Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av TomasL »

Det beror på hur kompetent autoroutern är, de som följer med EDA-systemen brukar vara tämligen miserabla, och de tenderar att skapa kaos om layouten inte är perfekt, dessutom fungerar de i regel rätt dåligt på analoga system.

Total editeringstid för kortet jag visade är ca 190 timmar, dock motsvarar det inte effektiv redigeringstid, utan den tiden layouten var öppnad i editorn, och den kunde stå öppen under natten, när jag sov, till exempel.

Tror jag gjorde 4 layouter innan jag fick ihop det, dvs placera ut alla 900 komponenter, routa, rippa upp, placera om, routa, rippa upp, osv.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det beror på hur kompetent autoroutern är, de som följer med EDA-systemen brukar vara tämligen miserabla, och de tenderar att skapa kaos om layouten inte är perfekt, dessutom fungerar de i regel rätt dåligt på analoga system.

Håller med helt och hållet där. Är det inte för komplext så funkar de dock rätt ok men man får förstås ändå alltid gå igenom allt och pilla lite, men kan vara värt det ibland.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Henry skrev:Men bra snabbare med autorouter? Tänker att tid är pengar.
Jag har någon gång använt autorouter för att komma igång men sedan justerat. Jag tror att en enkel layout som Rogers kan vara något att starta med autorouting men sedan korrigera och dra om ledningarna så det blir optimalt.

Under bronsåldern gjorde vi alla layouter på vanligt rutat papper och tejpade sedan upp layoten i dubbel skala och minskade ner i en reprokamera. Mycket kemi blev det men jobbet var helt manuellt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:Lekte lite och med autoroutern såklart... Jag personligen använder den för att få en hint om hur det skulle kunna se ut.

Nu har jag inte brytt mig om varken komponentplacering eller för den delen ledningsavstånd utan kört default. Ingen aning om det räcker i ditt fall men denna som jag körde efter några minuter resulterade i detta:
krets1.PNG
Som sagt har inte brytt mig om varken layout eller nåt annat utan mer visa lite att man kan använda många av grejerna för att helt enkelt kunna dra ledningarna under,... Oh ja några saker ligger under andra mene det är mest för att routa. går ju flytta sedan
Fasen vad bra det blev!

Kan inte fatta att min design överhuvudtaget får plats på (den begränsade) kortytan!

Tack för allt det jobb du lagt ner men jag gillar manuell routing bäst (i alla fall när komponenterna är diskreta, IC's börjar jag förakta :D ).

Om du vill får du gärna skicka mig din design men i så fall i ett läge där jag kan ta över, jag har en rätt gammal version av Eagle och tänker aldrig byta :)

MVH/Roger
PS
Var filmen bra?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

TomasL skrev:Autorouter är tämligen överskattat, i de flesta fallen är det betydligt enklare och snabbare att routa själv, men man måste ha lite tålamod.
Respektfullt uttalande!

Jag gillar också manuell routing bäst för det är där konsten ligger men för lilla mig har det bäst fungerat för mina diskreta konstruktioner.

När det kommer till IC såsom fyrdubbla OP t.ex så fallerar hela tänket, tråkigt.

När det gäller IC skulle jag helst vilja ha dom liggande, fyrdubbla OP pekande åt höger (plus upp, minus ner), enkla OP pekande åt vänster (plus upp, minus ner) och logikkretsar pekande åt vänster (plus upp, minus ner) men jag har inte plats för det i den lilla ytan om ett halvt EU som jag har till förfogande.

Eftersom jag känner att jag har dåligt med plats rätt ofta är det nära att jag kommer köpa en skarp version av Eagle, kostar visst inte så mycket sa Henry (tror jag) en dag.

Men jag vet inte, jag är rätt klar med elektronik snart, ska börja syssla med annat såsom MHD (gillar Maxwellsk fysik).

Har dock c.a 10 PCB-konstruktioner (typ 7 klara) jag ska ta fram först.

MVH/Roger
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Visst kan ladda upp den..
Ivf det viktiga i det hela är nog att du ordnar om dina komponenter. Autoroutingen i detta fallet är nog bara att se som ett exempel om det går att göra i nuvarande. Din design i fråga gav inte så bra routing medan man bara flyttade om den lite kom jag upp i 95% route-bar yta.

Notera att jag körde med den fria versionen och den räcker gott och väl för att utföra en vettig design på det du har.
Tyvär var jag tvungen att sluta efter jag kört autoroutingen och bara flyttat lite snabbt då det råkade bli lite mycket "god" dricka och allt därefter inte skulle ge något mera till det hela :D 8)

KTT.brd

Som sagt det enda jag ville visa är att ordnar man om lite så kan man lösa många av dina byglar rakt av om man nu kör enkelsidigt och skippar vior.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tackar och bugar :)

Nu har jag hämtat hem ditt slit fast jag kommer bara använda den om jag kör huvudet i väggen :D

Jag ska kämpa på med min design även om jag är minst sagt skeptisk till att få det att fungera.

Man kan kalla det envishet om man vill :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag har någon gång använt autorouter för att komma igång men sedan justerat.

Gjort samma själv till ett litet men komplext kort där jag inte visste om det ens gick att få plats med alla komponenter och att routa det. Efter en hel del omplaceringar fram och tillbaka så sade autoroutern till slut att det i stort sett gick och efter det en del manuell routing och pillandes på alla ledningar och flytt av någon komponent till så gick det. Sparade mycket tid.
Senast redigerad av Henry 8 oktober 2016, 22:51:08, redigerad totalt 1 gång.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

henry: Precis. Så brukar jag göra med. Brukar starta med autoroutern men avsluta själv i slutet. Beroende lite på komplexitet. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

rogerk8 skrev:Tackar och bugar :)

Nu har jag hämtat hem ditt slit fast jag kommer bara använda den om jag kör huvudet i väggen :D

Jag ska kämpa på med min design även om jag är minst sagt skeptisk till att få det att fungera.

Man kan kalla det envishet om man vill :D

MVH/Roger
Placera komponenterna på ett vettigt sätt, med kortaste ledningslängderna som första val, så tenderar det att bli bra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Känns svårt i det här läget.

Kan man unrouta hela kortet på nåt sätt?

MVH/Roger
PS
Kanske man kan deleta, eller flytta den ur katalogen, så får jag väl en ny brd-fil när jag går över till brd? Fast då måste jag ju placera om precis alla komponenter :(
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bör ju finnas en funktion där man kan radera alla "Traces" eller vad eagle kallar det-
danielr112

Inlägg av danielr112 »

ripup *

Skriv i fältet i toppen och tryck enter.
Finns kortkommandon för allt och det vettigaste är att du bindar dem till knappar annars blir man bara galen
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Underbart tips, tack!

Nu lurar jag emellertid på att göra såhär: Testpunkterna behöver inte ligga där dom ligger MEN jag vill hemskt gärna att dom ska grupperas så.

Genom att på nåt sätt flytta testpunkts-gruppen längst upp och motstånden närmast kretsarna (där dom faktiskt mest skall användas) så kanske routningen inte blir lika jobbig.

Ni vet ju alltför väl att jag inte bryr mig om snygg routning, men jag bryr mig om snygg (och helst flödesmässigt riktig) komponentplacering, dvs autorouting må vara ett underverk för att få det värsta fixat men det ger mig inte den placering av komponenter jag vill ha (fast stora DIL-kretsar sabbar det tydligen ändå :) ).

Nu är frågan om jag kan "låna" yta utanför boarden för att mellanlagra gruppen med testpunkter, jag misstänker att så inte är fallet för när man först börjar med en board så får man alla komponenter till vänster i en snygg klunga men när man väl har tagit tag i en komponent så kan man inte släppa den annat än på själva boarden.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Så är det med gratisversionen, med betalversionen har jag dock för mig att man kan göra så. Annars kan du bara göra ytan större och sätta komponenterna du vill ha utanför på den nya ytan du precis gjort större så kan du ha resten "utanför" den delen du jobbar med så att säga utan att Eagle klagar.

Det att du vill ha komponenterna på ett visst absolut sätt må kanske vara praktiskt men kan skapa rena mardrömmar vid en routning och tom även göra det omöjligt i vissa fall.

Som jag och någon mer gör här så om det är en komplex routing eller man kanske inte vet om något är manuellt routingsbart eller ej så som man vill ha komponenterna så kan man köra autoroutern för att se. För klarar den av det till tex bara 50% eller så så kan det vara svårt eller omöjligt att routa själv men om den klarar 100% så kan man routa det själv med, om man vill.
Skriv svar