Trasig videokamera. Byta bildsensor? *Fixat*

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Trasig videokamera. Byta bildsensor? *Fixat*

Inlägg av JimmyAndersson »

Min videokamera har gått sönder. :(

Filmade i går när jag hade kameran monterad i min videokamera-styrning. Då fungerade allt bra. Sedan ställde jag den på bordet. När jag startade den idag så såg man bara ränder på kamerans display och i sökaren, dvs två olika LCD-displayer. Efter en liten stund försvann ränderna och man ser bara svart. Zoomar man in ca 100 gånger (digitalzoom) så ser man bara brus. Det blir ingen skillnad om jag riktar kameran mot mörker eller ljus. "Nightshot-läget" ger inte heller någon skillnad.

Texten i displayen (bl.a hur mycket band-tid, menyer mm) syns däremot. Jag kan även spela upp tidigare inspelat material som syns i displayerna.

Några bilder innifrån kameran, en Sony TRV-145E:

Översikts-bild. Bildsensorn i mitten av bilden:
Bild

Bildsensorn framifrån.
Bild
Text på kortet:
>EP-(GW-GN)<
1-686-840-11
Troligen är det bara beteckningen för kortet och inte bildsensorn.

Bildsensor-kortet bakifrån:
Bild

IR-filtret. Små motorer för zoom syns längst ner, på varsin sida:
Bild

Utan IR-filtret:
Bild

Någon som känner igen bildsensorn? Kan dessa gå sönder "bara sådär" utan vidare?
Det enda problemet med kameran är alltså att man inte kan filma eller se vad bildsensorn ser på LCD-displayerna. Det borde väl vara bildsensorn som är trasig? Ska försöka löda bort bildsensorn från kortet. Kanske står det något på baksidan av sensorn..
Senast redigerad av JimmyAndersson 28 juli 2006, 10:34:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan vara bildsensorn men det kan förstås även vara någonting i elektroniken runt om som läser av den som lagt av. Att få tag på en bildsensor tror jag inte blir lätt, och om du mot all förmodan skulle lyckas hitta ett ställe som du kan köpa en enda från så kan det ev kanske bli dyrt. Hör annars på ett service ställe för videkameror om dom hade kunnat ordna en till dig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Kom på att Fagge reparerar diverse video-prylar.. Ska kolla med honom. :)

Det verkar som om tillverkarna kan bygga ihop apparater som ska gå sönder vid en viss tid... Garantin för min videokamera gick ut för knappt två månader sedan!
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det är inte så att kameran måste "bootas om"? Finns det något litet batteri någonstans som man kan ta ur och sätta i igen?

EDIT: Du borde läsa detta...
http://www.photoscala.com/node/view/1085
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Är den inte äldre än så då hade jag hört med dom som du köpte den av... Är dom schysta så är det datumet för garanti tid lite flytande...

Kanske till och med ringt tillverkaren direkt och pratat lite med dom och ifrågasatt deras kvallite! :evil:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

rehnmaak:
Det finns en liten reset-knapp som nollställer "allt". Men det hjälpte tyvärr inte. Insidan är väldigt kompakt så jag har tyvärr inte hittat något batteri (för klocka, inställningar och sånt.)

Annars var det ett mycket bra tips. Ibland kan det hjälpa med en reset, om man har tur.

Jeppsson: Den är köpt på OnOff, som inte direkt är kända för att ha bra service. De ville inte ens byta videohuvud på min gamla videobandare, så jag fick vänta i en månad på att de skulle hitta en likadan videobandare som ersättning, (jag hade garanti kvar.)

Men jag ska kolla med dem och några andra ställen som reparerar sånt här.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Snablar var snabba ni är på att skriva inlägg...

Det är tydligen ett känt problem på vissa CCD:er tillverkade tom 2004.

Kolla här:
http://www.photoscala.com/node/view/1085
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tusen tack!! Då vågar jag nog dra slutsatsen att det *är* CCD'n som gått i pension.

Eftersom det är ett känt problem så kanske det inte är helt omöjligt att man kan få tag i en utbytes-komponent. Ska kolla med Sony i morgon. Pratar man sig tillräckligt varm om deras produkter så kanske de kan skicka en CCD, åtminstone till någon lokal reparatör. :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ring & prata med grabbarna på http://www.skovde-rtvservice.com/
Jag brukar skicka alla videokameror dit så fort det är lite större fel på dessa.
Så hör med dom om dom kan skaffa en sådan sensor & skulle det vara strul med att sälja till privatpersoner, så säg till mig så fixar jag det via jobbet!.
Lycka till...
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

tjena Jimmy, jag kan ganska lungt säga att de är CCD som paja, de kan hända bara så där.

kan lungt säga de när man nu har riktigt bra kontakt på service.
jag vet därimot inte om de finns någon liggande, kan kolla :wink:
Senast redigerad av lizerdboy 25 juli 2006, 08:19:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Fagge: Bra tips! Har mailat dem. (De hade lite begränsade telefontider nu under semestern.)

lizerdboy: Du får hemskt gärna kolla om du kan fixa en CCD!

Eftersom jag är i stort behov av att fixa en sensor snabbt (helst innan fredag) så utlyser jag härmed en belöning. Det finns alltså lite pengar att tjäna för den som ordnar detta innan veckan är slut! (Nej, det rör sig inte om några futtiga tior.) :)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

jag tror de e någon som fått ett Pm :whoho:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jajjamensan! :lol:

Som jag lovade så får du en belöning. :)
Jag hade reserverat pengar för att kunna hitta en CCD inom ett visst pris, så din ersättning beror på vad sensorn kostar.

Synd att jag såg PM'et efter att du slutat jobbet, men den kommer nog fram i tid även om du postar den i morgon.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Nu ligger något i postlådan utanför :whoho:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

..och nu sitter något i kameran. :D

Att byta CCD-modulen var lätt. Däremot märkte jag att autofocusen inte stämde riktigt. Kikade på den gamla CCD'n och upptäckte en tunn liten glas-skiva. :oops: Den ska nog tillbaka in i kameran. :roll:

Det var inte lätt att montera glas-skivan rätt. Man vill ju inte ha massa fingeravtryck eller damm på den. Sedan måste alla avstånd stämma. En kabelisolering fick fungera som vakuum-pincett. Till slut fick jag den på plats.

Så nu är videokameran som ny igen! :whoho: 8)
Skriv svar