Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
esn
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av esn »

I princip ska man ha kontakt med så många som möjligt. Det man utbyter är varandras anropssignal, ett löpnummer eller liknande som kan vara olika för olika contests. Dessutom ska man ge varandra en signalrapport, fast även om en station är svår att uppfatta så ljuger man och ger bästa rapporten....

Och ett stort grattis till sj2w!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Här finns en beskrivning som jag gjorde på första sidan av tråden,

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 94#p384494
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Huhr mycke ström förbrukar du under en sådan tävling? :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Alldels för mycket
Användarvisningsbild
Kinge

Inlägg av Kinge »

Med det rekordet så är det värt lite småbränder :-) Grattis!!

Kent SM7MMJ
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

danielr112 skrev:Huhr mycke ström förbrukar du under en sådan tävling? :D
Uppvärmningskostnaden för huset sjunker ju under contester. :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kostnaden för strömmen lär väl vara försumbar jämfört med vad allt annat kostar, även när man bygger det mesta själv :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

MiaM: Ja, så är det ju. Men det är roligare att betala för hårdvara :)

Idag pysslade jag lite med att fixa ordning för remotestyrning av stationen. Tanken är att ha ett kort som är anslutet till openASC-bussen plus via USB till servern. Detta kort ska alltid vara på och är vad man kan kommunicera med för att slå på saker på stationen. En mjukvara på den datorn man ansluter till stationen ifrån kommer användas för att aktivera olika kontaktorer på stationen som slår av/på grejor. Denna har en timer som skickar pings vid jämna mellanrum och har styrkortet inte fått en PING på en viss tid slår den av alla grejor. Så det skyddas om man t.ex. tappar internet.

Jag gjorde även 2st lådor som ska switcha 230v. En ska sitta nere och slå på elektroniken där och en ska sitta i shacket. Den innehåller möjligheten att inviduellt slå av/på 2 grupper av uttag. En grupp ska vara gemensamma saker (nätdelar mm) och den andra ska vara FT1000MP MKV platsen. Jag ska dit med en till sedan som ska slå av/på IC7400n som brukar användas där för mottagning.

Jag kom på idag när jag byggde att jag behöver ha en manuell "override" av alltihopa. Annars blir det ju så att om jag uppdaterar firmwaren i styrkortet så kommer allt på stationen anslutet till de styrbara grupperna att stängas av. Dessutom kan jag vilja ha en dyngsäker lösning när man kör tester. Så jag kom på att göra en panel med 11st VIP-brytare. Den översta aktiverar "Override" och då bestäms det vilka kontaktorer som är dragna beroende på inställningen av de övriga brytarna, utan att det går genom någon uC.

I helgen hoppas jag att det finns tid att installera detta och testa lite, så jag snart kan börja styra stationen remote också. Men jag behöver söka lite buggar i den senaste firmwaren för openASC också. När detta är gjort blir nästa steg att börja sätta in rotorkort i alla styrboxar för rotorer.

Bild
Racket med styrkortet

Bild
Detta är egentligen controllerkortet för slutstegen

Bild
Manuella manövringen av kontaktorer

Bild
Kan styra 2st grupper

Bild
Kan styra en grupp

Bild
Manöverboxen som ska sitta i shacket

Bild
Ytterligare en bild.
SM3WMU

Inlägg av SM3WMU »

Snyggt jobbat, nu börjar det så smått bli lite spännande ;) Jag väntar på att få köra 160M :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Vilka byggen du gör! Snyggt!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

SM3WMU skrev:Snyggt jobbat, nu börjar det så smått bli lite spännande ;) Jag väntar på att få köra 160m :)
Jaha, fast det blir inget PA på 160m och kondsen har som halvt försvunnit men du kan ju kanske ha skoj ändå med tanke på vad du är van med :lol: :wink: :twisted:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du vill lyxa till det riktigt mycket så skulle du kunna lösa overridefunktionen genom att ha trevägsomkopplare för varje funktion. Tyvärr är de ju (normalt?) av typen till-från-till, så för att få det att funka så får man väl låta en styrsignal gå via ett motstånd till mittanslutningen och ha jord respektive plus på var sida av vippan och sen läsa av mittanslutningen tillräckligt högohmigt för att motståndet ska orka driva avläsningen. Då får man en off-auto-on-omkoppling. Kanske overkill.

Tänk på att egentligen ska du nog ha säkring i burken med apparatkontakt för ström in och schuko för ström ut. Idag är schuko godkänd för 16A och apparatkontakten för 10A, och förr var schucko godkänd för 10A och apparatkontakterna för 6A om jag inte minns helt fel.

Om elektroniken får plats så kan man kanske byta innehållet i nån billig såndär burk med både stickpropp och uttag, t.ex. skymningsautomatik, överspänningsskydd eller liknande, eller köpa en sån inbyggnadslåda färdig (om de nu säljs idag, de där klassiska av mörkgrå+ljusgrå plast fanns iaf förr i en modell med schuko-uttag+schuko-stickpropp).

En annan variant är att ha apparatkontakter både för in och ut, då går det buslätt att förbikoppla burken. Då bör man dock helst ha samlat på sig en driva sladdar med apparatkontakt i båda ändar från tiden då PC-nätagg hade vidareport för ström till skärmen, för att slippa tillverka kablar själv... :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det finns till-till-till-brytare. De är dock allt annat än billiga... :)
Elfa: 35-223-64
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nja, nuvarande lösning gillar jag. Den manuella switchen kommer i princip bara användas ibland under tävlingar och om något är fel på styrhårdvaran, som en override till remote-stystemet. Till-till-till har jag brukat göra själv när man har det kopplat till en uC, man gör bara så att man har pull-up på till-till lägena och är båda dessa höga så är det mittenläget som är aktivt.

Angående kontakter osv så kommer den sitta till ett vanligt uttag och de är säkrade på 10A, så det är inga problem eftersom båda kontakterna klarar 10A. Jag behöver inte göra någon universell lösning utan det räcker det fungerar här.

Vi har gjort en liknande låda på jobbet som det sitter en trådlös nod i som talar IPv6, men jag gillar kablar jag :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen blev inte mycket gjort, var inte alls på humör och vädret var tråkigt höstväder. Men lite blev iaf gjort även om det inte alls var så mycket som jag ville ha gjort.

18m masten sattes ihop och jag satte dit staglinor till den plus jag monterade dit styrkabeln till rotorn. Däremot insåg jag att spela upp den med hjälp av trädet jag tänkte inte alls känns säkert, så det får bli något annat sätt. Jag har inte så stor lust att gin-pola upp den som jag gjort tidigare, eftersom toppsektionen väger relativt mycket. Så det finns väl två vettiga alternativ. Ett är att ta dit mobilkranen som finns i byn, jobbet tar nog inte mer än max 1.5 timme totalt och då kostar det inte mer än dryga tusenlappen. Alternativ två är att ta en grävare modell större och dra upp den. Det senare alternativet kanske är vettigast eftersom marken där är rätt mjuk nu efter allt regnande och bärigheten kan ifrågasättas.

Bild
Hålet för fundamentet till 40m masten, SM2LIY och jag gjorde ett staket runt där för några veckor sedan

Bild
Jag sitter och funderar

Bild
Monterar dit wireklammer

Bild
Molly hjälper till som vanligt

Bild

Bild
Klart

Bild
18m mast redo att lyftas
Skriv svar