Solcellsanläggning 9,66 kW, 42 st paneler, i drift

Berätta om dina pågående projekt.
nifelheim
Den första

Re: Solcellsanläggning 9,66 kW, 42 st paneler, i drift

Inlägg av nifelheim »

Kollade lite på Alma-solarshop, har du "Solar optimierer" mellan varje panel och invertern?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Nej.
Panelerna är seriekopplade direkt med varandra, och sen rakt in i invertern.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

bit96 skrev:Under mars månad har jag köpt 2027 kWh av Fortum.
Från solen har jag fått 924 kWh, varav jag sålt 259 kWh och använt 665 kWh.
Det skulle innebära att det ej skulle bli självförsörjande även om du hade en batteribank. Och det skulle ändå motsvara för 2027/30 kWh , 94 stycken 60Ah 12V bilbatterier.

Är omvandlaren förberred för att använda batterier? och vilka elektriska egenskaper måste den ha isåfall?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Invertern har ingen funktion för batterier på något sätt.
Den tillverkar "vanlig 3-fas-ström" som körs ut i vanliga elnätet.

Nu är min elförbrukning onödigt hög, eftersom jag delvis värmer huset med elvärme.
Jag renoverar huset och bygger till och byter allt eftersom till vattenburen golvvärme som skall värmas med vedpanna framöver.
Delar av huset värms nu med vedkamin.

Oberoende av Fortum blir jag inte, men förbrukningen kommer nog att sjunka framöver.
Det är egentligen i dec-feb (och mars i år) som är kalla och kräver extra ström.
Övriga delen av året är inte förbrukningen speciellt hög.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du inte behöver ordna värme från el så borde 1 MWh räcka rätt bra för hushållsbehovet under en månad, så i princip kan du nog bli nära på självförsörjande om du kör ved för all värme.

Fast från en sån teoretisk beräkning till att gå off-grid är ju steget rätt långt...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vilken energi rör det sig om du räknar bort eluppvärmningen?

Det är då särskilt intressant hur differansen mellan vad som inkommit via solcellerna och som förbrukats under ett dygn. Eftersom att ett överskott dag 5 inte kan förbrukas dag 20 så lätt. Framförallt tillkommer oftast urladdningsprocent på procent.

Kanske veden kan nyttjas dubbelt med ångpanna och stirlingmotor som först producerar elenergi och därefter använder huset för att kyla av ångan?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jag har inte räknat exakt på hur mycket energi som går till uppvärmning och till övrigt.

Men helt klart är att största mängden energi används under dec-feb för uppvärmning.
Tyvärr är ju solenergin som sämst just då. Men det kommer jag snart att ha ersatt med ved-energi.
Så vill man spara pengar är det just vinteruppvärmningen som är prio 1 på åtgärdslistan.

Belysningen som mest består av LED och lysrör står bara för några procent av energiförbrukningen. Allt eftersom jag bygger om ser jag till att el och belysning dras i separat system. På så sätt kan jag framöver köra all belysning på lågvolt, batteri, laddare och solenergi. Alternativt behålla 230V och använda en liten inverter. Men det är inte prioriterat nu eftersom vinsten är ganska låg. Men det kan bli ett trevligt projekt framöver. Då kan jag köra full belysning dygnet runt utan att elmätaren "snurrar". :)

I övrigt är det hushållsmakiner som vattenpump, kyl, frys, disk, tvätt, ugn m.m. som under kortare perioder drar mycket.
Men det kan delvis styras till att användas under soliga dagar.

Även maskiner i verkstaden kan oftast köras dagtid och utnyttja solenergin.

Hemelektronik däremot används mer under mörka delen av dygnet. TV, dator m.m.
Man kanske skulle ladda ett litet fritidsbatteri på dagen m.h.a. solenergi som sen driver TV:n på kvällen. Med tillräckligt litet batteri behöver man inte slösa bort så mycket tid framför TV:n. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

övrigt är det hushållsmakiner som vattenpump, kyl, frys, disk, tvätt, ugn m.m. som under kortare perioder drar mycket......
Citerar för att tydliggöra:
Dessa två apparater har du mycket att spara om de går på varmt vatten, bla så blir diskmaskinen klar bra mycket snabbare på varmvatten vet jag (har det själv). Deras största förbrukning går till att värma vattnet faktiskt, därför de är så fruktansvärt snåla med vattnet under tvätt i vissa fall.

Har man en normalt ny kyl drar den ungefär 50w i snitt har jag fått lära mig så där kan i stort sett bara jordkällare spara mer :mrgreen:

För övrigt så är det ytterst intressant att läsa om en som har verkliga erfarenheter från detta, jag är själv sugen att bränna av en 30 loppor på något liknande då jag har ett ladugårdstak i rakt syd så har jag obegränsad (iaf budgetmässigt ;) ) yta för solceller. Dock saknas tyvärr kunskapen och (än mer) tiden för att läsa in mig till 100% på invertrar osv.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Instämmer i att disk- och tvättmaskin fungerar klart snabbare med förvärmt vatten.
Du har sett wikisidan om solprojektet i denna tråd?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Att ha varmvatten till disk- och tvättmaskin har jag funderat på.
I en diskmaskin borde i princip all energi gå till just varmvattnet. Det övriga är ju bara lite elektronik samt ett par vattenpumpar.
En tvättmaskin har dessutom en motor som drar litet energi, men även där går mesta energin till uppvärmning.

Men att bara koppla varmvatten rakt in vet jag ej om det funkar helt säkert.
Magnetventiler, packningar, slangar och programmering antar jag inte är förberedda för det, åtminstone inte 70-90 grader.
I en tvätt maskin behöver man dessutom tillgång till flera olika temperaturer.

Men det är naturligtvis genomförbart. Lite rörkrökeri, några elventiler, nån MCU och lite annat krafs löser det hela. :)
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Det finns visst moderna maskiner som kan kopplas till både varm- och kallvatten. Jag har hört om dom, men inte sett själv.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag har "hört" att det är rätt vanligt med tvätt- och diskmaskiner med både kall- och varmvattenanslutning "nere på kontinenten". Har dock ingen referens eller länk eller så. Men kan man tyska så tror jag att man har bra chans att hitta vettiga sådana maskiner till vettiga priser.

Edit: Åh om jag bara hade ett eget tak att sätta solceller på... *drömmer mig bort* ;) Jag/vi gör av med ca 2200 kWh/år och har vindkraftsandelar för 2000 kWh (19,2 öre/kWh + skatter och moms), men det är ju roligare att klara sig själv lokalt!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Min referens för att det är vanligt i vissa länder att ha ingång för både varmt och kallt vatten på disk+tvättmaskiner är en bok på engelska om att bo och jobba i Tyskland. Boken tar upp lite av varje såntdär som är helt obegripligt för den som inte är uppväxt i landet i fråga. På ett ställe nämns att i Tyskland brukar maskinerna (likt i Sverige) endast köras på kallvatten så därför tar det längre tid att tvätta/diska. Underförstått alltså att många av bokens läsare bor i länder där man även matar in varmvatten till disk/tvättmaskin.

Det sägs att det inte är bra att endast köra in varmvatten till en diskmaskin (om varmvattnet är varmt nog för att äggviteämnen ska koagulera). Första sköljningen ska göras med kallvatten.

Hur mycket jag än gillar tanken på sol-el så är jag lite negativ här och vill nog hävda att sol-el inte lönar sig förrän man först antingen har all uppvärmning från vedeldning eller har en rejält tilltagen solvärmeanläggning. Detta alltså i "normalfallet" att man monterar anläggningen på taket på huset som också behöver värmen och att huset redan har vattenburen värme. Om man istället behöver montera solpanelerna längre bort eller inte har vattenburen värme så står sig nog solel bättre i en ekonomisk jämförelse. Sen tillkommer ju också faktorn att troligtvis klarar rätt många på det här forumet att montera sol-el-paneler helt själva (med en mer eller mindre symbolisk visit av elektrikern för att ansluta nån meter kabel mellan invernern och 230/400V-nätet), medan om man ska montera solvärmepaneler så krävs kunskaper i praktiskt VVS-monteringsarbete och det kan bli rackarns så dåligt om t.ex. hela vinden fylls av läckande glykolvatten eller än värre att det regnar in, eller nåt annat dumt.

P.S. apropå att spara pengar på driftkostnaden på ett hus: Om man har någon form av "dyr" värme (el eller än värre olja) så är nog största besparingen man kan göra för små pengar att installera en luft-luft-värmepump. Just nu "idag" är dessutom rätt tillfälle, nu är det (iaf i Mellansverige) varmt nog ute för att en budget-värmepump ska orka värma upp ett helt hus. Våren och hösten blir kostnadsmässigt mer som försommar/sensommar. Dessutom får man råd att köra AC på sommaren. Praktisk erfarenhet visar att det går inte åt mycket energi för att kyla bort de kanske 2-3 grader som man kan vilja bli av med under svensk högsommar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag kör en helt vanlig Siemens bänkdiskmaskin på varmvatten och det fungerar alldeles utmärkt. Disken blir ren och maskinen har inte exploderat.
Man sköljer ju aldrig av tallrikarna med kallvatten vid handdisk, så varför skulle man behöva göra det vid maskindisk?
GFEF

Inlägg av GFEF »

mrfrenzy
>Man sköljer ju aldrig av tallrikarna med kallvatten vid handdisk, så varför skulle man behöva göra det vid maskindisk?

Många livsmedel och kropps avlagringar innehåller äggviteämnen.
Värme fungerar för dessa som fixering.
Från att spola bort med kallvatten till nödvändighet att skrapas bort mekaniskt efter uppvärmning.

De tvätt och diskmetoder använts i västvärde förutsätter start med kallvatten som värms upp under rengörings förloppet .

MEN vad jag har hört använder inhemska japanska tvättmaskiner endast kallvatten men väldigt starka tvättmedel för fullgot resultat utan värme ???

http://www.japan-guide.com/forum/querea ... ml?0+56201
Skriv svar