Antagen till Civ Elektroteknik LTH Lund!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
onilsson

Antagen till Civ Elektroteknik LTH Lund!

Inlägg av onilsson »

Efter nervös väntan blev man antagen till elektro i Lund! Känns kanon, förstahandsvalet och jag tror inte jag kommer ångra mig =)

Fler här på forumet som också blivit antagna till samma utbildning?
Vet att det finns en tråd om elektro kth, men visst måste det vara någon här som sökt till lth!?

Har stora förväntningar, men vet inte riktigt vad man har att vänta sig.
Man får nog vara inställd på att det kommer vara ganska hårt i början, speciellt innan man hittat rätt studieteknik och satt sig in i alla rutiner m.m., men det ska nog gå bra!

Nu återstår bara att hitta en lya, och det är kanske inte så bara det, väldigt många som sökt i år så det blir väl svårare än någonsin att få tag på någonstans att bo.
Visserligen skulle man i teorin kunna pendla, men det blir praktiskt väldigt bökigt för min del, och sen vore det ju synd att missa allt som händer runtomkring.
Det löser sig nog på nått sätt, nu har man iallafall kommit in och det kommer jag fortsätta va glad över fram till den 24 aug, och 5 år framåt..
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Re: Antagen till Civ Elektroteknik LTH Lund!

Inlägg av 13th.Marine »

Trevligt trevligt!

Har antagningsbeskeden kommit idag?
Jag är nyfiken på om brorsan har kommit in på samma utbildning som dig (och mig :roll:)

Det kan vara lite hårt i början, man går igenom mycket grundläggande och man kan känna att man inte får lära sig det roliga, men det kommer sen.

Och om du funderar på vad nollningen innebär, så är det inte alls så farligt som det låter, vi gamla ser alltid tillbaka på våra egen nollning och undrar varför vi missade nått =)

Kommer inte ihåg exakt när man kan börja söka bostäder, men kolla http://www.afb.se, de har nästan alla studentbostäder i lund, man kan även få på vissa stiftelser samt nationerna.

// Erik, E06

EDIT: Icke att förglömma har vi ju ETF i Lund där du om du vill kan sitta och bygga småprojekt =)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Och om man tycker nollningen är löjlig så kan man helt enkelt skita i den..

Det finns väldigt mycket "studentikosa" saker som vissa blir nästintill besatta i, men det är ju bara att inta ett hälsosamt avstånd till fånerierna, om man nu inte VILL sjunga mer än man äter när man är på middag och bli hindrad från att ha på sej vad man vill, och bli itvingad äckliga drycker bara för att det råkar vara sektionens egen dryck osv osv osv..
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Givetvis kan man hoppa över den, men man bör "testa" först, så man inte missar något som faktiskt är skoj.

Man måste ju inte sjunga om man inte vill, men att bli påtvingad kläder eller dryck har jag aldrig varit med om.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är väl mer att man inte får bära vissa färger (sektionsfärgen) under nollningen osv, men det där varierar säkert mycket beroende på var man går.

Sen blir man väl inte tvingad till nånting (hoppas jag iaf), men det finns ju en del grupptryck.

Men det var ju ungefär det jag menade, vill man inte så slipper man, vill man vara med och leka så fine :)
onilsson

Inlägg av onilsson »

Ser absolut fram emot nollningen! Ska bli hur kul som helst, får man verkligen inte missa =)

EFT är ett givet val! Är väl i lunds motsvarighet till eta i gbg? Kan mycket väl tänka mig att vara engagerad i föreningen på ett eller annat sätt, om det nu finns nåt att bidra med där?

Nähä, nu ska det ut och jobbas lite, så man inte bara behöver tugga i sig nudlar de närmsta åren!
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Gött!

Jepp, dock inte lika stort, och det finns saker att engagera sig i, bara man visar framfötterna lite =)
engywook

Inlägg av engywook »

Se till att repetera matten innan ni börjar. Annars kommer det bli jävligt tungt. Ni borde fått hem något mattehäfte, se till att göra det. De är dryga som fan på matteinstitutionen. Man måste kunna alla formler och härledningar själv, inga hjälpmedel på de första fyra-fem kurserna.

Se också till att ni köar på afb.se direkt, annars har er största chans att få bostad försvunnit. Sök på nationer och blocket osv.

Lycka till!
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jepp, att repetera matten är smart.
När jag började gick vi under första veckan igenom en mindre mattebok, denna har jag gett till brorsan att repetera på.
Jag kommer inte ihåg om de ska skicka ut ett mattehäfte, jag vet att de inte gjorde det förra året.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Matten är ett oerhört stort problem på tekniska universitet/högskolor idag, efterssom gymnasiematten håller en så låg nivå numera, det är därför många har börjat med sommarkurser i matte man kan (frivilligt) gå innan man börjar på riktigt.

Detta är även lite beroende på att man gjort om systemet med skolornas ersättning per elev, förr var det en större del av ersättningen i form av hås, och en mindre i håp, nu är den större delen ifrom av håp, vilket tvingar fram prestationer från universiteten. ..Om man då håller repetitionskurser/grundkurser innan dom riktiga så kommer studenterna att ha lättare att klara kurserna, vilket ger mer håp, och därmed mer pengar.

..Om man vill vara lite kritiskt så gör ju detta att de som håller i kurser lockas att sänka prestationskraven för att få igenom studenter för att få pengar och därmed få ha sin kurs och i förlängningen sitt jobb kvar, ett ganska korkat och kortsiktigt tankesätt som i förlängningen urholkar förtroendet för universiteten i Sverige.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jo det är ju verkligen ett problem idag, fast sen har ju inte matteinstitutionerna någon verklighetsuppfattning tyvärr.

Jag började läsa en sommarkurs i matte men tröttnade fort, den var på alldeles för låg nivå (mellanstadienivå började den på) och man var tvungen att gå ingenom allt...
onilsson

Inlägg av onilsson »

nix, har inte fått hem något repetitionshäfte, men däremot erbjudande om "sommar-matte" som ni pratar om. Dessutom står det på lth > elektros hemsida bl.a. länkat till repetitionshäfte från chalmers, kanske det häftet de tidigare skickat ut.

Har förstått att man måste repetera matten lite så man inte får en chock sen när det drar igång, men är det så "noga" att man måste kunna alla härledningar (indirekt alla formler) i huvudet?
Visst har man lärt sig det en gång i tiden, men jag vågar nog inte säga att jag kommer ihåg allt av det där. Men å andra sidan så kan man ju säga att kan man inte härleda saker och ting så vet man inte riktigt hur allt hänger ihop. Så det är väl bara att sätta sig ner, böja sig fram och knacka lite på bakhuvudet tills det trillar fram.

Och det här med lägenheter. För det första, vilket område "vill" man helst bo i, om det nu mot förmodan skulle te sig så att man fick välja?
Jag har anmält mig till afb och tror jag kvalar in som "novisch", d.v.s. bor utanför pendligsavstånd, men man ska kanske samtidigt söka efter massa andra lägenheter på så många ställen som möjligt så får man tacka nej om man får mer än 1 lägenhet.

Mycket att tänka på, tur iallafall att ETF finns så man inte behöver leta 2 lägenheter för att ha sin "verkstad" nånstans också.
Senast redigerad av onilsson 18 juli 2009, 00:13:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Det kan vara så, kommer inte riktigt ihåg =/

Härledningarna måste du inte kunna komma när du kommer hit, men det kan vara bra att försöka komma ihåg de du lär dig här.

Det finns en hel del områden i Lund som man kan välja på, vad du ska välja beror lite på vad du vill ha, Kämnärsrätten och Delphi ligger norr om campus med 3min cykelavstånd och har nära till Willys.
Vildanden ligger på andra sidan stan. Sparta ligger precis bredvid skolan. Sen har jag inte så bra koll på resten.
engywook

Inlägg av engywook »

Du måste inte kunna härledningarna utantill. Mattetentorna är på 6p totalt, varav 1p brukar vara teori/härledningar, 3p är godkänt.

På Delphi och Sparta bor det flest tekonologer, Vildanden, parantesen etc är universitetsfolk, generellt alltså. Finns karta på afb.se har jag för mig.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

onilsson skrev:Fler här på forumet som också blivit antagna till samma utbildning?
Jag har!
...men det var fem år sedan. Nu är jag klar, när som helst, strax. Som Master då, inte någon gammal Civilare :razz: (samma väntar dig som börjar nu)

Välkommen in i värmen, alla som har kopplat rätt (LTH E!)
Skriv svar