Html/PHP - Lura server

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Html/PHP - Lura server

Inlägg av GeekJoan »

Går det att "lura" en server att man sitter på en dator även om servern ser att man kommer från en mobil enhet?
Vad jag vill komma runt är att den visar en sida som är mobilanpassad och tvinga den att visa samma sida som om jag satt på en dator med stor skärm.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Html/PHP - Lura server

Inlägg av ojz0r »

Mobila webbläsare brukar ha ett val i stil med "visa desktop sida" eller som det står i Firefox - "Webbplats för datorer" med en switch.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Html/PHP - Lura server

Inlägg av meconer »

Chrome på android har samma. "Datoranpassas w..." står det på min. Jag antar att safari också har nåt liknande.
Jag antar att det har något med "User-agent" i förfrågningen att göra.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Html/PHP - Lura server

Inlägg av Nerre »

En webbläsare presenterar ganska mycket information för servern.

Det finns sidor som kan visa vad webbläsaren presenterar, de två första jag hittade fungerade inte (den ena blev en redirect till nån sida om nåt helt annat och den andra sa att min IP-adress ligger i ett bannat intervall) men denna verkade fungera:
https://www.whatsmyua.info/
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Html/PHP - Lura server

Inlägg av Kulla »

Vet ej om du kan ändra vilken user agent du skickar från browser, men flesta sidor använder user agent för att välja vilken sida ska de visa dig
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Html/PHP - Lura server

Inlägg av Nerre »

Det jag glömde bort att skriva var att många sidor tittar inte bara på user agent, det finns även såna saker som Viewport (skärmupplösning i princip) som kan analyseras.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Html/PHP - Lura server

Inlägg av Henry »

Ja som sagt bara att klicka i "Datoranpassad Webplats" så är det sedan bara att lägga mobilen i horisontalläge, för det blir för smått annars, så blir den som en bred datorskärm som om man satt vid datorn. Går också att ställa in detta permanent men kommer inte ihåg var just nu.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Html/PHP - Lura server

Inlägg av GeekJoan »

Ja, men...
Om jag ber min server/"php script" att gå till en webplats för att hämta info så har jag ingen kontroll av vad den lämnar för info om vad den "är". Därför vill jag specificera hur den presenterar sig gentemot den andra servern. Alltså jag vill tala om att jag är en dator med en webläsare med upplösningen 1200x1000 för att vara säker på att den inte visar en mobilversion av sida.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Html/PHP - Lura server

Inlägg av MadModder »

Du använder exempelvis

ini_set('user_agent', 'Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; en-GB; rv:1.9.0.3) Gecko/2008092417 Firefox/3.0.3');

och sen kan du använda $page = file_get_contents($load_url);

så ska webservern du plockar data från se att det är firefox på en windows-maskin som hämtar data.
Hur man ställer in viewport vet jag inte. :humm:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Html/PHP - Lura server

Inlägg av GeekJoan »

Ska testa.
robinr
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:44:21

Re: Html/PHP - Lura server

Inlägg av robinr »

Du får ändra i User-Agent som sätts i Request Headern som skickas till servern.

Kör du i php kan du använda curl_setopt_array där i har du sedan en array som heter CURLOPT_HTTPHEADER där kan du lägga in dina egna header settings.

PHP är lite mer omständigt än om du använder python. Men allt är bara en smaksak vad man gillar 😁 vill ha hjälp med python eller php så släng iväg ett pm ☺️

Edit;
Såg att posten va gammal så du kanske redan har löst detta 😁
Skriv svar