
Jag körde idag till grann-orten för att köpa lite grejer och tog tillfället i akt att testa batteriet i min VW E-UP på följande sätt:
Volkswagen anger batteriets totala kapacitet till 18,7kWh och netto 16,8kWh
Min bil är 7år gamal och har gått drygt 10 000mil så jag förväntar mig inte att den ska vara som ny, men det är roligt med siffror och även om massor av parametrar inverkar så kan det ändå ge en fingervisning om man försöker iaktta vad som händer i batteriet. Jag har diagnosverktyg VCDS för Audi och VW.
Jag läste av batteriets modul och sparade alla värden när bilen var laddad till 100%:
SOC 95,600%
Cellspänning snitt 4,030 V (Högst cellspänning 4,033 V, Största cell-differans 0,007 V)
Jag körde sen utan att ha något Eco-läge på och AC:n fick gå ganska friskt i början för bilen var som en bastu eftersom den stått i solen(jag hade inte förkylt den). Körde med farthållaren på hastighets-gränsen i princip hela tiden och det blev väl ungefär 75% 80-väg och resten långsammare genom samhällen och byar.
När jag kom fram så hade jag åkt 52km, hade datorn med i bilen och läste av batteri-modulen igen:
SOC 60,400%
Cellspänning snitt 3,717 V (Högst cellspänning 3,719 V, Största cell-differans 0,008 V)
Förbrukad kWh 6,263
Gjorde mina ärenden och körde samma sträcka hem. När jag parkerade hemma så visade bilen att det fanns 24km räckvidd kvar. Totalt hade jag kört 104km och jag läste av batteri-modulen igen:
SOC 24,000%
Cellspänning snitt 3,521 V (Högst cellspänning 3,526 V, Största cell-differans 0,014 V)
Förbrukad kWh 12,643
Man får väl anta att SOC är baserat på den totala beräknade kapaciteten eftersom det inte går att ladda upp mer än till drygt 95% SOC, det finns även en parameter som heter "Expanded battery limits" som är "not active" vilket låter som att det finns kapacitet som är nerlåst, förmodligen för att öka livslängden på batteriet. Det kan ju vara gränser både neråt och uppåt.
Om man med ovanstående data beräknar total kapacitet som 0-100% SOC borde vara så får jag 17,8kWh och 17,5kWh om jag beräknar sträckorna individuellt. Om man utgår ifrån att den lägsta 17,5 är närmast sanningen så blir det 17,5/18,7 = 0,936 så en degradering med ca 7%
Om man tänker sig att det stämmer att 0-100% SOC för tillfället är 17,5kWh och min körning på 104km sänkte SOC från 95,6% till 24%. Då skulle man kunna beräkna 95,6-24 = 71,6 i minskning av procent för att köra 104km. 71,6/104km = 0,6885 minskning av procent per km. Jag hade 24km räckvidd när jag kom hem så 0,6885*24=16,5. Eftersom SOC var 24% så skulle SOC vara 24-16,5 = 7,5% när räckvidden är 0km.
Verkar teoretiskt som att bilen alltså inte nyttjar 4,4% i toppen av batteriet och 7,5% i botten på batteriet, alltså den nyttjar totalt inte 11,9% av kapaciteten.
Om man tar original-kapaciteten och drar bort 11,9% så blir det 18,7 - 11,9% = 16,47kWh som egentligen, pga olika felmarginaler, skulle kunna vara de uppgivna 16,8kWh netto-kapaciteten som bilen använder.
I mitt fall skulle det då bli en total förlust av kapacitet på ca 7% och en användbar kapacitet på 17,5 - 11,9% = ca 15,4kWh