Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av hassefikonkasse »

Nej minst 50 i det yttersta tappstället. Ligger det under får man öka i tanken. 60i tanken är ett minimivärde men det kan behöva höjas vid långa/dåligt isolerade ledningar. Har man 40 ligger det väldigt nära den optimala tillväxttempersturen. Får man för hög temperatur i näraliggande uttag får man justera i resp blandare. Problem kan det oxå bli med stillastående vatten i ledningar i uppvärmda utrymmen. Om man väldigt sällan använder det utkastet.

edit: Du får väldigt sällan 50 i sista tappstället om du har 50 i tanken. Minst 60 måste det vara normalt. Det blir förluster på vägen fram. Temperaturen i varje tappställe justeras ner till 50 individuellt, men det mest avlägsna skall vara 50 och det kan endast göras med tanken.

edit igen: Om det yttersta tappstället råkar vara familjens dusch och ligger på 40 eller lägre är det klart obra. Vattenaerosolen som bildas är en mycket vanlig smittkälla.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27395
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Det kan inte bli någon tillväxt i rör, om nu inte vattnet står still och då kvittar ju temperaturen i tanken. Värmepumpar har ofta 45°C i tanken och höjer till 55°C en eller två gånger i veckan för att döda av eventuella bakterier.

Jag hittar just inga krav alls, men det jag hittar är att risken finns om inte hela varmvattenberedaren är över 50°C. Du får väldigt gärna hänvisa till de kraven du syftar på.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31429
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MadModder »

Det anses inte vara farligt att dricka vatten med bakterierna i, utan det är när de kommer ner i lungorna som det går åt skogen. Så det får väl då också anses att vattenaerosolen är det man smittas via.
Vid 50° tar det några timmar för alla bakterier att dö, så det är ett absolut minimum att ha det efter en stunds spolande i kranen. Max en minut läste jag nånstans.
Rekommendationen är att ha minst 60° i varmvattenberedaren för att hålla bakterierna i schack. Hur det är med slingor vet jag inte, men bakterierna förökar sig i temperaturer mellan 20 och 45° oavsett var vattnet befinner sig.
Likaledes är det spolning i max 1 minut i kallvattenkranen som gäller innan vattnet måste ha en temperatur på max 20°. Så hur små båtar med färskvattentank ska klara det en het sommar kan man ju undra...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27395
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Över 45 finns det ingen tillväxt ocj vid 50 dör bakterierna. 50 grader räcker. Riskerna som finns i vattensystem är dels kallare förådsberedare och vatten som stått länge i rören. Även varmvattencirkulation med handukstork, eftersom dessa ofta har en kran blir de en utmärkt bakteriemiljö om man stänger av kranen. Men i rör som används får man inte problem, varmvattenberedare utan tank är inte heller en riskkonstruktion.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12819
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

över 55 (eller under 40) är väl rekommendationen jag sett på flera ställen kring temperatur på varmvattenberedare och liknande.

Max 60 finns som krav på vatten ur kran i flerfamiljhus och hus som används som t.ex. dagis och liknande. (Minns inte de exakta reglerna mer än att enfamiljhus är undantagna).

Om man vill så kan man ha varmare i varmvattenberedare men ändå inte få för varmt i kranarna, det finns färdiga självgående mekaniska bimetalltermostatstyrda ventiler som man kopplar efter varmvattenberedaren och som ger önskad temperatur ut.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27395
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Absolut inte i krokarna strakts under 40°C. Legionella räknar man med att förökar sig i temperaturer mellan 18° och 45°C. Men den mest gynnsamma temperaturen vid 38°. Så över 45° eller under 18° är det som gäller för att inte få tillväxt. Men problemen uppkommer som sagt i princip enbart i stillastående vatten.

Exempelvis lyftfuktare, som dessutom skickar ut perfekta aerosoler. Vatten som blir kvar i slangsystem på spabad. Lågt ställda varmvattenberedare, där botten vattnet dessutom ofta är kallare än inställt värde. I rörsystem som används får man inte problem även om temperaturen är fel.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av hassefikonkasse »

Yesss! Sista dagen innan fyra veckors semester!

jag hittade några länkar som kan vara av intresse.

http://www.vvsforetagen.se/aktuellt/nyh ... pa-allvar/

Här är en jättebra liten film om Legionella, dom tar även upp myten om
stillastående vatten. Samma råd överallt, minst 50 i systemet och 60 i beredaren.

http://www.vvsforetagen.se/rad-till-dig ... -tillvaxt/

En till.

http://www.folkhalsomyndigheten.se/amne ... tensystem/
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27395
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Bakterierna bryr sig ju inte om vattnet rör sig eller inte. Men de behöver tid på sig. Men tex ett VVC system med låg temperatur kan jag vara en bra grogrund. Har man inte det och inte örådsberedare så finns det inga ställen där de har tid på sig att växa till. Har man rest bort en period så kan det ju finnas i rören. det är väl ofta det som är problemet på sjukhus och hotell. Rör som periodvis inte används blir en bra miljö för bakterierna. Har mar man däremot en slinga och sedan matning ut till tappställen så blir det ingen tillväxt oavsett temperatur.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av hassefikonkasse »

Jag kommer ihåg instruktionerna jag fick när jag smittades och jag har även talat
om detta med en arbetskamrat som är smittskyddsläkare alla säger samma sak
som mina länkar. Temperaturen i beredaren skall ställas så högt att det är minst 50
vid alla tappställen. Det betyder inte att man inte kan justera varje enskild armatur
ner till 45 för att man inte skall bränna sig. Det är två olika saker.
Det viktiga är att man hastigt tar död på legionellan som hela tiden kommer in i
anläggningen så dom inte hamnar på ställen med en så låg temperatur att de kan börja
dela sig. man skall alltså ha så hög temp att dom dör och inte bara tillfälligt slutar dela
sig liksom. Jag tror inte vi kommer längre utan alla får göra vad dom tycker blir bäst.

Edit: Det slumpade sig så att Andreas vår fastighetsförvaltare på jobbet precis sprang förbi.
Han berättade att i denna fastighet har man gått upp till 62 grader för att kunna nå 50 i
alla tappställena men under 60 går man aldrig.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag får väl höja till 60 grader för att vara säker då. Just nu verkar blandningsventilen dock kärva så jag får ut fulls spätta på varmvattnet så det finns risk att man bränner sig om jag öser på för mycket. Det problemet kan man ju dock avhjälpa genom att plocka loss och fixa ventilen ;).

Så hur gör jag med färskvattentankarna å bakterier? De 3,2 kubiken vatten som står där är ju helt stilla och temperaget kan ju på sommaren sticka upp mot 20-25 grader.

Just nu smakar vattnet påtagligt av jord, mossa eller mark eller vad man vill säga. Trots kolfilter. Jag har sen några veckor stängt ena tanken för att tömma den andra och öppna för inspektion och rengöring. Citronsyra eller bakpulver verkar vara det man ska köra i tanken om jag förstått internetz rätt. Någon med åsikter?
Nerre
Inlägg: 27188
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Nerre »

När vi fyllde vatten i båtarna när jag låg i lumpen så pytsade de vad jag förstod alltid i lite extra klor.

Annars skulle ju kanske en cirkulationspump som kyler tankarna med sjövatten kunna vara ett alternativ.


Citronsyra som rengöring kan nog fungera, bakpulvret är jag lite mer tveksam till. Bakpulver i pulverform i kylskåpet för att det drar till sig lukt känner jag till, antagligen så handlar det om att folk tror att även bakpulver löst i vatten gör samma sak.

Annars finns det väl särskilda tabletter för rengöring/desinfektion av vattentankar?
http://www.clasohlson.com/se/Reng%C3%B6 ... r317040000

Fast 159 spänn för 200 liter ger då 2500 spänn för dina 3,2 kubik... Men det går kanske att köpa större förpackningar till lägre pris.

Googlade och här verkar det finnas en flytande variant som är billigare (men tror den är två komponenter som blandas före användning).
http://www.badbaljan.com/webshop/biotab ... smapooler/

Men har du manlucka så finns det kanske ännu billigare lösningar i och med att du borde kunna duscha (skum) på väggarna. Men BioTab är kanske vettigare för att det tränger in i slangar och springor.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Tankarna ligger nere i kölsvinet och kommer när det sedan finns ett golv ovanför dem vara samma temperatur som sjövattnet.

Jag har stora manluckor så man kommer lätt ner. Min plan är att hälla i nån slags medel och ha ~10 cm vatten i botten. Sen ställer jag en dränkbar pump på botten och låter den spruta rakt upp i tanktaket så får det stå och gå i några timmar. Då borde hela insidan bli behandlad tycker jag.

BioTab ovan verkar bestå av natriumperkarbonat. "Stänk i ögonen kan ge sveda och rodnad. Förtäring i större mängder kan ge diarre, huvudvärk, yrsel." Bör ju gå att få tag på till vettigare priser hos en kemigrossist etc.

Bikarbonat och citronsyra är ju båda livsmedel så det bör inte vara farligt om det blir lite kvar i tanken efter ursköljning.

Så här ser det ut i ena tanken:

Bild
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2448
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av LeCanard »

yrsel och huvudvärk? ska du ha rötjut i tankarna , Gunne ? :shock:

/LC
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av hassefikonkasse »

Kan inte Sjöfartsverket eller vad det kan heta ha något matnyttigt att bidra med? Du kanske kan få något förslag på vem som kan råda dig ytterligare.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Tankrengöringen bör jag kunn ordna på lämpligt sätt tror jag.

Åter till saker som passar bättre på detta forum. Elprylar. Jag skarvar in de bilder på elsystemet som jag lagt upp tidigare i tråden:

Bild

Bild

Det som är mest akut nu är att fixa centralen till däckshuset. Den är alltså tänkt att matas från huvudcentralen som matas via landström 32A.

Min spontana tanke är att man i huvudcentralen har en rad med landström. Denna har huvudbrytare och huvudsäkringar 25A. Efter detta 3 st 3x16A-säkringar till de två trefasuttag jag har. Ev ett uttag 230V också om man vill ha tillgång till el/belysning vid meck med isolertrafon.

Efter det går det till isolertransformatorn och åter till centralen där resten av raderna är dedikerade för isolerad båtström. Även här sitter det en huvudbrytare direkt efter trafon och sen huvudsäkringar. 3x20A här?

Undercentralerna kopplas sen in direkt efter huvudsäkringen. Dessa har då en huvudbrytare och sedan personskyddsautomater för alla förbrukare.

Eller säkrar man efter isolertrafon av med 3x25A och sen 3x20A till respektive undercentral? På så sätt släcks inte hela skeppet om en central skulle balla ur och man kan koppla från en central i taget om man måste in i den och mecka.
Skriv svar