
Mopar körde väl med "spjällägesgivare" vill jag minnas, ett stag med en hoper länkar på från gasspjället till växellådan som var minst sagt knepigt att ställa in.
Mopar körde väl med "spjällägesgivare" vill jag minnas, ett stag med en hoper länkar på från gasspjället till växellådan som var minst sagt knepigt att ställa in.
En spjällägesgivare är nog enklare att få till, men det känns som att insugsvacuum är enklast, och är dessutom bra kopplat mot vridmomentet.

Var förövrigt lite försiktig med de mjuka växlingarna, Gm:s "riding on a cloud" känsla med obemärkta växlingar sliter en del på lamellerna.

Kanske en koppling mellan ingående och utgående varvtal så om lådan börjar slira så höjs oljetrycket, men det är kanske knepigt iom att det slirar i convertern mest hela tiden om den inte är låst.

Verkar som det ska pwm:as till lockupen åxå.
http://img169.imageshack.us/img169/7449 ... monro3.png
http://img405.imageshack.us/img405/9185 ... cc2iw3.png
http://forum.efilive.com/showthread.php ... e-Material

Författare:  Bosen [ 13.18 2010-09-04 ]

Jag har funderat på Map-sensor, och ja, det blir en enklare installation, men jag tror tps är smidigast att få att fungera. Just den låda som jag har kommer från en diesel pic-up från -91 och just på den modellen styrs den via tps.
Det finns en ISS som håller reda på ingående varvet och på så sätt kollar om lådan slirar..men den funktionen blir något för framtiden :)

EDIT:
En anlednig att jag vill använda TPS är att jag har en, men jag har ingen MAP-sensor liggandes.

Författare:  Glenn [ 13.48 2010-09-04 ]

Fritzell skrev:
Intressant projekt och imponerande motor i din Cadillac :mrgreen:. Vet inte om det kan va till nån hjälp men en overdrivesolenoid till Volvo 740/240 drar ca 2A på 12V.

Men det är väl en planetväxeloverdrive ? ..det är ju en rent mekanisk konstruktion.

Författare:  Fritzell [ 13.51 2010-09-04 ]

Jo men den går på olja och har en mekanisk excenteroljepump.

Författare:  Bosen [ 17.14 2010-09-04 ]

Som Norpan påpekade innan så PWM:as lockup-solenoiden också, men det är inte så krävande funktion och i de flesta fallen går den även att köra även den helt utan PWM, även om just jag hade tänkt att PWM:a den.... men just programvaran för denna funktionen kommer jag att skjuta på framtiden... det viktigaste är att få till växlingen och linjetrycket... lockupen klara man sig utan ett bra tag frammåt...

Författare:  Norpan [ 17.37 2010-09-04 ]

>Just den låda som jag har kommer från en diesel pic-up från -91 och just på den modellen styrs den via tps.

Det spelar ju egentligen ingen roll eftersom du ska bygga en egen styrning.

Var det en centrifugalreglerad insprutningspump på den förstår jag mycket väl om varför de använt tps.
De är i princip vidöppna hela tiden och reglerar med enbart bränslemängd istället.
De blir då svåra att reglera med en mapsensor då det inte finns nåt undertryck att mäta, så där kan ju tps verka lämpligt.
Du får mycket gärna bygga med tps om du vill det men insugstrycket säger mer om vridmomentet än spjälläget.
Å andra sidan kan den nog bli stabilare i växlingarna med tps, eftersom insugsvacuumet minskar när den lägger i en högre växel, så har du ingen hysteres så kan den kanske vilja växla ned igen.
Å tredje sidan får du nog göra en array med lämpliga växlingsvarvtal och växlingstryck i förhållande till spjälläge för att få den att växla lagom hårt och vid lagom varvtal hela tiden.
Å fjärde sidan får du antagligen göra det med mapsensor åxå. :vissla:

Författare:  Bosen [ 18.02 2010-09-04 ]

ja, givetvis behöver jag göra en array för olika växlingstryck och det är ingen skillnad om jag använder TPS eller MAP-sensor. egentligen tror jag inte det spelar någon större roll för funktionen vilket jag använder. Första versionen kommer jag att använda tps... om inte någon vänlig själ har en billig MAP-sensor som fungerar detta... för jag har upptäckt att de är ganska dyra nya :(

Författare:  Norpan [ 18.22 2010-09-04 ]

Åk till en bilskrot och hämta en från en SAAB mellan 94 och 98, sitter på fusktorpeden på högersidan.
Finns billiga enligt bildelsbasen men inte i närheten av Pussmountain.
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20054717

Författare:  Glenn [ 20.48 2010-09-04 ]

Går att sampla från freescale också om man vill :vissla:

Författare:  Andy [ 21.08 2010-09-04 ]

Tryckkontrollventilen är väl en proportionalventil?

Om lådan kommer från en diesel får du nog fixa en annan turbin också, stallspeed varvet ligger vanligen betydligt lägre på dieslar än på bensinmotorer.

Författare:  Bosen [ 09.26 2010-09-05 ]

Turbinen kommer inte vara något problem eftersom jag har en extremt lågvarvig bensinmotor med mycket vrid!

Författare:  Andy [ 09.34 2010-09-05 ]

Jo jag vet att 500’an ger ett bra vrid, en polare hade en sådan med TH425’a i en Eldorado för många år sedan som vi hade i bitar.
Dock har turbodieslarna väsentligt högre vrid och en lägre tröskel där det börjar. Jag påstår inte att det inte skulle gå att köra ändå bara att det knappast blir optimalt till din motor.

Författare:  säter [ 11.29 2010-09-05 ]

Norpan skrev:
Du får mycket gärna bygga med tps om du vill det men insugstrycket säger mer om vridmomentet än spjälläget.

På min TH-400 med Diesel, styrs modulatorn av ett "konstgjort" vakuum, som åstadkoms med en ventil kopplad gasreglaget.
Med andra ord styrs det indirekt av gaspedalens läge.
Inga problem här med dålig hysteres eller liknande.

Författare:  Norpan [ 17.18 2010-09-05 ]

:D
Låter som en väldigt amerikansk nödlösning för att slippa ändra på lådan.

Författare:  Bosen [ 17.28 2010-09-05 ]

Jag har hela tiden under min planering av detta bygget varit helt övertygad om att turbinen inte kommer att bli något problem, men eftersom det kom upp i denna tråden så forskade jag lite till i just detta och hittade bland annat detta:
"As for the torque converter, there are said to be 3 stock models. Low, Medium, and high stall models. The low stall converter was for the 6.5 and 454, medium stall models for the 305 and 350 in 2500's from 96+, and the high stall for the 4.3L that was offerred in some of the fleet 2500 trucks. The low stall model though is regarded as the best all around converter for most all of the V-8's except for the 305." i denna tråden!

Det bekräftar ju bara min tanke!! om man forskar lite till så visar det sig att "low stall" modellen ligger på 1800 varv och om inte jag missminner mig så har jag stallspeed på 1900 i min th400, och den skulle gott och väl kunna vara lägre... så jag ororar mig inte för turbinen alls.... och om inte annat så får jag väl leta upp en annan turbin i framtiden!

jag tänkte också påpeka att det finns en del eftermarknads-styrningar till 4l80e (som kostar en massa $$):
TCI
Baumann TCS
Compushift
Alla dessa använder TPS istället för MAP, så jag börjar nog med det iallafall :)

Författare:  Bosen [ 09.26 2010-09-06 ]

Swech skrev:
med 2A så behöver du nog en småsignalstransistor till som driver
din större transistor.
Koppla "darlington" så funkar det.

Swech

TIP120 är ju en darlington transistor. Jag trodde att det skulle funka direkt. Om inte, finns det andra förslag på komponenter?

Författare:  Andy [ 10.32 2010-09-06 ]

TIP120 funkar bra till detta.

Författare:  Bosen [ 19.29 2010-09-06 ]

Betyder det att du tror det fungerar utan en extra småsignalstransistor?

Författare:  Norpan [ 20.28 2010-09-06 ]

Drivtransistorerna är ju inbyggda i darlingtontransistorerna, har du bara en basspänning som är runt 1,5V över emittern så de öppnar helt så.
Har inte kollat men strömförstärkningen brukar ligga runt 1000 ggr, så har du 1 mA in på basen så har du drivning till 1A.
Jag för min del hade använt mosfets, men det är ju jag det.
Ska du inte upp för långt i pwmfrekvens så går det bra med TIP120-transistorn

Författare:  Bosen [ 20.47 2010-09-06 ]

TIP120 har jag valt för att dom fungerar i megashift (megasquirt styrningen jag berättade om innan) men det finns dom som har ändrat till mosfet (RFP30N06LE) just på PCS (oljetryckssolenoiden) men de andra solenoiderna har funkat med tip120.

Swech skrev:
Du bör ha ett bättre avstörningsskydd istället för dioderna.
T.ex. ett RC filter.

Jag hade kopplat såhär.
Från 12V - motstånd på 4k7 - till extern brytare. Motsvarande punkt Katod idag
på ditt schema.

Från samma punkt. 100k ohm motstånd in mot processorn
andra sidan motståndet 100nF till jord
Parallellt över kondensatorn en 5V6 Zener diod.

På detta sätt så slipper du att leda ut din 5V från processorn ut i brytarna i motorn.

Swech

RC-kretsar är något jag inte riktigt förstår mig på om jag ska vara ärlig! Jag har försökt följa din instruktion på en krets här, men det känns som jag har missat något... är det såhär du menar?

Författare:  Andy [ 21.54 2010-09-06 ]

Hur kommer det sig att det står "Du har inte tillåtelse att öppna, ladda ner eller länka från/till denna sida." när jag klickar på schemat för att se det ordentligt?
Krävs det någon sorts VIP inloggning eller liknande för det??

Författare:  Bosen [ 22.15 2010-09-06 ]

knepigt... den är uppladdad med forumets bilduppladdning... den funkar för mig :|

Författare:  Bosen [ 07.14 2010-09-07 ]

Jag har försökt läsa på om rc-kretsar och har nu ett hum om hur det fungerar iallafall... Men har jag satt 100k motståndet på rätt sida av kondensatorn?
Blir inte en zener på 5,6v lite mycket? Är det inte risk att processorn får mer än 5v? Eller skulle jag haft kvar dioden från förra schemat?

Författare:  Norpan [ 08.46 2010-09-07 ]

Det blir rätt kopplat om du flyttar den högra änden på R10 till andra änden på R7, som det är nu har du 12V hela tiden på din ingång.

Författare:  Bosen [ 12.16 2010-09-07 ]

OK, såhär då?
Bilaga:
4l80e-3.png

Men Swech tyckte ju att jag skulle ha en 5,6V zener om jag förstod han rätt. Blir det inte 5,6V på pinnen då?

Författare:  Joe [ 13.23 2010-09-07 ]

Zenerdioden D7 är för att förhindra att det blir mer än 5,6V in på Arduino'n.
R10 begränsar strömmen som flyter genom D7 om spänningen är högre än 5,6V.
R7 kopplad till 12V, den begränsar strömmen som kan flyta när pressureswitch-A är sluten. (eller genom D7 via R10)
När pressureswitch-A sluts så blir späningen låg in på pin9.

Författare:  Bosen [ 13.39 2010-09-07 ]

OK då förstår jag.

Författare:  Andy [ 17.46 2010-09-07 ]

Samma sak med den senaste bilden ??????
Va fan e de?

Författare:  Norpan [ 18.04 2010-09-07 ]

Du är inte betrodd, helt enkelt. :D

Såhär står det i min adressrad om jag öppnar din bild:
Kod: [Expandera/Minimera] [Hämta] (Untitled.txt)
http://elektronikforumet.com/forum/download/file.php?id=989&mode=view

Tar jag bort det sista, från och med & tecknet som i din adressrad, blir det likadant här.
Har inte en aning om vad det innebär dock.
Jag kör firefox förövrigt.

Författare:  Andy [ 18.32 2010-09-07 ]

Nä så är det nog. :D

Om jag klistrar in "http://elektronikforumet.com/forum/download/file.php?id=989&mode=view" i IE så blir det ändå samma skit ju?
Det är första gången jag råkat ut för detta, alla andra bilder jag klickat på har funkat inkl min egen här ovan?? Skumt! :?

Författare:  Bosen [ 17.10 2010-09-08 ]

Nu har jag gjort en liten revision på mitt schema :)
Jag tar gärna emot kritik eftersom det är första gången jag ritar ett schema som även andra ska kunna läsa ;)
Bilaga:
4l80e-4.png

Nästa "problem":
När man bromsar så måste lockup:en (TCC) släppas, så jag måste ta in en signal från bromsljuset. Ett sätt är att använda en extra bromsljuskontakt och jorda den vid bromsning och använda samma sorts "filter" som switcharna i lådan, men det smidigaste hade ju varit att läsa av +12V från bromsljuset... men hur avstudsar man och drar ner +12V till 5V? är det smidigast att använda en voltage-devider med motstånd?

Jag borde nog skydda 12V ingången till mitt styrkort också. Det är ju en bil så 12V betyder ju uppemot 14V ibland, men det borde räcka med en zener-diod mot jord på inkommande 12V va?

Författare:  Andy [ 08.38 2010-09-09 ]

:whoho: Den här sista kan (får) jag se! :D

Jo, zener eller transil gör jobbet.

Författare:  Norpan [ 18.18 2010-09-09 ]

Bromslyset borde det räcka med en enkel spänningsdelare och avstudsning med en kondensator efter spänningsdelaren.
Den behöver ju inte reagera på millisekunden precis.

Författare:  Bosen [ 21.00 2010-09-18 ]

ja, vad händer här då?
Jag har fixat en låda till projektet. Lådan hittade jag i skrotcontainern på jobbet men fick modifiera den lite för att passa mina behov. Knapparna och displayen satt på ovansidan innan, men jag ville hellre ha dom på gaveln. Dessutom har jag kortat av den.

Sedan har jag knåpat på ett menysystem för att kunna ändra EEPROM-värden (för växlings-arrayer m.m)via displayen så jag slipper ha med mig en dator. Displayen är kopplad till arduinon genom en HEF4094 Shiftregister (läs mer här!) så jag bara anväder 3 pinnar från arduinon till displayen.

Författare:  Joe [ 07.29 2010-09-19 ]

Va?! har du slaktat en AAC-2? :sick:

Författare:  Bosen [ 08.22 2010-09-19 ]

Ehh... Inte jag, d har någon annan gjort... Lådan va tom.
Vad har det varit? Någon sorts logger?

Författare:  Joe [ 08.52 2010-09-19 ]

Jaha, då är du förlåten! :mrgreen:
Jo, det är (var) en logger.

Författare:  Bosen [ 21.40 2010-09-23 ]

Min Arduino Nano har kommit och jag har testat lite kopplingar.
Jag har kommit fram till att om jag skall ha en display och knappar (för att slippa ha med mig en dator när jag behöver ändra växlingsarrayer, se hastighet m.m) så funkar det dåligt att köra genom ett shiftregister. Det blir för slött helt enkelt. Därför tror jag att en separat Arduino kommer att få sköta displayen och knapparna och kommunicera serielt med min TCU (Transmission Control Unit). Jag har exprimenterat lite smått med seriell kommunikation mellan Arduino och [url?http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardNano]Arduino Nano[/url] och det fungerar bra. Kan jag bara skaffa en bra USB-kabel (USB-B till Mini-USB B) eller en hona-hona USB så ska jag försöka få dom att kunna kommunicera över USB. Det blir enkelt, för då kan jag plugga ur min display när jag inte behöver den mer!

Solenoiderna med kabelhärva är urmonterade från växellådan, men jag har inte provkört dom än!

Författare:  Bosen [ 20.23 2010-10-02 ]

Tror ni detta funkar för att ta upp +12V signalen från bromsljuset?

Författare:  Bosen [ 14.03 2010-10-03 ]

Nu har jag nog ett schema klart, Vad tror ni om detta?

Författare:  Bosen [ 20.06 2011-03-01 ]

Bilaga:
IMG_0082.JPG

ja.. och såhär blev kortet! som ni ser har jag övergivit tanken med arduino... nästan iallafall.... det blev en AVR 328P som får lite arduino kod i sig :)

Jag skulle ha en sockel till avr:en, men det va för svårt att löda, så jag lödde fast den direkt istället.

Jag körde en liten blink-kod för att se så den reagerade och det gör den.. men inte på all portar :(

jag har 5 "kanaler" och en av dom ger 5v ut så led:en lyser.... men dom andra ger runt 2,5v ut och min led på dessa kanaler orkar inte lysa :(
Jag har väl skadat AVR:en på något sätt :( inte så roligt att byta krets nu.....
Någon som har någon annan teori?

Däremot verkar alla "kanalerna" dra TIP122:orna tillräckligt för att ge full spänning ut (eller full jord kanske det heter?).
Hoppas detta räcker när jag provkör mina solenoider.

Här är "kanalerna":
Bilaga:
channel.png

Författare:  Swech [ 23.04 2011-03-01 ]

Det står 150R på några samt 150k på ett av motstånden till lysdioderna.

Det räcker med 330 ohm för att det skall lysa bra.
Ingen anledning att brassa på så in i hoppsan... med 150r

Swech

Författare:  Bosen [ 23.14 2011-03-01 ]

150K är ett skrivfel, det är 150R jag har!
Du har säkert rätt när det gäller att jag borde haft 330R istället, men jag gick efter denna

EDIT:
Fixade till länken...

Författare:  Bosen [ 23.53 2011-03-04 ]

Nu lever min styrenhet! Jag lödade bort min AVR som jag trodde va kass och lödade dit stiftlister som sockel till den (eftersom ett designfel gjorde att det var väldigt svårt för mig att löda dit en sockel)... sedan så monterade jag en ny AVR328P, men det hjälpte inte.
Efter många funderingar på varför det inte fungerade, så upptäcket jag felet:
Pinnarna var satta som ingångar, så när jag satte dom höga så satte jag bara på pull-up motstånden.....
Efter att ha satt pinnarna som utgångar så funkade det förträffligt. Här är en liten film på mitt LED-TEST: http://www.youtube.com/watch?v=_Zh_dV-TkhE

Författare:  Bosen [ 21.12 2011-04-10 ]

Ett nytt steg i mitt projekt har påbörjats:

Motorn i min Cadillac skulle ur för att täta lite oljeläckage som jag har struntat i de 6 år jag har ägt bilen, och när ändå motorn plockades ur så tänkte jag byta växellådan från th400 till 4L80E......
Idag körde jag iväg bilen till ett par kompisars garage som dom så snällt lånar ut en plats i....
...och idag så plockades motorn ur bilen!!!!
Mina förhoppningar är att lådan sitter monterad och motorn är tillbaka i bilen igen till nästa helg..... men då får nog det flyta på bra för tanken är att jag skall även hinna måla motorn också. Men under kan ske ;)

Författare:  Bosen [ 11.51 2011-05-28 ]

Citera:
Mina förhoppningar är att lådan sitter monterad och motorn är tillbaka i bilen igen till nästa helg.....

Jodå..... drömmar kan man ha ;) .....men nu sitter lådan i och bilen är ihop monterad. Jag kommer precis in från en provtur på ett par mil. Växlar jag jag för närvarande manuellt med en vippströmbrytare med återfjädrande lägen.
Växlingen fungerar perfekt, men det tog en stund..... efter mycket felsökning varför jag inte verkade ha någon 3:a och 4:a så upptäckte jag att jag hade skiftat solenoiderna med varandra... en liten justering i arduino-koden bara och sen hade jag alla växlar!
Jag får för närvarande inte in några pulser från hastighetsgivaren :( ...jag skall testa med en enkel krets med optokopplare istället för LM1815 kretsen jag har nu.
TPS:en som skall känna hur mycket jag gasar är inte inkopplad.
PCS-solenoiden som reglerar trycket i växellådan med PWM har jag inte testat ännu, så för tillfället så kör jag lådan med fullt tryck. Det ger hårda växlingar, men funkar helt ok faktiskt.
Lock-Up:en har jag inte heller testat ännu, men det är nästa steg, och jag kommer nog att testa den i morgon.
jag har lite vibrationer som antagligen kommer från att motor eller växllåda och/eller avgassystem ligger emot karossen på några ställen, så detta skall åtgärdas, men förutom det så är det mekaniska klart.

Författare:  Bosen [ 22.50 2011-05-31 ]

Jag byggde en krets för att ta in pulser från hastighetsgivaren enligt denna principen:
Bild
Pulser får jag in, men jag är tveksam om den räknar rätt :( (det kan också vara jag som behöver träna lite matte)
Dessutom så klarar den inte att läsa in låga varv.... Går det att förstärka signalen från vr-givaren innan optokopplaren?
Jag får väl kanske exprimentera lite mer med min LM1815 istället..... Det är lite svårt att felsöka när man inte har något skåp....
Lock-up:en (TCC) är iallafall testad, och den funkar också!!!

Författare:  Bosen [ 06.50 2011-06-01 ]

Somsagt så använder jag kretsen beskriven i denna tråden http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=48911 för att ta in pulser från vr-givaren. Den består av 3 dioder åt vardera håll som klipper signalen och sedan en Optokopplare H11-L1 med shmittrigger-utgång. Jag har kopplat utgången från optokopplaren direkt på interrupt-pinnen på arduinon. På exempelkretsen (Figure 7) i databladet till H11-L1 http://www12.fairchildsemi.com/ds/H1/H11L3-M.pdf så sitter det en resistor på 270R mellan Vcc och Vo på optodetektor-sidan. Varför finns den där? borde jag sätta dit en sådan?
Kan jag på något enkelt sätt förstärka signalen på vr-givaren innan optokopplaren för att få med pulser på låga varv?

Författare:  säter [ 14.28 2011-06-08 ]

Bosen skrev:
Motorn i min Cadillac skulle ur för att täta lite oljeläckage som jag har struntat i de 6 år jag har ägt bilen, och när ändå motorn plockades ur så tänkte jag byta växellådan från th400 till 4L80E......

TH400'an, är det något du ska göra dig av med?

Författare:  Bosen [ 14.57 2011-06-08 ]

möjligtvis.... men jag vill nog ha kvar den som säkerhet några månader.... ;)

Författare:  säter [ 15.08 2011-06-08 ]

Är den med lös yoke, eller fastskruvad medbringare på utgående?

Författare:  Bosen [ 15.14 2011-06-08 ]

Lång strut med lös yoke. Det finns bild på den på min blog, jämte 4l80e:n
fungerar bra, men läcker i packboxen vid turbinen.
Elektrisk kickdown (som alla 400) som jag inte har testat på några år, fick inte till någon bra kickdownswich.
Dessutom någon tryckgivare som talar om att högsta växeln ligger i.... tror att det har med tändförställning att göra. vet ej årsmodellen på den, men jag gissar sent 70 eller tidigt 80-tal.

Författare:  Bosen [ 20.31 2011-06-09 ]

Jag försöker få in pulserna från hastighetsgivaren (VR-givare). LM1815 får jag inte ens att fungera, varför vet jag inte. Sedan så testade jag en optokopplare och det fungerade, men den klarade inte läsa av pulserna i låg hastighet. Den började få med alla pulser när man kom upp i 40-50 km, men det fungerar inte för då ska jag både ha fått i 2:an och 3:an.
För ett tag sedan så samplade jag 2st MAX9926 och nu har jag etsat kretskortet till den :) storleken på kretsen är QSOP-16 och det är verkligen pyttelitet i mina ögon, men jag lyckades få till ett kort som fungerar. Kortet är provkört på labbplattan och fungerar väldigt bra. Hoppas nu det kommer att fungera i bilen med....
den röda sladden är en "via" till jordplanet :)

Författare:  Bosen [ 20.32 2011-06-13 ]

I helgen växlade min automatlåda automatiskt för första gången i denna bilen ;)
Jag kan verkligen rekommendera MAX9924/9926. Fungerade verkligen direkt och känner pulser med RIKTIGT låg spänning! Nu skall bara TPS:en monteras innan växlingen fungerar optimalt. Just nu så köa jag på fasta växlingspunkter som BARA bestäms av hastigheten.... Men det funkar förvånansvärt bra!

Författare:  Bosen [ 21.48 2011-09-04 ]

Jag tänkte rapportera lite om det här projektet :) :

Jag har väl kört runt 200 mil med min egna styrning och det funkar bättre och bättre!

Denna helgen så monterade jag en MAP-sensor (MPX4250AP) och efter lite programering och "mappning" i går så kopplade jag ur TPS:en (spjällägesgivaren) och väljer nu växlar enbart beroende på motorns undertryck (vacuum) och hastighet. Jag trodde att jag skulle behöva ha kvar TPS:en för att kunna göra kick-down, men det funkar perfekt med bara MAP-sensorn.
Jag har fortfarande en hel del "mappning" att göra innan det blir perfekt, men den växlar minst lika bra som den gjorde med den gamla TH400 lådan!

Jag har lite problem med att transistorn som pwm:ar solenoiden för växellådans tryck blir lite varm. Jag borde nog byta den mot en mosfet istället, men jag försöker lösa det mjukvarumässigt sålänge....jag behöver ju bara börja sänka trycket strax innan en växling, resterande tid kan ju det vara fullt tryck.

Jag har också lite problem med att MAX9926:an är lite väl känslig så när bilen står still så kan den ändå visa hastighet beroende på störningar, men jag ska försöka lösa det genom motstånd i serie.

Fortfarande har jag ingen hastighetsmätare, för jag har inte sprungit på någon lämplig elmotor för att driva hastighetsmätaren, men jag tror nog någon motor från någon leksaksbil räcker. Tips mottages gärna :)

Författare:  PeterH [ 07.33 2011-09-05 ]

Har du funderat på ett vanligt RC-servo? Går tillräckligt sakta/snabbt eftersom det redan finns utväxling och du behöver "bara" generera en puls för att få den att vrida sig. Det finns nyare digitala(?) servon som ger en mjukare och jämnare rörelse jämfört med dom lite äldre servona... Har för mig att någon här i forumet tipsat om ett riktigt billgt HK-servo, minns inte mer än att det var brandgult till färgen :)

Författare:  Bosen [ 07.56 2011-09-05 ]

nja... jag ska ha en motor kopplad till hastighetsmätar-vajern. Nu har jag inte uträkningarna i huvudet, men jag tror jag räknade ut att jag behövde 1800rpm för 130 km/h, så så snabb bör motorn vara på utgående axel.

jag misstänker att du menar att ett rc-servo ska dra själva visaren, och det är inte min tanke, men ett modifierat RC-servo utan ändläge skulle funka, men jag tror varvtalet är lite för litet?

Författare:  Glenn [ 08.54 2011-09-05 ]

Tror inte servo är rätt väg att gå där nej, stegmotor (om man kan ha tillräckligt varvtal alt utväxling) eller vanlig motor med encoder isåfall skulle jag tro.

Författare:  Bosen [ 10.40 2011-09-05 ]

Min tanke är att pwm:a en vanlig elmotor.

Författare:  PeterH [ 12.04 2011-09-05 ]

Ja, jag tolkade dig som att du ville styra visaren direkt. Nej, ett RC-servo har inte tillräckligt höga varv för dina behov.

Författare:  lond [ 00.24 2011-09-07 ]

Är det inte enklare att använda en stegmotor för att driva hastighetsmätaren?
Den elektrisk pulsgivaren från växellådan eller ABS-givaren från ett av hjulen matas in på Step-ingången på stegmotordrivaren. Motorn driver driver hastighetsmätaren direkt eller en liten "växel-låda" för att matcha värdet.

/// Marcus

Författare:  PeterH [ 07.01 2011-09-07 ]

Problemet blir väl att stegmotorn får hastighetsvisaren att snurra som en klocka (i en riktning), eller hur tänkte du styra en stegmotordrivare så den också backar vid behov? För att lösa detta behövs en processor som styr pulserna och riktning, och då blir det lika enkelt som jag tänkte med ett servo, där tar man en frekvens till pulsbreddsmodulator (löses med en processor eller ev. med en enkel 555).

Men ja, jag tycker också det borde funka att styra visaren direkt istället för att driva en mekaninsk vajjer som kan gå tungt eller fastna, alla nyare bilar har ju helt tagit bort vajjern för att styra visaren direkt via pulser från lämplig sensor... :)

Författare:  Bosen [ 08.10 2011-09-07 ]

lond's idé är inte så dum, men då behöver jag en stegmotor som inte har så många steg per varv, eftersom jag behöver komma upp i ganska bra i hastighet. Givetvis försöker jag då skicka pulserna från processorn, så jag kan kalibrera mätaren enkelt. ABS-givare finns inte. Motorn behöver inte kunna backa, den ska bara surra åt ett håll.

Anledningen att jag inte vill styra visaren direkt är att jag inte har lust att plocka isär och bygga om hastighetsvisaren. Det måste jag ju göra om jag inte kan lösa det på annat sätt. Men jag tror fortfarande på min egen idé att bara pwm:a en vanlig dc-motor. Motorn sätts givetvis direkt bakom hastighetsmätaren och ingen vajer emellan.
Exaktheten är inte så jättenoga, bara hastighetsmätaren inte visar för sakta. Det är ganska normalt att hastighetsmätaren visar 10% fel i 90km/h.

Här är en bild på en likadan hastighetsmätare för den som är nyfiken :)
Bild

Författare:  Bosen [ 21.17 2012-05-23 ]

Lösningen blev RC-servo ändå....
Efter mycket exprimenterande så fick jag en ganska bra lösning.
[Video finns här!]
Eftersom hastighetsmätaren går till 120 miles så tänkte jag först låta den visa km/h istället. d.v.s max 120 km/h, men jag tröttnade med exprimenterandet när jag tillsist lyckades få mätaren att gå mellan 0-110.
Så även i fortsättningen så kommer jag låta mätaren visa miles istället.

Jag har inte kopplat in mätaren till styrdatorn än, men det kommer senare :)

Författare:  PeterH [ 07.00 2012-05-24 ]

Där ser man, verkar ju funka skapligt :tumupp: Jag hade nog försökt att montera visaren direkt på servot, alternativt hade jag provat med drivrem och två remskivor, den ena på centrumaxeln till visaren och den andra på servot... Ska bli kul att se det färdiga resultatet, bra jobbat.

Författare:  Bosen [ 09.00 2012-05-24 ]

Ja, jag tänkte också montera visaren direkt på servot, men eftersom jag isåfall va tvungen att kapa axeln till visaren så väntar jag med det. Jag har upptäckt att det var mycket enklare att demontera hastighetsmätaren än jag först trodde, så sånt kan jag ändra i efterhand om jag ser att det fungerar :)

Författare:  ArneAuto [ 00.06 2012-12-12 ]

Fantastiskt!
För ett år sedan köpte jag en Dodge Stealth med 4-vxl automatlåda där nån klåpare antagligen kopplat startkablar fel väg och bränt växellådscontrollern. Det var bara en sprängd elektrolytkonding trodde jag och bytte den lite kvickt, men det visade sig under mikroskopet att det var en fin liten "vulkan" på promminnet också... Och såklart kostar en ny controller bortåt halva bilens värde. :doh:
Så, jag bestämde mig helt nyligen att bygga dit en Arduino Uno i stället. Och så finner jag den här tråden! :o
Det är en aningen annorlunda bil än Cadillacen, en tvåsitsig raket med 3 liters v6 och dubbelturbo på 300+ hkr. För årsmodellen (-95) rätt avancerad sju-åtta olika controllers med givare för allsköns. Varvtal, vridmoment, gasspjällsläge m.m. plus en massa "lull-lull" som t.ex. accelerometrar som känner av G-krafter i sida, pressar man i en kurva ska bilen (med originalväxelstyrningen) inte växla ned förrän G-krafterna avtar för att undvika att sladda ut... :roll:
Jag har heller inga tryckswitchar i lådan, det är växellägesgivaren på spaken som talar om för controllern vilket läge jag valt, och den styr i sin tur ut solenoiderna i lådan.

Eftersom detta är "den sortens bil" tänkte jag i första läget montera växelpaddlar på ratten och köra manuellt, men så småningom lägga in program och arrays för automatväxling. Jag siktar på att kunna köra i tre lägen: Eco - automatväxlat, växla vid låga varvtal och mjukt; Aut - håller varven lite högre och växla lite hårdare; Man - Manuellt läge, jag växlar med rattpaddlar.
Jag har redan sugit tankar och idéer ur denna tråden, och kommer att posta hur det går framgent. Dock sover raketen i fråga sin djupaste vintersömn just nu, så några fälttester blir det inte tal om utan nu skall kretsar designas och byggas! :)

Jag har dock ett litet mörkt moln svävandes här som jag hoppas någon kan skingra:
Lock-up:en är ju såklart ljuvlig när det ska köras lite hårt. Men, denna motor jobbar ju på skapligt höga varv, om jag varvar ut en växel och släpper gasen med lock-up i, får jag ju skaplig motorbroms. Också det önskvärt vid tuffare bankörning. Men är det så bra för lådan? Blir inte det som att bogsera en automatlådebil, man får tryck "på fel sida tätningarna" och riskerar blåsa lådan? Borde jag bygga in en funktion som släpper lock-up:en om jag släpper gasen? :?:

Författare:  Bosen [ 10.12 2012-12-12 ]

Jag vågar inte svara på om du bör släppa lock-upen, däremot så gör de flesta controllers det normalt.
Vad heter automatlådan?
Dodge stealth är samma som mitsubichi eclipse va?

Författare:  FormerMazda [ 13.47 2012-12-12 ]

Är en relativt nybliven automatlådeåkare, om än i en SAAB 9-5 från 2006, men jag har lockup på 3, 4 och 5. Kör jag med manuell växling (paddlar på ratten) så håller han kvar sig på växeln tills varvet blir för lågt, då växlar han ner själv. Bör tilläggas att den låser i manuellt läge, och behåller låsningen. Märks tydligt.
Det finns till och med ett låg-läge som ska användas just för att motorbromsa påskjutande last i nerförsbackar, och då växlar han ner!

Så, åtminstone "min" låda klarar av motorbroms väldigt fint.

Författare:  ArneAuto [ 16.47 2012-12-12 ]

Trevligt! Dodge Stealth är samma bil som Mitsubishi 3000 GTO (inte Eclipse). Därav sitter det en Mitsu automatlåda i den, och all elektronik i bilen är Mitsubishi, vilket jag tycker inger ett visst förtroende. Därför är jag lite förvånad att det inte sitter skydd mot fel polaritet / överspänning på matningen till microcontrollerna... :roll:

Bilen är ju avsedd för race, skulle faktiskt vara konstigt om lådan inte skulle tåla motorbromsning tycker jag? Borde gå att Googla på! Om en Saab fixar det så... :wink:

Bilen som sådan med så pass mycket befintlig elektronik och sensorer överallt inbjuder till lek när man ska till att bygga in en egen microcontroller. Idéer om vad man 'borde' göra och vad man 'skulle kunna' göra rusar som vilda hästar genom huvudet! :D
Jag lär posta upp framsteg och motgångar i projektet vad det lider!

Författare:  ArneAuto [ 00.17 2013-05-09 ]

Nu har jag knåpat och pillat med mosfetar och zeners i både höger och vänstervarv, och börjat få till nåt som ska kunna provköras. Bilen kom ut ur idet förra helgen också.
Lite programsnickeri nu så... Bosen, hur ser din mjukvara ut? Kanske jag kan "sno" valda passager ur den också...? :wink:

Författare:  Bosen [ 10.42 2013-05-09 ]

Min kod är inte snygg, men självklart kan du få se den :)
Pm:a din mailadress så ska jag skicka koden.

Författare:  Bosen [ 13.34 2014-07-23 ]

Dags för en liten update... Tyvärr en tråkig sådan :(
I helgen var det en liten träff hemmavid som heter Wheels&Wings. På vägen dit så hände det något med min styrning som orsakade att alla utgångarna jordades. Detta betyder i sin tur att växellådan låste sig i overdrive + lockup! Envis som jag är så körde jag på detta sättet in på träffområdet. Efter att ha bytat säkringen till matningen, så fungerade styrningen igen, men det tog hårt på lamellerna i lådan :(
Nu står bilen på billyften och växellådan skall plockas ner när jag har tid.

Författare:  Bosen [ 00.08 2014-07-28 ]

Efter att ha funderat ett tag på vad som kan ha gått fel, och varför säkringen till styrningen gick sönder, så har jag nog kommit på en teori:
Jag har flyback-dioder på varje solenoid, men när jag ritade kretsen så gjorde jag nog en liten tankevurpa... Flyback-strömmarna går ut genom matningen till styrningen som är avsäkrad med 0,5A. En solenoid (pwm-solenoiden PCS för styrning av trycket i lådan) är avsäkrad med 2A och resterande solenoider har en gemensam matning som är avsäkrad med 5A. Avsäkringen är baserat på Megashift.
Nästa version kommer nog ha flyback-dioderna i kabelstammen istället, så varje diod går till rätt säkring. Då kan jag även få dioderna mycket närmare solenoiderna.

Växellådan är nu urplockad ur bilen och jag planerar att riva isär den till veckan för att se vad som behöver bytas ut när det gäller lameller och bromsband.

Författare:  Joe [ 21.43 2014-08-12 ]

Dioderna till solenoiderna skulle ha kopplats som du ritade på schemat på sidan1, dvs efter säkringarna.
Enda fördelen med dioderna närmare spolarna är att sladdarna inte blir "sändarantenner".

Kan du ladda upp schemat du gjorde kortet efter?

Vilken säkring var det som hade löst ut?

Författare:  hanzibal [ 08.10 2014-08-13 ]

Kanonbra projekt som jag såg först nyligen. Välskrivet och trevligt att läsa/följa tycker jag.

Ett rejält jänkarjärn är en gammal pojkdröm som ännu inte förverkligats :-)

Författare:  Bosen [ 21.15 2014-11-10 ]

Jag börjar rita lite på en ny version av min styrning, eftersom jag har haft lite problem.
Jag kommer köra med mosfets istället för transistorer på kanalerna till solenoiderna. Jag kommer även att använda optokopplare både på utgångar och ingångar till processorn.

Här är ett utkast på en drivkanal till en av solenoiderna:
Bilaga:
mosfet.png

Solenoiden matas av 12 volt och jordas genom mosfeten.
CH1 är till en utgång på processorn. X1-12 är till solenoiden.
Har jag tänkt rätt?? kommer detta att funka?

Författare:  TomasL [ 22.26 2014-11-10 ]

Skippa de bipolära trissorna, använd en "High Side Switch" i stället, typ 71-015-61
Då får du en massa trevliga fördelar och funktioner med på köpet, dessutom enklare och sannolikt billigare.

Författare:  Bosen [ 23.20 2014-11-10 ]

Hmm... Nu går vi över min nivå igen ;)
Menar du att skippa både optokopplare och mosfet och istället använda en high side driver?
Är det en intelligent mosfet? Eller hur kan man förklara en sådan?
Försökte hitta info, men hittar inga "experiment-kopplingar" eller liknande... Det kanske lägger sig på lite väl hög nivå för min del... :(

Författare:  TomasL [ 23.24 2014-11-10 ]

Ja det är en "intelligent MosFet" du behöver inga optokopplare, då de är logikstyrda 3-5V.
Däremot är en RC-Snubber och extern frihjulsdiod att föredra, lämpligen direkt vid solenoiden om möjligt.
Använder sådan själv på PWM-utgångar med gott resultat.
Reläer kör jag via en MAX-krets, SPI in och 8 relädrivare.
På andra sidan i databladet på den komponent jag länkade har du hur man använder dem, svårare är det inte.
Dvs, tänk transistor/MOSFET, inga seriemotstånd till gate/Bas möjligtvis Pulldown på ingången.
Driver din last direkt snubber/frihjul vid induktiva laster som vanligt dock.
Du får status tillbaka, avbrott eller kortslutning i lasten mm.

Författare:  Bosen [ 23.47 2014-11-10 ]

Men är det inte en low side switch jag behöver?, då jag har matning till växellådan +12v hela tiden och måste switcha genom att jorda solenoiderna...

Författare:  TomasL [ 23.49 2014-11-10 ]

OK, hur många tampar har du till solenoiderna, brukar inte de vara jordade i lådans stomme i ena ändan.

Författare:  TomasL [ 23.52 2014-11-10 ]

Uppenbarligen är det en LowSide switch du behöver.

Författare:  TomasL [ 23.54 2014-11-10 ]

http://www.infineon.com/cms/en/product/ ... 69e054034f
Digikey har dem, typ $4:-/st

Författare:  Bosen [ 08.36 2014-11-11 ]

Oj, det kändes inte speciellt enkelt för mig att hitta rätt....

Jag har hittat 2 alternativ som jag känner borde funka, och som jag dessutom har hittat på ebay för bra pris. Hjälp mig gärna att utvärdera mina val:

Jag har 4 solenoider i min växellåda. Jag har inga exakta uträkningar hur mycket varje soleniod drar, men jag gissar på att 3 av dom, som är av/på, drar ungefär 2A max. Den fjärde pwm:as med ungefär 500hz och drar då förmodligen mer. Men det gick ju bra att driva den med TIP120 om man inte pwm:ade kontinuerligt.

BTS949
+ Väldigt billiga
Kan någon förklara hur man läser av status-signalen?
Klarar dom min pwm solenoid?

L9346
+ 4 kanaler integrerade
Klarar denna, min pwm-solenoid?

Vinner man något på att köra High-side switch istället?
pwm-solenoiden har ju en separat matning, så jag skulle ju kunna välja att köra high side på den om jag skulle vinna på det på något sätt.
Egentligen så skulle jag ju faktiskt kunna köra high-side på dom andra solenoiderna också, men då börjar jag fundera lite mer på hur jag löser en avsäkrad matning till dessa. Här är ett kopplingsshema för växellådan.

Författare:  TomasL [ 08.47 2014-11-11 ]

Du vinner väl inget på att köra highside
Har inte studerat databladen, men de är ju konstruerade för just detta.
Typ spridare växellådor osv.

Författare:  Bosen [ 21.29 2014-11-11 ]

Jag har kollat lite mer på L9346 och tycker den passar bra...

DC Supply Voltage är mellan -2v och +32v ?? men är detta verkligen matningen av kretsen?
Bör man skilja på power ground och signal ground?

Författare:  Bosen [ 08.36 2014-11-12 ]

Första frågan hittade jag svaret på själv. Jag hade ju givetvist läst Max och min. Kretsen ska ha nominellt 12v, men funkar mellan 4.5-32v. Jag kommer att mata dem med bilens 12v.

Kan man skilja på signal ground och power ground fullt ut?
Eftersom jag matar min styrning med 7805, så blir det väl oavsett gemensam GND?

Författare:  Icecap [ 08.50 2014-11-12 ]

GND som GND. MEN det är mest för att skilja störningar bort från styrelektroniken.

Vill du göra det "störsäkert" är Power GND den inkommande GND från bilen.

Sedan kan du ha en liten induktans mellan Power GND och Signal GND och såklart lite filter på spänningen in till 7805'an. På det vis har du rensat bort störningar som kan komma in till det känsliga stället, alltså µC osv. Signal GND får alltså INTE kopplat till solenoiderna, du får INTE koppla spänningen från 7805'an (Signal VDD) till någonting utanför kretsloppet osv. Ska du alltså ha knappar på "utsidan" ska de vara kopplat antingen via optokopplare eller sitta till Power GND och sedan via RC-filter in till Signal VDD via pull-up motstånd.

Allt för att få stabila signaler och stabil funktion.

Författare:  Bosen [ 08.58 2014-11-12 ]

Kan du förklara "en liten induktans mellan Power GND och Signal GND" närmare?

Författare:  Icecap [ 10.15 2014-11-12 ]

På vilket sätt?
* Vad en "induktans" är?
* Vad "liten" är?

Författare:  Bosen [ 10.39 2014-11-12 ]

Ursäkta min okunnighet....
liten, har jag koll på vad det betyder... :)
men, induktans har jag sämre koll på... Jag får det till en spole, men det är inget jag använder nu. Man kopplar alltså den mellan Power GND och Signal GND?
...när jag tänker efter så hade det varit intressant och veta hur man räknar ut ungefärlig storlek på induktansen också ;)

Författare:  Icecap [ 10.56 2014-11-12 ]

Induktans = spole = korrekt.

Grejen är att en induktans har en impedans som beror på frekvens. DC = låg impedans, typ motståndet i lindningen bara. Den får gärna vara låg vilket ger en spole med "grov" tråd.

Men pulser är en annan sak, kommer de och vill störa möter de ett större motstånd och kan därför "bromsas" ganska bra på den känsliga sidan.

Detta betyder att en spole vill ge en GND på vardera sida med samma potential (spänning) men där störningar är dämpade på den känsliga sidan.

Storleken är såklart viktig - men då det som ska dämpas är lite vadsomhelst duger en "lite vadsomhelst" spole ganska bra. Säg 1µH eller (mycket gärna) mer. Över 1mH ska man ha mycket specifika krav för att behöva men lite mellan tumme och pekfinger skulle 5-10µH vara ganska OK - och en inte så farlig storlek rent fysisk. µC-delen drar ju inte mycket ström så det är inte så farligt och spolen behöver då inte vara sinnessjukt biffig då.

Tillsamman med de avkopplingskondensatorer som ju ska finnas på µC-sidan är det ett bra skydd mot allt för jävla många störningar.

Författare:  Bosen [ 21.11 2014-11-13 ]

Då borde en sådan här funka. Det va inte så jag föreställde mig komponenten, men den där är ju inte så svår att få plats med :)

Mina ingångar till kortet vill jag också skydda lite bättre. Jag har tänkt mig att använda opto-kopplare till ingångarna.
Jag hittade denna: Bild
Källa

Vad tror ni om den kopplingen? Det är ju en simpel koppling, men det borde ju funka bra. Eventuellt kanske man bör sätta en konding mot jord för att filtrera bort kontakt-studsar. Några tips?

Författare:  hanzibal [ 21.53 2014-11-13 ]

Ja, den bör funka bra. Ev kontaktstuds beror på givarens karaktäristik men vid behov löser nog en lämplig kondensator över ingången det problemet. Tänk på att denna koppling ger inversen av givaren.

Författare:  Bosen [ 22.25 2014-11-13 ]

Ja... Nu tänker jag lite fel... Mina kontakter i lådan jordar ju när dom sluter....

Författare:  hanzibal [ 22.32 2014-11-13 ]

Iofs bara att vända på det i mjukvaran så det bör inte vara ngt är problem i sig.

Författare:  TomasL [ 07.16 2014-11-14 ]

För dina brytare använder du lämpligen en sådan här http://www.freescale.com/files/analog/d ... C33972.pdf
Fixar allt för dig, hanterar både brytare mot jord och brytare mot plus.
Billigare och enklare än optokopplare.

Författare:  hanzibal [ 08.12 2014-11-14 ]

Verkar bökigt att övervaka 3 (väl?) switchar med ett chip via 5 pinnar (spi + interrupt). Mer och komplexare kod ger fler felkällor.

Författare:  TomasL [ 09.08 2014-11-14 ]

Faktiskt inte, eftersom du har en hel del vettiga funktioner i kretsen, och du behöver bara tre trådar MISO, MOSI och Klocka.
Kretsen i fråga ger dig bl.a. avstudsning och wetting.
Du får in statusen via SPI.

Författare:  Icecap [ 09.27 2014-11-14 ]

Och de 3 trådar kan man likaväl ta in i µC'n direkt och göra exakt samma sak i mjukvaran, helt utan problem.

Hade det varit fler knappar hade läget varit ett annat men det känns väldigt mycket som att gå över ån efter vatten.

Knapparna via var sin optokopplare, sedan klarar mjukvaran resten, enklare och billigare blir det knappast.

Författare:  hanzibal [ 09.48 2014-11-14 ]

TomasL skrev:
Faktiskt inte, eftersom du har en hel del vettiga funktioner i kretsen, och du behöver bara tre trådar MISO, MOSI och Klocka.
Jo, CS kan man ju hårdvira men interrupten lär du väl behöva om du inte vill polla chipet i tid och otid?

Författare:  TomasL [ 09.48 2014-11-14 ]

Nja, visst kan man göra det manuellt, med både digitala och elektriska filter, dock är det så mycket enklare att använda färdiga lösningar för detta, samt att just "Contact-wetting" är svårt att åstadkomma, med "manuella" metoder.

Författare:  TomasL [ 09.50 2014-11-14 ]

hanzibal skrev:
TomasL skrev:
Jo, CS kan man ju hårdvira men interrupten lär du väl behöva om du inte vill polla chipet i tid och otid?

Tja, polla i tid och otid, i detta fallet räcker det väl lite då och då.
Eftersom main troligen är en loop, så kan ju man göra det varje gång man surrar i loopen eller var tionde gång, eller var....

Författare:  hanzibal [ 09.55 2014-11-14 ]

Beror på kraven men chipet kräver minst 4 pinnar för att slippa polling (5 om bussen skall delas nu eller senare).

Vi har en kaffemaskin på jobbet, den strobar sina knappar vilket gör att den missar knapptryck för jämnan till allmänt förtret så nej, polling bör alltid undvikas, om inte annat så av ren princip tycker jag :-)

Författare:  TomasL [ 10.02 2014-11-14 ]

Jo, men om man använder kretsen ifråga, så har den ju register för knapparna i fråga.

Författare:  hanzibal [ 10.21 2014-11-14 ]

Ja och deras värden läses lämpligen av så snart som möjligt efter att en eller flera switchar bytt tillstånd, dvs då interruptpinnen signalerar detta.

Anm: Personligen tycker jag att den som skrev programvaran till vår kaffemaskin borde piskas till döds :D EDIT: Detta kunde ju få bli den allmänna straffsatsen vid brottsrubriceringen "användande av polling där interrupthantering finnes". :badgrin:

Författare:  Icecap [ 10.40 2014-11-14 ]

Knappar avkänns såklart i en timer-interrupt rutin. Att polla är bara användbart i synnerligt få fall.

Har man en timer-interrupt var 50ms och har två lika avläsningar av knapp-porten är det en godkänd tryckning. Rutinen läser knapp-porten en gång per varv!

Jag lägger ofta till en n-key rollover rutin också och finns det en + och en - knapp brukar jag lägga till autorepeat.

Ibland lägger jag in en buffer för knapptryckningar också, kanske 16 steg.

Men i detta fall skulle jag definitivt avråda från denna krets som Tomas rekommenderar! Inte för att den är dålig eller så men för att den är onödig.

Knapparna som ska styra det hela kommer ganska säkert att sitta "utanför" kretskortet varför det finns störningshänsyn att ta, speciellt i ett fordon. Därför hade jag vald optokopplar-input och låtit knapparna köra med 12V signalering till optokopplarna.

Detta ger i sig en lite filtrering då det inte är ett spänningsnivå på en ingång som ger en "knapptryckning" men istället en ström som ska gå genom LED'n i optokopplaren. Detta tar bort en hel del störningar redan där.

Såklart ska signalen avkodas enl. ovan, alltså i en timer-interrupt och det ska ske 2 exakt lika avläsningar efter varandra innan den är giltig.

Jag har testat en del och kommit fram till att jag inte kan trycka snabbare än 1/10 sek på en knapp så avkänner man med minst 10Hz fångar man alla. Men då jag kräver 2 identiska avläsningar efter varandra får jag då avkänna minst 20gg/sek - och detta har fungerat riktigt bra i väldigt många projekt.

Författare:  hanzibal [ 10.44 2014-11-14 ]

Här är det väl dessutom inga knappar utan switchar/givare i växellådan som aktiveras/deaktiveras maskinellt?

Författare:  TomasL [ 11.39 2014-11-14 ]

Desto viktigare då med en riktig krets.
Förstår inte riktigt Icecaps motstånd till att göra det enkelt, varför komplicera saker med en massa optokopplare motstånd och kondensatorer.
Keep it simple stupid, dvs så lite diskreta komponenter som möjligt.

Författare:  hanzibal [ 12.03 2014-11-14 ]

Jag kanske har fel men uppfattade det som att TS redan har avläsning av givarna på plats inkl kod för dem (kanske tom redan interruptstyrd?) men ville nu dessutom säkra upp med galvaniska avskiljare för högre driftsäkerhet.

Utläggningen om knappavläsning var delvis kanske jag som triggade genom att börja snacka om vår kaffemaskin (sorry i så fall) men kan säkert komma till pass på andra ställen.

Oavsett vilket så är jag böjd att hålla med Icecap men mer för att införandet av chipet troligen skulle innebära större ändringar i både utförande och kod med potentiellt nya/fler felkällor i ett system som trots allt redan fungerar ganska bra i dessa avseenden.

Givarna används väl för att programmet skall veta vilken växel som fn ligger i och torde då vara bra om med snabb respons och frigörande av cpu resurser (därav mitt tjat om interrupt).

Nåja, nu skall jag nog sluta babbla och låta TS kommentera istället.

Författare:  Icecap [ 12.25 2014-11-14 ]

Om det är knappar eller sensorer är utan betydelse, det viktiga är uteslutande den galvaniska isolering som är viktig. Fordons elektriska miljö är synnerligt smutsigt och det behövs all skydd som kan infogas för att säkerställa funktionen.

Kretsen i all ära, den fungerar ganska säkert som tänkt - men isoleringen behövs ändå! Och då är det jag funderar lite över TonasL's kommentar om "varför komplicera saker med en massa optokopplare motstånd och kondensatorer."
Jag har inte skrivit något om kondensatorer! Så håll dig gärna till sanningen.

En digital krets ska man däremot se till att avkoppla med minst en egen kondensator så jag kan bara svara: KISS.

Författare:  TomasL [ 12.32 2014-11-14 ]

Du behöver kondingar på brytarna för att filtrera bort det värsta studset.

Författare:  TomasL [ 12.32 2014-11-14 ]

Du behöver kondingar på brytarna för att filtrera bort det värsta studset.

Författare:  Icecap [ 12.41 2014-11-14 ]

TomasL: Nja... du kanske behöver det men en optokopplare är inte bara en galvanisk isolering, den ger även en ändring av funktionen.

"Vanligen" har man en spänningsnivå-avkänning på ingångar varför de smala spänningsspikar som kan induceras kan ställa till det men vid att dela upp det med en optokopplare behövs det en viss ström till att dra LED'n. Denna övergång till ström-signalering ger i sig en kraftig stördämpning, något som sedan länge är känd inom t.ex. fast telefoni, studiemikrofoner osv. Det finns en anledning till att 4-20mA är populärt inom industrin.

Med strömsignalering försvinner alltså riktigt många korta spikar. Ut från optokopplaren finns det såklart fortfarande några störningar kvar - och dessa filtreras bort i mjukvaran vid att man läser av nivån på porten de är kopplat till på. Två identiska läsningar efter varandra räcker oftast, då med fast tidintervall, t.ex. 50ms eller så. Kalla det debounce om du vill.

Och i ett fordon är det väldigt viktigt för stabiliteten att hålla alla µC-pinnar "inom kretskortet", alla ledningar som går ut är egentligen antenner som samlar upp störningar.

Författare:  Bosen [ 13.00 2014-11-14 ]

Haha, det blev en rejäl diskussion om mina switchar :)
Jag har 3 switchar i lådan som jordar när dom sluter. Dessa talar om vilket växelläge man har ställt spaken i.. T.ex DRIVE
Dessa läser jag nu av genom ett rc-filter, men vill ha galvaniskt isolerat i nästa version.

Jag har inget emot en färdig krets om jag vinner något på det, men som sagt så behöver lösningen varken vara snabb eller ha många utgångar...

Författare:  Bosen [ 16.25 2014-11-19 ]

Till en ingång till processorn så plockar jag signal från bromsljuset. Det betyder att när man bromsar så blir det +12v på X1-9. BRAKE går till processorn. Vad tror ni om denna kopplingen?:
Bilaga:
BRAKE.png

EDIT:

Slängde ihop en koppling till range-switcharna i lådan också. Dessa jordar alltså när dom sluts.
Skulle detta funka??:
Bilaga:
test.png

Författare:  hanzibal [ 17.22 2014-11-19 ]

Skulle tro att du behöver strömbegränsande motstånd på ingången till optokopplaren i båda fallen.

Författare:  Icecap [ 17.33 2014-11-19 ]

Det känns mycket overkill faktisk. Självklart ska det finnas en strömbegränsare till LED'n i optokopplaren och backspänningsskydd är bra att ha - men mer behövs knappast. Indikations-LED och optokopplare-LED kan fint kopplas i serie.

Så ett motstånd som strömbegränsare, en diod till att ta backspänning (kopplat antiparallellt över seriekopplingen av de två LED) och indikator-LED i serie med optokopplare-LED skulle räcka alldeles fint!

På fototransistor-sidan ska det såklart vara ett pull-up motstånd.

Författare:  Bosen [ 08.24 2014-11-20 ]

Jag tolkar din förklaring såhär IceCap:
Bilaga:
IMG_0010.JPG

Är det rätt?

För mina kontakter i lådan som jordar när dom sluter, tänker jag mig detta:
Bilaga:
IMG_0014.JPG

Har jag tänkt fel?

Författare:  Icecap [ 09.24 2014-11-20 ]

Rätt koppling men en brutal ström att dra igenom LED'na!

Om inte indikator-LED'n ska lysa upp en viss yta är 23mA en hög ström att dra genom det hela. Det räcker fint med 5mA.

Så 470 Ohm motståndet kan bytas mot 2,2 kOhm.

Självklart måste detta avspegla sig på utgången av optokopplaren, pull-up motståndet ska då vara minst 2,2 kOhm eller mer, kanske 10 kOhm blir bra.

Författare:  Bosen [ 20.54 2014-11-20 ]

I växellådan finns även en tempgivare. Det är en vanligt tempgivare med två ledare och ju varmare det blir så minskar resistansen mellan dessa. Spannet är mellan 40ohm och 10kohm ungefär (se tabell)
Bilaga:
tempchart.tiff

Måste jag skicka ner min 5v matning till lådan för att mäta detta?
Jag använder 5v som referens till min MAP-sensor, så jag kan ju inte använda ingången AREF på AVR:en för detta. MAP-sensorn är ju viktigare än att temperaturen blir rätt, så det kanske är enklast att skicka ner 12v och genom en spänningsdelare läsa av det som kommer tillbaka och använda min 5v som referens...

Tankar om detta?

(Jag läser faktiskt inte av tempen i nuvarande version, men när lådan är kall så vill man ha lite annorlunda växellägen. Och om lådan är varm så vill man ju göra allt för att kyla ner den, genom att öka trycket m.m.)

Författare:  Icecap [ 21.06 2014-11-20 ]

Vad du kan göra är att mata GND till sensorn och sedan ha en pull-up. Då "isolerar" du störningarna bort från VDD - och du får ju en spänning ändå att mäta, att den "går andra hållet" är ju i grunden utan betydelse, det är en programmeringsteknisk detalj.

Författare:  Bosen [ 06.47 2014-11-21 ]

Jag är inte säker på att jag hänger med där...
Jag sätter alltså GND på båda tåtarna, men sätter pullup mot +5v?
Då mäter jag på pullup-sidan mot GND?

Edit:
Jag hittade denna bilden. Det är ungefär såhär du menar va IceCap?:
Bild

Författare:  Icecap [ 07.33 2014-11-21 ]

Exakt! Sedan ska komponentvärden såklart anpassas till givarens exakta värden.

Författare:  hanzibal [ 08.22 2014-11-21 ]

Bosen skrev:
Måste jag skicka ner min 5v matning till lådan för att mäta detta?
Jag använder 5v som referens till min MAP-sensor, så jag kan ju inte använda ingången AREF på AVR:en för detta. MAP-sensorn är ju viktigare än att temperaturen blir rätt, så det kanske är enklast att skicka ner 12v och genom en spänningsdelare läsa av det som kommer tillbaka och använda min 5v som referens...

Tankar om detta?

Kanske kan en LED/LDR fungera här men du lär då få kalibrera den och kompensera olineäriteter i mjukvaran.

EDIT: Fördelen vore då galvanisk avskiljning även här.

Författare:  hanzibal [ 13.01 2014-11-21 ]

Menar en sån här och den kan sägas vara logaritmisk:
http://se.farnell.com/advanced-photonix ... =NSL-32SR3

Nu har jag iofs inte plottat din tempgivare men den tycks ialla fall inte vara lineär - med lite flax kanske kombinationen rent av skulle "ta ut vartannat" så att spänningen som uCn ser på ADCn rent faktiskt råkar bli lineär i förhållande till tempen :)

EDIT: Här lite om hur den kan användas, förvisso då omvänt som volymkontroll för audio men det är bara att vända på det:
http://diyaudioprojects.com/Solid/DIY-L ... ttenuator/

Författare:  Icecap [ 18.40 2014-11-21 ]

Det går alldeles utmärkt att isolera analoga spänningar med bra precision och noggrannhet! Kolla t.ex. HCNR200 eller IL300.

Bosen: Frågan är mest: behövs det till detta?

Temperaturen ska mätas mest i termen "Varm eller kall eller jävligt kall", vi pratar inte ±0,1°C.

Alltså hade jag dels (helst) haft en separat 5V matning för externa sensorers pull-up osv. och dels kört ett liknande kretslopp som du visar. Det viktiga är att ingången på µC'n är bra skyddad mot de tokigheter det kan bli utifrån och där är du på bra väg. Jag hade dock tagit ytterligare ett motstånd (10k) mellan D1/D2 punkten och in till µC'n pinne. Och mellan pinnen och GND hade jag placerat en 100nF kondensator för att säkerställa att A/D-omvandlaren fungerar korrekt.

Du ska dock ha klart för dig att GND "innan i lådan" inte nödvändigtvis är det samma som GND på motorblocket! Om sensorn alltså är "flytande" ska GND komma från lådan.

Författare:  Bosen [ 10.52 2014-11-23 ]

Jag kom på en sak som jag gärna vill diskutera.
Jag har en extra analog ingång i min µC, och att läsa av bilens spänning är ju faktiskt inte så dumt, så min tanke var att jag läser av bilens spänning med en spänningsdelare. Samma spänning som jag får ut från spänningsdelaren använder jag som pull-up till temp-givaren. På så sätt kan jag, i mjukvaran, använda bilens spänning som referens om jag nu skulle behöva det.

Vad sägs om det?

Det blir då en "egen" 5v matning, men det är ju ingen stabil 5v matning....

Författare:  hanzibal [ 11.44 2014-11-23 ]

Tanken med ett slags "closed loop" är nog smart i sig men bilens spänning är ju ganska smutsig så risk att du momentant får betydligt mer än 5V ut från spänningsdelaren som då kan skada uCn. Jag trodde du ville ha isolation så långt möjligt.

Författare:  Bosen [ 11.50 2014-11-23 ]

Så långt som möjligt vet jag inte om jag har påstått.... men jag ville ha switcharna optokopplade.

Författare:  Icecap [ 11.52 2014-11-23 ]

Visst går det men precis som hanzibal skriver kan du få in vad som helst så skyddet ska vara bra! Själv löser jag sånt vid att ha motståndet emot GND i spänningsdelaren parallellkopplat med (minst) en 100nF keramisk kondensator samt en 4,7V zenerdiod.

Därifrån har jag sedan ett 10k motstånd till µC-pinnen där det finns ytterligare en 100nF konding till GND.

Zenerdioden skyddar mot överspänning rimligt väl, den är inte supersnabb men trögheten i RC-filtret (spänningsdelaren + 100nF kondingen) löser det problem. Dioden i zenerdioden skyddar skapligt mot negativ spänning in och det sista RC-led (10k + 100nF) löser alla strömmar som kan uppstå via body-dioderna.

Detta fungerar mycket väl i ett kommersiellt produkt som fungerar i ett industriellt miljö.

Författare:  Bosen [ 18.44 2014-11-23 ]

Skyddet köper jag fullt ut! Är det dumt tänkt att lösa pullupen på det sättet med spänningsdelare från 12v?
Jag tycker det verkar logiskt för att slippa skapa en spänningskälla till eller dra ner befintlig 5v.

Författare:  Icecap [ 20.59 2014-11-23 ]

Räkna med att spänningsdelaren INTE ska ge ut 5V vid 12V in! Bilsystemet befinner sig oftast vid 14,7V när generatorn kör så jag skulle sätta "fullt utslag" till kanske 20V, då får man lite spelrum.

Författare:  Bosen [ 21.02 2014-11-23 ]

Hur mycket är jag ute och cyklar med denna kopplingen??
Bilaga:
voltage.png

Edit:
Missade ditt inlägg IceCap... Jag har i ovanstående koppling räknat med 15V som tak om jag har räknat rätt. men givetvis borde väl kanske 20V vara mycket bättre.

Författare:  Bosen [ 21.58 2014-11-23 ]

Jag va inte nöjd, så jag ritade vidare lite till. Vad sägs om detta konceptet?
Bilaga:
TEMP.png

(Om jag har räknat rätt nu, så skall jag ha ett 20V tak på första spänningsdelaren)

Författare:  Icecap [ 06.13 2014-11-24 ]

Vad gör D6 & D7?
Var kommer "12V" ifrån?

Författare:  Bosen [ 07.34 2014-11-24 ]

12V kommer direkt från bilbatteriet. 11-14V kanske är en bättre benämning.
Dioderna D6 & D7 kommer från detta schemat:
Bild
Det är bra du ställer frågan, för eftersom jag redan har D5 så inser jag att svaret är att jag har ingen aning om vad D6 & D7 gör.... :)

Värdena på R21 och R22 har jag tagit från denna sidan. Min givare är onekligen en GM-tempgivare så då "borde" hans värden stämma.

Författare:  Icecap [ 07.46 2014-11-24 ]

Ditt schema är väldigt virrigt - men att ha batterispänningen som referens suger! Ta gärna en LM78L05 eller liknande istället, då blir det strax bättre.

Zenerdioden övertar de rollar som D1 & D2 har i det senare schema, alltså behövs bara en enda diod = zenerdioden.

Och en zenerdiod har inget skarpt "knä", det är en glidande övergång. Jag väljer 4,7V för att om det kommer en strömstöt hinner den begränsa spänningen innan det blir problem.

Men det betyder även att spänningsdelaren ska vara dimensionerat så att "normalspänningen" är under nivån där zenerdioden börjar leda (kolla datablad)

Författare:  Bosen [ 07.58 2014-11-24 ]

Jag tänkte ju på detta sättet för att slippa en använd min 5V matning från befintlig 7805.
Det känns "onödigt" att sätta en 7805 till bara för att mata en givare, men det kanske inte är så dumt.
Att mitt schema är virrigt, det kan jag förstå. Jag är nybörjare och håller på att lära mig att rita scheman, så jag tar gärna emot synpunkter.

Jag tror jag skippar att mäta batterispänningen, och använder en extra 7805 för att mata givaren. Jag har även ett RC-servo som styr hastighetsmätaren. Det vore ju bra att mata det servot med samma 7805, så har processorn egen spänningsmatning...

Författare:  Icecap [ 08.21 2014-11-24 ]

LM78L05 finns i TO-92 kapsel till en spottstyver.

Vanligtvis ritar man schema så att input kommer från vänster och output går till höger.
GND finns i "mitten", positiv matningsspänning uppåt och negativ neråt.
Har man bara positiv & GND är positiv uppe och GND nere.

Författare:  Bosen [ 15.24 2014-11-24 ]

Tack för synpunkterna. Egentligen visste jag ju redan detta, och trodde att jag hade ritat så, men jag ser nu att jag har gjort vissa fel :)

När det gäller 7805 så är inte kostnaden så stort problem, men givetvis är det onödigt att ha för stor regulator, så till själva kortet (processor m.m) så klarar jag mig nog gott och väl med 500mA så då är ju en TO-92 kapsel att föredra storleksmässigt.

Att ha en separat TO-92 7805 till avläsning av sensorn är ju inga större problem heller.

Nästa problem när det gäller strömförsörjning är ju RC-servot till hastighetsmätaren. Jag har inte den minsta aning om hur mycket ström rc-servot drar. Det är ju ett litet servo men nästan ingen last alls, så man borde ju klara sig med 500mA där också. Då bör jag väl ha en separat 7805 till servot också?

Författare:  hanzibal [ 17.56 2014-11-24 ]

Ett litet servo utan last klarar sig på 100mA eller mindre. Skulle det kärva lite sticker dock strömmen iväg direkt men 500mA lär räcka gott för att rotera en liten visarnål.

Det bästa vore nog om du mätte upp servot för att vara på säkra sidan.

Författare:  Bosen [ 21.41 2014-11-24 ]

Jag ska fundera lite på hur jag lättast mäter upp servot, men jag antar tills vidare att 500mA räcker.
Här är min senaste fundering:
Bilaga:
power.png

3st separata spänniningsmatningar. Jag har räknat med att alla 7805 TO-92 skall få dela på samma 22uF konding (C6). Dessa 3st 7805 kommer givetvis att sitta nära varandra. Är detta dumt tänkt?

Edit:
Bilbatteriet är kopplat till X2-1

Författare:  Icecap [ 21.46 2014-11-24 ]

I grunden helt rätt! MEN inte 22µF, ta 68µF eller mer!

Samtidig skulle jag föreslå att du har ett litet motstånd i serie med dioden, detta vill minska rippelströmmar i diod/kondensator och då spänningen i en bil är väldig smutsig är detta en bra grej! Samtidig ger det längre kondensatorlivslängd.

Ett motstånd på kanske 2,2 Ohm eller så skulle göra en del.

Författare:  Bosen [ 22.42 2014-11-24 ]

Jag tolkar det som att du summerar vad 7805 behöver för kondesatorer, 22+22+22=66uF och sedan tar du närmaste??
Min hovleverantör, Swech, har 220uF som nästa storlek... Kondensatorn kan väl aldrig bli för stor? :)

Författare:  Icecap [ 23.03 2014-11-24 ]

Jo,de kan faktisk bli för stora - men 220µF blir alldeles OK! :D

Och det är inte bara en summation, det är också en fråga om ESR. Bilmiljö är som sagt ett otrevligt miljö rent elektrisk också och spikar och skit dämpas mer i en 220µF än i en 22µF.

Författare:  Bosen [ 10.22 2014-11-27 ]

Nästa punkt jag vill få verifierat av er som är något mer erfarna av mig kommer här :) :

Jag har, som jag tidigare har sagt, ett RC-servo som drar i hastighetsmätarnålen. Eftersom jag satsar på en separat 5V matning till detta servo så borde jag väl mata signalen genom en transistor. Nu undrar jag om denna kretsen funkar?
Bilaga:
IMG_0028[1].JPG

I mina ögon borde den fungera, men efter att ha googlat lite, så har jag förstått att det kan vara svårt att få transistorn att bottna.
Pullup från +5V servo supply kanske är lite väl hög. det borde väl kunna räcka med runt 100ohm?

Eventuellt vill jag byta denna mot BC807 (SMD) istället.

Vad säger ni?

Författare:  Icecap [ 10.35 2014-11-27 ]

Du behöver verkligen inte att få transistorn att bottna!

Men varför använder du en PNP? En BC547C (eller liknande) blir alldeles utmärkt.

Har du köpt på dig en hög PNP kan de fungera också - men att koppla som emitterföljare är definitivt helt fel!

I det nuvarande schema (med PNP):
Flytt emittern till +5V
Flytt 1k motståndet till mellan kollektor och GND.
Ta ut servosignal på kollektor.
Ta bort 1k motståndet mellan bas och 5V.

Författare:  hanzibal [ 11.45 2014-11-27 ]

Jag tycker inte att du inte skall behöva någon transistor alls för att styra servot även om det såklart inte skadar.

De RC-servon jag pysslat med (en handfull olika) har alla haft hög impedans på styrsignalingången så jag körde direkt från uC-pinne.

Författare:  Icecap [ 11.50 2014-11-27 ]

Jag håller delvist med hanzibal - men vill ändå rekommendera transistorn.
Orsak: servon lär inte sitta i omedelbar närhet av styrenheten varför det bör ske en isolering så att störningar inte kan leta sig in i µC'n.

Författare:  Bosen [ 12.33 2014-11-27 ]

RC-servot går inte att styra med bara uC-pinnen. Det är för lång ledning för det. Just nu så har jag en pullup på uC-pinnen för styrsignalen och det fungerar. Men i detta fallet så har jag ju en dedikerad 7805 bara för servons spänning/styrning och då tänkte jag mig i min enfald att jag behöver transistorn.

Anledningen att jag vill använda PNP är för att jag inte vill få signalen inverterad, vilket jag borde få om jag använder NPN?
Jag använder färdigt bibliotek för servot, därför vill jag inte invertera signalen i mjukvaran.

Edit:
Om jag kopplar så som du föreslår IceCap så blir väl också signalen inverterad?

Författare:  Icecap [ 12.59 2014-11-27 ]

Jepp, det blir inverterat men en snabb ändring i mjukvaran löser det problem. Där mjukvaran skriver '1' till den pinne ska det skriva '0' och vice-versa. Själv hade jag lagt det som en definition:
#define RC_ACTIVE_LEVEL 0
#define RC_INACTIVE_LEVEL (!RC_ACTIVE_LEVEL)

Om du då sätter aktivt nivå till 0 bli inaktivt nivå per automatik 1 och vice-versa.

Nere i programmet byter du ut '1' och '0' till pinnen med dessa definitioner, då är det ett enda ställe du ska ändra om du vill invertera eller inte.

Författare:  Bosen [ 13.04 2014-11-27 ]

...men detta då?:
Bild

Författare:  Icecap [ 13.42 2014-11-27 ]

Nja... utan en pull-up på utgående kollektor får du ingen pulser - men annars OK.

Författare:  Bosen [ 14.19 2014-11-27 ]

haha... ja, det gick nog lite snabbt... i mitt huvud satt det en pullup där... men det gjorde det ju inte i verkligheten :)

Det här med att räkna ut vilken storlek motstånden skall ha när det gäller pullupp och pulldown... Givetvis måste jag ju tänka så resistansen är högre än förbrukaren, men annars, finns det några tumregler?

Författare:  Bosen [ 14.34 2014-11-27 ]

För att besvara min egen fråga så hittade jag följande: http://www.ti.com/lit/an/slva485/slva485.pdf

Författare:  Bosen [ 23.20 2014-11-29 ]

Nu tror jag att jag är klar :)
Jag slänger upp schemat och en bild på kortet så kanske nån hinner stoppa mig om jag har gjort några fatala fel :)

Författare:  Joe [ 00.46 2014-11-30 ]

Känns onödigt att dra +12V runt hela kortet.
Sätt spänningsregulatorerna, MAX9926, L9346 och pull-up/down resistorer så nära kontakten som möjligt för att undvika att leda in störningar på kortet.
Använda jordplan på top side också.

Författare:  Bosen [ 12.04 2014-11-30 ]

jag har läst någon stans att det är onödigt med jordplan på top-side om man har ett bra jordplan på bottom.... Har jag missuppfattat?

Författare:  Icecap [ 12.37 2014-11-30 ]

Det beror väldigt mycket på hur det är utformat! En del tror att bara man lägger ut en GP är det GND över det hela - men inte sällan finns det oanslutna öar som inte gör annat än fyller på kretskortet.

På mitt senaste mönsterkort lade jag in 26 vior för att "låsa" dessa öar till GND. Ett exempel är att du kollar vid D2 på ditt mönsterkort. Där finns en yta som - vid GP-placering - kommer att "flyta" och för att gå den till att faktisk fungera som GP behövs minst två vior för att få användbar GND på den yta.

Författare:  Joe [ 13.39 2014-11-30 ]

Jordplanet på top side kostar inget extra då du redan ska använda ett dubbelsidigt laminat.
Eagle lämnar inga oanslutna öar om du INTE har klickat i "Orphans", däremot så kan du få "blindtarmar" som man kan sätta en via i slutet på.

Författare:  Bosen [ 23.04 2014-12-08 ]

Jaha... jag vet inte hur jag ska presentera min skapelse så det är lätt att se, men här är en ny version baserad på era tips :)
Kortet råkade bli lite mindre också :)

Författare:  hanzibal [ 00.24 2014-12-09 ]

Spontant ser det ju väldigt snyggt ut, stiligt!

Tycks mig kanske lite trångt på sina ställen men antar att du testat att lägga ut vitala komponenter på en 1:1-pappersutskrift?

Författare:  PeterH [ 07.26 2014-12-09 ]

Tycker också att det ser onödigt trångt ut mellan jordplan och ledare/komponenter på en hel del ställen, det ökar bara risken för problem så _lite_ längre avstånd skulle jag köra...

Författare:  Bosen [ 08.08 2014-12-09 ]

Är det "isolate-värdet" jag skall öka då?

Författare:  hanzibal [ 20.08 2014-12-09 ]

Just det om "isolation" vet åtminstone inte jag på rak arm men testa att ändra värdet och se vilken effekt det får. Övriga avstånd mellan banor, komponenter, mm lär du ju få justera manuellt.

Om du inte redan visste...
De olika PCB-husen har ju olika toleranser när det gäller minsta avstånd och sådant och denna information, sk "design rules" brukar man kunna ladda ned från husets hemsida i form av en .DRU-fil. Denna kan du sedan läsa in i Eagle och testa mot, dvs få reda på om PCB-huset sannolikt klarar din design eller inte.

Via exempelvis OSH Park's hemsida kan man ladda upp .BRD-filen direkt (drag and drop) och få ett snabbt utlåtande (de genererar även bilder på hur kortet kommer att se ut).

På denna sida hittar du bl.a. länken till deras DRU-fil:
https://oshpark.com/guidelines

Författare:  Bosen [ 20.12 2014-12-09 ]

Jo, jag har kört OSH Park's DRU-fil utan problem.

Författare:  hanzibal [ 20.52 2014-12-09 ]

Ja såklart, fånigt av mig att tro annat.

Författare:  Bosen [ 20.54 2014-12-09 ]

Tycker jag verkligen inte va fånigt... Jag skulle ju kunna ha glömt det ;)

Författare:  Bosen [ 21.11 2014-12-09 ]

...och så här blev det på OSH Park's hemsida :)

Författare:  hanzibal [ 21.41 2014-12-09 ]

Här är ett exempel på ett ställe som jag tycker ser lite väl tajt ut:
Bilaga:
image.jpg

Man skall ju få plats att löda lite också och har man inte laserprecision på handen eller nerver av stål så är det ju bra med lite marginaler.

Författare:  Bosen [ 21.46 2014-12-09 ]

jag förstår hur du tänker, men det ser ok ut i eagle faktiskt.

Författare:  qrt [ 12.48 2015-01-24 ]

Fantastiskt bygge Bosen. :bravo:

Jag hittade sidan när jag googlade MAX9926 och kom till din blogg, och vidare hit.
Håller just på att leta styrning till en Dodge låda som jag ska ha i min A-ford hotrod med 5.7 hemi.
Behöver bara en PWM styrning till "governor" trycket beroende av VSS.
Samt solenoiderna till overdrive och lockup. Plus några ingångar så klart
Men du har ju en färdig lösning om än lite extra funktioner.
Jag hittade ett forum som började spåna på en sådan låda som jag ska ha http://forum.diyefi.org/viewtopic.php?f=16&t=1823 men dom blev aldrig färdiga.

Du råkar inte ha en extra uppsättning komponenter och kort, eller en lista på komponenterna. :roll:

Författare:  Bosen [ 22.15 2015-02-05 ]
Inläggsrubrik:  TunerPro RT

Jag och qrt skötte våra frågor och svar via telefon istället för denna tråden. Det var ett väldigt trevligt samtal. :)

Jag har beställt alla komponenter (tror jag) till mitt nya kort nu, så jag ska väl sätta mig ner och löda lite till nästa vecka.

Nu när jag börjar fundera på detta projektet lite igen så börjar jag att tänka lite på programvaran. För att "mappa" så använder jag nu ett ganska primitivt sätt med serieterminalen och hela "menysystemet i chipet" och det fungerar, men det är ju verkligen inte optimalt. Jag började skriva lite på en programvara python för några år sedan men det blev aldrig klart....

Jag har använt programmet TunerPro RT för att koppla upp mig mot min cheva pickup och det har funkat väldigt bra. Genom att skapa en egen "definition file" så kan jag nog få den att prata med mitt kort... Frågan är vad det ska säga till den :)
De äldre GM-bilarna skickar ut en sträng på 50-60 bits hela tiden, varav start bitsen alltid är 9 ettor och sedan all info och det var så jag tänkte mig att jag skulle göra också. Men när jag sätter mig ner och försöker skapa en .ADX (definition file) så går jag bet när jag inte hittar var jag ska fylla i startbitsen.
Det finns tillockmed en hjälpfil på http://www.tunerpro.net/tutorials/CreatingECUs.htm men den verkar vara till en äldre version av TunerPro och filformat och editor verkar ha ändrats :(

Är det någon som har lekt med TunerPro och kan hjälpa mig på traven?

Författare:  Bosen [ 19.31 2015-02-26 ]

Bootloader samt den obligatoriska blink-koden är laddad :)

Författare:  hanzibal [ 22.41 2015-02-26 ]

Grattis, så långt allt väl alltså!

Standard Arduino-bootloader då eller?

Författare:  Bosen [ 07.25 2015-02-27 ]

Japp. Jag har inga behov av att ha någon annan bootloader.

Författare:  hanzibal [ 07.38 2015-02-27 ]

Jag är inte så hemma på Arduino och trodde att standard-bootloadern förutsatte programmering sen sker via USB.

Författare:  Bosen [ 07.47 2015-03-14 ]

Nu har jag testat lite till och alla utgångar funkar iallafall... En bit på väg :)
Jag har börjat att kika lite på L9346 chipets diagnostik...
Jag tror att jag behöver lite hjälp att tyda databladets diagnostik-tabell:
Bilaga:
image.jpg

Det jag inte riktigt förstår är hur jag får reda på övertemp. Som jag förstår av tabellen Så visar X att ingången inte spelar någon roll. Ska man då testa alla mönster på ingången och se om DIAG. fortfarande är låg?

Hela databladet finns här: http://www.premier-electric.com/files/STM/pdf/5396.pdf

Författare:  Bosen [ 09.03 2015-03-14 ]

Så här tänker jag just nu:

Testa för "short to GND" vid uppstart.
EN=LOW
Om DIAG.=HIGH så är det "short to GND".

Starta upp kretsen
EN=HIGH

IN=LOW
Om DIAG.=HIGH så är det "Load Bypass".
Om DIAG.=LOW så fungerar utgången som den ska.

IN=HIGH
Om DIAG.=HIGH så fungerar utgången som den ska.
om DIAG.=LOW så är det "Open load", men det skulle även kunna vara "Over load", men för att veta om det är det så måste jag även bevaka själva utgången, men det har jag ingen möjlighet till. Om jag nu skulle sätta EN=LOW och DIAG. fortfarande är LOW så skulle det kunna vara "Overtemperature", men kan jag vara säker på det?

Författare:  Joe [ 09.31 2015-03-14 ]

Det finns nog bättre sätt än detta:
EN=H och IN=H
Övertemp = DIAG=L direkt.
Öppen utgång =DIAG=L efter tD IOU
Överlast = DIAG=L efter tDOL

Författare:  hanzibal [ 09.50 2015-03-14 ]

Jag tolkar det bara som att OUT är avstängd (off) och DIAGx låg oberoende av ENx och INx så länge övertemp föreligger.

Skillnaden jämfört med överlast tycks vara att övertemp-tillståndet är latchat tills du sänker INx emedan överlast upphör så snart strömmen sjunker under tröskelvärdet. Övertemp är alltså "sticky" tills man återställer.

EDIT: Överlappande post. Jag tror du tänker rätt i hur man avgör vilket feltillstånd som föreligger.

Författare:  Bosen [ 22.11 2015-06-24 ]

Lite updatering i min tråd är väl på sin plats :)

Den nya styrningen sitter i bilen sedan ett tag tillbaka. Allt fungerar, men eftersom jag har skrivit en ny firmware från grunden och har varit lite dålig på att dokumentera min gamla styrning så stämmer inte växlingstabellen riktigt. Jag får helt enkelt "mappa-om" framöver. För att göra det så enkelt för mig att göra detta, så har jag nu suttit och knåpat på ett GUI i processing.
Så här långt har jag kommit:

Bilaga:
Skärmbild-TCU_GUI_version1-1.png

Bilaga:
Skärmbild-TCU_GUI_version1-2.png

Det mesta är väl självförklarande, men en funktion är att trycka på [space] så kommer det i den vita rutan fram en loggning där det värdet som gällde när man tryckte på [space] hamnar längst ner och varje 0,25 sekunder tidigare hamnar varje rad uppåt.
Detta är givetvis för att veta var i tabellen jag skall ändra när jag till exempel vill att den skall växla ner vid ett visst tillfälle.
Varje cell går att ändra värde på genom att klicka på den med muspekaren, som ni kan se på den andra bilden.
En funktion som jag skall satsa på framöver är att den cellen som min styrning just nu kontrollerar (eller de två celler: nästa hastighet att växla upp och nästa hastighet att växla ner) skall vara i en annan färg. om vi t.ex säger att de skall vara röda så kommer det röda fältet hela tiden flytta sig i realtid beroende på vilken växel och vilken MAP-kolumn jag är i.
Programmet ä såpass klart att den seriella kommunikationen fungerar. Alla värden du ser på bilderna kommer från en arduino som simulerar den seriella delen i styrningen. Alla värden i tabellen är minnesplats 0-176 på eepromet på AVR-kretsen.

Min plan är att jag skall lägga några timmar på att få växlingstabellen bra nästa vecka, så det borde bli en liten updatering i tråden efter det :)

Författare:  Bosen [ 12.19 2018-08-08 ]

Ett rejält trådlyft :D

Det är 3 år sedan jag skrev i denna tråden.
Bilen har funkat bra men eftersom att jag har en annan bakaxel som jag vill byta till med en annan utväxling så vet jag att jag kommer att få "mappa om" växeltabellen framöver och började därför att ta tag i ett GUI för detta igen.

Förra försöket att skapa ett GUI gjorde jag i Processing, men efter att ha jobbat en del med python så föll valet på att göra ett program i Python istället och använda mig av pyQT.

För att kunna komma in i själva programmeringen och för att framöver kunna testa mitt GUI på ett enkelt sätt så började jag faktiskt med att göra ett "emulator-program" för växellådan. På så sätt kan jag försöka få till en bra seriekommunikation och dessutom så skapade jag ett "virtuellt" EEPROM med hjälp av en tabell som jag kan skicka och ta emot värden från.

Här kommer lite bilder på Emulatorn:
Bilaga:
Skärmbild-4L80E TCU emulator.png

Bilaga:
Skärmbild-EEPROM tabell.png

Författare:  svanted [ 19.25 2018-08-08 ]

intressant tråd, har missat den..
skulle behöva en växellåda till frugans mustang...
en AODE typ,
ingen här som har en till salu? :)

Författare:  svanted [ 18.24 2018-09-04 ]

har nu fått tag på en AODE låda som jag ämnar att bygga en styrning ala arduino till.
efter att ha ögnat igenom tråden har jag några funderingar,
optokopplare i all ära, fordonsström är skitig men räcker det inte med en driverkrets för att jorda solenoiderna?
problemet är ju att även med optokopplare så måste även dess sekundärsida drivas från bilens 12V,
så för att få helt galvanisk åtskillnad måste man ju ha en isolerad switchad nätdel till sekundärsidan som driver solenoiderna.
om man verkligen ska få alla kablar galvaniskt åtskilda från 5V sidan.
aningen bökigt.
ämnar att bara filtrera drivningen ordentligt och köra med enkla 5V switchar.

och ang säkerheten i trafik.
om arduinon får för sig att växla ner till 1an, 2an på motorvägen i 130km/h :shock:
det händer om arduinon blir spänningslös, om båda solenoiderna släpper går 2an i.
en analog skyddskrets som hårdvarumässigt förhindrar att en för låg växel läggs i om det går för fort funkar ju inte heller om
säkringen pajjar...

sånt kan ju aldrig hända på en manuell låda eller en spakstyrd automatlåda...

hur är fabriksstyrningar beskaffade?
någon som vet?

Författare:  Bosen [ 21.39 2018-09-04 ]

En automatlåda som inte ligger i lockup motorbromsar inte, så 2:an eller ens 1:an är inga problem. Hela anledningen att 2:an ligger i när det inte finns spänning är för att det då blir ”limp-home”.
Min första version var utan optokopplare och det funkade bra, så nä, man behöver inte optokopplare om man inte vill.

En elektonisk styrd automatlåda skiljer sig inte något nämvärt mot en traditionell automatlåda förutom att guvenören är utbytt mot en dator som väljer växlarna. Guvenören kan absolut paja på en vanlig automatlåda och då läggs 1:an i. Men som sagt, om 1:an läggs i när man håller 130 på motorvägen känns bara som om lådan slutar driva, inget annat...

”Fabriksstyrningen” har ingen form av ”extra säkerhet” som du menar.

Författare:  svanted [ 05.10 2018-09-05 ]

ok, nog vill jag minnas att min ford motorbromsar om jag lägger i 2an 1an ? men jag kanske har fel...
när använder man lockup?
direkt efter man kommit igång?
från 2an och uppåt?

eller bara på 4an?

Författare:  Bosen [ 06.04 2018-09-05 ]

Din Ford motorbromsar för att du lägger i låg-växel. Det är inte samma sak som att en lägre växel läggs i. Du får läsa på om vilka kopplingar som är aktiverade beroende på vilket läge du har på spaken.
Låg-växeln styrs fortfarande av spaken även om du har elektronisk växling.

De flesta lådor använder lockup på högsta växeln, men det finns styrningar som även använder lockup på 3:an, men väldigt sällan på lägre växlar.

Detta skiljer sig från bil till bil, alltså är bara en mjukvarudel som är lite olika beroende på vilken beteckning som styrboxen har.

Författare:  Bosen [ 06.31 2018-09-05 ]

Här är en tabell för din låda:
Bilaga:
6C16F7D7-D1EC-419A-B7FB-67FC4589F7C6.jpeg

Jag har ringat in de kopplingar som är påverkade när man ligger i lågväxel och som skiljer sig från när lådan ligger i drive. De två kopplingarna är inget du styr med elektronik utan de styrs med växelväljaren precis som på din gamla växellåda.

Författare:  svanted [ 08.01 2018-09-06 ]

det är mycket jag behöver läsa på om automatlådor, principer har jag klart för mig men inte viktiga detaljer.
tack ,hade inte just den tabellen, den jag hade såg helt annorlunda ut.
tror det kommer att sköta sig själv om man ser till att SS1 och SS2 är on/off om spaken är i läge P N eller R

det viktigaste är dock att man kan labba med solenoiderna utan att riskera något..
det verkar så om den bara slutar driva om det är för låg växel.

tror det blir en knapplåda bakom växelspaken med fem knappar, en för varje växel och en för autoläge.
den kommer att gömmas bakom en skjutlucka i en mittkonsoll.

nästa problem är MAP sensorn, tror det är enklare med en sådan istf en potte på spjällaxeln...
du har den på kortet ansluten mha en slang till insuget,
jag skulle föredra att ha den på motorn med en kabel till boxen,
får åka på skroten och hitta en lämplig med kontakt.

Författare:  Bosen [ 08.46 2018-09-06 ]

Gamla saabar ska tydligen ha en lämplig map-sensor.
Du kan labba med solenoiderna hur mycket du vill. I, iallafall GM’s lådor så har man tagit hand om all ”säkerhet” i själva lådan. Så i P och N så spelar det ingen roll alls hur du aktiverar solenoiderna, för det går ändå inget hydraultryck genom dem.

När styrkortet däremot får fnatt och ger signal till alla solenoider, då blir det 4:an med lockup och dessutom lägsta hydraultrycket. Försöker man då ändå ta sig vidare på det sättet och försöker starta från stillastående så bränner man forward-clutchen i lådan, för det har jag testat :shock: :roll: :vissla:
Det jag skulle ha gjort va att stänga av strömmen till lådan och kört på 2:an istället, men det va bilkö och svårt stt stanna, så det fick bli som det blev :cry:

Anledningen att det felet hände var att pwm-transistorn blev för varm och ”smittade av sin värme” på dom andra transistorerna. Efter det så byggde jag min nuvarande version av kortet. Jag har även numera en strömbrytare under instrumentbrädan där jag enkelt kan bryta spänningen till kortet om det skulle behövas. När kortet var kopplat så det fick spänning under startsekvensen av motorn så fick det antagligen mycket strömspikar så då låste det sig, och då behövde jag använda strömbrytaren för att starta om kortet, men annars har jag aldrig behövt bryta spänningen.

Författare:  svanted [ 07.53 2018-09-07 ]

himmla otur...
kommer att ha boxen i bilen och en kontakt man kan dra ur...
ska försöka hitta en MAP sensor som monteras i motorrummet och ansluts med slang...
funderingar på hur man mäter varvtalet på motorn...
att använda + på tändspolen verkar lite osäkert, den innehåller ju transienter, speciellt om man får fel på en tändkabel eller om den lossnar...
så den är ju inte bra att dra in i kablaget till styrboxen...
i så fall får man filtrera i början på kabeln...
eller kanske sätta en givare genom kåpan vid flexplattan....?

Författare:  Icecap [ 09.06 2018-09-07 ]

Då jag kände av tändpulser monterade jag ett RC lågpassfilter direkt på tändspolen. Det fungerade perfekt.

Innan hade jag pulserna direkt in till mätdatorn och filtrerade där - men satan med oljud i radion.

Författare:  Bosen [ 09.07 2018-09-07 ]

Du behöver egentligen inget varvtal från motorn, men däremot behöver du en hastighet, eller varvtal på utgående axel.
Min 4L80E-låda har en varvtalsgivare med 40 pulser per varv på utgående axel (VSS).
Det finns även en varvtalsgivare på ingående axel som man kan använda för att kolla om växellådan slirar på kopplingarn, men den använder jag inte. (jag va tvungen att kapa bort den för att lådan skulle få plats).

Lite lustigt, för jag upptäckte igår att jag har gjort ett dumt programmeringsfel i mitt arduinoprogram till växellådan. Det är många år sedan jag satt och labbade med detta men jag hade svårt att få hastigheten att bli rätt. Formeln jag har använt har jag ingen aning om hur jag har kommit fram till (Där kan man se hur jobbigt det kan bli när man är dålig på att kommentera sin kod), men jag vet att jag fick testa mig fram till ett "korrektionsvärde" på 320 som jag multiplicerar med för att få rätt hastighet.

Nu till själva felet:
Eftersom jag satt och räknade pulser/per varvtal på en maskin här på jobbet igår så slog det mig att jag hinner inte mäta hur lång tid ett varv tar på utgående axel om jag använder millis() i koden (upplösningen blir för dålig). Jag snickrade ihop en ny formel som använder micros() istället och jämförde dessa formler med varandra:

Bilaga:
VSS.PNG

(vertikal axel=hastighet, horisontell=RPM på utgående axel)

Imponerande ändå att jag kommit så nära med så dålig upplösning, men man ser ju att hastigheten visar mindre och mindre med den gamla formeln ju fortare det går.

Just nu så fungerar ju min växellåda ganska ok, så det blir ingen förändring just nu, men framöver så blir det ny kod. :D

Författare:  Icecap [ 09.20 2018-09-07 ]

Och för att mäta rätt använder man en Capture-enhet, då får man mycket bättre upplösning och kan filtrera som man vill.

Författare:  svanted [ 17.42 2018-09-07 ]

Citera:
Du behöver egentligen inget varvtal från motorn,

helt rätt...
tack för det...
det är ju en maxhastighet på varje växel som beror på inversen av vacuumet.....
fick tag på en FAE 9132374 map sensor..
blir perfekt...
men måste skaffa styrstag från en saab 9-3 innan det blir snö...
ska ha dit en kuggstångsstyrning i vinter åckså....
kanske någon här har ett par?
Bilaga:
Screen Shot 2018-09-07 at 6.53.08 PM.png

Författare:  svanted [ 20.40 2018-09-09 ]

det blir många kablar från lådan, tror jag ska ändra i kablaget så att alla solenoider +matas via en kabel, då blir det 3 färre.
Tubine Speed Shaft Sensor, behövs den?
det blir alltså 5 för solenoiderna
2 för temp
2 för Output Speed Sensor
2 för + och -
3 för MAP

alltså 14...
in i boxen.

Författare:  Bosen [ 20.58 2018-09-09 ]

Turbine speed sensor behövs inte för funktionen. I orginalstyrningen så jämför datorn ingående varvtal med utgående för att se hur mycket lådan slirar, bara för att ge en felkod när lamellerna är dåliga i någon koppling.

Jo, många kablar blir det. Jag använder en kontakt för pc atx nätaggregat. 24 anslutningar.
På min låda så har jag 3 olika hydrauliska switchar i lådan som talar om i vilket läge jag har spaken. Vet inte hur det funkar på din låda. Kanske har du någon lägesgivare på utsidan av lådan, men datorn måste ju veta vilket läge du har valt.

Sen måste du veta när du trycker på bromsen (för att släppa lockup:en). Jag plockar bara spänningen direkt från bromsljuset, men på en orginalstyrning så är det en separat switch vid bromspedalen.

Författare:  svanted [ 22.39 2018-09-09 ]

glömde spakindikeringen, det blir 2 till.
slirvarning kansek vore bra, åtminstone i början för att hålla koll på att tryckjusteringen fungerar..
det blir 17 med bromsljuset...
men den switchen är ju lite si och så, man borde nog montera en annan säkrare...
spaken är kopplad till en...
Bilaga:
Skärmavbild 2018-09-09 kl. 23.22.44.png

och backljus resp startspärr kan man koppla direkt till bilens elsystem.

Författare:  svanted [ 09.58 2018-09-24 ]

hur reglerar man trycket?
det verkar finnas flera tryckanslutningar?
men bara en EPC solnoid?, för linjetrycket?
hur vet man att det är tillräckligt?
har hittat en tabell men den avslutas med "As throttle is increased, pressures should increase."
jaha?
det känns som att man behöver använda turbine speed sensor för att detektera det.
och är det riskfritt att köra med fullt tryck hela tiden?
tänker försöka ut och köra i höst för att testa att lådan är ok.

Författare:  Bosen [ 10.39 2018-09-24 ]

På en 4L80E är det riskfritt att köra med fullt tryck hela tiden. Alla kopplingar mår bäst med fullt tryck, men komforten blir ju lidande.
Trycker regleras genom att PWM:a en solenoid som öppnar en "blödventil". Alltså ju mer PWM desto lägre tryck.
På en 4L80E kan man inte mäta trycket på något sätt.
De flesta automatlådors "limp home mode" ger fullt tryck. Givetvis finns det en mekanisk övertrycksventil i dessa lådor också, precis som en vanlig automatlåda.

I min styrning så använder jag en tabell på linjetrycket som är samma på alla växlar och det styrs på vakuumet i motorn, men jag reglarar bara trycket på växel 1,2 och 3. på 4:an kör jag fullt tryck. Det är faktiskt bara i själva växlingarna som man behöver sänka trycket. När väl växeln ligger i så skall det helst vara fullt tryck.

Författare:  svanted [ 15.38 2018-09-24 ]

intressant, tack tack...
hittade:
https://patents.google.com/patent/US5159856
lättare leta då man vet vad man ska leta efter....

Författare:  svanted [ 10.39 2018-10-12 ]

funderar på speed sensor förstärkaren...
QSOP kapsel på MAX9926 verkar inte kul att ha att göra med, hittar ingen DIL adapter på på närmare håll,
behöver en för prototypkortet..
eller det borde funka med bara en OP AMP som förstärkare?
eller har "BANDGAP REFERENCE" "PEAK DETECTOR" typ oumbärliga funktioner?
det handlar ju bara om att förstärka en differentiell signal från en magnetisk givare....?
en op amp och några skyddsdioder och kondingar på ingången, är betydligt enklare att fixa på ett labkort..

Författare:  Bosen [ 13.48 2018-10-12 ]

Nu vet jag inte så mycket om just din växellåda, men om du har en VR-givare, som 4L80E-lådan har, så är det väldigt svårt att få det att funka med något annat än en MAX9924/MAX9926-krets. Du kan också använda en äldre krets: LM1815, men den fick jag inte att funka alls.
MAX-kretsen funkar klockrent från början, och om du googlar lite så märker du snart att det är den kretsen som rekommenderas om man skall använda VR-givare.

Det handlar inte alls om att bara förstärka en signal, utan du behöver både "zero-crossing" och "shmidt-trigger" för att få en användbar signal.

Författare:  svanted [ 16.29 2019-04-03 ]

dags att återuppta projektet för att bli klar när snön är borta, och det blir rätt snart om det fortsätter så här...
har börjat med ett labbkort för att bara kunna växla manuellt med en joystick typ upp/ned,
automatstyrning får bli senare när jag fått alla insignaler att fungera bra.
bosen
hur har du gjort med TCC?
vid växling resp inbromsning?
finns det vits att låta convertern jobba annat än på 1an?

Författare:  Bosen [ 19.28 2019-04-03 ]

Ja, om du låter TCC vara i hela tiden så bränner du kopplingar i lådan. Jag kör bara TCC på 4:an, men har testat på 3:an också. Jag släpper TCC direkt vid bromsning, vilket är väldigt viktigt!, men jag släpper faktiskt TCC när jag släpper gasen också, mest för att jag gillar frihjulning mer än motorbroms :)

Författare:  svanted [ 20.45 2019-05-19 ]

med risk för trådarkeologi... :D
hur löser man smartast hastighetsavläsningen från givarpulserna från utgående axeln,
sätt1
mäta microsekunder mellan pulserna?
då blir det stora tal, 25000 uS upp till 3600000 uS
sätt2
räkna pulser under en tid går väl knappast? på min bil är det c.a. 1 puls/m
så man måste mäta längre än 1 sekund för att få bra upplösning, inte bra.
finns det fler sätt?

Författare:  Icecap [ 21.02 2019-05-19 ]

Först o främst behöver man inte uppdatera ett text-display oftare än 3 gg/sek.

JAG (som rent faktisk gjorde detta way back in the 80-ties) tog tiden mellan pulserna och tog samlade ihop mätningarna under 300ms, tog ett medel o presenterade detta värde.

Körde jag mycket långsamt visade jag värdet till ett nytt kom och körde jag RIKTIGT långsamt var det 0 km/t.

Så att det är långa tider betyder bara att man kan ställa upp prescalern lite till Capture-enheten - eller ta ett manligt beslut och jobba med stora värden.

Författare:  svanted [ 05.42 2019-05-20 ]

nu gäller det inte att visa hastigheten utan att växla, även om jag vill ha det på en display under utvecklingen..
som tur var slapp jag att bygga om mätaren då vajjern gick att få fast efter den digitala givaren :D
bara att peta bort en täckbricka och sätta fast den.

1 km/h är ju 1m var 3.6e sekund, man även på en sekund hinner det hända mycket med varvtalet på läga växlar.
och vid 20km/h blir det 5.4 pulser på en sekund så upplösningen blir fasligt dålig och man kan ju inte räkna delar av pulser?

så det blir kanske att räkna micros,

3600000/micros() = km/h

och maska bort allt över 7200000 och under 20000,

men man behöver ha en timer interrupt som nollar annars kommer displayen att stå på en låg siffra om man tvärstannar.

Författare:  svanted [ 16.14 2019-06-06 ]

Bosen skrev:
Lite updatering i min tråd är väl på sin plats :)

Den nya styrningen sitter i bilen sedan ett tag tillbaka. Allt fungerar, men eftersom jag har skrivit en ny firmware från grunden och har varit lite dålig på att dokumentera min gamla styrning så stämmer inte växlingstabellen riktigt. Jag får helt enkelt "mappa-om" framöver. För att göra det så enkelt för mig att göra detta, så har jag nu suttit och knåpat på ett GUI i processing.
Så här långt har jag kommit:

Bilaga:
Skärmbild-TCU_GUI_version1-1.png

Bilaga:
Skärmbild-TCU_GUI_version1-2.png

Det mesta är väl självförklarande, men en funktion är att trycka på [space] så kommer det i den vita rutan fram en loggning där det värdet som gällde när man tryckte på [space] hamnar längst ner och varje 0,25 sekunder tidigare hamnar varje rad uppåt.
Detta är givetvis för att veta var i tabellen jag skall ändra när jag till exempel vill att den skall växla ner vid ett visst tillfälle.
Varje cell går att ändra värde på genom att klicka på den med muspekaren, som ni kan se på den andra bilden.
En funktion som jag skall satsa på framöver är att den cellen som min styrning just nu kontrollerar (eller de två celler: nästa hastighet att växla upp och nästa hastighet att växla ner) skall vara i en annan färg. om vi t.ex säger att de skall vara röda så kommer det röda fältet hela tiden flytta sig i realtid beroende på vilken växel och vilken MAP-kolumn jag är i.
Programmet ä såpass klart att den seriella kommunikationen fungerar. Alla värden du ser på bilderna kommer från en arduino som simulerar den seriella delen i styrningen. Alla värden i tabellen är minnesplats 0-176 på eepromet på AVR-kretsen.

Min plan är att jag skall lägga några timmar på att få växlingstabellen bra nästa vecka, så det borde bli en liten updatering i tråden efter det :)

trådarkeologi...igen :)
jag är hemskt intresserad av hur din växlingstabell ser ut, om du kom fram till en bra fungerande...
det är väldigt besvärligt att trimma in den utan rullande landsväg,
bara för att ha något att jämföra med...

så här ser min ut, ner/upp 1 - 4 nerifrån...

Bilaga:
Screen Shot 2019-06-06 at 5.12.11 PM.png

Författare:  Bosen [ 17.26 2019-06-06 ]

Eftersom utväxling, motor, vikt och sådana saker skiljer så har du ingen som helst nytta av min växeltabell. Det är så längesedan som jag mappade min bil och då gjorde jag det väldigt primitivt i serieterminalen. Men jag vet att jag hade manuell växling när jag började och loggade hastighet och (när jag började) tps:en för att hitta lägen som va lagom att växla. Senare så byttade jag ju till en map-sensor istället för tps, men jag fortsatte faktiskt med samma tabell som jag hade. Jag bara la på lite värden på signalen från map-senaorn för att få något som funkade bra. Efter det så drog jag bort mitt pålagda värde på varje post i tabellen och efter det funkade det ganska bra. Jag vet att jag finlirade mappningen under en hel säsong faktiskt. Varje gång jag va ute med bilen så hittade jag något nytt ställe som behövde en fininställning. Tyvärr tror jag inte du hade haft så stor nytta av en rullande landsväg heller eftersom det är svårt att få med din körstil i en sådan session. Det finns tyvärr inga genvägar här utan det är bara att mata mil :)

Författare:  svanted [ 14.44 2019-06-13 ]

jodå, en viss nytta kan man ha om man aldrig sett hur en kan se ut....
den jag visar ovan är helt kaputt, på tok för låga växlingsvarv 1->2 vid 18 och ner vid 8km/h.... det gick inte alls.

men efter lite fundering fick jag till det, växling vid 23, 42 och 80, hysteresen gissade jag mig till och det fungera hyfsat.
det jag inte hunnit testa är hur konverterlåsningen ska jobba, bara på 4an eller även på 3an,
och jag måste testa vid vilken grad av gaspådrag som ska koppla ur den, den ska ju bort vid acceleration.

en tabellvisning som du pratar om vore kanon, så långt har jag inte hunnit ännu, har inte ens funderat på vilket platform jag ska ha på datorsidan eller kanske en androidplatta?
en ytterligare förenkling vore om man fick upp graferna som bilden, med en röd prick som följer aktuellt läge,
och att man kan dra i kurvorna uppåt eller neråt och lägga in brytpunkter... :)

har däremot fått till att visa alla mätvärden på en androidtelefon via BT, som styrboxen använder, detta för att ha koll på e.v. buggar..

intressant att du ändrade från TPS till MAP?
jag fick revidera idén om att använda MAP för växligen, det gick inte bra, det resulterade i att den växlade upp och ner mellan 1 och 2 utan att man rörde gasen,,
orsaken var att MAP värdet ändras med varvtalet vid växlingen utan att man rörde gasen, och variationen var större än den hysteres jag ville ha.

så det blev en montering av en potte på gasspjället ist, och det fungerar klockrent...
tyvärr använder jag kablarna från MAP till TPS så jag kan itne jämföra hur det ser ut nu, den KAN kanske ha varit min felaktiga tabell som var orsaken.

ang EPC så är jag väldigt försiktig med att sänka trycket, som kan resultera i slirning, nåt som kanske är svårt att märka innan det blir för varmt...
sänker bara vid absolut lägsta gas typ ingen gas allt, för att få mjukare inkoppling vid stillastående.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme