Dags för gura no. 2 - min tolkning av en Telecaster Thinlin

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Dags för gura no. 2 - min tolkning av en Telecaster Thinlin

Inlägg av Illuwatar »

Efter att ha lyckats med min första gura (http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=11964) så blev jag sugen på göra en till, denna gång delvis ihålig. På så sätt blir den lättare (gura no. 1 väger bra mycket) och förhoppningsvis blir den lite mer högljudd rent akustiskt. Dessutom ville jag göra kroppen från grunden denna gång - man måste ju höja ribban mellan varje projekt...

Så, lite jagande på eBay har gett mig hals, mickar och bokmatchad lönn till gitarrens ovansida (bilder kommer - prylarna ligger på jobbet för tillfället). En strata-hals och två humbuckers för 700:- är inte så dåligt och grejerna ser helt OK ut. Halsen är denna gång obehandlad, vilket ger mig lite frihet i färgsättningen.

Det jag kan visa bilder på är grunden till kroppen:

Bild
Bild

Hos ett snickeri på Kungsholmen (Pondus Snickeri) köpte jag ask i lämpligt format. Denna kropp bildas av tre bitar som limmas ihop (det var det som fanns tillgängligt). Ur detta kommer en Tele-kropp att sågas ut. Därefter skall den urholkas så att den blir ihålig. För att få styrka och för att ha något att fästa hals, mickar och stall i kommer ett centrumblock monteras in i den urholkade kroppen. Ovanpå det hela kommer lönntoppen att limmas.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Hoppas denna blir lika bra eller bättre gämfört med din förra! :D
Lycka till!

//Emil
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kommer den vara helt ihålig under plektrumskyddet eller ska så mycket av kroppen som möjligt bli ihåligt?

Jag tror inte att jag har hört en ihålig telecaster, så du får hemskt gärna lägga upp ljudfiler sedan. Men det är ju ett tag till dess. :)


Jag ska strax beställa Behringers USB-gitarr och modda. Min sambo har en ihålig Fender-strata-kopia (Samick) som har riktigt härligt ljud. Den låter högt även om man inte kopplar in den. Skulle vilja göra något liknande med USB-gitarren.

Måste bara lägga upp en länk som jag fick igår: www.neubauerguitars.com
Där finns många specialdesignade gitarrer. Jag vet en person som har "The dragon". Hur läcker som helst, men den har ju sin prislapp....

edit: Jag kanske inte borde ha berättat om USB-gitarr-moddningen för sambon. Nu vill hon att jag ska göra en likadan åt henne ... :)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag har en ihålig ibanez.

Bild
Bild
till salu om nån vill ha. PM:a

Låter rätt mycket unplugged. Men den har micken i stallet (tror jag) så det e ju inte samma sak som en ihålig telecaster. Vad kallar man egentligen en sån gura? "Jättesmal halvakustisk" eller "ihålig elgitarr" eller kanske "halvelgura" ;)

Ser fram emot bilder på ditt bygge iaf.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snygg gitarr! 8)

Det är en halvakustisk gitarr. Men "halvelgura" lät riktigt kul. :D Troligen är det en piezomikrofon som sitter i stallet. Det heter något speciellt när gitarrerna är så tunna, men jag minns inte riktigt vad. Gitarrer av märke Ovation brukar ofta skriva vad det heter i sina produktbeskrivningar.
ondskehem
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 december 2005, 22:05:36

Inlägg av ondskehem »

illu: är säker på att den blir minst lika grym som din första :D
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Är helt säker på att jag skrev i denna tråden för några dar sen, måste varit nått skumt för det inlägget har försvunnit :?:

Aja, nice bygge iallafall :). Är säkert inte helt lätt att bygga en gitarr. Vad ska du köra med för strängar?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Mjo, men man brukar ju kalla akustiska gitarrer med mick för halvakustiska...
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Kul bygge, kommer att följa detta! Snart kanske du kan börja ta betalt för att göra gitarrer? :)
beavy-o
Inlägg: 149
Blev medlem: 13 mars 2006, 19:27:54

Inlägg av beavy-o »

låter svårt att bygga en ihålig gitarrkropp.. Grymt imponerande att få ihop en egen gitarr från scratch, även en solid! :bravo: Jag tycker det är nog så svårt att sätta sig in i moddning av befintliga gitarrer :)

Jag har aldrig gillat orginal telecasters, men de kan bli riktigt snygga med rätt färger osv, och att döma av din strata så är jag säker på att även denna blir riktigt fräsch :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tanken är att för hand (med borr, fräs och sandpapper) "tömma" största delen av kroppen på trä, så att en tunnväggig struktur återstår. Mittsektionen där mickar, hals och stall sitter kommer inte att gröpas ur, så den delen blir som på en vanlig solid gura. Gibsons 335'or är till exempel gjorda så, med en solid centrumstock. Detta kommer göras uppifrån. För att göra kroppen hel igen kommer ett tunt lager (5 mm) lönn limmas på ovansidan. Lönnen är dessutom flammig och machad (bookmatched), så med mahognyröd bets + klarlack blir det garanterat effektfullt. En vit kantlist skall dölja skarven mellan kropp och topp. Baksidan och kanterna blir kanske svartbetsade (så att trämönstret fortfarande syns), har inte bestämt mig 100% på detta ännu. Inget plektrumskydd kommer användas (det vore synd att täcka över lönntoppen), så access-luckan för pottarna placeras på baksidan. Så ser planerna ut i alla fall - man får se vad som kommer ut i slutändan...något som det går att spela på blir det i alla fall.

Hur stor akustisk effekt detta kommer ge är svårt att avgöra i förväg, men ljudet kommer garanterat påverkas på något sätt. Och jag slipper få ryggvärk av att harva runt med denna... (stratan jag byggde väger som f*n, men den låter bra).

Övrig setup kommer set ut så här: hals - strata-typ (22 band, lönnbräda) med lite udda huvudform; mickar - humbuckers i både hals- och stallposition, byter kanske till P90's senare; stall - Gibson LesPaul-typ så att Bigsby-svaj går att använda; svaj - Bigsby (eller ekvivalent) P5 eller P7, beroende på om "stocken" går genom hela kroppen eller ej; kontroller - separat volym och ton för mickarna, omkopplare för mickarna (hals, hals+stall, stall).

Dagens länktips: http://store.guitarfetish.com/ - deras GFS-mickar skall vara mycket bra i förhållande till priset. Frakten är inte särskilt dyr heller och de har stöd för PayPal...
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Yes mer musikrelaterade projekt... Sitter spänt med popcorn och väntar på fortsättningen... :)
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Ett tips om du inte redan tänkt på det, fräs endast ut "fåror" så blir gitarren mera stabil.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu fått till kroppsformen (på gitarren) och en mall har producerats. Det till synes low-tech pappersbiten gjordes möjlig tack vare internet och datorer. En kombination av Adobe Acrobat, Solidworks och Paint Shop Pro gjorde det möjligt att kopiera och modifiera Tele-formen till det jag ville ha. Kroppen är nämligen inte exakt som en Tele, den är något större.

Bild

Ritningar på både Strator och Teles finns på denna sidan i form av pdf-filer. Perfekt att utgå ifrån: http://guitarelectronics.zoovy.com/.

Här är de övriga bitarna som skall användas till detta bygge:

Bild
Bengan
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 augusti 2004, 17:54:04
Ort: Mölndal

Inlägg av Bengan »

Ruggigt snygg lönn.
Skriv svar