Första gången - en gura av Illuwatar (guran klar)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Första gången - en gura av Illuwatar (guran klar)

Inlägg av Illuwatar »

Detta projekt är inte så mycket elektronik som de andra jag har gjort, men det har involverat Fagge så då borde det passa att visa upp här på forumet. Eftersom det är en elgitarr så är det inte helt utan sladdar heller. Och efter gitarren kommer förstärkaren...

Nu till själva bygget - grunden är en Strata-kopia byggd av halvfabrikat. Hals och kropp är inköpta via eBay. Halsen är en Mighty-Mite Strata replacement. Kroppen däremot är gjord hemma hos någon irländare av träslaget ask. Den var rätt så råformad och hade några småfel i sig som jag fixade till. Efter en hel del slipning har den fått en mjukare form jämfört med en äkta Strata.

Mick-konfigurationen blir humbucker vid stallet och single-coils i mitten och vid halsen. Alla mickar är Bill Lawrence. Kontrollerna blir mycket enkla: en volymkontroll, en 6-läges omkopplare och en 3-läges för humbuckern. Med sex lägen kan jag få alla användbara kombinationer mellan de tre mickarna. Inga tonkontroller kommer finnas i gitarren.

Så till det Fagge gjorde: plektrumskyddet. På grund av den mjukare rundningen av kroppen gick inte originalskyddet att använda. Dessutom täcker det över träet lite väl mycket. Så det blev till att designa ett eget. Tanken var först att göra pappmallar, men det visade sig vara enklast att rita med blyerst direkt på kroppen. Eftersom ingen ytbehandling har gjorts ännu så kunde inget skadas av detta. Därefter var det till att mäta och överföra ritandet till datorn. Efter lite jobb i SolidWorks kom detta fram:

Bild

Efter mycket om och men kunde detta översättas till verkligt material, närmare bestämt aluminium. Det var lite problem med kombinationen "splines" och "BobCAD-CAM". Efter att ha ersatt splines med cirkelbågar gick det bättre. Resultatet kan beskådas nedan:

Bild
Bild

Fortfarande återstår en hel del arbete som ni kan se. Framförallt ytbehandlingen är en fråga som jag inte löst ännu. Jag har helt enkelt svårt att välja vilken färg jag skall använda...
Senast redigerad av Illuwatar 10 augusti 2006, 08:59:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Jävligt läcker! Bra jobbat boyz!

Tycker väl dock att volymrattarna är sjukt fula. :P
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har väntat på detta projekt! Äntligen!! :D

Snyggt plektrumskydd! (Ja, hela gitarren är för övrigt väldigt snygg.)
Volymrattarna är *snygga*. "Vintage" som det så vackert heter. Så det så! :wink:


När det gäller färgen så är jag personligen väldigt svag för blandningen mellan "naturellt" trä, svart och ljusgrå/silver. Så den är riktigt snygg precis som den är. Men kanske en blank mörkröd färg? Ungefär som #5C0014 (RGB). Dvs:
██████████████

Det ser nästan svart ut när man visar såhär, men lägg färgen som bakgrund i något program så ser du bättre hur jag menar.


Det ska bli mycket spännande att följa detta projekt!
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Illuwatar: ser fint ut...när det gäller val av färg...vad sägs om terracotta?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Mycket läckert :shock:
Har du filat nått på kanterna, så man inte skär handleden av sig om man råkar slinta?. :wink:
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Snyggt med urtaget för sladden till förstärkaren. Någon som vet var man kan köpa ett sådant? Skulle vara snyggt att ha på datorn för TP kabeln.
Användarvisningsbild
Qbert
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 april 2006, 16:39:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Qbert »

Det där blev mycket stiligare än vad jag trodde att det skulle bli då jag såg den digitala versionen. Det blev tvärt om väldigt snyggt.

Det ser dock lite lustigt ut att ha aluminium och crom brevid varandra... jag skulle nog ha förlängt aluminiumbiten och haft jacket som på en telecaster alternativt polerat upp aluminiumbiten riktigt ordentligt och lagt på lite klarlack (det går att polera aluminium rätt mycket).

Edit: Netrunner, du kan hitta ett sådant telejack på gmf.se eller i din närmaste musikaffär. Säg bara att du vill ha ett telejack till en stratocaster. Dock så är det standard att ta ut överpriser får sådana delar...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Apropå detta med gitarrdelar:
På 80-talet fanns det en katalog som hette "MusikTrend". Den var i storlek som ett halvt A4. Någon som har en aning om vart den tog vägen? Någon som rent av har kvar någon katalog?

De sålde de mesta i musikväg, mest synthar och gitarrer. De hade även väldigt mycket gitarrdelar till bra priser.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Mycket fint! Och snygg bild rent fotografiskt eller vad man skall säga. Alla färger harmonierar - proffsigt. När det gäller färg tycker jag att den var snygg som den var men jag vet inte hur dom "ska" se ut. :razz:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

För gitarrdelar rekommenderas GMF. De har det mesta om man vill bygga gitarrer och stärkare.

Jag har nu fått mickarna på plats i plektrumskyddet samt knackat ut en försänkning för "serviceluckan" bakom pottarna. När det gäller kanterna på plektrumskyddet så kommer jag till en början låta dem vara. Blir det ett problem får jag i så fall fixa det senare. Den enda plåt som måste mjukas upp på kanterna är den som täcker svajfjädrarna på baksidan. Den kan inte fällas in i träet, så den måste bli utanpåliggande.

När det gäller färgen så går solida färger bort i och med att trämönstret skall bevaras synligt. Tanken är att få utseendet av äldre elektronik, så någon nyans av brunt lär det bli. En dragning åt teak eller ek kanske?

Angående bakgrunden så är den också mitt verk (förutom teglet). Plattläggning, rabatt och grundmurens färg. Blommorna fixade min mor.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Mycket smakfullt! Stilrent! :!:

Bra att du skall ha guran så att träet syns! Blir nog väldigt bra!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu lagt första lagret teakbets. Genom att späda ut detta ganska ordentligt så blev det inte så mörkt. Bilderna visar en "mock-up" efter det första lagret. Jag får nog köra ett lager till, ännu mer utspätt så att det inte blir för mörkt, för att få bort lite ojämnheter i färgen. Därefter kommer en lång väntan på att det skall bli riktigt torrt innan lackningen börjar. Den nedre bilden visar även täckplåtarna på baksidan Fagge fräste ut åt mig.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Japp, nu blev den ännu finare! Skall bli kul att se hur den bli med lacken sen! :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Körde nu en andra runda med betsen, dock på ett lite annorlunda sätt. Istället för att bara köra på ett lager till (vilket skulle göra den mörkare) så gjorde jag nästan tvärtom. Jag spädde ut betsen så att det blev typ 90% t-röd/10% bets (som tidigare redan var spädd 50/50). Därefter tog jag trassel som jag doppade i lösningen och började gnugga runt med på gitarren. Effekten blev precis som jag ville: ojämnheter och flammigheter pga målningen försvann och slutresultatet blev lite ljusare. Så nu framhävs mönstret ännu mer. Baksidan kunde bli snyggare, men träet var inte så vackert från början och jag vill inte slipa ner den för mycket. Den torkar nu snabbare också i och med att den inte känns kladdig efter denna procedur. Så känns den torr i morgon blir det att lägga på första lacklagret.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

:whoho: :tumupp:

/funkisen
Skriv svar