Projekt: Radiostyrd bil med motorsågsmotor (el. liknande).
- Turbosharp
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06
hehe men alla har väll sett filmen med v8 motorsågen? som att skära i smör minst sagt ^^
gokarts är roligt, de snabbaste gör 0-100 på runt 3 sek om jag inte minns fel. tror de flesta ligger på 125cc som min egen cross motor, just den utvecklar 36hk och är inte spec stor. men motorsågsmotor är nog ingen dum ide alls =)
att optimera tändningen på röjsåg/motorsåg är rätt knepigt. man får flytta magnet spolen i sidled. vilket innebär nya fästen osv. men ingenting är omöjligt! det är alltid kul att modifiera om motorer till det bättre, kör hårt =)
en fråga. har du tillgång till verkstad, för konstruktion av ram osv?
gokarts är roligt, de snabbaste gör 0-100 på runt 3 sek om jag inte minns fel. tror de flesta ligger på 125cc som min egen cross motor, just den utvecklar 36hk och är inte spec stor. men motorsågsmotor är nog ingen dum ide alls =)
att optimera tändningen på röjsåg/motorsåg är rätt knepigt. man får flytta magnet spolen i sidled. vilket innebär nya fästen osv. men ingenting är omöjligt! det är alltid kul att modifiera om motorer till det bättre, kör hårt =)
en fråga. har du tillgång till verkstad, för konstruktion av ram osv?
hehe men alla har väll sett filmen med v8 motorsågen? som att skära i smör minst sagt ^^
att optimera tändningen på röjsåg/motorsåg är rätt knepigt. man får flytta magnet spolen i sidled. vilket innebär nya fästen osv. men ingenting är omöjligt! det är alltid kul att modifiera om motorer till det bättre, kör hårt =)
Borde det inte vara möjligt att slopa spolen helt, och sätta dit en hallsensor istället, så att man kan göra ett helt elektroniskt tändsystem. Då måste man ju visserligen byta ut och sätta in lite nya grejer, men det borde väl fungera?
en fråga. har du tillgång till verkstad, för konstruktion av ram osv?
Om jag behöver har jag tillgång till verstad, men jag måste åka en bit. Jag bor i lägenhet, så det är svårt att ha egen verkstad, mer än ett litet elektronik- och datorlabb.
att optimera tändningen på röjsåg/motorsåg är rätt knepigt. man får flytta magnet spolen i sidled. vilket innebär nya fästen osv. men ingenting är omöjligt! det är alltid kul att modifiera om motorer till det bättre, kör hårt =)
Borde det inte vara möjligt att slopa spolen helt, och sätta dit en hallsensor istället, så att man kan göra ett helt elektroniskt tändsystem. Då måste man ju visserligen byta ut och sätta in lite nya grejer, men det borde väl fungera?
en fråga. har du tillgång till verkstad, för konstruktion av ram osv?
Om jag behöver har jag tillgång till verstad, men jag måste åka en bit. Jag bor i lägenhet, så det är svårt att ha egen verkstad, mer än ett litet elektronik- och datorlabb.
- Turbosharp
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06
för er som inte sett det klippet, finns det här http://www.videovat.com/videos/1023/chainsaw-v8.aspx
ehm, det skulle jag inte rekomendera. ja rent teoretiskt skulle det väll fungera, men det är nog ingen bra praktisk lösning. ska du ändra tändningen så gör det via de befintliga grejerna istellet. säger jag iaf.
ehm, det skulle jag inte rekomendera. ja rent teoretiskt skulle det väll fungera, men det är nog ingen bra praktisk lösning. ska du ändra tändningen så gör det via de befintliga grejerna istellet. säger jag iaf.
- Turbosharp
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06
Nu har jag fått en motorsåg av min snälle far! Det är en Jonsereds 510 SP, och den verkar gå alldeles utmärkt! Jag provade den innan jag tog hem den, och den gick igång på tre-fyra drag i snöret, trots att den inte gått på minst fem år...
Det första jag gjorde med den när jag kom hem var att ta isär den och börja göra rent den, eftersom den var kraftigt skitig. I skrivande stund har jag pockat av förgasaren, ljuddämparen, topplocket, samt allt krimskrams som jag inte kommer behöva. Förgasaren har jag lagt i ett bad med vatten och rikligt med diskmedel. Hoppas den inte tar stryk av dessa "ämnen"...
Skulle någon som kan kunna säga hur jag enklast plockar loss svänghjulet samt centrifugalkopplingen? Jag skulle vilja ta lossa motorn från chassit, och då måste kopplingen loss. Svänghjulet vill jag ha loss för rengöring.
Det första jag gjorde med den när jag kom hem var att ta isär den och börja göra rent den, eftersom den var kraftigt skitig. I skrivande stund har jag pockat av förgasaren, ljuddämparen, topplocket, samt allt krimskrams som jag inte kommer behöva. Förgasaren har jag lagt i ett bad med vatten och rikligt med diskmedel. Hoppas den inte tar stryk av dessa "ämnen"...
Skulle någon som kan kunna säga hur jag enklast plockar loss svänghjulet samt centrifugalkopplingen? Jag skulle vilja ta lossa motorn från chassit, och då måste kopplingen loss. Svänghjulet vill jag ha loss för rengöring.
Har visserligen aldrig plockat med en motorsågsmotor eller ens vet hur dom i detalj är uppbygda, men svänghjulet kanske bara är fastpressad och sedan en mutter som håller fast den eller något sådant?
Angående att lägga förgasaren i diskmedel så skall det inte vara några problem. Upplöst tvättmedel istället hade ev kunnat fungerat lite bättre då det är till för att ta bort både det ena och det andra. Diskmedel är mer gjort för att bara ta bort fett.
Angående att lägga förgasaren i diskmedel så skall det inte vara några problem. Upplöst tvättmedel istället hade ev kunnat fungerat lite bättre då det är till för att ta bort både det ena och det andra. Diskmedel är mer gjort för att bara ta bort fett.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Sitter det fortfarande fast så kan du testa maskindiskmedel (för diskmaskin alltså.) Det är *starkt*!
Jag och en kompis skulle snygga till ett biograf-golv för några år sedan. Det var fullt av märken som inte Allrent m.fl klarade. Vi löste upp några maskindisk-tabletter i vattnet och hällde på golvet. 5 minuter senare var det bara att torka av och spegla sig i golvet. ..nja, kanske inte men det blev *rent*.
Jag och en kompis skulle snygga till ett biograf-golv för några år sedan. Det var fullt av märken som inte Allrent m.fl klarade. Vi löste upp några maskindisk-tabletter i vattnet och hällde på golvet. 5 minuter senare var det bara att torka av och spegla sig i golvet. ..nja, kanske inte men det blev *rent*.
Jag har fått ett litet problem: Jag kan inte få ur tändstfitet... Det sitter något fruktansvärt hårt.
Hur som helst har jag gjort rent cylindern grundligt, och jag har även gjort ett litet försök att ta ur knastren som indirket håller fast kolven, men de tänger jag har är för klumpiga. Ska se om jag hittar någon bättre.
Hur som helst har jag gjort rent cylindern grundligt, och jag har även gjort ett litet försök att ta ur knastren som indirket håller fast kolven, men de tänger jag har är för klumpiga. Ska se om jag hittar någon bättre.
Förresten: Ett hett tips på en sida som verkar sälja det mesta man kan behöva i reservdelsväg till diverse motorer: http://www.sefir.se/
- Turbosharp
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06
om det fortfarande är aktuellt så är det defenitivt lättast att ta av svänghjulet och kopplingen med en mutterdragare, att försöka låsa fast svänghjulet och dra av centrum-muttern för hand skadar bara grejerna.
ang tändstift, kör på med rostlösare. spänn fast topplocket/motorn och dra försiktigt, skulle jag gjort iaf. att värma brukar ju annars funka bra men aluminim visar ju inga tecken förens det börjar smälta... hehe
"Jag skulle vilja ta lossa motorn från chassit, och då måste kopplingen loss. Svänghjulet vill jag ha loss för rengöring"
måste verkligen kopplingen loss för det? lägg upp lite bilder
ang tändstift, kör på med rostlösare. spänn fast topplocket/motorn och dra försiktigt, skulle jag gjort iaf. att värma brukar ju annars funka bra men aluminim visar ju inga tecken förens det börjar smälta... hehe
"Jag skulle vilja ta lossa motorn från chassit, och då måste kopplingen loss. Svänghjulet vill jag ha loss för rengöring"
måste verkligen kopplingen loss för det? lägg upp lite bilder