Antagen till Civ Elektroteknik LTH Lund!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Re: Antagen till Civ Elektroteknik LTH Lund!

Inlägg av rickardg »

Du kommer (tyvärr) känna dig understimulerad om du vänta dig praktiska moment i utbildningen
Vet inte om de ändrat mycket sen jag gick på LTH (jag är E96:a), men jag fick en rejäl dos av praktiska bitar i form av projektkurser, typ konstruera ICs som Digitala IC projekt (konstruerade ett Contents Adressable Memory (baklängesminne) som vi även skickade på tillverkning i kiselfabrik), VHDL-programmering (bl.a konstruera sin egen CPU på två veckor), digitala projekt (byggde LED-snurra med pong/tetris), analoga projekt (byggde 500W audio-förstärkare), radioprojekt (byggde DCF77 mottagare) och en drös andra mindre projekt-kurser och extra-kurser med praktiska lab:ar där det "bara" var mjukvaruprogrammeringsprojekt.

Dock krävs grundkurser följt av extrakurser före projektkurserna, vilket innebär att alla praktikska kurser hamnar typ sista året samt att det blir fler poäng än vad som egentligen är tänkt om man ska kunna läsa riktigt många projektkurser, det gäller även att börja med extrakurserna tidigt (gör som jag gjorde, ta en extrakurs redan första året så du kommer in i "extra"-biten tidigt) för att lägga grund för många projektkurser senare och kanske kunna tidigarelägga någon projektkurs ;)

Exjobbet innebär ofta en hel del hands on, men precis som med projektkurserna måste man själv söka upp det praktiska.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag håller förstås med rickardg. Det bästa med högskolan är att man till stor del väljer själv vad man vill lära sig! Digital IC är en av de mer praktiska inriktningarna. Men oavsett inriktning så kan man tämligen flexibelt plocka ut alla "russinen ur kakan", i detta fallet projektkurser, för att berika sin utbildning. Jag har motsvarande erfarenhet som rickardg, har valt ganska många projekt ganska jämt utspritt från andra året t.om. femte (nu). Att tänka på är bara att ta till vara på det teoretiska när man ändå är på skolan, den praktiska erfarenheten kan du många gånger få betalt för att lära dig ute i arbetslivet.

@ steppen7
Omfattande fysikaliska modeller i Simulink, iterativ lösning av icke-robusta differentiella ekvationssystem och modellering av kraftelektronik är bland de tyngre grejerna jag plågat min C2D-snurra med genom skolan. Som sagt, man väljer till största del själv hur mycket man vill gräva ner sig :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag kan inte hålla med $tiff om att en stationär inte behövs, jag kör själv en stationär och netbook (EEE 1000H). Har faktiskt lyckats köra matlab på den, har även caddat en del eagle på den, tyvärr är inte skärmupplösningen jätterolig så jag försöker koppla upp den mot en extra skärm när jag kan =)
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

12-tummare är bäst! Har själv en HP TX2020eo som man även kan kladda lite på. Synd att HP-datorerna har sån nedrans dålig byggkvalité bara :(.

Ingen som kommer till CTH? Kom igen nu, vi bits inte :)
onilsson

Inlägg av onilsson »

$tiff skrev: I Lund har *nix fortfarande ett stort övertag. När jag började var det Unix, sen blev det Debian, till hösten blir det Ubuntu på de flesta datorer för F/E/D-studenterna.
Så det är så lyckligt! :)
Trodde windows hade majoritet och det endast fanns ett fåtal maskiner med linux/*nix etc.
Skönt att komma någonstans dit folk inte är helt hjärntvättade med windows.

Tror jag ska satsa på en 12", hyffsat kraftfull laptop så man klarar sig i de flesta lägen. Blir det sen att man behöver med rå datorkraft får man väl ta det då, men det är väl svårt att veta i dagsläget, det är ju som ni säger att en liten klen bärbar idag ibland klarar mer än min 3 år gamla "värsting".
onilsson

Inlägg av onilsson »

Har börjat titta runt på lite lägenheter nu. Det var nog inte en dag för tidigt.. verkar vara några till som är ute efter någon stans att bo.
Har sökt ett korridorrum på Delphi via afb, men jag är nr 22 i kön, trots "novischstatus" så det ser nog inte så ljust ut vad jag kan förstå.
Verkar iallafall vara ett trevligt område och hyffsat nära LTH (och ETF!)

Ska nog ta och skriva ett brev till helsingkrona nation (är ju från helsingborg så det är väl den nationen som är sundast att bli medlem i) och se om man kan ha turen att få ett rum där, vore nästan det bästa så kan man ju lättare hjälpa till på själva nationen och kommer in i den biten lite bättre också.

Någon av er här som är medlem i helsingkrona nation, eller vilka nationer är ni medlemmar i?

Finns det något trådlöst nätverk med "fritt" internet på själva LTH, eller i E-huset kanske? Har ett telia 3G-abb. men det är frågan om man ska ha kvar det, kostar ju 200kr/mån..
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

> Har sökt ett korridorrum på Delphi via afb, men jag är nr 22 i kön, trots "novischstatus" så det ser nog inte så ljust ut vad jag kan förstå.
Ge inte upp, alla har det lika dant. Gå in regelbundet och titta till din status!

> Verkar iallafall vara ett trevligt område och hyffsat nära LTH (och ETF!)
Ja, men det finns bättre :)

> Ska nog ta och skriva ett brev till helsingkrona nation (är ju från helsingborg så det är väl den nationen som är sundast att bli medlem i) och se om man kan ha turen att få ett rum där, vore nästan det bästa så kan man ju lättare hjälpa till på själva nationen och kommer in i den biten lite bättre också. Någon av er här som är medlem i helsingkrona nation, eller vilka nationer är ni medlemmar i?
Jag har bott på Helsingkrona sedan -'04, har varit aktiv i lite allt möjligt. Mycket bra att skriva till dem. Förklara gärna att du är en hejdare på teknik och gärna engagerar dig i t.ex. IT-utskottet, ljud- & ljus för nattklubb och/eller spex, Gillestugeriet, etc. Jag förutsätter att du är lite händig så du inte behöver ljuga på den punkten ;) . Nyckelordet är engagemang, så kolla in om du har några andra intressen som matchar på nationens utskott!

> Finns det något trådlöst nätverk med "fritt" internet på själva LTH, eller i E-huset kanske? Har ett telia 3G-abb. men det är frågan om man ska ha kvar det, kostar ju 200kr/mån..
Jepp, som student på LU har du tillgång till trådlöst nät på LTH campus och på utvalda ställen runtom i sta'n.
onilsson

Inlägg av onilsson »

kanon $tiff! Du är en höjdare till hjälp! ska du ha så mycket tack för.
$tiff skrev: > Verkar iallafall vara ett trevligt område och hyffsat nära LTH (och ETF!)
Ja, men det finns bättre :)
Är det helsingkrona som är bättre då? Ligger väl väldigt nära lth har jag för mig?

Nä, den punkten behöver jag nog inte ljuga på ;)
Har en del erfarenheter i bakfickan av lite allt möjligt inom it, ljud, bild och teknik i allmänhet och lite hantverkaregenskaper kan man nog skrapa fram också så det kanske ska locka lite med, är absolut inte sen på att engagera mig i nationen, tror jag är till nytta både för en själv och för andra.

Bra, då blev man 200kr rikare i månaden!
onilsson

Inlägg av onilsson »

=)

Skrev till husförmannen på helsingkrona nation för någon månad sen. Idag ringde han och erbjöd mig ett rum!
Kanon, kan ju inte bli bättre :)

Började faktiskt bli lite orolig för att man inte skulle få nåt boende alls, hade blivit aldeles för jobbigt att pendla..
Man får ju hoppas att det löser sig för alla andra, speciellt de som kommer riktigt långt bort ifrån och inte har något alternativ alls.
Teknologkåren skulle tydligen sätta upp några "permanenta" tält utanför kårhuset, så folk inte behövde bo på gatan typ, men det kan ju inte va någon långsiktig lösning heller..
Skriv svar