Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Okej, boken är hittad. Jag håller på att läsa på lite! Jag plockade också med hem den sista CPU:n.

Sen har jag gjort lite med på två maskiner som står i min lokal. Planen är ju att ställa upp 11/34 och 8/e där. Så jag har börjat att göra så lång det gick.

På PDP-8/e har jag monterat blindfronter och rackskenor. Skenor för RK05 längst ner och sedan CPU. Jag tänker ha TU-56 över CPU:n och högst upp PC04. Diskstationen och CPU:n kommer på plats när jag får lyfthjälp. Det är inte akuellt att få dem på plats själv, utan lyft.
På PDP-11/34 så har jag letat upp och monterat blindfronter på alla platser det ska vara. Jag har en RX02 diskstation som skulle kunna få sitta i racket också, men jag har ingen unibus kontroller till den, bara en för qbus. Den ska heta M8256/RX211, det finns en på EBay: https://www.ebay.com/itm/235917095265 Men den är inte värd så mycket för mig.
IMG_3907.JPG
Sen fick jag inte dit alla fronter för att det fattades plastdistanser, så jag printade en hög.
IMG_3877.JPG
När jag sen kom till skruvandet så insåg jag att det saknades skruv, jag hade inte så många som jag trodde. Jag beställe en hög rostfria skruv och taggbrickor. Jag hittade precis rätt sort på EBay från USA. Lång väntan och dyrt men de kom i dag!
IMG_3945.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Snyggt!

Angående lyft: Kanske värt att sätta en stadig++ krok i taket, om möjligt, och sätta lyftmojäng på den? Dvs placera CPU på golvet under denna, fäst på lämpligt sätt, hissa upp, och knuffa racket på plats för att ta emot CPU.

Angående lokalen: Även om du endast hyr lokalen så kan det kanske vara värt att överväga att måla OSB-skivorna. Vet inte vad färg kostar idag, men på stenåldern kostade det väl bara ett par hundra för färg att täcka väggar i typ en vardagsrumsstor lokal, och eftersom det hittills ansetts okej att ha omålad OSB så kan du penselmåla istället för att rolla, med fulare resultat men mycket mindre stänk. Hade såklart varit lättare att ordna innan du flyttat in, men... Finns det nån korridor eller rent av plats utanför ytterdörr du tillfälligt kan rulla ut rack till? I så fall kan det vara enklare att rolla hela kalaset.
Eller så kan man låta bli :) Kanske skriva ut kopior av några klassiska DEC-planscher? Eller för den delen skriva ut nån 90-tals-plansch med reklam för SAN från nån annan, och kladda dit DEC-80-tals-benämningarna, såsom HSC, CI och vad nu laktritssnörena till RA-diskarna hette osv :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Okej, detta är ju en någorlunda gammal datorpryl så jag tycket att denna reparationen få passa här. Jag har några sådana här Microsoft-möss. Tre, en i reserv en hemma och en på jobbet. Jag har haft dem i typ 18 år. Jag gillar dem, nya möss med två knappar, scrollhjul och sladd är så sjukt billiga idag. Både till priset, men även kvalitén suger. Jag har inte letat jättemycket, men så fort man ska ha en bättre mus är den trådlös (det är väl inget jätteproblem) och så har de 6++ knappar. Denna musen har bara två problem och det är att den fungerar dåligt på vita blanka ytor och att gummit i hjulet är gegga på samtliga möss. Det senare borde gå att fixa!
IMG_3943.JPG
Vad göra, jo jag tänkte att man får ta bort gummit och sedan printa ett nytt hjul.
IMG_3944.JPG
Men det var ju inte en cylinder eller enkel form under gummit, men det går ju att ordna.
IMG_3946.JPG
Sådär, med en printad plastbit.
IMG_3948.JPG
Passar
IMG_3949.JPG
Tillbaks i musen, som också fick en ordentlig diskning.
IMG_3950.JPG
Som ny, vinst! Jag fixade till alla tre, det gjick ganska fort faktiskt.
IMG_3951.JPG
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Snyggt fixat! Jag gillar de gamla mössen, sladd är robust och bra.
Det som är trevligt med nyare är "backa" knappen på sidan som vissa har. Håller däremot med dig om att för många knappar blir förvirrande .. man kan säkert vänja sig däremot.
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Snyggt jobbat Anders!!!!

Visst är de fina :-)

Tyvärr är de nya lackade, och det håller inte för daglig användning ivarjefall inte för 20 plus år. Har två stycken och det är smidigt med backa knappen
20251005_180611.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Microsofts möss verkar vara bland de bästa.

Min enda kritik mot deras optiska möss är att till slut så slits knapparna ut. Misstänker att det påskyndas av intensivt Mahjong-spelande :mrgreen:

Jag förvånas lite över att ingen nörd har sammanställt en lista över exakt vilka brytare som används i vilka möss? Jag har flera trasiga, men saknar ork att ta reda på vad jag ska beställa för switchar :)

Eller ja, en till kritik är att en del av dessa har lite för hög tröskel för att starta rörelse i vissa lägen. Typ det är svårt att röra dem ett enda steg, så för t.ex. datorspel så använder jag hellre en klassisk kulmus. När jag spelar med optisk mus ihop med bärbar dator så tar jag till touchpaden för att röra enstaka pixlar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Den där musen är väl typ den bästa hårdvaran microsoft gjort. Jag har flera som jag moddat genom att ta bort dekorlysdioden, vikta den med järnskrot, och byta skridskopadsen.
Skriv svar