Solel till torpet

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Mekaniska lösningar har tendenser till att krångla. Ofta sitter det dessutom ett rätt hårt islager längst på panelerna under snön. Vädret har väl varit lite omväxlande och tö två dagar, därefter frost och så sitter det som berget. Den andra aspekten är att mekanisk bearbetning på paneler, det kan ju vara damm från vägen eller bös (småkvistar etc) som blåst upp som ligger på panelena och gnor man med nått mekaniskt så lär man skapa lite repor (tänk framrutan på en vanlig bil, efter 20 år är den full av mikro-repor och inte lika bra sikt igenom längre).

Och, även om man lyckas skrapa, det är inte så brant vinkel att det ramlar av utav tyngdlagen om det inte är plusgrader och smälter bort. Det skulle väl vara då att smälta bort allt med värmeslingor, men även det är inte trivialt, dels så kan man då riskera att skapa mekaniska spänningar i panelerna och riskera att de spricker, och dels...när man då inte är ansluten till allmänna elnätet så vill man inte göra av med ett par kilowatt från batteribanken för att få in nån kilowatt i solel.

För övrigt, är med i ett par forum för småskalig produktion av el för solpaneler, varenda gång det där med ska man borsta panelerna eller inte tas upp så blir folk förbannade på varandra och håller på med evighetslånga debatter för eller emot (åh gudarna alltså...att folk bara orkar).
Och ja alltså. Vill någon riskera att repa sina paneler för att få en pyttegnutta solel i december, den får absolut göra det, jag gör det inte gärna.
I mitt tycke, dumt och onödigt.

Sedan är det väl iofs lite specialfall det där med att vara offgrid. Där gör ynka 0.6 kWh att både larm och internet kan vara online i tre dagar till, det är lite därför jag vill ha fler paneler stående på backen.

Men. Nu löste det sig av sig självt, visade sig att det är bara en panel som är över från farsans solinstallation, det räcker ju inte! Och för bygge i sommar så kan jag skaffa paneler som är mer lika de jag har i open circuit voltage då.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ohh, kan föreställa mig storgrälen om repor v.s. inte repor...

Det kanske knappt gör nån nytta, men jag tänker något som skrapar men inte ända emot panelerna. D.v.s. så att det bara blir några millimeter snö kvar istället för 10 cm. Typ det lär ju inte repa.

Knasig och formellt olaglig idé: I princip skulle du kunna smälta snö/is med alkohol. Spola på massor av sprit (dvs koncentrerad spolarvätska) och ta hand om sprit-snö-is-blandningen och återvinn spriten genom hembyggd vedeldad hembränningsmaskin. :D

Angående detta med värme:
Vad sägs om att lägga PEX-slingor bakom panelerna, köra glykolvatten och ha en enkel värmeväxlare som i stort sett bara består av slingor av kopparrör i skorstenen till kaminen/vedspisen (som jag tror du har om jag minns rätt)? Med nån slags cirkulationspump, pytteliten tank och nån slags termostatventil så borde det gå att göra så att de bara värms lagom mycket, och när panelerna tinat så dumpar man istället värmen till en vanlig radiator inomhus ifall man vill undvika att glykolvattnet kokar i rökgas-till-vätska-värmeväxlaren. (Har inte koll på hur varma rökgaserna är v.s. vad kopparrör tål, och vet inte vilken ev risk det finns att varm ånga tar sig in i PEX-slangar under panelerna osv - man kanske ska ha värmeväxlare i tanken också?).

Tips ifall du vill experimentera kring detta är att höra med nån som sysslar med värmepumpar ifall du kan få köpa köldmedel-till-vätska-värmeväxlaren från en skrotad bergvärmepump för en billig peng. Minns inte om jag gav 300:-/st eller 300:- för två, men jag köpte ett par såna värmeväxlare för ett tag sen av nån som annonserade på blocket rätt lokalt. Enda nackdelen med att använda en sån är väl ungefär att det ofta är rätt korta avkapade rör på åtminstone ena sidan som man behöver hårdlöda eller liknande. Jag är osäker på om rören för köldmedel har samma dimensioner som rör för vatten, så det kan hända att man behöver hårdlöda fast nån slags adapter för att få VVS-mässiga dimensioner.

Eller så kan du såklart gå all-in och skaffa en (beg) acktank och lägg in golvvärme eller allmänt vattenburen värme för att dels få jämnare värme och dels kunna elda rejält på eftermiddag-kväll och sen automatiskt ha önskat temp hela tiden du sover. Ett tips är att hålla koll på begagnade frånluftvärmepumpar eftersom de oftast har en stor tank som rymmer några hundra liter vatten, där gravt förenklat hälften är elementvatten och hälften kranvarmvatten, med hela ytan mellan en inre mindre tank och en omgivande yttre tank som värmeväxlare, så det är extremt låg risk att något smuts pluggar igen värmeväxlaren och överföringen mellan de två vätskorna lär vara väldigt god. Som bonus så ifall värmepumpen fungerar och du har gott om el på höst och vår så kan du köra den som värmekälla, och ifall du bryter mot reglerna och kör frånluften som tilluft (eller cirkulera-inomhus-luft) så kan du köra den som luftkonditionering på sommaren. Om själva värmepumpen däremot är trasig så är det tillåtet att släppa ut köldmedlet i atmosfären eftersom det brukar vara R290 i dessa, vilket i princip är gasol fast antagligen snävare spec. Om du gör det så har du en till slinga för värmeväxling, t.ex. köra värme från kamin/vedspis in i denna slinga och sen ha vätska för uppvärming och också varmvattenberedarfunktion.

Såklart är det ju lättare att bara ha vertikala paneler för vinter-el, och de på taket för resten av året.

Men apropå spänning: Panelerna består ju av separata celler som ger rätt låg spänning. Vet inte hur panelerna är kapslade, men om man kan ta sig in i kapslingen så bör det gå att göra om panelerna för att få önskad spänning, så att du får samma på de nya och gamla. Du lär väl få några "rutor" på panelerna över ifall du gör detta, och kanske kan koppla dessa "rutor" från flera paneler i serie för att skapa en till liten sträng.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Går i regel inte modda om panelerna. Man förstör dem.

Sedan för just detta med att kyla/värma dem så är det i regel billigare att skaffa fler paneler som helt enkelt står 90 grader. Oftast är kostnaden högre att bygga något än att utöka.

Ett system som jag körde med ett tag var att backköra de panelerna som låg på taket med ström från paneler som hängde på väggen och på så vis värma upp dem och smälta snön. Funkade helt ok men är ju mycket jobb och elektronik om man ska köra det på system med kanske 20 paneler i serie och liknande.

Att skyffla rent. Jag gör detta i regel 2 ggr om året och det är när det ska komma flertalet dagar med sjukt fint solsken och det ligger ett täcke snö på. Annars gör jag det inte. Det är för mycket jobb helt enkelt. Sista isen som ligger på panelerna ska ju också smältas av och då går ofta halva dagen. Och i och med att solen inte står rakt uppifrån får man ju bara bråkdelen av effekten.
Skriv svar