Få loss en bult
Få loss en bult
Hej på er!
Jag har köpt en motorcykel där en av de två bultar som håller avgasröret vid cylindern gått av.
En Suzuki Marauder två cylindrig, så hyffsat lätt att komma åt.
Min fråga är hur man får bort bulten utan plocka loss cylindern från motorn.
Om tipset är borra, så hur gör man det rakt och i mitten utan en pelarborrmaskin?
Jag har köpt en motorcykel där en av de två bultar som håller avgasröret vid cylindern gått av.
En Suzuki Marauder två cylindrig, så hyffsat lätt att komma åt.
Min fråga är hur man får bort bulten utan plocka loss cylindern från motorn.
Om tipset är borra, så hur gör man det rakt och i mitten utan en pelarborrmaskin?
-
- Inlägg: 6119
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: Få loss en bult
Sticker skruven ut ens lite, gänga på en mutter, svetsa i muttern så får du en ny skalle.
Har skruven gått av med ett hyffsat rakt snitt, använd körnare innan du borrar.
Har den gått av i vinkel så att säga, försök fila den rakare först.
Borra ett hål i den så du kan dra i en skruvutradagare och hoppas det följer med ut.
Värme är alltid bra också, hjälper alltid att värma sakerna när det ska skruvas ur.
Har skruven gått av med ett hyffsat rakt snitt, använd körnare innan du borrar.
Har den gått av i vinkel så att säga, försök fila den rakare först.
Borra ett hål i den så du kan dra i en skruvutradagare och hoppas det följer med ut.
Värme är alltid bra också, hjälper alltid att värma sakerna när det ska skruvas ur.
Re: Få loss en bult
Svetsa direkt på skruvbiten som är kvar m.h.a. en trådmatad mig/mag-svets.
Du får en liten svetsklump som du kan nypa åt på med hjälp av t.ex. en papegoj-tång.
Detta kommer att ta 3 till 10 försök innan det lyckas eftersom svetsklumpen kommer att lossna om och om igen.
Men varje gång du svetsar tillför du värme som hjälper till att lossa skruven.
Men efter några försök lossnar skruven så lätt.
Att svetsa direkt på skruven kan man göra flera gånger och även om man misslyckas flera gånger så brukar det inte ge någon skada på cylindern.
Använder du en mutter är det svårare för den kyler och det är svårt att svetsa nere i en "grop".
Det sämsta är att borra och dra i en grispitt för den kommer dels att gå av och dels pressa ut skruven ännu hårdare mot gängorna i cylindern.
Och dessutom sitter det sen kvar en bit hårdmetall mitt i skruven.
Vänsterborr kan funka, men går det av har du samma problem med en dyr hårdmetallbit mitt i skruven.
Du får en liten svetsklump som du kan nypa åt på med hjälp av t.ex. en papegoj-tång.
Detta kommer att ta 3 till 10 försök innan det lyckas eftersom svetsklumpen kommer att lossna om och om igen.
Men varje gång du svetsar tillför du värme som hjälper till att lossa skruven.
Men efter några försök lossnar skruven så lätt.
Att svetsa direkt på skruven kan man göra flera gånger och även om man misslyckas flera gånger så brukar det inte ge någon skada på cylindern.
Använder du en mutter är det svårare för den kyler och det är svårt att svetsa nere i en "grop".
Det sämsta är att borra och dra i en grispitt för den kommer dels att gå av och dels pressa ut skruven ännu hårdare mot gängorna i cylindern.
Och dessutom sitter det sen kvar en bit hårdmetall mitt i skruven.
Vänsterborr kan funka, men går det av har du samma problem med en dyr hårdmetallbit mitt i skruven.
Re: Få loss en bult
Jag brukar börja med ett typ 2mm:s borr i mitten av skruven och sen större och större borr. När du kommer upp till gängans kärndiameter så brukar det ha löst sig.
Re: Få loss en bult
Sticker den ut skulle hag också ha svetsat, jag brukar lägga på en bricka istf mutter, kyler mindre.
Induktionsvärmare kan också hjälpa.
Är den av en bit nere i hålet är det inte så skoj..
Induktionsvärmare kan också hjälpa.
Är den av en bit nere i hålet är det inte så skoj..
Re: Få loss en bult
om den är minst i jämnhöjd med hålet i aluminium,
svetsmetoden...
om den är under,
borra ett hål för en grispitt och värm och kyl flera gånger mha induktionsvärmare,
och sätt i grispitten och försök dra ur den.
såna jobb är ett hantverk, ju mer erfarenhet desto bättre.
svetsmetoden...
om den är under,
borra ett hål för en grispitt och värm och kyl flera gånger mha induktionsvärmare,
och sätt i grispitten och försök dra ur den.
såna jobb är ett hantverk, ju mer erfarenhet desto bättre.
Re: Få loss en bult
Grispittar är inga höjdare tycker jag, Går ofta av och iom att de är koniska expanderar de skruven som sitter fast. Jag brukar hellre borra ett hål och knacka i ett torxbit som är lite större än hålet.
Re: Få loss en bult
vitsen är att värma loss den mha induktion så att den inte sitter fast,
men har den gått av för att den gick tungt så är det fel metod.
men har den gått av för att den gick tungt så är det fel metod.
Re: Få loss en bult
På mitt förra jobb fick jag tillverkat skruvar i de storlekar vi använde - med centerhål i alla.
Då kunde man - om en skruv hade gått av nere i ett hål - skruva en hålskruva ner och då ha en borrmall för vidare arbete.
Då kunde man - om en skruv hade gått av nere i ett hål - skruva en hålskruva ner och då ha en borrmall för vidare arbete.
Re: Få loss en bult
Gör en borrjigg av en platta med två hål och rätt hålavstånd som du skruvar fast i det hål du fått loss skruven från. Ju tjockare mall, desto rakare borrning. Det kan funka med en 3D-utskriven mall om du inte har eller kan låna verktyg för att borra hålen i jiggen raka, men i så fall är det en klar fördel om du i alla fall har något metallrör att fodra hålet med.
Det är ju svårt att mäta när du inte har två skruvar att mäta mellan. Men när det är metriska och hyfsat moderna grejer brukar man ofta kunna gissa hålavståndet efter lite mätning och logiskt tänkande. Konstruktörerna brukar inte använda ojämna slumpvisa mått.
Re: Få loss en bult
Tänkte på den här när jag såg rubriken
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Få loss en bult
Mycket tack för alla tips!!!
Hoppas jag får tid i mellandagarna att försöka få loss den.
Hoppas jag får tid i mellandagarna att försöka få loss den.
Re: Få loss en bult
Det här kanske kan ge några idéer också:
Abom79 Broken & Seized Bolt Removal, DR 650 Cylinder Head: https://www.youtube.com/watch?v=kUOina5ULZo
Abom79 Broken & Seized Bolt Removal, DR 650 Cylinder Head: https://www.youtube.com/watch?v=kUOina5ULZo