Minisynth *KLART!*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Minisynth *KLART!*

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag blev lite inspirerad av andras datorbyggen och tänkte bygga ihop en burk av lite överblivna grejjer som låg och skräpade i garderoben. I en gammal 486a hittade jag ett ljudkort som var extrautrustat med ett wavetable-kort. Datorbygget blev helt plötsligt mindre intressant....

Kan man inte bygga en liten synthmodul av den?
Jodå! 8)



Varje modern synth bör ha en MIDI-kontakt. Problemet var bara att kontakten var ordentligt för stor för det tänkta chassit. Dags att förminska med andra ord!

Bild
Lite dålig bild, men metallramen med det stora hålet visar hur stor kontakten var från början...

-

Strömförsörning behövs som bekant till det mesta. Eftersom jag behövde en smal kontakt, så föll valet på en kontakt från en hårddisk. :)
Bild

-

Lite lödarbete...
Bild
Över det stora kretskortet limmade jag en tunn genomskinlig film för att slippa kortis och statiskt elektricitet mm..

-

Byggde även en form av MIDI-interface, miniatyr-modell.
Bild

-

Mer lödarbete. Riktigt trångt!
Bild
Kretskortet med alla sladdar är en hemmagjord kontakt till det stora kortet i botten. Jag behövde få sladdarna så nära kanten som möjligt. Det var lite knepigt. -Jag måste nämligen ha största delen av chassit fritt från sladdar. Orsaken kommer vi till nu:

-

Lysdioder! Blåa naturligtvis.... 8)
Bild
Två utböjda gem (mellan lysdioderna) fungerar som strömförsörjning och ger stabilitet. För säkerhetskull målade jag dem svarta.

-

Enda säkra sättet att fästa lysdioderna: Epoxy!
Bild
Råkade ut för en liten olycka här: Plattan som jag blandade limmet på föll ner i knät! Med fel sida upp förstås! :shock: Lyckligtvis var det inte så mycket som fastnade på byxorna. :roll:

-

Det enda som jag har schema på är MIDI-interfacet, resten har improviserats fram från ingenting. Det blir nästan roligast så. Dessutom så går det ganska fort. Har haft som ett litet mål att fixa allt, från idé till färdig synth, på mindre än 24 arbetstimmar och det lär jag klara. Det brukar annars vara lite trist när grejjer ligger halvfärdiga i månader...


Senare idag fortsätter arbetet. Då ska jag avslöja resten av chassit. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 6 juli 2006, 04:26:29, redigerad totalt 2 gånger.
DupeS
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 september 2003, 18:27:39
Ort: Linköping

Inlägg av DupeS »

Spännande !
då får du spela in ljudet du alstrar med din skapelse så vi får höra på resultatet!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag lägger upp en liten mp3-fil när allt är klart. :)


Än så länge fungerar inte MIDI-delen. MIDI-signalen från mastersynthen är för svag för att optokopplaren ska reagera. Har jämfört interface-kopplingen med andra byggen som fungerar och allt stämmer, men optokopplaren får inte tillräckligt med ström eller spänning. Hm? :roll:

Nästa steg blir att bygga ett annat interface.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Ser ut som ett gammalt projekt som aldrig har blivit slutfört för mig (så ovanligt...). Har nämligen ett sådant kort fast tillverkat av Roland som bara ligger och skräpar. Planerna var dock att förse det hela med hörlursförstärkare utöver MINI-gränssnitten. Kanske man skall ta upp detta igen...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Illuwatar: Tycker det låter som en bra idé. :)
Kan passa på att fråga om du hade någon optokopplare för MIDI-delen? Eller kopplade du MIDI-kontakten direkt till wavetable-kontakten? Vilka ben använde du på MIDI-kontakten i såfall?
Många frågor, men jag skulle behöva lite info att jämföra med mina kopplingar... :)


Mitt bygge har fortfarande något fel. Har märkt att en krets (CS9233-CQ) på wabetable-kortet blir lite varm. Tyvärr har jag inte kunnat testa om det "ska" vara så.

(Förresten: Hårddisk-kontakten är ju egentligen avsedd för +5v, jord, jord, +12v. Men jag har bytt ut den ena jorden mot -12v.)
jon_kanon
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Inlägg av jon_kanon »

Tips: Byt optoisolatorn mot en med darlingtondriver. MIDI-standarden specificerar 6N138 eller sharp 900

Jag har lagt ett bra dokument här:

http://www.dtek.chalmers.se/~d00jon/midi/MIDISpec.html

Knappast troligt, men om du har jordat någon av de inkommande ledarna i din lilla synt fungrar nog inte signaleringen heller om strömslingans styrtransistor sitter elektriskt "under" midi-utgången

EDIT
Om någon säljer ett Roland-kort med Waveblastersockel är jag mycket intresserad av att köpa. Jag har nog gjort närmare 100tim musik med mitt SCB-7 som inte är inspelat som ljud. Vill inte gärna bli av med det
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack för tipset och länken!
Tror faktiskt att jag har en Sharp 900 någonstans.

Vore jättekul om jag fick igång den.


Ska hålla ögonen öppna efter Roland-kort. Vet hur det är när man saknar kortet man gjort låtarna med.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Bilderna är sönder :(.
jon_kanon
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Inlägg av jon_kanon »

Om du menar bilderna i mitt dokument är dessa bara pilar, typ. Jag sket i dem. Det är inga uphetsande bilder på nakna komponenter med särade ben eller så :)
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Nej jag menar vår gode trådskapares bilder.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Njae... här fungerar det iallafall. Testade både Firefox och InternetExploder. Provade för säkerhetskull på en dator med Win98 som aldrig 'sett' den sidan tidigare.

Mystifistiskt. Prova att ladda om sidan. Vad har du för webbläsare?

Prova att klicka här. Då ska en av bilderna komma upp i ett nytt fönster.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Det var märkligt. Jag kör ie6. Kommer inte alls fram till hosten. Inte med din länk heller.

Varion.se är stendöd vad jag ser.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Skumt. Den sajten har "levt" i flera år, förrutom för någon månad sedan då jag uppgraderade lite grejjer på servern.

Du måste ha spärrat adressen varion.se helt enkelt. :)
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

mycket märkligt... jag kan se bilderna, så det måste vara hos dig PaNiC felet ligger...
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Åh coolt! Alltid trevligt med audioprojekt! :D
Skriv svar