Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

lagade dotterns androidsurfplatta.

Det är en kinesisk barnmodell och den är ganska exakt ett år gammal, igår tappade/kastade hon den i golvet, och efter det fungerade inte powerknappen, "pappa laga!"

Fick isär höljet och gick bet på att hitta en bits för att få upp krysskruvarna för kretskortet, första gången som mtit stora bitsset med miniskruvbits svek mej :( ..dock hade jag för länge sen köpt ett kit med minimejslar för att komma åt nån viss mejsel för nåt, DÄR fanns en miniminiminikryssmejsel.

konstaterade att powerknappen hade fått en kyss så den hade spruckit och delat sej, hade jag en sådan switch hemma då ? självklart inte.. funderade på att löda loss vol-up switchen som var likadan, men sen testade jag att bara hålla ihop switchen med en tång, då funkade den!

så nu värmde jag upp limpistolen, höll ihop knappen och gjöt in den med smältlim, lät det stelna och visst funkade det.

Tyvärr hade plastfjädern som drar tillbaka plastknappen (som i sin tur påverkar switchen) också gått av, men det funkade utan den med.

Ihop med allt och ge till dottern som triumferande sa "pappa lagat" till min sambo (i.e hennes mamma) som hade försökt förbereda henne på att denna gången skulle nog inte pappa kunna laga plattan :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vänta bara tills du får se dagispersonalens beundrande blickar när hon har berättat om din fantastiska bedrift...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Min erfarenhet är att det till slut går inflation i allt man förväntas kunna laga :-)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Japp, och tar av just förekommen anledning för en hel del år sedan betalt i förhållande till jobbet men förstås ändå småsummor jämfört med butiker. Men en kompis släkts snygga dotter runt min ålder som hade grejerna men som inte själv vågade/kunde byta blev det förstås gratis att fixa hennes Samsung som skärmen spruckit på även om det tog runt en timme, men så är det. :vissla:
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

limpan4all skrev:Vänta bara tills du får se dagispersonalens beundrande blickar när hon har berättat om din fantastiska bedrift...
Vänta hellre tills du har lärt henne laga själv, och hon berättar nånting som liknar på att "Jo, felet var ganska enkelt: Det var syntaxerror i radstruktureringslogiken, så jag fick byta hydrofoilsiloboisen och synka upp multiplexersystemet igen, sen var det klart!" (Åtminstone är det så det kommer höras ut för personalen...) :mrgreen:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

FAIL
Försökte laga en JVC RV-NB50
När jag öppnade den så såg det ut som om det kommit vatten i den. Kollade lite suspekta lödningar och lödde om några punkter.
50036662-00001.png
Crusty, som Dave Jones skulle sagt :D
boomb1b.jpg
Boomb1.jpg
Maskinen lika tyst som tidigare. Kontrollerna verkar fungera till viss del men inget ljud alls. Ytmonterat och eländigt så jag dömde ut den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Haha... Finns ett verktyg som fixar sånt:

Bild

Ett par knack med den här (900-mm-modellen) och problemet är löst! *KNAS!* :badgrin:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jävla pruppradio. :vissla:
Användarvisningsbild
lond

Re: Sv: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Bytt nätdel i en 16-portas 100MB switch, då det blivit trångt i den 8-portas 1000MB switchen. Nätdelen gav inte stabil 3,3v, så det kunde ta över 10min innan switchen startade up. Även flyttat över de enheterna som inte har nytta av 1000MB till 100MB-switchen.

/// Marcus
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bytte strålkastare på Hustruns bil.
WP_20160206_13_20_35_Pro.jpg
WP_20160206_13_20_30_Pro.jpg
WP_20160206_14_36_20_Pro.jpg
Tidsåtgång ca 4,5 timmar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Så! Efter 6 timmars testande vill jag påstå att laptopen igen fungerar, ett nytt CCFL-rör gjorde susen. En mardröm att få ihop eländet igen men det gick och både skärm och rör överlevde. :) Men efter alla år med att öppna och stänga locket har materialtröttheten "börjat" sätta in, och nästa sak som måste bytas är hela locket, komplett med skärm, gångjärn och plast. Tack och lov finns alla reservdelar tillgängliga på ebay. :)

Datorn har tjänat mig bra vill jag säga; inte en enda BSOD eller annan krasch sen jag fick den, och den kör Vista! (De' du!) :) Visst har jag fått jobba på den för att hålla den i drift, men det har alltid varit snack om fysiska fel; t.ex. att den har ramlat i golvet och förstört USB-kontakter, jack-utgångar - även det originala moderkortet gick åt f@nders första gången den ramlade i golvet. (Batteriet har också nu bara några få minuters kapacitet, så det måste också bytas.)

Men jag gillar "Lilla Amilia" (Fujitsu Amilo Li 3910) och har inga planer om att byta ut henne än så länge. :) Om jag MÅSTE sätta fingret på nånting, måste det vara den inbyggda webkamran som bara har två lägen på ljusinställningen; ljus och mörk. Hamnar man i gränsen mellan dessa två lägen blinkar bilden, nånting som är ganska irriterande för personen i andra ändan. Inte finns det nån justering för detta heller i drivrutinen. Men efter drygt fyra år på Skype (datorn i sig är väl 5-6 år...) har jag lärt mig att jobba runt det här problemet så det är lugnt.

-Sparky-
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hmm, jag gjorde uppenbarligen en fördröjd reparation..

Jag har ju en 9-5 aero, med originalmonterad CD-växlare i bagageutrymmet, denna fungerade
vid köpet men slutade funka efter nån månad, den vägrade spotta ut magasinet och försökte man
lyssna på en skiva stod det "ERR" eller nåt sånt i displayen.

Detta hade ju inte varit katastrof om det inte var så att bilen har originalmonterad navigation, som
sitter i mittpanelen, och denna använder korkat nog kartor från en DVD som, just det, sitter i huvudenheten.. så
man kan alltså inte lyssna på egen musik så länge man har navigation igång, suck. (Det är därför bilar med navi har
CD-växlare som standard)

I våras bestämde jag mej för att försöka laga växlaren, vilket var lättare sagt än gjort, den är fastskruvad i ena prylfacket bak i
kombiutrymmet, givetvis inifrån, varvid man var tvungen att riva halva inredningen för att få loss prylfacket och man kunde lossa
två skruvar och en kontakt, pust.

In med växlaren på labbänken och isär med den, tillslut satt man emd själva mekaniken och kunde inte se något uppebart fel,
så jag listade ut hur den fungerade och började backa tillbaka trayen manuellt genom att snurra kugghjul, pillade ur skivan, och
kopplade sen ihop allt och anslöt 12V, satte i magasinet och den verkade ladda helt korrekt.

Ut med växlaren i bilen, och jajamän, funkade klockrent, in igen och skruva ihop växlaren, ut i bilen och la den på plats och
kilade fast med en bit papper för att slippa skruvproblematiken och riva inredningen igen om den skulle visa sej opålitlig.
Satt och växlade skivor och låtar ett bra tag, INGA PROBLEM.

Nästa dag skulle familjen åka och handla, jag lyssnade glatt på musik från växlaren, växlade skivor och låtar, kanon. Jag parkerade
bilen och vi handlade, kom ut och.. SUCK, samma fel som innan.

I somras gjorde jag ett nytt försök, pillade ur skivan genom att manuellt dra tillbaka trays, men denna gång gjorde jag rent allt och
smorde upp allt jag hittade, ihop med allt, monterade och testade, funkade kanon igen, satt och växlade skivor på parkeringen..
nån dag senare skulle jag köra bilen, och det blev precis samma sak, det funkade så länge jag körde, men sen efter parkering så
satt magasinet fast.

Då lessnade jag och har inte rört skiten.

MEN, nu häromdagen sa sambon "har du lagat cdväxlaren i bilen ?" Nää.. den hade hoppat igång medans hon körde bilen upp från hbg,
och efter det har den funkar problemfritt, i kanske två veckor nu, så typ 25 körningar ?

Vad fan ?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Som arbetskompisen brukar säga: "-Ibland måste man låta tiden jobba för sig"
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Garanterat kontaktfel/kall-lödning nånstans...

-Sparky-
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Janfire Flex A med långsam brummande fläkt. Driftkondning för fläkt 1.5uF X2 mätte 1,4uF, avstörningskondning för drivkrets fläkt 47uF mätte 3,6uF och varmgång i ett motstånd.
Bytte kondningarna och motståndet, motståndet blev ett lite kralligare och monterades en bit ovanför kortet för att inte värma upp 47uF kondensatorn i onödan.

Nu snurrar fläkten som aldrig förr och rökgasvärdena är perfekta, synd bara att dom inte hörde av sig för två månader sen
så hade dom inte haft 5000:-/månaden i elräkning för elpatron utan kunnat köra på pelletsbrännaren istället.

"Kan själv" kan bli dyrt i slutänden. :)
Skriv svar