Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
stenD

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av stenD »

ok för mig, pm'a med uppgifter
penoll

Inlägg av penoll »

Hej Konig, jag köper gärna två dämpare av dig. Jag bor i Göteborg så det blir ju enkelt. Du kan väl pm'a var.när och hur .
alumin

Inlägg av alumin »

Hej alla.

Tänkte bara uppdatera er lite. Lade in en bild för ett tag sen när paketet nått min hall. Har hänt lite sen det...
Bygget gick framåt, gjorde mycket av jobbet med en kompis som hade mer lödningskunskaper än mig. Det enda som som tur var saknades för mig var M5 muttrar och de blev en promenad till claes ohlson så var det löst.
DSC_0190.JPG
DSC_0198b.jpg
DSC_0224.JPG
DSC_0229.JPG
DSC_0232.JPG
DSC_0260.JPG
DSC_0281b.jpg
DSC_0283.JPG
DSC_0290.JPG
Blå plasten på bilderna är Kjell o COs PLA plast. Denna har funkat bra för mig.

Har mekat en del med att balansera plattan, hur brukar ni göra? efter att ha höjt plattan extra mkt <0.25 mm tycker jag utskrifterna blir bättre (eller kanske mer förlåtande för ojämnt bädd).
Håller med drh:s fundering tidigare i tråden om att om man skriver ut stora saker i centrum stänger den av heatbeden mer.

Idag släppte först detaljen och nästa gång släppte spegeln. Har köpt gul citron för att förhoppningsvis förhindra släppningarna. Hur har ni fäst er spegel?
Nya filament från igo3d Beställt, de missade och skicka med en neutral rulle för att de tog slut men tog kontakt med mig om jag ville ha ersättning eller få en extra rulle i nästa leverans.

Några fler nybörjartips? :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

det är vettigt att printa med brim, då får du mer yta i hörnen för fäste. Kanske raft ochså men det har jag aldrig prövat.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Det här med att använda en spegel att skriva ut på hur fungerar det engentligen? Tänker dels på när man behöver värme i bädden?

Sedan att försöka höja/sänka bädden med tumskruvarna är ju helt hopplöst då de sitter som berget och man förstör fingrarna när man försöker justera.
alumin

Inlägg av alumin »

stenD skrev:det är vettigt att printa med brim, då får du mer yta i hörnen för fäste. Kanske raft ochså men det har jag aldrig prövat.
Läste lite om brim i manualen, kanske värt att prova. Måste nog göra något för att få mer fäste i bädden med. Antingen göra rent den bättre eller blästra ytan.
dbostream skrev:Det här med att använda en spegel att skriva ut på hur fungerar det engentligen? Tänker dels på när man behöver värme i bädden?

Sedan att försöka höja/sänka bädden med tumskruvarna är ju helt hopplöst då de sitter som berget och man förstör fingrarna när man försöker justera.
Svårt att justera höjden, jag håller med. Tar längre tid att hetta upp plattan då värmen leds till spegeln. Blir väl en långsammare process om man säger så. Funderar på om man ska köpa några starka klämmor till spegeln för när den släpper lite får man helt förskjutna utskrifter, Tråkigt när man kommit en bit i utskriften. Kan ha med att huvuden slagit i en plastklump med att krafter ökat på "spegelbädden".
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

dbostream skrev:Det här med att använda en spegel att skriva ut på hur fungerar det engentligen? Tänker dels på när man behöver värme i bädden?
Jag kör spegel med orginalheatbed under, det tar ungefär två evigheter för den att komma upp i 50 grader, och då är det ju undersidan man mäter på...
Spegeln är behandlad med trälim & vatten och bitarna sitter stenhårt, man måste nästan alltid vänta till det svalnat lite innan man kan bryta loss prylarna.
dbostream skrev: Sedan att försöka höja/sänka bädden med tumskruvarna är ju helt hopplöst då de sitter som berget och man förstör fingrarna när man försöker justera.
JA helt hopplösa, plant blir det aldrig heller, jag byggde om min till fjädrar (någon annan gjorde samma sak nyligen i tråden och postade bilder) och har numera bara skruvar på undersidan.
Verkar funka fint, men jag bör nog byta ut skruvarna till låsmuttrar så de inte skakar loss efter ett antal timmars utskrivande, eller lite gänglåsning när jag är nöjd med planheten...
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Jag byggde om min platta till 3 punkters justering med fjädrar och skruvrattar från hornbach. När jag skall justera så klämmer jag bara ihop plattan lite så trycket på ratten försvinner, vrider 1/8 på ratten och släpper, och mäter igen. En himmla skillnad från orginaleländet.
Användarvisningsbild
papabear
Kontakt:

Inlägg av papabear »

Såg att kjell nu har en hel hög med reservdelar till K8200an. http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... d-skrivare
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

papabear skrev:Såg att kjell nu har en hel hög med reservdelar till K8200an. http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... d-skrivare
Det är bra :) mindre bra att det mesta har statusen Ej i lager/best vara :(
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

AndLi skrev: Jag kör spegel med orginalheatbed under, det tar ungefär två evigheter för den att komma upp i 50 grader, och då är det ju undersidan man mäter på...
På min egenbyggda 3D-skrivare monterade jag idag en stapel med 5st bitar wellpapp ihop tejpat med aluminiumtejp, fasttejpat mot undersidan av heatbed:en. Denna fix förbättrade responsen så att det bara tar 30 sekunder att gå från 25°C till 50°C och 80°C är inga problem att nå längre. :happy:

Dock måste jag fixa spagget som matar heatbed och hotend för man hör hur den surrar och spänningen sjunker något när man lastar den + störningarna från den gör att styrkortet tappar kontakt med datorn :(

/// Marcus
dbostream

Inlägg av dbostream »

AndLi skrev:
dbostream skrev: Sedan att försöka höja/sänka bädden med tumskruvarna är ju helt hopplöst då de sitter som berget och man förstör fingrarna när man försöker justera.
JA helt hopplösa, plant blir det aldrig heller, jag byggde om min till fjädrar (någon annan gjorde samma sak nyligen i tråden och postade bilder) och har numera bara skruvar på undersidan.
Verkar funka fint, men jag bör nog byta ut skruvarna till låsmuttrar så de inte skakar loss efter ett antal timmars utskrivande, eller lite gänglåsning när jag är nöjd med planheten...
Jag är inte så bra på att modda men det där med fjädrar skulle jag nog fixa. Tack för tipset, det kan ju inte bli sämre än vad det är nu. :)
alumin

Inlägg av alumin »

Lyckades få till planheten med originalskruvarna nu. Pillret är det men det går ju att låsa dem i ett läge där man är nöjd.
Hade problem med spegelsläpp och warping som blev bättre av att balansera plattan och sänka z inställningen mer.
Fick nöjt till denna
DSC_0312.JPG
Sk's se om jag kan rotera den senare ;)
bondeus

Inlägg av bondeus »

:tumupp: Kvällens print färdig, nu åker det upp ett nytt motorfäste till Z-axeln. Intressant tråd att följa och den har varit till hjälp under monteringen och driftsättningen.
bondeus

Inlägg av bondeus »

Hej, är det stegen från stegmotorerna man ser som ett vågigt mönster på sidorna, man ser att vågornas längd förändras när vinkeln på linjen ändras. Går det att få bort detta?

Testade att printa en liten skål med den nya spiral vase settingen.
Skriv svar