Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Så som våra småsyrror är konstruerade så ska inget gå sönder. Motorn kan iaf inte gå sönder. Det är normalt för den att stå stilla med fullt kräm över sig. Det är alltid fullt kräm över motorn, om den rör sig eller inte, spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Om man skulle behöva några hundra kilo MDF-damm, kan man nog köpa det av jojje :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Som tur är slipper jag fräsa ut konturerna. :D

Hade det inte varit lim i skiten, så kunde man gått runt och bäddat mjukt i varenda fågelholk i närområdet. Tänk vad gosigt och mjukt ungarna somnar in på kvällen, lyssnandes till Lugna Favoriter och några jästa körsbär. :sick:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:lol: :D

Hm, undrar om MDF-damm ljudisolerar bra? Men det skulle nog bli ganska skräpigt att försöka få in det innanför väggar...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du kan ju prova, jag skickar en påse. :lol:

Det går att packa ganska bra iaf, det syns i dammsugarpåsen. Den blir väldigt hård. Det svåra är väl att få ut det i alla hörn och skrymslen, om man inte kan suga dit det på nåt sätt.
BJ

Inlägg av BJ »

På tal om fåglar... :) Jag hittade inga ungar som sover, men i alla fall:

En blåmes som ska sova
Blåmes-ungar
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

JimmyAndersson skrev::lol: :D

Hm, undrar om MDF-damm ljudisolerar bra? Men det skulle nog bli ganska skräpigt att försöka få in det innanför väggar...
Det blir väl som ha en vägg i massivt trä :)
Inte så bra i ytterväggen kanske, lär ju bli som en stor köldbrygga.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Men det borde suga åt sig fukt iallafall. :)
Som ljudisolering för låga frekvenser är det bra med ganska hårda material, men inte stenhårt, för då får man istället otrevliga resonanser. MDF-damm kanske rör på sig lite och stoppar ljudet ungefär som stepisol, (typ massiva gummimattor.)

BJ:
Länk 1: "Simon the blue tit settles for the night"
The blue tit?! Vad länkar du till för sorts filmer? :D
BJ

Inlägg av BJ »

Jag tror att det är motsvarigheten till svenskans -tita. (Entita o.s.v.) Blåmes borde bli "blåtita" då - om man inte är så noga med översättningen... :wink:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Hur har det gått idag då Jojje? Några nya trevliga bilder?
Borre

Inlägg av Borre »

Fungerar en sån här transformator till nätaggsbygge för fräsen, eller är det där några speciella transformatorer?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=256766 art.nr. 36-1405 24/150VA
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den på 60VA är väl i klenaste laget tycker jag. 150VA isf.
Sen står det inte om det är AC eller DC ut. Är det AC behöver du likrikta och glätta, och då kan det bli en bra utspänning. Är det DC är det lite lågt. Det funkar väl iofs med 24V, men man utnyttjar inte all kapacitet i motorerna.
Borre

Inlägg av Borre »

Va bra. Jo 150VA jag tänkte mig, ska kolla upp om den lämnar AC isf blir det en sån, betydligt mycket billigare än att köpa från elfa eller liknande då en 24V 120VA kostar ~300kr.
Tottish

Detektivarbete...

Inlägg av Tottish »

Hmmm... Nær jag førstorar bilden med den trafon som bara har en sladd in så tycker jag mig kunna læsa att det står 12V och så en sådan dær liten våg som indikerar væxelspænning. Jag har dærtill svårt att tro att 24-Voltaren skulle vara annorlunda eftersom de sæljs som "samma artikel". Jag antar dærfør att det ær væxelstrøm det rør sig om och beger mig føljdaktligen imorgon till Clas i sjøn (fast egentligen i Oslo) i førhoppningen att de har en i lager. 119 kr ser væl ut att vara ett bra pris tycker jag? Vad har en "dålig" transformator før nackdelar? Något som ær aktuellt i sammanhanget?
Vad sæger ni?

Edit: Om kylning skulle vara ett problem vid långvarig, tung belastning så ær det væl bara att "strippa och flækta" den.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En dålig transformator har dålig verkningsgrad, och spänningen sjunker ganska mycket under belastning. Men nu står det ju 24V 150VA, så då ska det vara 24V vid det märkta effektuttaget. Notera dock att eftersom den här transformatorn kan leverera mer ström än den som Jojje föreslagit, kommer utspänningen vara högre.
Skriv svar