Trummaskin med sequencer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Trummaskin med sequencer

Inlägg av JimmyAndersson »

Eftersom mitt andra projekt sover (pga PIC-problem) så tänkte jag börja med ett nytt:

Enkel trummaskin med sequencer. Den ska inte låta som riktiga trummor utan snarare som tidiga trummaskiner. Det finns även en sequencer inbyggd, dvs man kan knappa in "mönstret" för trummorna, (hur trumkompet ska låta.)

Första prototypen är klar och låter riktigt kul. Tänk Nitendo 8bit. :)
Än så länge har bara sequencern 4 "steg", men när den är klar ska det bli 16 steg. Funderar även på att lägga till svepbara filter och lite annat kul.


Liten första bild, inte så imponerande men det krävs inte så mycket grejjer.
Allt fick inte plats på bilden. Det sitter lite transistorer mm på en liten kylplåt till höger, över "Lofi"-högtalaren... :)
Bild
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

weeii...vad coolt :)
Kan du inte spela in lite ljud så man kan få höra?
Jag diggar nes-ljuden ph3tt ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jodå, ljud ska det bli. Ska modifiera lite grejjer först. Ska även fixa en line-utgång först så jag slipper få med suset från nätdels-fläkten. :)

"...och det blev natt och en ny dag, och det varde ljud..." 8)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Intressant projekt! Schema vore kul att se.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Schema? huba... av det fågelboet? :eh:

Jag gjorde det hela ifrån huvudet utan ritningar, men jag ska fixa ett schema när jag kommit lite längre. Promise. :)

edit dagen efter: Nu har min PIC-programmerare vaknat, så detta projekt får vila ett litet tag... Men: "I'll be back!" :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

JimmyAndersson (15-sep-2005) > "I'll be back!"

Hm, tillbaka än ?? :-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Roligt sammanträffande att du väcker tråden. :)

De flesta av min projekt fick en paus när jag började bygga om min arbetsplats. (Trummaskin-projektet pausades långt innan.) Nu är det mesta klart, så i lördags gick jag igenom listan på de projekt som inte är slutförda. Den listan syns om man klickar på "Min projekt-lista" i min signatur.

Igår (söndag) fortsatte jag med projektet "Minisynth". Efter det ska jag fixa klart de sista smådetaljerna på Ljus-thereminen, vilket i princip innebär att koppla ihop de olika kretskorten och montera i chassit. Men: När den är klar så ska jag slutföra detta projekt. Äntligen! :D


Från början var inte trummaskinen tänkt att bli en färdig apparat med chassi och sånt. (Byggde den på en kvart när jag satt och labbade med en oscillator.) Ljuden generaras med en enda oscillator där jag använt shiftregister som byter kondensator och ändrar filter för att framställa de olika trumljuden. Nackdelen är att den bara kan spela ett ljud i taget.

En trummis är som bekant en människa och dessa har oftast två händer och två fötter. (surprise!) När jag fortsätter projektet så kommer jag därför att utöka antalet oscillatorer så att fler trummor kan låta samtidigt. Då kan man även passa på att frekvensmodulera en oscillator med en LF-oscillator för att få snygga synth-puk-ljud. Troligtvis byter jag skiftregistret mot en PIC. Har även lite idéer på hur man ska kunna se de inprogrammerade trum-sekvenserna, men nu ska jag inte skriva för mycket.

Resten kommer när jag fortsätter på projektet. ..Det blir iallafall den här sommaren. :D
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Hur går det ? :)

Låter väldigt coolt det där!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ehm, jag har inte hunnit göra så mycket ännu. Är ju knappt 12 timmar sedan jag skrev förra inlägget. :)

Nu håller jag på med min Minisynth. Se den här tråden. Den ryms i ett kassettbandfodral. :D
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Kollade fel datum som vanligt :)

Man blir lite avis när du har kunskapen att improvisera ihop grejer. :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Kul projekt, men en fråga bara.. på vilken firma köper du den där magiska komponenten som kallas "tid"? Verkar som att du anställd dig själv på heltid till att syssla med projekt, hur hinner du med att jobba och leva!.. eller det kanske du inte gör? :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:D

Jag har visseligen möjlighet att sitta flera dagar i streck och bara hålla på med projekt eftersom jag jobbar hemifrån (med musikproduktion och enstaka elektroniska beställningsjobb.) Men tid... näää, den tycks alltid vara slut i mitt lager. Har försökt ansöka om fler timmar per dygn, men det gick inte. :)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Coolt.. kör du olika sammansättningar av olika färgat brus?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

> Har försökt ansöka om fler timmar per dygn, men det gick inte.

Du kan ju alltid ansöka om mindre sömn. Tror tre timmar om dagen är vad som behövs om man sover med rätt dygnsrytmer (en kvart i daget var tredje timma, eller nått sånt). Fast det går ju inte alltid, iaf inte om man har jobb och/eller familj.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Chille:
Jag har testat att sova 5 timmar på natten. Det fungerade i nästan ett halvår, men eftersom jag hade ett ganska stressigt jobb så märkte jag tillslut att det behövdes lite mer sömn. Att sova en kvart i taget lät intressant. Men då gäller det att man känner sig pigg efter den kvarten så man hinner med det man ska tills nästa sov-omgång.

Fritzell:
Ungefär. Jag hade en brusgenerator som gav 'samma' sorts brus hela tiden. Sedan använde jag shiftregister och optokopplare för att byta mellan olika filter. Det gick att göra ganska roliga ljud.. :)


Optokopplare är en ganska underskattad komponent. Har sett många inlägg här och var där man tycker att de bara ska användas när man behöver separera signalerna från varandra rent elektriskt. Jag använder nästan bara optokopplare som switchar. Skulle man använda en transistor till det så hamnar basströmmen även på emittersidan (enkelt förklarat) och det är inte alltid man vill det. En optokopplare har ju ingen basström, så därför passar de utmärkt.
Skriv svar