i dag fick jag tid och lust att kolla på det.
i med sladden i vägguttaget och slår på strömbrytaren, lysdioden för ström på lyser iaf!
Väntar på att reläet på högtalarutgångarna ska slå till

så antingen fel på tillslagsfördröjningen/liksspänningsskyddet eller likspänning på någon av utgångarna.
chansar på spänning från slutstegen, och det är nu problemen kommer! de är kompakta nå så otroligt. ser knappt sluttrissorna bland alla kablar och komponenter.
Jag har aldrig behövt tagit i sär dessa steg så här mycket förut

Lyckades tillslut lyfta bort kort/front och kylflänsar från underredet med transformator och bakpanel.
Här är en bild på steget isärtaget, och inte är det mycket plats inte!

Efter lite mätande konstaterar jag att det är kortslutning i en sluttrissa på högra kanalen.
När jag ska löda bort transistorerna upptäcker jag att den som är kortsluten saknar skruven som ska hålla fast den mot kylflänsen! där är nog orsaken till haveriet med all sannolikhet.
letar lite i förrådet med transistorer och hittar ersättare med samma hfe och arbetsfrekvens fast med högre ström och spänningstålighet. - dessa borde fungera.
och nu blir det änvärre att försöka skruva dit den nya transistorn, det är så trångt! det hela slutar med att jag löder bort den andra transistorn på samma kylfläns och tar bort hela flänsen, skruvar dit den nya transistorn och pillar i benen i hålen på kortet

sen är det bara att försöka få i hop allt i gen

skruven som saknades hittade jag aldrig på inne i steget och det finns inget hål stort nog för att den skulle kunna ramlat ur. steget kom i originalkartongen när jag köpte det och är i nyskick. knappt en repa eller fläck.. troligtvis gick det sönder ganska fort och vart av någon anledning undanställt istället för reklamerat/reparerat.
Slutsteget fungerar nu som det ska! Nu har jag ett steg för mycket eller kanske ett försteg/tuner för lite?

Test: