Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cosmox
EF Sponsor

Re: Senaste reparationen

Inlägg av cosmox »

Dagens är egentligen en jobbreparation men jag blev så glad över att det funkade så jag måste dela med mig av det här :)

En av jobbets kameror blev (troligtvis) tappad i backen för en tid sedan och sen dess har den legat på en hylla och samlat damm. Några kollegor hade tittat på den men inte löst det.

En CCD (röd) hade lossnat från filtret i beamsplittern och således var bilden ganska grönblå.

Det var troligtvis för att det krävs ganska stor precision för att lajna upp sensorerna så att pixlarna hamnar "ovanpå" varandra som ingen hade lyckats få ordning på det.

Jag byggde en jigg av lite träbitar som jag hittade på lagret samt en bit av en väggströmbrytare för att fixera det hela sedan började det pilliga. Det fanns två skruvhål (M3) för att fästa sensorpaketet i chassit. Dessa användes, tillsammans med några hårsnoddar som lånades av en kolleda, för att kunna justera in CCD'n till rätt position. Det hela fixerades med 401. Jag använde två mikroskop för att få sensorerna på plats. Ett för det extrema finliret och ett för fixeringsproceduren (bild). Eftersom att man kunde se ner i beamsplittern så kunde man (med hjälp av några röda, gröna samt blåa LED's i olika kombinationer) se var de olika sensorerna befann sig i förhållande till varandra och på så vis justera ihop de så att återgivningen blir korrekt. På sätt och vis är det ett engångsförsök dels pga tiden det tar att få en justering som man tror är bra och dels för att det tar ett tag att plocka ihop och ta isär kameran.

Så här såg det ut i alla fall.

Jigg:
2016-02-26 13.55.00.jpg
Fixering av sensor:
2016-02-26 13.55.09.jpg
Kameran:
2016-02-26 16.11.08.jpg
Färdig! (på första försöket, dessutom)
2016-02-26 16.56.33.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Hyvvää! :tumupp: :bravo: Sånt kan man gilla!

-Sparky-
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

En kompis hade problem med att ABS-lampan vägrade slockna på hans SAAB 9000 (gammal holk) så det blev anmäkning och krav på ombesiktning.

Jaha, lösningen då? Jo en Velleman mk188 Timermodul (byggsats) för 149kr på Kjell.

Sådär ja, nu slocknar lampan ca 5 sek efter nyckelvred och alla blev nöjda och glada :-)
image.jpeg
Tycker du att Kjell tar för bra betalt så kolla på Conrad.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

En kompis till mig ville göra det på sin Volvo 850 men jag var envis och tyckte vi skulle fixa det ordentligt. Blev att byta ena givaren bak ha jag för mig. Sen funkade det, bättre iaf. Tur var det för besiktningssnubben var var ute och bromsade och testade och hade sig för att se till att ABS:en funkade som den skulle. Sen undrade han hur vi fixat det för han hade tydligen en likadan bil med samma fel stående :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tycker du att Kjell tar för bra betalt så kolla på Conrad.

Och tycker man att båda är för dyrt och har lite tid att vänta så finns det för 12:-.

http://www.ebay.com/itm/DC-12V-Delay-Re ... SwI-BWQGZb
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Sant, funderade först på att bygga (enkel grej ju) men slog snabbt bort den tanken just med hänsyn till det du säger; tiden.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Fixat igång en gammal Brookes&Gatehouse Hornet4. Det visade sig vara RAM minnet som knasade. Hittade en 5501 i en låda , så nu funkar den igen :-)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Härligt namn, så skall maskiner döpas! För lat för google just nu, vad är det där för maskin egentligen?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Googlade och kom fram till nån sorts vindmätare?
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Segelbåtsinstrument, ja.. med både vinddata och boatspeed ( B&G har f.ö. varit teknikledande ( Och i särklass dyrast) inom området sedan början på 60-talet). Ni som kappseglar vet om det redan.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just sånt som har med säkerhet att göra är väl dumt att fuska med.

Vet inte hur det är på Saab men på Volvo 850 så är det bara att blinka fram felkod för att få reda på t.ex. att en givare ger fel signal eller liknande. Det behövs alltså inte ens något diagnosverktyg, man lyfter på något lock framme till höger under huven och flyttar en sladd med påmonterad rundkabelskohane ner till rätt "hål" i diagnosuttaget så får man blinkningar som delger en felkod som vad jag minns är tresiffrig.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Sant men nu ville man, efter att ha beaktat olika alternativ, lösa det på fulviset. Personligen tycker jag inte heller att det är rätt lösning.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: Vet inte hur det är på Saab men på Volvo 850 så är det bara att blinka fram felkod för att få reda på t.ex. att en givare ger fel signal eller liknande. Det behövs alltså inte ens något diagnosverktyg, man lyfter på något lock framme till höger under huven och flyttar en sladd med påmonterad rundkabelskohane ner till rätt "hål" i diagnosuttaget så får man blinkningar som delger en felkod som vad jag minns är tresiffrig.
Det fungerar väl tyvärr inte på moderna volvos dock.

toyota har ju ett liknande system på tillräckligt gamla bilar, man byglar två stift och läser sen av koder på motor/ABS-lampan (beroende på vilka stift man byglar läser man av motor eller ABS-koder), ganska bra för hemmapulare :)

Jag gillar den gamla typen av diagnosuttag som innehöll lite av varje, i volvos kunde man tex tvångsköra startmotorn, vilket användes om man skulle ta kompressionsprov och bara var en person, i toyotas finns det en direktkopplad kabel till bränslepumpen som förutom att den kan användas för felsökning även kan användas för att fulkoppla in ström bakvägen till soppapumpen när nån av alla grejer som styr den har pajat :)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Batterierna var slut, lättare att byta nu.
Batterier+hållare i ABS från ebay.co.uk, tre ABS-sidor från 3D-skrivaren, dammsugarskalet är i ABS, och lite 1,5mm2 från Biltema.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev:
MiaM skrev: Vet inte hur det är på Saab men på Volvo 850 så är det bara att blinka fram felkod för att få reda på t.ex. att en givare ger fel signal eller liknande. Det behövs alltså inte ens något diagnosverktyg, man lyfter på något lock framme till höger under huven och flyttar en sladd med påmonterad rundkabelskohane ner till rätt "hål" i diagnosuttaget så får man blinkningar som delger en felkod som vad jag minns är tresiffrig.
Det fungerar väl tyvärr inte på moderna volvos dock.
Nej, dessutom är väl de första V70 inte direkt moderna. Men å andra sidan så har de ju ODB så det är bara att beställa en dongle på ebay för nån hundring eller två. Om man t.ex. kör gratisversionen av Torque (app för Android och kanske andra smartphones) så kan man läsa och släcka felkoder men för Volvo måste man "översätta" standard-ODB-namn till Volvos namn för att få bra hjälp.
Glenn skrev:toyota har ju ett liknande system på tillräckligt gamla bilar, man byglar två stift och läser sen av koder på motor/ABS-lampan (beroende på vilka stift man byglar läser man av motor eller ABS-koder), ganska bra för hemmapulare :)
Var satt det uttaget? 850 har ju både uttag och lysdiod under huven, rätt smidigt för att vara en sån lösning. 850 har ett uttag för tändsystem, ett för insprutningen och sen en radda för övriga grejer typ nåt för ABS, nåt för klimatanläggningen och de andra grejerna som är elektroniskt styrda. Jag tror att samma typ av uttag fast endast motorgrejerna fanns på de sista 240...
Glenn skrev:Jag gillar den gamla typen av diagnosuttag som innehöll lite av varje, i volvos kunde man tex tvångsköra startmotorn, vilket användes om man skulle ta kompressionsprov och bara var en person, i toyotas finns det en direktkopplad kabel till bränslepumpen som förutom att den kan användas för felsökning även kan användas för att fulkoppla in ström bakvägen till soppapumpen när nån av alla grejer som styr den har pajat :)
Hej potentiell brandfara!
Skriv svar