Kents fräs Retrofit DSMD25V

Berätta om dina pågående projekt.
Kent
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 januari 2004, 10:48:05
Ort: Södra Dalarna
Kontakt:

Kents fräs Retrofit DSMD25V

Inlägg av Kent »

Tänkte presentera mitt nya projekt. En uppdatering av en kinesfräs DSMD25V. Tanken är att montera stegmotorer och förbättra maskinen rent generellt.

Har aldrig pysslat med fräsar eller CNC-styrning förut så detta ska bli mycket lärorikt.
DSMD25V.jpg
IMG_2230.JPG
Såhär står den just nu. Köpte med stativ till maskinen som den ska upp på såsmåningom.
IMG_2231.JPG
Det enda jag gjort är att ha pluggat in den och sett att den snurrar.

Detta är kittet jag beställt ifrån Longs Motor. Tänker köra med kuggrem. Nema 23 3Nm på X & Y och Nema 34 8,5Nm på Z. Sedan så blir det en motor över för framtiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Kents fräs Retrofit DSMD25V

Inlägg av labmaster »

Om du skall få någon precision i fräsen behöver du även byta från trapetsgängade skruvar till kulskruvar. Du behöver då nya fästen för kulmuttrarna i alla axlar samt modifiera lagerhusen för att få i vinkelkontaktlager på den sida där motorerna sitter.
Kent
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 januari 2004, 10:48:05
Ort: Södra Dalarna
Kontakt:

Re: Kents fräs Retrofit DSMD25V

Inlägg av Kent »

Kulskruvar är planerade att användas. Sitter som bäst och letar efter andra konverteringar av andra/liknande maskiner för att få tips.

Fick hem kittet med motorer etc. Så jag har kopplat ihop och provar en motor åt gången. Har också provat igenom allt för att se att sakerna funkar. Och det gjorde det.

En liten film som visar kommande Z motorn kopplad på signalen för X-axeln. Kör någon standard g-kod som var med Mach3. Än så länge så har man inte speciellt mycket koll på vad man gör faktiskt.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Kents fräs Retrofit DSMD25V

Inlägg av Anders K »

Veckans trådlyft antagligen, men hur gick det här då?
Dog projektet?
Skriv svar