Projektarbete: Bygga en förstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Har oxo varit å styrt raketer idag=)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hehe okej :D

edit1: bort med den...

edit2: Nu har färgen torkat och det passade ganska bra faktiskt.. och lysdioderna är också inkopplade. Varsin på varsin spänning (+ 0, 0 -) så bägge kondesatorerna laddas ur när man slått av brytaren.
Senast redigerad av Fritzell 5 januari 2006, 14:22:45, redigerad totalt 2 gånger.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Thunderkings var riktigt skojjiga att hålla i handen å skjuta av förr i tiden, tror inte de finns nuförtiden. Ända tills jag en gång för ovanlighetens skull sköt den på rätt sätt å den small på backen, då slutade jag hålla dem i handen (och monterade på rör istället) ;)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Nu tycker jag att tråden gått för mycket off topic.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Joo.. det har den ursäkta :oops:

Målningen av locket passade ganska bra. Det är inte så mycket kvar nu. Det enda som fattas är frontplåten! Men jag har ingen plåt.. Ska försöka få tag i nått bra där. För trä blir för vekt och samma med plexiglas tror jag (för det har jag nog lite av)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Låt fagge fräsa nått snyggt vetja, han kan ju fräsa in skalor för kontrollerna också :wink:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hehe joo det vore ju nice.. men känns kanske lite overkill. Håller på att skissa lite på fronten, vet inte riktigt hur jag ska göra det än. Om jag ska ha den infälld eller skruva den rättfram över hela så den täcker allt så att säga. Det vore fördel att inte skruva den i träet för då är det lättare att lyfta loss locket vid eventuell service... får som sagt fundera lite på detta först :)

edit: kan nog tyvärr dröja nån vecka innan jag får tag i plåt...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Då var det minsann dags för en liten uppdatering här tycker jag!!

Har klippt ut en bit 2mm alu nu till front. Har borrat alla hål som behövs med. Men den såg lite sliten ut (repig osv) så jag fick tipset att slipa + polera med autosol och det blev ganska bra faktiskt (tack för tipset!), sen tryckte jag på en lack (?) och det blev också hyffsat bra.. :)

Innan bearbetning:

Bild

Nånting sånt här tänkte jag mig

Bild

Lägg märke till volymratten ;)
Bild

På med lack
Bild

Givetvis skulle man ju kolla att lacken torkat och drog fingret på plåten och naturligtvis hade det inte torkat (syns inte så mycket på bilden) så jag får slipa lite och spray på lite mer lack

Bild

/Allt för denna gång! :) kommer väl lite mer framöver troligtvis i helgen blir det slutmontering!

edit: Har en fråga förresten!
Hur kan jag på enklast och snyggast sätt få dit lite symboler och text på fronten? typ skalor osv till volymratten tex. Ett alternativ är ju att skriva ut det på OH och limma fast, men jag hörde att det tydligen skulle finnas nån form av genomskinligt "papper" som var som ett klistermärke man bara skrev ut på ?
Senast redigerad av Fritzell 14 januari 2006, 18:39:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt! Du fick riktigt bra ytfinish på fronten! Vanlig spraylack?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ser ut som hammarlack.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tackar!
Ingen aning om vad det är för lack faktiskt.. hittade burken i en hylla :D tror det var nån form av plastic padding klar lack, såg ut som grå färg ungefär (altså inte genomskinlig lack)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Lite fler avslutande bilder :)

Bild

Färdigmonterat. tyvärr råkade jag klanta mig lite med tejp så det lossnade lite av lacken i kanten..:( men det får jag fixa sen
Bild

Bild

Bruset utan insignal. volym ställd till noll. (10mV/div) här ser man även den oerhört låga DC offsetten 8)
Bild

Lite musik 8)

Bild

Man kan väl i princip säga att det är klart nu. Ska bara försöka fixa lite skalor, och text under ratten och sånt där.. sen ska man ju skriva rapport på det också :( men jaja...

Vill till sist bara tacka för visat intresse och alla kommentarer och alla tips och allt jag fått i tråden!! :)

/// mvh Fritzell
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Grattis! Det ser mycket bra ut.

Bruskurvan ser fin ut. Snyggt jobbat med DC-offseten.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ful volymratt :wink: Annars bra gjort, fin front :tumupp:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Haha :D tack så mycket :)
mjo ratten är väl lite nostalgisk hehe men tyckte den passade rätt hyffsat iallafall...
Skriv svar