Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gimbal

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av Gimbal »

Det är olika krav på filter beroende på vilken miljö, eller snarare vilket nät maskinen kopplas in på.
Kopplas den in på ett industrinät så har du lägre krav än om den kopplas in på ett domestic/publikt nät där även hushåll och annat försörjs på samma trådar.

Men hur du ska bedömma vilka filter du behöver, det vette tusan.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

perra_e skrev:Hittade precis en pump till kylning som verkar bra. Tack för den länken swapper.

Aj, den hade vist utgått ur sortimentet. Denna då.

swapper, funkar det köra din utan styrning eller är det något man skall satsa på?

edit:
Aj då igen, den var bara 1-fas.

Hittade något som ser vettigt ut på eBay
40l/min, 125 EUR ink frakt
50l/min, 153 EUR ink frakt
Jag hade tur när jag hittade utförsäljning av jetpumpar på Jula, 500kr för en 3fasare vilket var OK prisnivå för en kylpump.
Tidigare hade jag en dränkbar 300w från biltema,funkade OK men har sina begränsningar.

Styrning av köldmedia är faktiskt en bättre funktion än väntat och något jag använder mer än vad jag trodde ifrån början.
Har en slider i Linuxcnc där man reglerar flödet, när man borrar och gängar behöver man inte 50/l min och då jag inte har en komplett inneslutning av fräsen så skvätter det betydligt mindre när man kan reglera flödet.

Rinkabyrör finns i JKPG, kolla om de har något till utf annars köp nytt:
http://www.rinkabyror.se/artikel/jet-10-t-pump/

Frekstyrning till en sådan pump behöver inte vara så dyr om man kollar beg.

Disskussionen gällande nätfilter så har jag endast filter på lågspänningsmatningen till 24v och har inte upptäckt några problem baserat på störningar.
Kör man med Mesa kort osv är dessa rubust byggda, industriella drivare lika så är väldigt robusta.
Encoder signaler är diferentiella så ganska störningståliga.

Sen är det klart inte fel att använda skärmad kabel osv på utgångarna ifrån servosteg och spindeldrift.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det var bästa alternativet på pump hittills!
Kom på att jag har en Siemens Micromaster liggandes. Den skulle passa bra till pumpen. Saknar dock kontrollpanel, men den skall gå att konfigurera via RS485 med lite flyt.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Äntligen lite respons från Mesa. Fick ett mail idag att dom ligger efter men räknar med att vara ikapp om ett par :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

om ett par
timmar/dagar/veckor/månader = välj lämpligt alternativ ;)
perra_e

Inlägg av perra_e »

Ok, veckor skall det vara :D
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, då är det på G i alla fall. Tog lite tid att få svar som ju borde ha gått lite fortare tycker man.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det har varit sjukdom inblandat med. Skit samma, bara det kommer innan jul!
perra_e

Inlägg av perra_e »

Har fått en CAD-ritning på fräsen och sitter och skissar på en inneslutning. Kan bara konstatera att Fusion 360 är kass om man har riktigt stora CAD-modeller :( Allt går extremt segt. Om man uppgraderar med mer minne, har 8Gb idag, så kanske det rullar på lite bättre. Hade man gjort ritningen i Fusion direkt hade det kanske gått bra med. Jag har importerat en .igs-fil
perra_e

Inlägg av perra_e »

En inledande storlekskoll på elskåp.
Har lagt in servona (Grå), Nätfilter (Blå) och 24V Nätagg (Röd) så här långt.
Utöver detta skall Mesakorten, Ett par dinskenor för säkringar, kontaktorer och relä och kabelkanaler in.
Skåpet är ett 800 x 600 x 300 mm. Det ser ut att få plats i ett sådant. I värsta fall kan man kanske bygga vissa delar i två lager.
Storlekskoll.JPG
Ett intressant pussel :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det blir trångt i det skåpet. Har skissat på ett som är 600 x 1200mm i stället. Man får ut minst tre nivåer i det så det är enklare att disponera. Hoppas bara att det får plats i rummet också!
skåp2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag tycker du borde få plats i 800x600.... Behöver t.ex servona luft "runt om" eller kan de sitta sida mot sida? Vänd skåpet på högkant, och packa ihop filter och servo längst ner - som du gjort i det stora, en skena i mitten för nätagg, plint, kontaktorer etc och elektroniken längst upp. En möjlig nackdel med den layouten är att elektroniken kommer få den varmaste placeringen men en intern fläkt som vispar runt luften i skåpet hjälper.

Det har tillkommit en stor grå låda i det stora skåpet, vad är det? Och vad är det för 24V-agg, det ser gigantiskt ut?

Men, apparatskåp tenederar att vara som hårddiskar - nya eller fulla. Så om det lutar mot att bygga i "två nivåer" så bortse från mig och gå upp en storlek i skåp!
perra_e

Inlägg av perra_e »

All input i bygget är bra input!

Kommer högst troligt ställa skåpet upp enligt skiss, och gör jag det har jag egentligen ingen begränsning i höjdled.
För att få lite extra utrymme så blir det nog 1000 eller 1200 högt.

Den nya lådan är en eventuell inverter för pumpen till kylvätskan. Vet inte om det behövs. Man skulle kunna justera flödet via en "dräneringssling" så att en del av vätskan går rakt tillbaka till tanken, men å andra sidan kunde det vara gott att dra ner effekten också. Ligger väl på gränsen snart vad säkringarna tål. Har 3 x 16A att förfoga över.

24V-agget är 200 x 110mm, 240W. Hämtat från ett kinaaggregat på eBay. ganska standard skulle jag tro.
Kanske overkill med 240W, men det var i princip samma pris som ett 120W.

Har funderat på värmen med, men som du säger, med några fläktar är det nog inga problem.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Detta med värmen, räcker det inte med inlopp nertill och utlopp upptill?
H.O

Inlägg av H.O »

Jag rekomenderar starkt att i möjligaste mån undvika inlopp/utlopp för luft, det drar in så förbenat mycket skit.
Det funkar rätt bra att bara ha en eller flera fläkt(ar) som internt sopar runt luften, den stora ytan på skåpet flyttar värmen till utsidan. Självklart beror det på hur mycket värme du behöver göra av med. Om du tror dig behöva luftgenomströmmning så ta upp hålen för det men sätt för de med plåtar och prova först med enbart intern circulation.

De där aggregaten (antar att det är ett sånt där silverfärgar med en massa ventialtionshål) brukar ha monteringshål för att sätta de på högkant, likt dina nätfilter.
Skriv svar