Senaste reparationen
- anders_bzn
- Inlägg: 5772
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Senaste reparationen
Jag lagade vår Squeezebox boom som agerar köksradio. Den var svart och tyst i morse. Ett snabb test med multimetern visade att nätdelen gav ~100mV ut.
Av en händelse hittade jag tre (varav två fungerade) 12V Meanwell nätagg i skroten på jobbet idag. Temporärt ersatte jag originaladaptern med en av dessa så nu rockar det igen!
Den gamla nätdelen, ja den gick i återvinningen så detta räknas väl egentligen inte.
Av en händelse hittade jag tre (varav två fungerade) 12V Meanwell nätagg i skroten på jobbet idag. Temporärt ersatte jag originaladaptern med en av dessa så nu rockar det igen!
Den gamla nätdelen, ja den gick i återvinningen så detta räknas väl egentligen inte.
Re: Senaste reparationen
Första försöket att tillverka en reservdel med 3d-skrivaren jag köpte förra helgen.
Trots att jag är helt kass på Sketchup så lyckades jag faktiskt få till en del som, efter lite filande, faktiskt både passar och fungerar.
Trots att jag är helt kass på Sketchup så lyckades jag faktiskt få till en del som, efter lite filande, faktiskt både passar och fungerar.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Bytade precis glas på en Ipad 2, fy fan vad det satt i kanterna, fick grilla på med 280graders varmluft och bräcka loss flisor i ca 1h. Kommer aldrig mer ge mig på det igen.
Re: Senaste reparationen
Va tufft, men blev resultatet bra? Förmodar att allt byts; touch, glas osv? Det sitter väl ihop va?
Damen har också ett trasigt glas, fast på en Galaxy Note 3.. Men inte vågat mig på det då det verkar väldigt svårt
Damen har också ett trasigt glas, fast på en Galaxy Note 3.. Men inte vågat mig på det då det verkar väldigt svårt

Re: Senaste reparationen
Lagade inte, men förbättrade helt klart körbarheten på vår polo. Den har börjat tveka och sluta dra vid acceleration, hacka och inte vilja vara med, man får vara oerhört mjuk på gasen för att få upp farten utan att den börjar hacka till och inte vilja dra riktigt. Det har blivit värre och värre med tiden.
Har för mig att jag fixade det för ett år sen eller så genom att byta en tempsensor. I vilket fall var det tillbaka. En vacker dag fick jag Check engine att lysa
och förbli tänd. Läste ut felkod: P0302 (misfire cylinder 2). Tänkte att jag flyttar runt "ignition coil:sen" (den har en per tändstift) och ser om felkoden byter cylinder eller inte.
Passade på att göra rent dem och tändstiften. Efter det gick den faktiskt perfekt en dag, nu börjar den kunna hacka till ibland, men mycket mycket bättre än innan.
Beställde tre nya på ebay, får vi se om det hjälper. (1.2l 2003:a 3-cylindrig)
MVH: Mikael
Har för mig att jag fixade det för ett år sen eller så genom att byta en tempsensor. I vilket fall var det tillbaka. En vacker dag fick jag Check engine att lysa
och förbli tänd. Läste ut felkod: P0302 (misfire cylinder 2). Tänkte att jag flyttar runt "ignition coil:sen" (den har en per tändstift) och ser om felkoden byter cylinder eller inte.
Passade på att göra rent dem och tändstiften. Efter det gick den faktiskt perfekt en dag, nu börjar den kunna hacka till ibland, men mycket mycket bättre än innan.
Beställde tre nya på ebay, får vi se om det hjälper. (1.2l 2003:a 3-cylindrig)
MVH: Mikael
Re: Senaste reparationen
toffie skrev:Va tufft, men blev resultatet bra? Förmodar att allt byts; touch, glas osv? Det sitter väl ihop va?
Damen har också ett trasigt glas, fast på en Galaxy Note 3.. Men inte vågat mig på det då det verkar väldigt svårt
Resultatet blev bra, just Ipad 2 har separat glas och LCD så kostnaden blev låg (12$).
Det är vanligt att båda limmas ihop, bytade glaset på min Galaxy S3 för ett par år sedan och visst går det att skrapa bort limmet från LCD'n med varmluft men när man sedan sätter dit ett nytt glas får man ett tomrum. Så om du har en mobil med limmat glas köp en display assembly, då är det ganska enkelt att byta.
Just galaxy note 3 har ganska dyra delar, runt 80$ ser det ut att kosta med en LCD.
http://www.aliexpress.com/item/100-Orig ... 79008.html
https://www.ifixit.com/Teardown/Samsung ... down/19209
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: 15 oktober 2014, 06:48:53
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Senaste reparationen
toffie skrev:Va tufft, men blev resultatet bra? Förmodar att allt byts; touch, glas osv? Det sitter väl ihop va?
Damen har också ett trasigt glas, fast på en Galaxy Note 3.. Men inte vågat mig på det då det verkar väldigt svårt
G4jm0r skrev:toffie skrev:Va tufft, men blev resultatet bra? Förmodar att allt byts; touch, glas osv? Det sitter väl ihop va?
Damen har också ett trasigt glas, fast på en Galaxy Note 3.. Men inte vågat mig på det då det verkar väldigt svårt
Resultatet blev bra, just Ipad 2 har separat glas och LCD så kostnaden blev låg (12$).
Det är vanligt att båda limmas ihop, bytade glaset på min Galaxy S3 för ett par år sedan och visst går det att skrapa bort limmet från LCD'n med varmluft men när man sedan sätter dit ett nytt glas får man ett tomrum. Så om du har en mobil med limmat glas köp en display assembly, då är det ganska enkelt att byta.
Just galaxy note 3 har ganska dyra delar, runt 80$ ser det ut att kosta med en LCD.
http://www.aliexpress.com/item/100-Orig ... 79008.html
https://www.ifixit.com/Teardown/Samsung ... down/19209
Jag bytte på min galaxy mega för ett tag sen. Köpte en assembly för 350kr inklusive frakt på ebay. Det var lättare än jag förväntade mig

Re: Senaste reparationen
Var på väg att investera i en ny scrollmekanism till min mus, Logitech Performance MX, som scrollat konstigt ett tag. Tar några extra rader ibland. Men bestämde mig för att ta isär den och kolla efter fel först. Hittade lite damm och några hårstrån vid den optiska rotationsenkodern. Städade bort skräpet och passade på att diska resten av musen när jag ändå hade isär den. Nu funkar det utmärkt så nu har jag en nära nog ny mus 

Re: Senaste reparationen
I somras så skulle jag köra saaben och märkte att den dels lät konstigt, svajade på tomgången och var väldigt trött, öppnade huven och lyssnade mej fram till det väsande ljudet som visade sej komma från under kåpan över insuget, loss med den och jag såg direkt att en backventil hade gått av, förde ihop röret som var av med backventilen och plötsligt var tomgången perfekt och väsandet upphörde.
Googlade på problemet och insåg att det var ett extremt vanligt problem på 9-5 (och 9-3 tror jag), ventilen är till vevhusventilationen och är av plast, med tiden blir denna plast hård och spröd och då går den sönder.
Till saken hör ju att jag har en 05'a där man har förbättrat ventilationen (pga oilsludgeproblem) och där kan man förstås inte byta bara ventilen, utan man får byta hela röret osv, det blir då genast mycket dyrare, typ 400:- istället för 39 som den äldre ventilen kostar, och man vet att den jäkla ventilen kommer ändå att paja igen om några år..
Nu beställde jag en "uppdaterad" ventil helt av aluminium från maptun istället för 120:- som ska hålla "för evigt", den kom efter ett par dagar men när jag skulle montera den så insåg jag att det ena är en gummislang, det andra är en hårdplastslang, det är därför hela kitet ska bytas egentligen, vilket är ganska komplicerat då den andra ändan av slangen är bakom motorn långt ner.
Då löste jag det genom att fullimma ihop den gamla ventilen, "det håller några dagar i alla fall", det höll drygt 6 månader, idag var den paj igen.
Försökte få ut den gamla ventildelen ut hårdplastslangen, omöjligt, ville inte elda på den heller iom att den är full av gammal olja och är kopplad till vevhuset..
istället gjorde jag såhär.. fullösning ? kanske, men fungerande
Najtråden är temporär efterssom jag inte hade fler lagom stora slangklämmor.. dessutom finns det ju inte riktigt nåt att spänna mot heller.
på ventilkåpan ligger originalventilen, eller ja, den var bytt nån gång tidigare kunde man se då den var fastsatt med buntband istället för engångsslangklämmor som original.
Den röda slangen jag använde kanske inte tål olja och temperatur, jag vet ärligt talat inte vad det är för slang, men den känns hållbar och den är armerad, det låg en rulle av den i garaget när jag flyttade in
..helst hade jag använt bränsleslang.
Googlade på problemet och insåg att det var ett extremt vanligt problem på 9-5 (och 9-3 tror jag), ventilen är till vevhusventilationen och är av plast, med tiden blir denna plast hård och spröd och då går den sönder.
Till saken hör ju att jag har en 05'a där man har förbättrat ventilationen (pga oilsludgeproblem) och där kan man förstås inte byta bara ventilen, utan man får byta hela röret osv, det blir då genast mycket dyrare, typ 400:- istället för 39 som den äldre ventilen kostar, och man vet att den jäkla ventilen kommer ändå att paja igen om några år..
Nu beställde jag en "uppdaterad" ventil helt av aluminium från maptun istället för 120:- som ska hålla "för evigt", den kom efter ett par dagar men när jag skulle montera den så insåg jag att det ena är en gummislang, det andra är en hårdplastslang, det är därför hela kitet ska bytas egentligen, vilket är ganska komplicerat då den andra ändan av slangen är bakom motorn långt ner.
Då löste jag det genom att fullimma ihop den gamla ventilen, "det håller några dagar i alla fall", det höll drygt 6 månader, idag var den paj igen.
Försökte få ut den gamla ventildelen ut hårdplastslangen, omöjligt, ville inte elda på den heller iom att den är full av gammal olja och är kopplad till vevhuset..
istället gjorde jag såhär.. fullösning ? kanske, men fungerande

Najtråden är temporär efterssom jag inte hade fler lagom stora slangklämmor.. dessutom finns det ju inte riktigt nåt att spänna mot heller.
på ventilkåpan ligger originalventilen, eller ja, den var bytt nån gång tidigare kunde man se då den var fastsatt med buntband istället för engångsslangklämmor som original.
Den röda slangen jag använde kanske inte tål olja och temperatur, jag vet ärligt talat inte vad det är för slang, men den känns hållbar och den är armerad, det låg en rulle av den i garaget när jag flyttade in

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Det var ju en "finreparation"
"fullösning" hade varit att plugga slangen till insuget och låta vevhusventilationen hänga i luften
"fullösning" hade varit att plugga slangen till insuget och låta vevhusventilationen hänga i luften

Re: Senaste reparationen
Den gamla dörrklockan åkte ut i samband med köksrenoveringen. Stor och ful, och fylld med kvicksilver som skvalpade runt för att sköta timingen i "ding-dong":et.
När den nya skruvades på plats tänkte jag att det var dags att rengöra tryckknappen utomhus också.
I denna satt en trasig lampa, modell rörsäkring. En lysdiod och 1 kOhm senare var det ljus i knappen igen.
Förbättringspotential finns: Byta till varmvit diod, helvågslikrikta, och sätta in en kondensator som håller liv i dioden medan man trycker på knappen.
När den nya skruvades på plats tänkte jag att det var dags att rengöra tryckknappen utomhus också.
I denna satt en trasig lampa, modell rörsäkring. En lysdiod och 1 kOhm senare var det ljus i knappen igen.
Förbättringspotential finns: Byta till varmvit diod, helvågslikrikta, och sätta in en kondensator som håller liv i dioden medan man trycker på knappen.
Re: Senaste reparationen
Wedge: Flerfärgad lysdiod som ger visuell feedback på att knapptryckning "tagit"? 

Re: Senaste reparationen
Forumets första pimpade dörrklockeknapp?
Hmm, intressant. Får klura på konceptet ett tag. I dagsläget finns ju visuell feedback när lyset slocknar
Och är man inte halvdöv så hör man ding-donget också 

Hmm, intressant. Får klura på konceptet ett tag. I dagsläget finns ju visuell feedback när lyset slocknar


Re: Senaste reparationen
Eller så kan man ha dubbla knappar, med olika ljud... 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Eller så låter inte knappen för "fint" folk överhuvudtaget 
/// Marcus

/// Marcus