Senaste reparationen
Re: Senaste reparationen
Jag har bara gjort enkla reparationer på sistone. Men det kan ju vara bra att nämna för tips möjligtvis.
1. Rakapparatens batteri var slut så jag var tvungen att öppna upp den och löda in ett nytt. Hade ju varit smidigare med en batterilucka. Kanske hade varit en idé att göra en modifiering nu när man har tillgång till 3D-skrivare.
2. Någon hade misskött mitt våffeljärn med fett så den avsedda sladden fick ingen kontakt. Den ursprungliga sladden hade en fördjupning, men annars var den identisk med en vanlig datorkabel. Så jag skar helt sonika bort spåret i våffeljärnet så att jag skulle kunna få in sladden.
3. Min väckarklocka hade fått glapp. Dålig kvalité på tillverkningen. Var tvungen att löda fast några sladdar och sedan hade jag råkat bryta av en strömbrytare så jag har numera skruvat in en skruv som reglage, men det ska också bytas ut mot en 3D-utskriven bit.
1. Rakapparatens batteri var slut så jag var tvungen att öppna upp den och löda in ett nytt. Hade ju varit smidigare med en batterilucka. Kanske hade varit en idé att göra en modifiering nu när man har tillgång till 3D-skrivare.
2. Någon hade misskött mitt våffeljärn med fett så den avsedda sladden fick ingen kontakt. Den ursprungliga sladden hade en fördjupning, men annars var den identisk med en vanlig datorkabel. Så jag skar helt sonika bort spåret i våffeljärnet så att jag skulle kunna få in sladden.
3. Min väckarklocka hade fått glapp. Dålig kvalité på tillverkningen. Var tvungen att löda fast några sladdar och sedan hade jag råkat bryta av en strömbrytare så jag har numera skruvat in en skruv som reglage, men det ska också bytas ut mot en 3D-utskriven bit.
Det slog dej aldrig att det där spåret kanske är där av en anledning ? just för att du INTE ska kunna använda en vanlig IEC-kabel ? ..det där spåret gör att du bara kan ansluta kablar avsedda för extra hög temperatur, dessa kablar kan förstås även användas i vanliga IEC-brunnar.dagobert skrev: Den ursprungliga sladden hade en fördjupning, men annars var den identisk med en vanlig datorkabel. Så jag skar helt sonika bort spåret i våffeljärnet så att jag skulle kunna få in sladden.
- anders_bzn
- Kontakt:
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- anders_bzn
- Kontakt:
Heh, jo kanske. Men jag tänkte att så länge det funkar. Går det att få tag i dessa C16 kablar någonstans annars? Det känns mest som en säkerhetsåtgärd från tillverkarens sida. Att de garderar sig.
Kabeln heter C15.
Oklart om den här klarar 120°...?
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator ... 2-m-p67012
Oklart om den här klarar 120°...?
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator ... 2-m-p67012
Ja just det C15 ska det vara. Men alltså, om de säljer C15 så borde de också vara säkrade för 120 grader. Det är ju hela poängen.
Alltså jag förstår att de gärna har det som standard i hushållsmaskiner, men det verkar ju inte som att alla hushållsmaskiner kräver det. Man hade väl känt ganska snabbt om det osar gummi eller börjar brinna. Tills dess så kör jag på, men det var bra att veta.
Alltså jag förstår att de gärna har det som standard i hushållsmaskiner, men det verkar ju inte som att alla hushållsmaskiner kräver det. Man hade väl känt ganska snabbt om det osar gummi eller börjar brinna. Tills dess så kör jag på, men det var bra att veta.
Vet inte om det kanske räknas som underhåll istället för reparation. Det trasslade ombord i alla fall, så jag bytte ett backup-batteri som satt inlött djuuuuuuupt inne i en manick på en vägfärja. Och nu lirar allt som det ska igen så att de inte kör vilse och missar Rindö.
Systers man hade lyckats starta kupévärmaren utan att kolla att den låg rätt, nån form av värmesäkring har gått. Jag skulle laga den men den blev liggande här någon vecka tills nu när det börjar bli lite minusgrader igen och min syster frågar hur det går 
Pillade isär den och där sitter en motståndsliknande komponent märkt 99grader. Avbrott i den. Nya finns på Kjell & Co.
Så tekniskt sett inte lagad än, men den svåra biten är avklarad
MVH: Mikael
Edit: Nu är den lagad! Kjell hade 91 och 100 grader. Tänkte att jag sätter dit 91-gradaren.

Pillade isär den och där sitter en motståndsliknande komponent märkt 99grader. Avbrott i den. Nya finns på Kjell & Co.
Så tekniskt sett inte lagad än, men den svåra biten är avklarad

MVH: Mikael
Edit: Nu är den lagad! Kjell hade 91 och 100 grader. Tänkte att jag sätter dit 91-gradaren.
Senast redigerad av adent 17 december 2015, 23:09:49, redigerad totalt 1 gång.
En anledning till "ful-sladdar" som kanske inte tål 120 grader är just att Microsoft av någon fullständigt idiotisk anledning satte denna kontakttyp på nätaggen till Xbox 360. Hål i huvudet hos dem... 

senare xbox 360 hade ju dessutom den där ovanliga kontakten utan jord, där en vanlig kabel passar..
Lagade en slip och polermaskin jag fått tag på. Notera färgen på den grå kabeln på "innan"-bilderna 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lagade en trasig högtalaranslutning på en gammal technicsförstärkare.
Inte den finaste reparationen på detta forum men det funkar och det är huvudsaken.
Inte den finaste reparationen på detta forum men det funkar och det är huvudsaken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.