Öka räckvidden på trådlöst (RF) tangentbord (ione p20).

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
discomike
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 juli 2007, 11:34:13
Ort: Göteborg

Öka räckvidden på trådlöst (RF) tangentbord (ione p20).

Inlägg av discomike »

Köpte ett smidigt tangentbord med inbyggd joystick för att styra datorn framför TVn (http://www.dustinhome.se/pd_5010114914.aspx) , räckvidden är dock lite kort, 4-5 meter här hemma, skulle behöva ett par till.

Det bygger på en 8-bit microkontroller MDT10P74Q11:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 74Q11.html

Radiochippet är ett NRF2402G, kollade databladet på:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 2402G.html
DSCF3308.JPG
RF-chippet har programmerbar output power (-20, -10, -5, 0dBm). Lyssnade av config-datan och kom fram till att det är inställt på -10dBm. För att konfigurera chippet ska man dra en pinne hög och klocka in ett upp till 20 bitars ord. Man kan välja att konfigurera bara en del av inställningarna genom att klocka in färre bitar, lägst ligger kanalvalet 7 bitar, sen kommer 2 bitar RF output power, så för att klocka in eget måste jag lyssna av vilken kanal den valt först å sen skicka kanal + rf power inställningen.

Alternativt att jag tar tiden från konfig-pinnen går hög, sen vänta lagom tid och driva datapinnen som jag vill för att skriva över när den klockar in det, känns som den lättaste lösningen kanske. (100kHz klockar den in datan med).

Alternativt att programmera om micron, men det är nog för komplicerat, den har kanske nån code protection, att försöka bygga nån läsare/programmera, och försöka hitta hur den bygger ihop config-ordet, tar nog massor med tid.

Nån som har några andra förslag eller kommentarer, eller något jag borde tänka på? Borde jag sätta nån resistor i serie med datapinnen från orginal-MCUn för å begränsa strömmen när den försöker driva låg och min PIC hög? Det finns ett externt eeprom på kortet med, kanske innehåller de nån configdata?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Öka räckvidden på trådlöst (RF) tangentbord (ione p20).

Inlägg av Micke_s »

Jo, sätta en resistor i serie och kolla cs, clock och data out till en liten MCU.
Snyggt sätt är att sätta mcu:n till input när inga bitar ska ändras och output när en bit ska ändras.

Sidan 22 ser det ut som datan kan ändras vid nedgående flank.

Edit: programmera om micron tror jag inte på.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4695
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Öka räckvidden på trådlöst (RF) tangentbord (ione p20).

Inlägg av Swech »

Det sitter ju även ett referensmotstånd på 22k för sändaren.
Nordic rekommenderar EJ lägre värde än 22k men din sändare kör ju inte full kräm så att säga.
Kan vara värt att sänka till t.ex. 20k och se om du får längre räckvidd. Egen risk dock...

Swech
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Öka räckvidden på trådlöst (RF) tangentbord (ione p20).

Inlägg av limpan4all »

Jag skulle nog först "leka" lite med R23 tom R26 troligen en digital input som gör "något" typ ändrar signalstyrkan ut beroende på marknad.
discomike
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 juli 2007, 11:34:13
Ort: Göteborg

Re: Öka räckvidden på trådlöst (RF) tangentbord (ione p20).

Inlägg av discomike »

Micke_s: sidan 22?? stog om direct mode timing där bara, menar du kanske s.20?. Jo tänkte sätta de som högimpedans-ingång när jag inte vill ändra nåt. Börjat koda på en pic12f629, interrupt som väcker den ur sleep på CS, det är nån ms delay efter CS går hög tills den börjar klocka, synkronisera på första klock-signal-pulsen, får se om jag ska ta tiden mellan klockpulserna eller hårdkoda(om dess interna klocka skulle driva, eller min pic (rc oscillator tänkte jag köra med, men kanske kan se om det finns nån ext clock out från deras microkontroller man kan använda).

limpan4all: har kollat dom och provat driva med utan någon ändring, 3 av dom går vidare till tangentbordsmatrisen, så det har nog bara varit plats för externa pullups eller nåt, är +3,3V på nedre padsen i den raden. Har även provat flytta JP1, den gjorde att transmit-ledden inte blinkar hela tiden när den skickar, men inget mer.

Swech: Oj det hade jag missat, stog inte mkt om val av värde på den i databladet, kollade några andra liknande nordic rf chip datablad nu som hade lite plots på rf output power vs. resistorvärden (fast tar ju slut vid 22k då å kurvan är rätt brant där). Den här lösningen verkar ju mycket lättare isf.. jag får se hur jag gör.

Tack alla för ni tog er tid att svara =) Lutar lite åt att jag gör klart pic-lösningen kanske, lär mig mer och vore skoj med ställbara nivåer baserat på knapptryckningar =)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Öka räckvidden på trådlöst (RF) tangentbord (ione p20).

Inlägg av Micke_s »

Om du drar in clock signalen så kan du ignorera hur din klocka i pic drar sig och köra med intern klocka, färre komponenter är ju bra.
Det är ju en enkelriktad SPI till radiochippet.

Edit: sidan 20 ser rimligare ut.
beavy-o
Inlägg: 149
Blev medlem: 13 mars 2006, 19:27:54

Re: Öka räckvidden på trådlöst (RF) tangentbord (ione p20).

Inlägg av beavy-o »

Uh, nu kanske detta är att fuska, men... Sänder den på 2,4GHz?

http://www.volunteerlabrat.com/default. ... dhack.html

Jag är dock alldeles för dålig på radioprylar för att avgöra om detta verkar "vettigt".. :)
Användarvisningsbild
kiwi
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 maj 2010, 01:01:24
Ort: Stockholm

Re: Öka räckvidden på trådlöst (RF) tangentbord (ione p20).

Inlägg av kiwi »

Tror det räcker med att du bygger en riktig antenn. Räkna ut optimal längd som du får plats med och testa. Brukar göra susen på billigare RF-grejor.
discomike
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 juli 2007, 11:34:13
Ort: Göteborg

Re: Öka räckvidden på trådlöst (RF) tangentbord (ione p20).

Inlägg av discomike »

beavy: jo det är 2,4Ghz, och ja det är ju ingen utmaning =)

Har lekt lite mer med det nu, hade ju några 12f629 liggande, dock bara 4Mhz intern oscillator, blir lite tajt om jag ska ha interrupt på varje clockpuls (bara 10 cykler mellan) och räkna upp, 3-4 cykler interrupt-latency, sen kolla flagga, sen räkna upp och göra saker hinns inte med, finns risk missa klockpulser då.

Funderade på att dela kristall med radiochippet (16Mhz) som var snabbt det hade löst problemet, sen tänkte jag kunde dela resonator med andra micron (6Mhz), och bara ha interrupt på första clockpulsen å räkna klockcykler, de skulle alltid vara synkroniserade då. Men hade inte tillräckligt med pinnar för det pga. de andra funktioner jag ville ha, så valde intern oscillator ändå, tajma allt perfekt (trodde jag), lödde in den, men nu stämmer de inte längre (kan bero på uppvärmningen kanske, eller så ändra jag nåt dumt innan sista builden.. ligger 5uS (halv bit) för sent nu.. (samma matning, från 3,3V stepup i tangentbordet)
DSCF3331.jpg
Features:
*Valbar styrka genom att man håller in vänster + höger musknapp när man stoppat in batterierna.
*Visar vald nivå varje gång den patchar, genom att blinka FN-knapp LED:en.

(RF chip förbrukningen ökar bara från 8,5mA vid -20dBm till 11,5mA vid 0dBm enligt databladet, trodde det skulle skilja mer, så batteritiden blir nog inte jättemkt sämre (picen sover ju för det mesta med))
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
discomike
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 juli 2007, 11:34:13
Ort: Göteborg

Re: Öka räckvidden på trådlöst (RF) tangentbord (ione p20).

Inlägg av discomike »

Gjorde en rewrite med mkt robustare synkning, om jag inte sparar undan status/w i interruptet hinner jag fånga alla klockpulser, även med 4Mhz RC osc.

Här finns kod om nån skulle va få för sig göra samma sak, kommentarena borde förklara det mesta (också info om lödpunkter):
keyb2.rar
Timingen sker från 2 klockpulser innan "start", FOSC/4 är ca. 1,02MHz vid 3,3V på den PICen, och då ser det ut så här på scopet:
startstopp.gif
Slutlig installation, nu med sockel, avkoppling sker med C20 som satt där för nån soic IC som ej var monterad. Räckvidden på -5dBm (default -10) är 8-9 meter genom väggar nu. Får prova 0dBm ute i trappen imorrn..
DSCF3344.jpg
Tack till alla som tyckt till och kommit med förslag och hjälp, så här i efterhand skulle jag nog valt en enklare lösning som byta ref-resistorn eller modifiera antennen. Tidsoptimist som man är trodde jag det skulle ta max en timme att ta fram pic-lösningen, men det tog minst ett par gånger så lång tid =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Öka räckvidden på trådlöst (RF) tangentbord (ione p20).

Inlägg av gurgalof »

Den här lösningen är mycket intressantare än att bara sätta dit en antenn.

Sedan finns det ju fler produkter som använder samma RF-Chip. :wink:

Lova att uppdatera med resultat från 0dBm testet!
Skriv svar