Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Här är några fler bilder på den,

Bild
Gömmer sig under veden

Bild
Vågar jag komma fram?

Bild

Bild

Bild
Nää, det är nog tryggast här borta ändå

Det är skoj för den gömmer sig under dagarna tills mamman kommer och pratar med den, då kommer han/hon fram. Vi har haft väldigt mycket kattungar när jag var yngre, tror totalt 4 kullar (20st totalt) och ingen har varit i närheten så rädd som denna är, vilket är förmodligen helt förståeligt. Jag var väl den första människan den någonsin såg. Trots att mamman sitter hos mig så var han väldigt reserverad och det tog en bra stund innan jag fick ta i honom. Sedan är väl frågan vad som hände med hans syskon, för jag antar hon inte bara födde en.

Här är en liten film,
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/kitten/mov03904.mpg
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Användarvisningsbild
xles
Kontakt:

Inlägg av xles »

Nejmen gosingen så söt man kan vara.

Om du är genuint orolig över din lilla tabby du fått på besök kanske du ska fråga runt i orten om kattstackarn tillhör någon?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, det är redan gjort. Syrran kom med ett bra tips, nämligen att sätta ett halsband på mamman med en lapp, så att om hon nu faktiskt går hem ibland så finns det en chans att någon ringer. Men det lutar mer och mer åt att vi tar hand om dem, om vi nu inte hittar någon ägare.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Kollat öronen efter tatuerad ID märkning? (Vi har varit av med en katt i 2.5 år som någon tog hand om, utan att kolla märkningen, den trillade dock ut från en balkong och någon hitta den och lämna in den till vetrinären. Som ringde oss och undra om vi sakna en katt...)
Den kan ju vara chipmärk med, svårt att veta utan att ta den till någon med läsare..

Halsband och lapp, eller meddelande direkt på halsbandet, en lapp kan de nog lätt tappa, låter som en bra ide...

Jag hade tagit min GPS cat tracker och kollat vad hon gått när hon inte var hos er :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Är det verkligen bra att sätta halsband på en katt som går lös i skogar mm?
Lätt att fastna tycker jag.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

En utmärkt trevlig tråd att följa. En härlig inspiration. Nu kan jag inte så mycket om radio så jag får kommentera om katten istället.

Jag tycker absolut att du ska köpa ett riktigt katthalsband och skriva ditt telefonnummer tydligt på. Köp halsbandet i en zoo-affär så är dom elastiska så att katten kan ta sig loss om halsbandet skulle fastna i något (Det funkar, man får köpa nya halsband titt som tätt om man har en aktiv katt).

Det är mycket tråkigt när ens katt bara "försvinner", man hoppas att något tagit hand om den, men det får man ju aldrig veta.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Japp, det blir att testa det med halsbandet. Ska ner till helgen igen så vi ska skaffa ett till dess.

Jag har programmerat lite, grejar med att kunna styra openASC remote. Just nu kör jag bara mot en serieterminal. När man startar upp terminalen mot den trycker man bara enter så kommer det upp,
cmd:

För att gå in i remote-läge skriver man
cmd: rc
cmd: conv

Då kan man snacka med frontpanelen och be om bandbyte osv.

Bild

Man kan även om man vill prata med andra kort på bussen genom en openASC-box. Detta gör man genom att skriva,
cmd: addr 5
cmd: conv

Allt man skriver sedan och läser kommer till/från kort med address 5.

Nu skulle man bara orkat skriva ett program så man får knappar för allt istället, men jag orkar inte så tänkte försöka få någon annan att göra det men vet inte vem. Jag började skriva ett men har inte orkat göra resten, får se när det blir av. Men nu kan man iaf styra det mesta på boxen genom textkommandon.

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vissa katter tröttnar på halsbandet på fem minuter :(

Jag håller annars med om tipsen att skriva telefonnummer, och tycker att du också bör skriva nåt i stil med "ring mig", så att en eventuell "ägare" inte bara tror att nån försökter "ta" deras katt eller att någon busat och flyttat halsband mellan katter...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Japp Mia, det hade vi tänkt göra. Men som du säger, katter som inte är vana halsband brukar inte vara förtjusta i dem, men man får ju prova iaf.

I helgen verkar det bli instabilt väder så det kommer kanske bli en del innejobb. Då kanske jag ger mig på att försöka få upp lite spånskivor på väggarna i rummet vi byggde ute i lagårn plus fixa till den fjärde operatörsplatsen. Jag svarvade även idag isolatorer och en glasfiber stång idag för att konvertera den gamma-matade 10m yagin till hairpin istället. Jag hade gjort dessa delar förut men hittade dem inte trots jag vände upp och ner på stationen. Så idag gjorde jag nya och ca 1 timme efter de var klara hittade jag de gamla i en påse under en kartong på kontoret, typiskt...

SM2LIY kommer dit i helgen så om/när det är uppehåll ska vi försöka dra bort ris och göra klart för att ta hit grävaren förhoppningsvis nästa helg.

Återkommer med uppdateringar under helgen.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då är helgen nästan slut. Jag kom hit i Torsdags eftermiddag och hitills har jag inte stött på någon katt, så problemet verkar ha löst sig själv. Jag tippar på att hon burit hem honom till hennes hem.

Annars så har jag byggt ett vikfäste till 18m masten som ska upp. SM2LIY dök även upp och har hjälpt till med röjningen i skogen. Han har släpat ris och jag har släpat stockar och en del ris också. Det är färdighugget nu för den där masten, så nu ska vi få bort resten av riset så kan vi gräva och gjuta. Jag fick även besök av SM2NOG, SM2HWG + hans fru idag. De tänkte plocka bär och SM2NOG hade med sig bottenlagret till 40m mastprojektet. Det är för mycket att hinna med i år som det känns, så vi siktar på att ha fundamentet klart i höst och sedan försöka få klart lagret i vinter. Då kommer den här 18m masten få hålla en 5el yagi för 20m, eftersom det var största anledningen till den där 40m masten, nämligen att få en till roterbar antenn på det bandområdet. Som det är nu så är det där vi är som mest handikappade. Så jag beställde en lite större rotor än de jag har, så får den 5el yagin flytta till 40m masten när den väl kommer upp i vår/sommar. Jag fick även sålt träden jag kapat ner på det här fältet, iofs tog jag bara 500kr för dem (ca 2st traktorlass) men då behöver jag inte lyfta ett finger för att bli av med det.

Jag ska ta några bilder på lagret imorgon, det är från en kran och är drygt 1m i diameter!

Jag har även spenderat tid i shacket och fått igång plats #4 med automatisk switchning av bandpassfilter osv. Nu ska jag bara kontaktera den fjärde koaxen ut till ladugården. Dock kommer den koaxen lånas av den nya 18m masten i vinter, så jag kommer behöva dra en RG-213 eller liknande som ersättare i röret, hoppas jag får plats bara.

Bild
Mitt bord regnskyddat, duggade till och från. Jag tror en av sakerna som står högst på min önskelista om jag skulle få för mig att flytta hit, vore att bygga en riktig verkstad där man kan svetsa och kapa inomhus.

Bild
En liksidig triangel tillsågad av 50x50x5mm vinkeljärn

Bild

Bild
Tanken med det hela

Bild
"Vikjärn" ditsatta

Bild
M12 hål

Bild

Bild
Färdigkapat

Bild
Tänkte be grannen samla ihop timret, tror nästan detta går att såga virke av, så det får han lägga i en hög hos sin såg :)

Bild
Ännu mer träd, börjar bli smått less på detta. Ska mäta ut för 52m masten i höst och sedan fundera ut hur mycket som ska avverkas. Sedan ska jag kontakta grannarna och fråga om någon ska ha en skördare här och i så fall vilket bolag. Då kan jag kontakta dem får de komma hit och plocka ner det plus kanske gallra lite om de tycker det var för lite.

Bild
Vi höll brasan liten då vi eldade ris, men var så pass blött så det ville inte ens sprida sig i gräset.

Bild
Bottendelen, normalt görs det med en platta under men någon sådan hade jag inte, så fick bli en sådan här lösning istället

Bild

Bild
Uppvikt/nedfälld

Bild
Och ett tunt lager hammarlack första lagret.

Har fått tillåtelse att köpa en ny svarv på jobbet, så nu blire enklare att svarva aluminiumrör då denna har en centrumgenomgång som är 38mm istället för 19mm som den gamla hade. Men anledningen att vi byter överhuvudtaget är att växellådan i den gamla håller på att rasa ihop.
SM2XJP

Inlägg av SM2XJP »

Nån har gjort för mycke hobbyjobb på den :):):):):)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Vi har lite strul med vår server på jobbet som jag har bilderna på. ITS skulle flytta över den på ett annat nät för att kunna köra ipv6 men de lyckas ju strula till det givetvis. Nu verkar det som att jag inte kommer åt port 80 utifrån men kommer in via SSH osv, så de har förmodligen någon brandvägg där trots vi sagt att allt ska vara öppet. SÅ jag har riktat om till min egna dator, som dock inte är vidare stabil men förhoppningsvis fixar ITS så det fungerar imorgon.

Det som hände i helgen var att Pelle (SM2LIY) eldade en massa ris. Jag byggde på 40m yagin och vi monterade extralysen på SM2XJP bil under Lördagen. Jag fick även upp innertaket i rummet i ladugården vi byggt på plus jag släpade ut de stagankarna jag gjöt i våras och monterade staglänken i dem. Jag var lite förvånad över att jag tyckte det var tungt att slänga upp ankarna i skottkärran och funderade på om jag höll på att bli förkyld. Så jag vägde ankarna och kom fram till att de vägde 75kg/st. Så det kanske inte var så konstigt de var lite tunga att hantera ensam ;)

Sedan blev det lite annat smått gjort, fästet till 18m masten blev bla klart. Förhoppningsvis kan vi ta ner den till helgen och försöka få dit grävarn. Jag fick rotorn till masten på posten i Måndags så fäste ska göras för den och topprör monteras. Istället för att gin-pola upp masten som jag gjort tidigare tänkte jag försöka spela upp den med hjälp av en rejäl tall som står lagom till. Man får temporärstaga trädet möjligen men det går ju.

Bild
Monterar 40m element, elementstagen ditsatta och uppspända. Nu får de hänga sådär en stund och sedan sträckas om

Bild
Min variant av infästning av elementstagen

Bild
Fattas lite, men nu har vi fått nya svarven på jobbet så bara vi lyckas lyfta den 375kg tunga pjäsen på sitt stativ så ska det svarvas

Bild
Fint värre!

Bild
Också ett projekt som ska färdigställas, 6el för 10m (saknar just nu driven) som ska upp högt i 60m masten

Bild
Redo att gjutas fast

Bild
Bottenlagret till 40m höga militärmasten. Jag har lite gett upp hoppet om att få upp den i höst, så det får bli att bygga klart lagret i vinter och få upp den i vår. Detta har SM2NOG sökt reda på och kommer från en kran, det är TUNGT!

Bild
Några passande drev

Bild
Mittfästena

Bild
Drivelementet

Bild
Kör med vanliga linlås istället för dyra parafilklammer, de fungerar ungefär likadant.

Bild
Färdigröjt
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Satt och läste i tråden lite från andra året och inser att jag skrev betydligt mer då. Nu har jag en tendens att bara skriva om jag har tagit bilder, men jag får nog plita ner lite vad som hänt även om jag inte tagit några bilder. Det blir lite mer som en dagbok då, vilket är skoj att kunna titta tillbaka på och jag skulle tippa andra även uppskattar det.

Hur som haver, idag för första gången på två veckor kunde jag spendera ett par timmar under dagen då det lugnade ner sig på jobbet med att testa den nyinkopta svarven. Jag gjorde klart elementen till 40m yagin så nu när jag kommer ner kan vi skruva ihop dem och montera ihop så elementen är helt klara. Då ska de sedan monteras på bommen och bomstag monteras och sträckas. Sedan är det lite smågrejor kvar innan vi kan lyfta upp antennen i masten.

Jag fick även hem axelkopplingar till ett projekt där jag ska konvertera ett av våra manualltunade slutsteg till att bli "preset tunat". Man kommer ställa in steget som vanligt för maximal ufeffekt, sedan klickar man spara och inställningarna sparas för det frekvensbandet. Sedan när man ställer steget i auto-läge kommer den följa radion, så går man på 20m med radion så ställs stegets filter om automagiskt och voila slipper man springa ner i källaren.

Bild
Blev en sådan här svarv på jobbet, tycker den känns riktigt bra att svarva med än så länge. Synd bara de skickade med fel snabbfäste.
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Ja, naturligtvis vill vi ha uppdateringar så ofta som möjligt. :tumupp:

Jag får väl tiita förbi nån helg och se det hela "live".
Har du tänkt att köra CQWW SSB i slutet av oktober?
Skriv svar