En av jobbets kameror blev (troligtvis) tappad i backen för en tid sedan och sen dess har den legat på en hylla och samlat damm. Några kollegor hade tittat på den men inte löst det.
En CCD (röd) hade lossnat från filtret i beamsplittern och således var bilden ganska grönblå.
Det var troligtvis för att det krävs ganska stor precision för att lajna upp sensorerna så att pixlarna hamnar "ovanpå" varandra som ingen hade lyckats få ordning på det.
Jag byggde en jigg av lite träbitar som jag hittade på lagret samt en bit av en väggströmbrytare för att fixera det hela sedan började det pilliga. Det fanns två skruvhål (M3) för att fästa sensorpaketet i chassit. Dessa användes, tillsammans med några hårsnoddar som lånades av en kolleda, för att kunna justera in CCD'n till rätt position. Det hela fixerades med 401. Jag använde två mikroskop för att få sensorerna på plats. Ett för det extrema finliret och ett för fixeringsproceduren (bild). Eftersom att man kunde se ner i beamsplittern så kunde man (med hjälp av några röda, gröna samt blåa LED's i olika kombinationer) se var de olika sensorerna befann sig i förhållande till varandra och på så vis justera ihop de så att återgivningen blir korrekt. På sätt och vis är det ett engångsförsök dels pga tiden det tar att få en justering som man tror är bra och dels för att det tar ett tag att plocka ihop och ta isär kameran.
Så här såg det ut i alla fall.
Jigg: Fixering av sensor: Kameran: Färdig! (på första försöket, dessutom)