Roligt sammanträffande att du väcker tråden.
De flesta av min projekt fick en paus när jag började bygga om min arbetsplats. (Trummaskin-projektet pausades långt innan.) Nu är det mesta klart, så i lördags gick jag igenom listan på de projekt som inte är slutförda. Den listan syns om man klickar på "Min projekt-lista" i min signatur.
Igår (söndag) fortsatte jag med projektet "Minisynth". Efter det ska jag fixa klart de sista smådetaljerna på Ljus-thereminen, vilket i princip innebär att koppla ihop de olika kretskorten och montera i chassit. Men: När den är klar så ska jag slutföra detta projekt. Äntligen!
Från början var inte trummaskinen tänkt att bli en färdig apparat med chassi och sånt. (Byggde den på en kvart när jag satt och labbade med en oscillator.) Ljuden generaras med en enda oscillator där jag använt shiftregister som byter kondensator och ändrar filter för att framställa de olika trumljuden. Nackdelen är att den bara kan spela ett ljud i taget.
En trummis är som bekant en människa och dessa har oftast två händer och två fötter. (surprise!) När jag fortsätter projektet så kommer jag därför att utöka antalet oscillatorer så att fler trummor kan låta samtidigt. Då kan man även passa på att frekvensmodulera en oscillator med en LF-oscillator för att få snygga synth-puk-ljud. Troligtvis byter jag skiftregistret mot en PIC. Har även lite idéer på hur man ska kunna se de inprogrammerade trum-sekvenserna, men nu ska jag inte skriva för mycket.
Resten kommer när jag fortsätter på projektet. ..Det blir iallafall den här sommaren.