Jag förstår precis din undran, jag hade samma innan jag insåg hur den funkar
Det är gasen som passerar genom regeneratorn. Den varma gasen (som då är varmare än regeneratorn) passerar genom den på vägen till den kalla cylindern (om vi pratar alpha-konfiguration) och överlämnar då energi till regeneratorn i form av värme. Sen passerar gasen återigen genom regeneratorn på sin väg tillbaka till den varma cylindern. Gasen är då kallare än regeneratorn, varpå regeneratorn överför värme tillbaka till gasen.
Jag har hittils inte sett några faktiskta ritningar på en regenerator, men en teoretisk perfekt regenerator har oändligt stor yta, oändligt liten volym och oändligt litet flödesmotstånd, men tillräckligt med massa för att hålla värmeenergin. Ju högre värmekapacitet materialet har desto mindre mängd material behövs, och tar då upp mindre volym. Nu är det ju svårt att nå oändligheter, men det är en bra utgångspunkt för resonemangets skull. I praktiken består en regenerator antingen av ett poröst material, eller av ytterst tunna "skivor" (folie) i en eller annan konfiguration (bikakemönster ska vara helt ok har jag läst).
Edit: Jag ska förövrigt försöka köra några simuleringar på just regeneratorn, men jag kommer återkomma om det i ett senare inlägg (troligtvis inte idag). Jag kommer behöva en hel del hjälp att beräkna indata till simuleringen.