Hej alla, jag läser en distanskurs just nu på Linköpings Universitet. Har fastnat på två uppgifter som jag verkligen inte lyckas lösa. Har helt och hållet hjärnsläpp, och inget jag gör för att lösa koden funkar. Det är så frustrerande och hade uppskattat om någon vet hur man ska lösa det ASAP. Behöver verkligen få godkänt på den så jag kan få min CSN nästa vecka. Länkar till uppgifterna på deras offentliga hemsida. Det är kapitel 5 under avsnittet automatisk språkförståelse - Slutuppgift: Namngivna enheter. Skrolla längre ner till semantiska tripplar. Skriver ner uppgifterna här nere och koden finns på hemsidan. Hade varit så så tacksam. Vart så frustrerad och nere för att jag inte lyckas lösa de. SNÄLLA HJÄLP!!
HEMSIDAN: https://ai-for-naturligt-sprak.ida.liu. ... lutuppgift
Uppgift 1: En namngiven entitet kan vara fördelad över flera olika token, där den första representeras av B och efterföljande av I. Token som inte är namngivna entiteter representeras av tecknet O. För att skapa en sträng för en namngiven entitet behöver vi skapa en hjälpfunktion som får in en mening (lista av ord och deras tillhörande data) och ett index för en token som tillhör en namngiven entitet. I funktionen behöver vi lägga till efterföljande och föregående token som också är del av namngivna entiteter.
Din uppgift i nästa kodcell är att lägga till den kod i funktionen get_entity() som gör att vi lägger till alla ord, framåt och bakåt, som är en del av en namngiven entitet (inte representeras av tecknet O). I kodcellen testar vi att extrahera en sträng för den namngivna entiteten Hans Christian Andersen, som är fördelat mellan tre token: Hans, Christian, Andersen.
Uppgift 2: I nästa kodcell ska du hitta och spara alla semantiska tripplar. I koden är det kommenterat vad du behöver lägga till för att genomföra detta.
Förutom funktionen get_entity() bör du ta hälp av funktionerna is_sbj() och is_obj() som identifierar om en dependensrelation tillhör något av subjekt- respektive objekttaggarna.
Algoritmen för att extrahera semantiska tripplar kan beskrivas som följande:
• Identifiera alla verb i en mening.
• För varje verb, hitta alla subjekt och objekt som har en dependensrelation till verbet.
• Om det finns sådana subjekt och objekt, och de är namngivna entiteter:
› Hämta hela namngivna entitetet för subjektet och objektet.
› Spara en tuple med subjekt, verb, och objekt i listan semantic_triples.
SNÄLLA HJÄLP MED FULLSTÄNDIG LÖSNING <3 <3