Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare tråd.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

Icecap,

Sorry, av någon anledning klickade jag bara på länkarna för det första förslaget i ditt inlägg (blev nog distraherad av något). Det andra förslaget var ju i princip det som används i projektet jag länkade till. :tumupp:

Just de små komponenterna, IR-diod och IR-mottagaren, lockar mig ganska mycket. De är så små att jag lätt kan gömma dem och kabeln över kan jag dra på undersidan av trappan. Dessutom är de ju riktigt billiga så det är ingen större risk att köpa dem, blir det inte bra har jag inte tömt hela projektbudgeten som är allt för liten för antalet skojiga projekt jag vill göra! Det mesta med motstånd från sambon...ni som lever med en kvinna vet vad jag menar! 8)

OK, så ett par av varje komponent som Icecap länkade till. Sen behöver jag styrningen...verkar det som att projektet jag länkade till är en bra lösning för det? Jag kollade hans föredömliga Excel-lista över komponenter och hittade alla på Mouser utom det han kallar för OR gate som de inte verkar sälja längre...det är tydligen en "logikgrind"... :humm:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Icecap »

Ta två dioder istället, t.ex. 1N4148. Duger precis lika bra.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

OK...hur då...?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Icecap »

En OR-gate fungerar så att om endera (eller båda) input är '1' kommer utgången att bli '1' också.

Så om man använder anoderna som input och kopplar ihop katoderna är funktionen klar. Anoderna = ingångar, katoderna = utgången.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

Enligt schemat i projekttråden jag länkade till använder han fem ut/ingångar på OR-gaten...med två dioder blir det om jag förstår dig rätt bara tre in/utgångar. Hur anpassar jag det till schemat?
LarryXz
Inlägg: 642
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av LarryXz »

De två extra är plus och minus.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

Jag inser att för er som verkligen kan det här med elektronik så är de saker ni skriver helt självklara...men för mig är det mycket svårt att förstå. Jag inte dum i huvudet, jag har bara inte kunskaperna och hajar inte terminologin.

Jag vill inte verka otacksam...men jag känner inte att jag får någon direkt hjälp här... :roll:

Anledningen till att jag registrerade mig på forumet var för att få hjälp med idéer jag har, men som jag inte kan realisera på grund av bristande kompetens inom elektronik. Jag inser att det här forumet, liksom de flesta andra forum, inte är en gratistjänst där vem som helst kan få hur mycket hjälp som helst utan att behöva anstränga sig men just nu känns det som att det är bara är slöseri med både er och min tid att jag skriver här... :(

Jag har googlat väldigt mycket, både på svenska och engelska, för att försöka få grepp om hur jag ska få till belysningen i trappan som jag vill ha den. Det projekt jag länkade till är det närmaste jag kommit och som jag ser det är det en ganska enkel lösning. Min fråga till kompetensen här var då ifall det fanns några brister i systemet och det enda jag fått är mycket korta svar utan några som helst förklaringar så jag förstår.

Är det så att detta forum endast är till för folk som redan besitter kompetensen, som bara vill snacka med varandra på ert egna fikonspråk eller finns här även folk som tycker att det är kul och känner en stolthet att hjälpa nybörjare som vill lära sig mer?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Icecap »

Läs dina frågor igen och fundera på om du kunde vara mer tydlig i vad du behöver.

Ibland är folk vaga i formuleringarna, ibland stöddiga medan andra ger sken av att ha skapligt koll men bara ska peta ett par punkter på plats. Andra igen är tydliga med att de är blanka men sugna - dom älskar vi.

De "grönare än gröna blåbär" som kommer till forumet, lägger fram vad som önskas, vad de kan och mest vad de inte kan brukar bli bemött med öppna armar, få frågor för att tydliggöra exakt vad som behövs och sedan få råd som heter duga.

Så jo, det finns definitivt andan att hjälpa en nybörjare!!!

Men NU kommer du med den "anklaga", kanske du skulle se lite på dina frågor och svaren och se var kommunikationen gick fel.

Ditt problem är att du utgår ifrån ett schema du inte förstår, du har inte angivit annat än att det är jättebra med en färdig stycklista men funktionen är du tydligen helt borta på.

Och då blir stämningen strax: "Men bygg då skiten själv, vill du ha allt serverat på silverfat är det OK - men ville du lära något på vägen skulle det faktisk vara skitkul att vara med att ge dig bättre kunnande."
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

OJ! Då har det verkligen brustit i kommunikationen och jag har haft helt fel inställning! Personligen tycker jag att de som bara kommer in på forum och ber om allt på silverfat är lata och krävande. Jag tycker att man ska försöka göra lite av sin läxa innan man ber om hjälp, om man sen ändå inte riktigt fattar/får till det vänder man sig till proffsen.

Ett hypotetiskt exempel från ett marinforum där jag själv var mycket aktiv på tidigare: Någon kommer in och säger att h*n vill epoxibehandla båten. Detta ämne kan jag ganska väl då jag utfört det på vår båt för några år sedan. Om frågeställaren då bara säger: "Jag vill epoxibehandla, hur ska jag göra och vilka produkter ska jag använda?" så bli jag lite avig och ber personen läsa på lite grann själv och återkomma om något är oklart...jag kan tipsa om bra hemsidor med relevant och överskådlig information.

Tänk vad fel det kan bli...får jag en chans till? I så fall kommer jag läsa igenom mina inlägg med de nya glasögonen jag nu fått av dig Icecap och i nästa inlägg göra ett nytt försök! :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Icecap »

Om vi utgår ifrån IS471F som jag länkade till som GDS. Såklart kombinerat med en IR-LED.

Grejen med den är att den pulser och filtrerar helt själv, den ska i grunden bara ha spänning, en kondensator och lite ledningar, så får du en signal ut som anger om det finns "stråle" ('0') eller om den är bruten ('1').

Du behöver två, en uppe och en nere - men jag antar att de styr samma ljus. Jag utgår ifrån det iaf.

Det betyder att om du tar de två utgångar via ett par dioder (in på anod, koppla ihop katoderna, de är utgången) får du en '1' när endera stråle bryts men har '0' annars.

Ska man vara jäkligt fancy ska man nu kolla att det var en puls som kom så att om katten lägger sig och sover i strålen är ljuset inte tänt hela veckan - men det skippar vi just nu.

Det kommer alltså en aktivering och ljuset ska vara tänt ett tag efter denna aktivering. För att styra detta behöver man en timer, t.ex. en 555/ICM7555 som är just en timerkrets. Denna kopplar man efter databladet som monostabil, mono stabil betyder att den bara kan vara i ena tillståndet ett tag, sedan går den tillbaka till det andra tillståndet som den kan vara i i all evighet.

Nåväl, timern triggas av att endera stråle bryts, utgången drar ett relä medan tiden går och saken är biff.

Sådär, lite teori, förklaring och förhoppningsvis bättre insikt i de olika byggblock.

Det finns andra timer-kretsar, vill man ha "lång" tid är 555 inte den bästa men ett minut eller så ska gå hyggligt om man inte kräver en hög noggrannhet.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

Det känns som ganska precis som jag vill ha det...men jag tar förutsättningarna igen, för säkerhets skull.

Jag tänker mig alltså att belysa trappan med LED-stripes som drivs av 12 V, en LED-drivare ska driva alla striparna. Jag vill trigga "ljus på" när någon går "in i" trappan från endera hållet, alltså går ned från entréplan resp. upp från källaren och att ljuset då skall vara på i cirka 10 sekunder. Alla ljus skall tändas och släckas samtidigt och det behöver inte vara mjuka övergångar.

Om jag får till detta kommer jag vara jättenöjd men jag har en känsla av att jag då kan bli motiverad att gå vidare med ett par ytterligare funktioner. Det ena är "kattproblematiken" som jag inte tänkt på. :tumupp: Inte för att vi har katt men det kan ju hamna andra grejer i vägen för strålen. Det andra är en ljussensor som talar om för systemet när det är blivit så mörkt att ljuset behövs i trappan.

Mina kunskaper i detta är mycket begränsade, jag är hyfsad på att löda och har en helt OK lödstation samt nödvändiga lödtillbehör. Om jag har tillgång till ett tydligt schema och en komponentlista kan jag löda ihop något på ett hålkort eller färdigt kretskort. Dock kan jag inte följa signaler så jag vet vad som händer på kortet och jag har inte kunskaper nog att tänka ut vilka komponenter som krävs eller hur de ska kopplas ihop (det var därför jag blev glad när jag hittade ett schema och en komponentlista som jag skulle kunna följa... :) ) Som exempel har jag lött ihop en sån här med framgång (dock inte den på bilden):

Bild

Men jag har ingen aning om hur den fungerar, bara att den fungerar! (Det är ett fartreglage till RC-modeller kallat "Flea".)

Drömmen för mig skulle vara om någon orkade ta sig tid att skriva ihop en komponentlista för ljusstyrningen samt ritade ett schema för mig att följa...men jag tycker att det är för mycket begärt att be om det... :oops:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Icecap »

Tips: om du förstår vad de olika komponenter gör i en koppling och du förstår kopplingens funktion - då kommer detta att hitta komponenter "per automatik" att bli hyperenkelt.

Jag/vi hjälper dig gärna att lära det som behövs för att du ska uppnå detta - men jag hatar att skriva komponentlistor (även på jobbet men där måste jag).

Men själva sensor-delen har du redan koll på var de finns, du kan ganska säkert hitta liknande andra ställen.

Ytterligare tips: hitta och ladda ner databladen på de grejer du använder. Det behövs knappast för motstånd och kondensatorer (om inte de är speciella) men för alla kretsar, LED osv.

I databladen står det ofta en beskrivning av funktion, delblock, värden som inte får överskridas, normala värden, kopplingsexempeln osv. Man kan lära sig mycket av det.

Jag har 1,9GB PDF-filer på min dator, samma på jobbets, extra på min externa hårddisk osv. Använder dom ofta!
LarryXz
Inlägg: 642
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av LarryXz »

Angående ljussensor så använde jag denna krets som utgångspunkt när jag gjorde belysningen i badrummet som jag nämnde tidigare i tråden. Min funktion är som så att vid rörelse så tänds LED-listen, men bara om det är tillräckligt mörkt. Med andra ord, om jag tänder lampan när jag gått in så släcks LED-listen.
http://www.electroschematics.com/wp-con ... switch.jpg
Kan lägga upp schema på min koppling ifall du vill se.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

Icecap skrev:Tips: om du förstår vad de olika komponenter gör i en koppling och du förstår kopplingens funktion - då kommer detta att hitta komponenter "per automatik" att bli hyperenkelt.
Jo, det förstår jag...och jag ska försöka lära mig så mycket jag kan... :roll:
Icecap skrev:Jag/vi hjälper dig gärna att lära det som behövs för att du ska uppnå detta - men jag hatar att skriva komponentlistor (även på jobbet men där måste jag).
Jag vill inte att du ska göra saker du hatar...
Icecap skrev:Men själva sensor-delen har du redan koll på var de finns, du kan ganska säkert hitta liknande andra ställen.
Jag bor i Stockholm så jag kan ta mig till ELFA för att skaffa grejer, de är ju oftast ganska hjälpsamma också så kommer jag med ett elschema och en förklaring av vad jag vill göra så brukar de ta sig tid för att gå igenom allt för att se att det är korrekt. Problemet med ELFA i Solna är bara att de aldrig har de grejer man behöver hemma utan de måste beställas. Om jag då inte har någon komponentlista så måste jag åka dit två gånger, först för att tala om vad jag behöver och sedan för att hämta grejerna när de väl kommit...och jag har ändå en liten bit att åka
Icecap skrev:Ytterligare tips: hitta och ladda ner databladen på de grejer du använder. Det behövs knappast för motstånd och kondensatorer (om inte de är speciella) men för alla kretsar, LED osv.

I databladen står det ofta en beskrivning av funktion, delblock, värden som inte får överskridas, normala värden, kopplingsexempeln osv. Man kan lära sig mycket av det.
Här är problemet att det oftast är lite för tekniskt för mig...jag förstår helt enkelt inte informationen, men jag ska göra mitt bästa. :)
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

LarryXz skrev:Angående ljussensor så använde jag denna krets som utgångspunkt när jag gjorde belysningen i badrummet som jag nämnde tidigare i tråden. Min funktion är som så att vid rörelse så tänds LED-listen, men bara om det är tillräckligt mörkt. Med andra ord, om jag tänder lampan när jag gått in så släcks LED-listen.
http://www.electroschematics.com/wp-con ... switch.jpg
Kan lägga upp schema på min koppling ifall du vill se.
Du får jättegärna lägga upp schemat! :D :tumupp: Men räkna då med att jag kommer bombardera dig med följdfrågor! :wink:
Skriv svar