Ja, då är helgen nästan slut. Jag kom hit i Torsdags eftermiddag och hitills har jag inte stött på någon katt, så problemet verkar ha löst sig själv. Jag tippar på att hon burit hem honom till hennes hem.
Annars så har jag byggt ett vikfäste till 18m masten som ska upp. SM2LIY dök även upp och har hjälpt till med röjningen i skogen. Han har släpat ris och jag har släpat stockar och en del ris också. Det är färdighugget nu för den där masten, så nu ska vi få bort resten av riset så kan vi gräva och gjuta. Jag fick även besök av SM2NOG, SM2HWG + hans fru idag. De tänkte plocka bär och SM2NOG hade med sig bottenlagret till 40m mastprojektet. Det är för mycket att hinna med i år som det känns, så vi siktar på att ha fundamentet klart i höst och sedan försöka få klart lagret i vinter. Då kommer den här 18m masten få hålla en 5el yagi för 20m, eftersom det var största anledningen till den där 40m masten, nämligen att få en till roterbar antenn på det bandområdet. Som det är nu så är det där vi är som mest handikappade. Så jag beställde en lite större rotor än de jag har, så får den 5el yagin flytta till 40m masten när den väl kommer upp i vår/sommar. Jag fick även sålt träden jag kapat ner på det här fältet, iofs tog jag bara 500kr för dem (ca 2st traktorlass) men då behöver jag inte lyfta ett finger för att bli av med det.
Jag ska ta några bilder på lagret imorgon, det är från en kran och är drygt 1m i diameter!
Jag har även spenderat tid i shacket och fått igång plats #4 med automatisk switchning av bandpassfilter osv. Nu ska jag bara kontaktera den fjärde koaxen ut till ladugården. Dock kommer den koaxen lånas av den nya 18m masten i vinter, så jag kommer behöva dra en RG-213 eller liknande som ersättare i röret, hoppas jag får plats bara.

Mitt bord regnskyddat, duggade till och från. Jag tror en av sakerna som står högst på min önskelista om jag skulle få för mig att flytta hit, vore att bygga en riktig verkstad där man kan svetsa och kapa inomhus.

En liksidig triangel tillsågad av 50x50x5mm vinkeljärn

Tanken med det hela

"Vikjärn" ditsatta

M12 hål

Färdigkapat

Tänkte be grannen samla ihop timret, tror nästan detta går att såga virke av, så det får han lägga i en hög hos sin såg

Ännu mer träd, börjar bli smått less på detta. Ska mäta ut för 52m masten i höst och sedan fundera ut hur mycket som ska avverkas. Sedan ska jag kontakta grannarna och fråga om någon ska ha en skördare här och i så fall vilket bolag. Då kan jag kontakta dem får de komma hit och plocka ner det plus kanske gallra lite om de tycker det var för lite.

Vi höll brasan liten då vi eldade ris, men var så pass blött så det ville inte ens sprida sig i gräset.

Bottendelen, normalt görs det med en platta under men någon sådan hade jag inte, så fick bli en sådan här lösning istället

Uppvikt/nedfälld

Och ett tunt lager hammarlack första lagret.
Har fått tillåtelse att köpa en ny svarv på jobbet, så nu blire enklare att svarva aluminiumrör då denna har en centrumgenomgång som är 38mm istället för 19mm som den gamla hade. Men anledningen att vi byter överhuvudtaget är att växellådan i den gamla håller på att rasa ihop.