Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Jag har typ oändlig tillgång, en polare arbetar med filminspelningar och dekor, senast för en timme sen fick jag två 150x2000 3mm bitar mjölkvit plexi så jag kan slösa! 
Närrå, jag försöker vara sparsam, den svarta plasten är väldigt spröd och anledningen till att jag fick den med skyddsfilmen kvar är nog att den blivit kall och fått en smäll, massa bitar och flisor är borta och den hålls ihop av filmen ibland, det hörnet jag fräste i var inget vidare förutom just där gubben hamnade. Har dock ca 1kvm som är ok.

Närrå, jag försöker vara sparsam, den svarta plasten är väldigt spröd och anledningen till att jag fick den med skyddsfilmen kvar är nog att den blivit kall och fått en smäll, massa bitar och flisor är borta och den hålls ihop av filmen ibland, det hörnet jag fräste i var inget vidare förutom just där gubben hamnade. Har dock ca 1kvm som är ok.
Senast redigerad av dar303 17 november 2011, 11:32:40, redigerad totalt 1 gång.
Mitt första fräs projekt var att göra fälgar till min radiostyrda mini-z bil, skala 1:28, det var många utmaningar för mig och jag lärde mig en hel del om alla områden från ide till färdig fälg. Fälgen är 2cm i diameter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Snygg fälg. Jag har också varit sugen på att göra fälgar. Inte för att jag vet vad jag skall ha dem till, men känns som en kul grej som man lär sig mycket på.
Ja det var många utmaningar eftersom jag är relativt ny på området, sen att det var så smått hjälpte ju inte heller till, dyra verktyg 1 och 2 mm radie pinnfräsar 10mm långa som väldigt lätt går av
det kanske var dumt första projekt, men jag gillade utmaningen.

Blev riktigt bra..
Du har inte några bilder/filmer under själva fräsningen?
Du har inte några bilder/filmer under själva fräsningen?
Snyggt! Lite mer info skulle vara kul, material, programvaror,hastigheter etc!
Just denna är gjord i något plexi liknande material jag hittade hemma, har även en variant i aluminium, ritat i SolidWorks, VisualCam för g kod och Mach3 för fräsning. 16.000 rpm om ja minns rätt, 2 skär 3mm end mill för grov körningen, 2mm 2 skär för parallell och horisontell körning, 1mm end mill för axel hålet. Det var tyvärr lite dåligt med progress bilder efter att 2 ssd diskar gått sönder i min osx baserade dator. 

Det vet jag inte, det finns en Demo version av den, eller en gratis version vid namn FreeMill man kan använda.
Jag har fräst ut något som nu liknar ett komplett hjul och som passar bra till fästet hos mina servomotorer. Bilderna visar fram och baksida på "hjulet".

Bygger en hylla, en fräs underlättar, men att sätta måtten fel innan man fräser försvårar det
hela lite i slutändan. Men om någon gillar slutresultatet delar jag gärna med mig av en dxf (med rätt mått)
så fler kan njuta av den, god design ska vara gratis

WC skylt för han och hon 

Snyggt både frallzor och pcmper!
frallzor
Hade gärna tagit ritningar, men för det första kör jag på dvd
och för det andra så skulle jag behöva säkert en
40-50 sådana hyllor (skryter inte!), jag får knappt plats med dem så som jag har dem nu
För det tredje så har jag ingen möjlighet att såga på ett bra sätt
Men snyggt var det ändå!
pcmper
Vad är det där för plast? Och vart ska skylten sitta? Förutom vid en toalett
geidnert
Förresten, har du möjligen någon dxf att dela med dig av för denna eller är den privat?
frallzor
Hade gärna tagit ritningar, men för det första kör jag på dvd

40-50 sådana hyllor (skryter inte!), jag får knappt plats med dem så som jag har dem nu

För det tredje så har jag ingen möjlighet att såga på ett bra sätt

Men snyggt var det ändå!

pcmper
Vad är det där för plast? Och vart ska skylten sitta? Förutom vid en toalett

geidnert
Förresten, har du möjligen någon dxf att dela med dig av för denna eller är den privat?

toffie
Tror plasten är skummad PVC, vet ej vart den skall sitta men tror som du på en WC-dörr
Tror plasten är skummad PVC, vet ej vart den skall sitta men tror som du på en WC-dörr