3*3*0,5m cnc XYZ
Re: 3*3*0,5m cnc XYZ
Håller med säter, om du har en yta på 3x3 meter så kan du ju inte jaga omkring med 10-12mm fräsar utan bör ju ha lite rejält vridmoment så du kan nyttja större fräsar för trä. Ev. om du skulle ha en annan spindel och bara driva den med den spindeln så du kan växla ner den lite, men det finns spindlar med ER32 som nog är det absolut minsta jag skulle sätt på en så stor maskin.
50mm fräs är helt klart ett stort verktyg för den spindeln med spännhylsor för max 13mm, men jag har en och jag har använt rätt stora verktyg givetvis med litet skärdjup.
Spindel är ju rätt lätt att byta efteråt om man är missnöjd.
Har du nån länk till er32 spindeln?
Spindel är ju rätt lätt att byta efteråt om man är missnöjd.
Har du nån länk till er32 spindeln?
Typ: http://www.ebay.com/itm/4-5KW-Air-Coole ... Sw8gVX6NVX
Jag tror att JB CNC kan ta hem bra spindlar med ER32 som går på 400V.
Jag tror att JB CNC kan ta hem bra spindlar med ER32 som går på 400V.
Här är motsvarande för 400V-drift - vilket du absolut vill ha med de effekterna.
http://www.ebay.com/itm/4-5KW-Air-Coole ... SwLnBX7Gq8
Med en luftkyld spindel så är nog ljudet från rakskurna kuggar det minsta problemet
http://www.ebay.com/itm/4-5KW-Air-Coole ... SwLnBX7Gq8
Med en luftkyld spindel så är nog ljudet från rakskurna kuggar det minsta problemet

Det va nog det jag själv va mest tveksam till har gjort en uppdatering nu i min lista.
tänkte bara förtydliga att ram och bord tror jag mig ha det mesta till redan.
Jag har ett elskåp på 120x60x40 tror jag det är hxbxd det borde väl räcka ?
Ledskenor SBR25 4 st 7000 kr
kuggstänger 10m 6000 kr
Kugghjul 24 kugg 3st 740 kr
servon 750w 4 st 12000 kr
planetväxlar 4 st 3500
z-axel 6000 kr
spindel 4,5 kw 18000 rpm 8500 kr
alubom 3000 kr
div material skruv mm 5000 kr
summa 51740 kr
tänkte bara förtydliga att ram och bord tror jag mig ha det mesta till redan.
Jag har ett elskåp på 120x60x40 tror jag det är hxbxd det borde väl räcka ?
Ledskenor SBR25 4 st 7000 kr
kuggstänger 10m 6000 kr
Kugghjul 24 kugg 3st 740 kr
servon 750w 4 st 12000 kr
planetväxlar 4 st 3500
z-axel 6000 kr
spindel 4,5 kw 18000 rpm 8500 kr
alubom 3000 kr
div material skruv mm 5000 kr
summa 51740 kr
Senast redigerad av cncbonde 25 augusti 2017, 08:43:05, redigerad totalt 1 gång.
Du behöver en sk motion controller och då finns ett antal att välja mellan. Jag rekommenderar UC400ETH eller UC300ETH om du ska köra mach3 eller uccnc, Smoothsteppern om du ska köra Mach4
https://www.jbcnc.se/sv/i-o-kort-motion ... ach3-c-52/
Till detta kopplar man lämpligen en eller flera parallellportskort.
https://www.jbcnc.se/sv/i-o-kort-motion ... ach3-c-52/
Till detta kopplar man lämpligen en eller flera parallellportskort.
Tack alla för all hjälp.
Några till frågor hoppas ni orkar
1: Utifrån den lista jag skrev innan vad tycker ni om den? skulle det bli en maskin som klarar det jag från början önskade ang storlek tolerans och ändamål?
2: om man skulle förbättra något vad skulle ni gjort då? (utifrån min kravspec?)
3: någon som tycker att det är onödigt med servon?
4: Vad tycker ni om separat styrsystem i stället för en pc och mach 3?
Några till frågor hoppas ni orkar

1: Utifrån den lista jag skrev innan vad tycker ni om den? skulle det bli en maskin som klarar det jag från början önskade ang storlek tolerans och ändamål?
2: om man skulle förbättra något vad skulle ni gjort då? (utifrån min kravspec?)
3: någon som tycker att det är onödigt med servon?
4: Vad tycker ni om separat styrsystem i stället för en pc och mach 3?
1) Det kan det nog men underskatta inte precisionen i ramen, rakhet och vinkelräthet är svårt - speciellt när storleken ökar.
2) Skenorna, skenorna, skenorna, vilket redan nämnts.
Sen undrar jag över planetväxlarna. För det första behöver du inte fyra stycken utan tre (eller tänker du dig planetväxel med låg utväxling på Z-axeln). För det andra låter 3500:- för fyra växlar väldigt billigt, 3500:-/st låter mer rimligt.
3) Nej, jag tycker inte det är överkurs med servon på en så stor maskin. Däremot, som också redan nämnts, är 750W till Z-axeln onödigt stort, en 400W-motor lär räcka om du inte tänker direktdriva kulskruven.
4) Jag är inte så påläst när det gäller de nya billiga styrningarna från Kina. Fördelen med t.ex Mach3 är att det är extremt flexibelt och du kan köra i princip hur långa (i programrader räknat) program som helst, något som KAN vara begränsat i de enklare styrningarna. En annan fördel är att det finns mängder med användare och erfarenhet och en hel del information på nätet så hjälp brukar finnas att tillgå. Nackdelen är såklart att med flexibilitet kommer också komplexitet, det kan vara lite krångligt att komma igång.
Fördelen med en enklare fristående styrning är att de är just enklare. Om du vet att en sådan räcker skulle jag starkt överväga det faktiskt. Men, som sagt, de är mindre flexibla, finns t.ex funktion för att slava två motorer till en axel med separat home-switch? Och hur är det med dokumentation och support?
EDIT: Du behöver även kabelkedjor, gränslägesbrytare, nödstopp, kabel, kopplingstråd, kopplingsplint, kabelgenomföringar osv osv.
2) Skenorna, skenorna, skenorna, vilket redan nämnts.
Sen undrar jag över planetväxlarna. För det första behöver du inte fyra stycken utan tre (eller tänker du dig planetväxel med låg utväxling på Z-axeln). För det andra låter 3500:- för fyra växlar väldigt billigt, 3500:-/st låter mer rimligt.
3) Nej, jag tycker inte det är överkurs med servon på en så stor maskin. Däremot, som också redan nämnts, är 750W till Z-axeln onödigt stort, en 400W-motor lär räcka om du inte tänker direktdriva kulskruven.
4) Jag är inte så påläst när det gäller de nya billiga styrningarna från Kina. Fördelen med t.ex Mach3 är att det är extremt flexibelt och du kan köra i princip hur långa (i programrader räknat) program som helst, något som KAN vara begränsat i de enklare styrningarna. En annan fördel är att det finns mängder med användare och erfarenhet och en hel del information på nätet så hjälp brukar finnas att tillgå. Nackdelen är såklart att med flexibilitet kommer också komplexitet, det kan vara lite krångligt att komma igång.
Fördelen med en enklare fristående styrning är att de är just enklare. Om du vet att en sådan räcker skulle jag starkt överväga det faktiskt. Men, som sagt, de är mindre flexibla, finns t.ex funktion för att slava två motorer till en axel med separat home-switch? Och hur är det med dokumentation och support?
EDIT: Du behöver även kabelkedjor, gränslägesbrytare, nödstopp, kabel, kopplingstråd, kopplingsplint, kabelgenomföringar osv osv.
4. Denna har jag på min senaste maskin: https://www.jbcnc.se/sv/i-o-kort-motion ... xlar-p-771 och jag tror att jag aldrig kommer att bygga med nått annat än fristående controller om jag slipper. Inget operativsystem, inga krångliga anslutningar, ingen dator som blir full med spån
Jag har inte märkt någon nackdel med denna controller ännu, den startar på några sekunder, är anpassad för fräsning, har realtids-justering för varvtal och matning, har enkel anslutning för MPG(inga plugins och drivrutiner utan bara sätt in kablarna), den har stöd för fast eller flyttbar mät-probe och jag har kört flera program med över 60 000 kodrader utan problem 
Den har inte så mycket flexibilitet och ingen direkt grafisk visning men jag ser inte så stort behov av det för egen del just när det gäller fräsning

Den har inte så mycket flexibilitet och ingen direkt grafisk visning men jag ser inte så stort behov av det för egen del just när det gäller fräsning

Eller så kör man med en riktig Siemens Cnc styrning som ej kostar så mycket mer.
Då fungerar allt när man får det i lådan och slipper alla kretskort, operativsystem, drivrutiner med mera.
Då fungerar allt när man får det i lådan och slipper alla kretskort, operativsystem, drivrutiner med mera.
DAP: Vart får man tag på sådant Siemens-system?
Edit: Du jämförde med PC och Mach3?
Edit: Du jämförde med PC och Mach3?
Och jag föredrar LinuxCNC och Mesa Electronics styrkort, tex det ethernetanslutna 7i76E, framför Mach3, skulle inte vilja köra med en sån kinastyrning som länkades då den är såpass oflexibel och jag skulle sakna att inte ha visning av verktygsbanorna samt MDI-läget mm.
Har dock en Masso 5-axis liggande som jag skulle kunna tänka mig att sälja då projektet den var tänkt till inte blev av: http://www.hindtechnology.com/shop/mill ... ontroller/
Den är lite "mittemellan" ett datorbaserat och en kina-controller
Har dock en Masso 5-axis liggande som jag skulle kunna tänka mig att sälja då projektet den var tänkt till inte blev av: http://www.hindtechnology.com/shop/mill ... ontroller/
Den är lite "mittemellan" ett datorbaserat och en kina-controller