Projekt i Visual Studio

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
JJ
Inlägg: 366
Blev medlem: 16 maj 2005, 21:33:02

Projekt i Visual Studio

Inlägg av JJ »

Ibland använder jag Visual Studio (ej att förväxla med Visual Studio Code) för hobbyprojekt i C och C++. När väl allt lirar så tycker jag att det är jättebra, debuggern är grym! Problemet är själva projekten. Så fort jag skall skapa ett nytt projekt så blir jag på dåligt humör...

Först skall man hitta vilken typ av projekt man vill skapa och var det skall ligga...eller om det är en lösning man borde ha skapat...sedan kommer jag aldrig ihåg vad den skapar för directories och var de ligger, den skapar en massa projektfiler som jag inte fattar vad de gör, man måste in och ändra i settings (eller options, kommer aldrig ihåg) och så måste man in i tio lager av menyer för att lägga till lib:ar. Eller om jag vill döpa om ett projekt så vet jag inte hur jag gör...

Och någon bra beskrivning/tutorial har jag inte hittat. Det finns förstås en massa på Microsoft men jag har egentligen inte blivit klokare, det är bara en massa klickande i menyer.

Så min fråga är: känner någon till någon bra beskrivning av projekt/lösnings-hanteringen i VS? (Jag har ganska bra koll på byggen och makefiler och sådant i största allmänhet så det är inte där det felar :-) )

Edit: uppdaterade min MSVC till senaste och så att en hel del tillkommit vad gäller byggande sedan jag använde det sist. Men fortfarande intresserad av era erfarenheter!
agehall
Inlägg: 425
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Projekt i Visual Studio

Inlägg av agehall »

Det som alltid får mig att bli konfunderad är att det finns Solution och Project där en Solution innehåller ett eller flera Project. Jag är ingen expert här, men jag har iallafall aldrig lyckats skapa bara ett projekt utan man får alltid en solution på köpet.
JJ
Inlägg: 366
Blev medlem: 16 maj 2005, 21:33:02

Re: Projekt i Visual Studio

Inlägg av JJ »

Haha, då är vi på typ samma nivå, det går ofta att få till det men man vet aldrig riktigt vad man gjort :-)

Jag tror som du, man kan inte skapa ett projekt bara utan man måste lägga det i en solution. Antingen en ny solution eller så skapar man en ett nytt projekt i en befintlig solution. Men riktigt vad det är för praktiskt skillnad förstår jag inte :shock:

Som sagt, jag uppdaterade MSVC från 2017 till 2022 och en hel del hade hänt. Mycket stöd för git (har ej testat, kör git från unix-på-window-terminalen) och stöd för cmake när man skapar projekt. Har inte utforskat det heller.

Jag testade att skapa ett tomt C++-pojekt och så la jag till ett hello world-rprogram. Sedan räknade jag till 41 filer. Det är mycket man inte fattar :-)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projekt i Visual Studio

Inlägg av AndersG »

Jag programmerar kommersiella program i MSVC. Så här jag har jag det upplagt:

Alla projekt ligger under en lokal mapp, C:\Prog
Viktiga saker checkas in i versionshantering
VC skapar en massa krafs för att lagra konfiggen, men det enda som eg är viktigt är c och h filerna.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Projekt i Visual Studio

Inlägg av kodar-holger »

Ett projekt kompileras till en färdig binär, vanligtvis en exe eller dll.

En solution binder ihop flera projekt så att man kan bygga en hel solution och Visual Studio får själv räkna ut vilket/vilka projekt som behöver byggas om. När det gäller beroenden mellan filer tycker jag den verkar klara det väldigt bra själv, men för beroenden mellan projekt får man sätta upp det i solution manuellt. Det är väl ganska lätt att förstå för ett projekt kan ju använda en resurs från ett annat på en massa olika sätt som byggmiljön inte kan lista ut.

Tror jag. Jag kör VS på jobbet för det projekt jag jobbar med. Vi har alla projekt-filer incheckade i CM-systemet (.vcxproj-filerna) men inte solutionfilen. I vårt fall innehåller den fasta sökvägar till projekten och alla utvecklare kör inte mot identiska pathar så det skulle inte funka. Vi har fått projektfilerna att funka med miljövariabler men inte .sln-filen. Fast det var många versioner av vs sen jag ens försökte.

Den som vill ha mer besvär blandar in cmake. Jag har lyckats hålla det borta från oss än så länge.
JJ
Inlägg: 366
Blev medlem: 16 maj 2005, 21:33:02

Re: Projekt i Visual Studio

Inlägg av JJ »

AndersG skrev: 11 mars 2023, 15:59:56 VC skapar en massa krafs för att lagra konfiggen, men det enda som eg är viktigt är c och h filerna.
Det är så jag brukar jobba också. Och så skapar jag ett nytt projekt från scratch varje gång jag vill börja på något nytt. Och varje gång måste jag leta upp en massa inställningar i ett plottrigt konfigurationsfönster som sett likadant ut sedan jag körde Visual Studio på Windows 95. (Ja det hette nog Visual C++ på den tiden...MS är mästare på obegriplig namngivning.)
kodar-holger skrev: 11 mars 2023, 16:05:50 ...Tror jag. Jag kör VS på jobbet för det projekt jag jobbar med. Vi har alla projekt-filer incheckade i CM-systemet (.vcxproj-filerna) men inte solutionfilen. I vårt fall innehåller den fasta sökvägar till projekten och alla utvecklare kör inte mot identiska pathar så det skulle inte funka. Vi har fått projektfilerna att funka med miljövariabler men inte .sln-filen. Fast det var många versioner av vs sen jag ens försökte.

Den som vill ha mer besvär blandar in cmake. Jag har lyckats hålla det borta från oss än så länge.
Gott att höra att det inte bara är jag som inte förstår byggsystemet till 100% :-)
...och jag trodde att cmake var framtiden men jag hör din varning!

Men när allt är uppe och snurrar är ju MSVC grymt! :tumupp:
Skriv svar