Den magiska spegeln

Berätta om dina pågående projekt.
Nerre
Inlägg: 26741
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Den magiska spegeln

Inlägg av Nerre »

Värmen kommer inte ut upptill om du bara har hål upptill, ska du får nån luftcirkulation måste du ha hål både nere och uppe. Luft måste ju komma in nånstans.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Den magiska spegeln

Inlägg av qx5 »

Såg ett kundtjänstkontor som nyligen helrenoverats. De hade smidigt ordnat ett skåp för någon PC-dator. Men de hade inga lufthål för detta utrymme vilket jag påpekade. De hålen kom dit inom några dagar, de hade visst upptäckt termodynamikens konsekvenser ..

Energi in utan väg ut => ackumulerad energi i form av värme .. :D
Nerre
Inlägg: 26741
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Den magiska spegeln

Inlägg av Nerre »

Det finns ju en missuppfattning om att "värme stiger". Men det är normalt "varm luft stiger" man menar. Problemet är om den varma luften stiger så måste utrymmet fyllas på med ny luft från nånstans. Finns det inget hål undertill så sugs den varma luften så att säga ner igen av undertrycket som uppstår.

När det t.ex. gäller vatten så är det ju så att både varmt och kallt vatten stiger, det är vid +4 som vatten är tyngst (därför det kan bli is på en sjö, annars skulle ju sjöar frysa från botten).
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Den magiska spegeln

Inlägg av lond »

En magic mirror var med på HackADay förra året: Mirror mirror on the wall

/// Marcus
henkepenka
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 februari 2013, 14:58:12

Re: Den magiska spegeln

Inlägg av henkepenka »

Tack ska ni ha för att ni påpekar detta! Hål på undersidan kommer att göras snarast! :)
henkepenka
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 februari 2013, 14:58:12

Re: Den magiska spegeln

Inlägg av henkepenka »

Hej på er!

Det har inte hänt så mycket med projektet på sistone. Väntar fortfarande på själva spegelglaset.

Har dock en fråga jag skulle vilja ställa.
Skärmkabeln jag använder har ju en "tjock" stickpropp och för att det inte ska ta upp för mycket plats bakom spegeln skulle jag vilja ha en kabel med "smal" stickpropp. Vet ni om det finns sådana eller kan man kapa kabeln och med sockerbitar eller liknande sätta på en smal kontakt. Den första bilden är på en sån kabel jag har idag. Den andra bilden visar vilken typ av stickpropp jag skulle vilja ha.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26741
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Den magiska spegeln

Inlägg av Nerre »

Den tjocka är klass I, den smala klass II. Du får inte använda en klass II-sladd till en apparat som är klass I eftersom klass II saknar skyddsjord.
henkepenka
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 februari 2013, 14:58:12

Re: Den magiska spegeln

Inlägg av henkepenka »

Nerre skrev:Den tjocka är klass I, den smala klass II. Du får inte använda en klass II-sladd till en apparat som är klass I eftersom klass II saknar skyddsjord.
Tack för förklaringen! Det var synd, då jag helst skulle vilja kunna få ner tjockleken.
Nerre
Inlägg: 26741
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Den magiska spegeln

Inlägg av Nerre »

Du får leta rätt på en skärm som är byggd som klass II (men jag är osäker på hur vanligt det är... ur EMC-synpunkt är det troligen svårt att klara sig utan jord så de flesta byggs nog jordade ändå).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14890
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Den magiska spegeln

Inlägg av mrfrenzy »

Sitter det ett infällt uttag bakom spegeln?
En vinklad schuko-kontakt sticker inte ut mer än en europakontakt.
larky
Inlägg: 1101
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Den magiska spegeln

Inlägg av larky »

Några framsteg (=fler bilder) på ditt spegelbygge?

Jag har börjat rita på en variant med en androidtelefon eller avlagd surfplatta som skärm och lite fler bilder kanske får mig att bli färdig med ritandet så att jag kan börja bygga!
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Den magiska spegeln

Inlägg av Zhorts »

Nerre skrev:Du får leta rätt på en skärm som är byggd som klass II (men jag är osäker på hur vanligt det är... ur EMC-synpunkt är det troligen svårt att klara sig utan jord så de flesta byggs nog jordade ändå).
Det finns ju TV-apparater och liknande som är byggda för husvagnsbruk, alltså för 12V drift. Dessa saknar i 12V-läge skyddsjord, och har lite olika utförande när de körs på 230V. Så, visst, man kan inte bara plocka upp vad skrot som helst - men det borde gå att få tag på även TV-lösa skärmar för DC-drift, kan jag tycka... det räcker ju egentligen med en skärm som har extern nätdel, då blir kontakten mindre och man kan gömma undan den stora fula på någon praktisk plats...
Nerre
Inlägg: 26741
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Den magiska spegeln

Inlägg av Nerre »

Jo, finns gör det ju, men det är inte lika vanligt som jordade.

De flesta skärmar som byggs är ju avsdedda för kontorsmiljö och där har man ändå jordade uttag så det är bara onödiga utvecklingskostnader att försöka uppfylla EMC-kraven utan jord.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Den magiska spegeln

Inlägg av Zhorts »

Precis - jag tänkte gå tillbaka och editera mitt inlägg med en snabb sökning, men det kom annat i mellan. Prisjakt är min bästa vän, och de listar 36 skärmar som har extern nätadapter (av 2263 totalt).
MiaM
Inlägg: 10077
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Den magiska spegeln

Inlägg av MiaM »

Om du har ojordade uttag i rummet du ska använda den i så kan du i princip använda en platt kabel med stor rund ojordad stickpropp - INTE platt. Men det är inte snyggt, risken är att nån byter till en jordad stickpropp utan att byta till jordad kabel...
Skriv svar