Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare tråd.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare tråd.

Inlägg av Paxman »

Halloj!

För ett tag sedan fick jag mycket bra hjälp här att få ordning på min badrumsfläkt som nu fungerar helt perfekt! Det gör att det börjar suga lite i projekttarmen för nästa grej; belysa källartrappan! :)

Jag har sökt här på forumet och hittat några trådar om detta men dels är de ganska gamla och dels är de lite för avancerade för min smak. Det jag skulle vilja få till är ett enkelt av/på när någon ska använda trappan och som är aktivt under kanske tio sekunder, hela trappan kan belysas på en gång så det är inte nödvändigt med rinnande ljus eller andra effekter. Bara för att det går betyder inte att det är stilfullt! :vissla:

Trappan går från källarvåningen till entréplan, den har fjorton steg och vrider sig 180°. Jag har beställt ett fem-metersprov av en LED-strip från Aliexpress (mest för att se färgtemperatur) för tanken är att sätta en strip under varje planstegs "läpp" som då får belysa sättstegen och nedanliggande plansteg. Dessa stripar kopplas sedan ihop med en LED-drivare på runt 100 watt och denna behöver då styras av någon typ av kännare.

Jag har läst om IR-brytare vilket verkar vara vägen att gå. Rent fysiskt kan jag nog få till detta eftersom jag på entréplanet har räcke/spalje på båda sidor av trappan och i källaren är det väggar.

Det jag skulle behöva hjälp av forumets excellenta medlemmar med är hur jag får till att ljuset är tänt en lagom period och vilka komponenter jag behöver för att få till triggern, både nere och uppe.

Mvh
Fred

EDIT:

Glömde skriva att jag givetvis kan ta några bilder på trappan om så önskas!
LarryXz
Inlägg: 643
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av LarryXz »

En PIR Motion Sensor använder jag i badrummet för att automatiskt tända en LEDlist som sedan släcks efter en stund. PIRen har inbyggd ställbar frånslagsfördröjning.

Beroende på hur trappen ser ut och vad du har för krav på att det ska se bra ut, så kan man sätta en LEDlist längst med väggen hela vägen upp. Dock ser det nog mycket snyggare ut att ha en kort bit vid varje trappsteg precis som du säger.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Miramithe »

Jag bor i hyreshus med egen ingång, bor på övre våningen så trapp direkt när man kommer in, den tänds just nu med microbrytare i dörren och barngrinden uppe, framtiden kommer det bli PIR när man tar bort barngrinden. Det sitter LED list under trappräcket nu som lyser upp, blir rätt bra med ljus.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

Det kommer bli LED-strip hela längden under varje stegs näsa (så att säga).

Hur smal är PIR-sensorns avkänningsfält? Det är ganska viktigt att detta fält är smalt speciellt på entréplanet eftersom trappan mynnar upp i hallen där man rör sig mycket. Jag vill inte att trappan ska tändas bara för att man går mellan köket och t ex badrummet eller när man kliver innanför ytterdörren...

Så här ser det ut:
Bild

Detta är alltså entréplanet, till vänster är själva hallen (notera stöveltråget och kokosmattan, entrédörren är i bildens övre vänstra hörn) och till höger går det in en korridor som leder till två badrum och tre sovrum.



Bild

Här är källarplanet (trappans sättsteg och vagnstycken ska målas vita inom kort). Här är det färre rörelser som inte har med trappan att göra men jag skulle ändå vilja att det endast är när man gör en ansats för att gå upp i trappan som ljuset tänds.

Bäst skulle vara en osynlig laser, typ som larmsystemen i filmer, men det förutsätter jag inte är ett realistiskt alternativ... 8)
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Miramithe »

det finns så man kan bygga en ljusgrind så att säga, bryter man den så sänds ljuset, som osynlig laser så att säga.

PIRs avkänning går att fixa till då hela grejjen med dom är att den aktiveras när man rör sig genom 2 fält. alltså går det att skärma av rätt lätt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Signaturen Pixi säljer ju några Omron E3FZ En sådan i varje ända skulle lösa ditt problem.
Annars kan en PIR placeras en bit in, eller maskas i riktning.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

Miramithe skrev:det finns så man kan bygga en ljusgrind så att säga, bryter man den så sänds ljuset, som osynlig laser så att säga.

PIRs avkänning går att fixa till då hela grejjen med dom är att den aktiveras när man rör sig genom 2 fält. alltså går det att skärma av rätt lätt.
Har du lust att utveckla det där lite? Ljusgrind? Rör sig genom två fält...?
Lasp skrev:Signaturen Pixi säljer ju några Omron E3FZ En sådan i varje ända skulle lösa ditt problem.
Annars kan en PIR placeras en bit in, eller maskas i riktning.
Även du Lasp? Placeras en bit in eller maskas? I källaren kan jag nog maska av ganska enkelt men på entréplanet har jag ju inga väggar att jobba med...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26220
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Icecap »

Maskningen utförs vid PID med att man sågar/slipar till en skärm av metall som gör att PIR'n bara "ser" den bit som behövs.

Men att göra en ljusbarriär med reflektor på ena sidan är inte speciellt svårt, det är ju korta avstånd det rör sig om. Här på jobbet har vi just testat en som går 30m+ med reflektor så det är fullt möjligt.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

Reflektor känns som att det skulle vara klart enklare att jobba med. Dels krävs inte något elektriskt på båda sidor av passagen men framförallt kommer man runt problematiken att behöva skärma av stora fält.

Vad är det för grejer som jobbar med reflektorer?

Jag måste ju även tänka på hur det här kommer se ut...jag vill ju inte ha en massa skärmar och stora elektroniska prylar, det är trots allt inte en industrilokal det handlar om...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26220
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Icecap »

Nu beror det ju på om du vill köpa färdiga eller bygga själv.

En färdig enhet: 37-634-18 + 37-634-21

Bygga själv: 75-100-22 + 75-119-04 + reflektor och lite annat och en del småpyssel.
hummel
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av hummel »

Akustisk sensor brukar användas för att man inte ska behöva "vifta med armarna" för att tända. Dessa klarar av hela trapphus med flera våningar. Är snabb på att aktiveras vid aktivitet.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

Jag hittade den här, en ganska enkel och elegant lösning. Inte på något sett elegant utseendemässigt men elektriskt så tror jag nog att jag skulle kunna få till det. Han har ju valt 11 sekunders ljus vilket skulle passa mig väldigt bra. När jag provgår trappan så tar det ca sju sekunder i normal takt och att ha några sekunder extra gör ju inget.

Hans lösning kräver ju en sändare med en mottagare på andra sidan och det är ju inte optimalt men med tanke på att komponenterna är så pass små så gör det inte så mycket.

Är det någon av er elektronikgurus som ser några svaga aspekter i killens system eller saker som kan göras bättre? Mycket enklare har jag svårt att det att det går att få till det.

Om jag kopierar hans system så kommer jag givetvis göra installationen mycket snyggare! :mrgreen:
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

hummel skrev:Akustisk sensor brukar användas för att man inte ska behöva "vifta med armarna" för att tända. Dessa klarar av hela trapphus med flera våningar. Är snabb på att aktiveras vid aktivitet.
Fast de kräver väl ljud för att reagera...det smygs mycket i trappan så det är jag inte så sugen på... :doubt:
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Sverige »

Ja, i trapphus (och parkeringshus) är ljudstyrning väldigt bra.
Det lågfrekventa ljudet av att öppna en dörr tänder.

Men passar inte in till det här ändamålet.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26220
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Icecap »

Paxman: de GDS-komponenter jag länkar till gör exakt det samma - fast med färre komponenter.

OK, du kan kanske behöva dra på en ICM7555 för att få tiden men du klarar inte att få IR-delen mindre!

Och vill du gärna ha ett kabel över trappan fungerar det precis lika bra, vill du ha allt samlat i samma sida och bara en reflex på bortre sidan går det bra också.
Skriv svar