FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Berätta om dina pågående projekt.
labmaster

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av labmaster »

Det blir snyggt det där och linjärenheterna är tvättade från färg :).

Vad har du tänkt att använda som axelkoppling mellan motorerna och gängstängerna? En del kör med gummislang och slangklämma har jag sett.

Riktiga axelkopplingar är att föredra men då måste du förmodligen ändbearbeta gängstängerna i en svarv.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Fick tvätta som fasen med nagelborsten, men det gick! :wink: :D

Gängstängerna är svarvade av POS, ingår i satsen liksom. Likaså slangstumpar som passar tight på axlarna.
Kommer inledningsvis inte köra med slangklammer när jag ska testa och lära mig köra fräs. Tänkte ha en penna som spindel dessutom.

Köpte gängstänger för infästning av stegisarna nu på lunchen.
2st 1metersbitar M5 stång, 50st brickor och 50st låsmuttrar. Summa 22kr på optimera. Fattar inte det där stället, nästan alltid helt sinnesjukt dyra, men skruv och mutter kostar inget.
Såklart en bild på inköpet:
IMAG0197.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

En vidare tanke kring spindel och nödstopp.
Nödstoppsrelät ger spänning även till drivkortets relä för spindelstyrning. Denna går till en manöver på skåpet, sen till en kontaktor för 230v.
Så det finns några steg innan det blir spänning på uttaget till spindeln.
nöstoppspindel.png
Blasse

Inlägg av Blasse »

Ta det här med en nypa salt.
Men innan du kopplar in din krets-lösning bör du kanske läsa lite på sidan 24 i den tråd på cnczone
som du länkade till nyligen. Tydligen avråder man starkt från att bryta spänningen på sekundärsidan
av PSU om man har detta kort. Huruvida detta är ett bra råd eller inte saknar jag kompetens nog att avgöra.

Lycka till med bygge o driftsättning
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tackar för tipset, ska ta och läsa denna sidan direkt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nu förstår jag varför du vill vända kontakten rätt i väggen.. :wink:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Citat från tråden:
1.
The 6560 requires to get the 5V first and later it will accept the motor voltage. The schemtic of this board reverses this requirement! :-( Constantly! Let me explain:
The 12V and 5 V regulator along with their capacitors perform a delayline for the 5V supply. It takes some milliseconds until the 5V is stable on the drivers.
Ignoring this the Motor supply is directed to the drivers instantly.

So accept my good advice: DO NOT do what I did - to set a switch between 24V supply and the board. It will blow soon your drivers because of this weakness mentioned above.
If you switch the mains at the input of your power supply you still do not face the power requirements but usually the drivers seem to accept this - most times. But this is still not a recommended use case!

Cause of damage:
The transistors in the output driver are aranged in an H-bridge. It is essential to GARANTEE at every time that within one pole of the H there is only one single transistor switched on at a time. This can not be done without the 5v being stable on the driver! So it is very probable that the too early voltage for the motor drive will open both transistors by itself and a short circuit will occure.
In my case it occured long enough to damge the whole driver. In other cases (switched mains) it will probably crack some parts of it so the output might still do some performance but not full spec or it will be killed later on.
Summerat så är det ett problem att +5v inte kommer lika snabbt som matningen.
Borde man inte kunna lösa detta genom att lyfta input på 7805 till PSU direkt? Inte via nödstopp alltså.

Klas-Kenny: Fy dig tro att det har detta att göra. :wink: :D
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om man skall följa bestämmelserna i maskindirektivet och den standard som finns stipulerad för nödstopp så tror jag att det handlar om att bryta alla matningsspänningar till maskinen inklusive styrsystem. Med andra ord handlar det om att bryta nätspänningen, i detta fall när det handlar om desktop-CNC så är det alltså 220V till samtliga enheter som skall brytas.

Det finns säkert någon som har tillgång till dokumentet för nödstopp standarden som kan bekräfta eller justera ovanstående.

Edit: en kompromiss som jag tycker kan vara motiverad när man kör med PC-styrsystem som Mach3 eller EMC2 är att låta styrsystemets spänningsmatning ligga utanför nödstoppen så att man inte riskerar hårddiskhaveri.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om man bryter matningspänningarna till allt som har med rörelse att göra så bör man vara på den säkra sidan. Kan inte se varför man ska dumpa PC:n så länge spindel och de axlarna i maskinen stoppas omedelbart vid ett nödstopp. Är alla drivers inaktiverade så kan ju inte PC:n/Programmet göra nåt då även den har fått ett STOPP.
bearing

Inlägg av bearing »

Problemet med att ha igång mjukvaran under nödstoppet är väl att maskinen kan sätta fart igen när nödstoppsknappen släpps. Men jag själv skulle nog inte bry mig, för jag skulle lita på att jag stängde av programmet innan jag släppte nödstoppsknappen.
hakjar

Inlägg av hakjar »

Hej,

Ett nödstopp får inte vara "återfjädrande". Har man tryckt på det så ska det kräva en
aktiv handling för att "släppa" nödstoppet. I de allra flesta fall låses knappen i nedtryckt
läge och man måste då vrida den för att den ska återgå.

Dessutom måste styrsystemet hämta en signal från nödstoppet som talar om att processen
ska stoppas men om jag inte minns fel så bryter man inte datorerna utan bara det som har med
rörelsen att göra.
Man får i fallet med "ljusgardiner" för tillträdesskydd ha en override som tillfälligt förhindrar
funktionen vid service.

//
HJ
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jo, det förstås, nödstoppet låser sig intryckt. Man får vrida på det för att återställa det.
Och maskindirektiv hit och dit.. Tänker nog inte följa dom så hårt på min MDF-bänkfräs.. :wink:

Men vad tror ni om idén att dela på den spänning som matar drivarna (VMa, VMb) och den som går till 7812-7805?
Blir drivarna ledsna om spänningen försvinner till motorerna men Mach3 hinner pulsa lite innan nödstopp är uppfattat?
Har kollat lite datablad, men hittar bara blockschema över drivkretsarna..

Det byggdes igår också förresten!
Min gängstång kapades och ändarna putsades. Allt med vinkelslip såklart. Man är ju lat..:
IMAG0198.jpg
Sen fäster jag motorerna såhär. Det går åt 4pinnar, 16muttrar och 12brickor till varje motor:
IMAG0199.jpg
Och efter en del pill var alla på plats. Ja, det var sketatrångt att få dit motorn för Z:
IMAG0200.jpg
Sen kom tomten med ett tidigt paket också! En spojlans ny Dremel 4000!
Dock måste muttern moddas innan den går att skruva fast. Ska se om inte muttern från dremelkopian i källarn passar först. Känns så vemodigt att kapa i nya saker..:
IMAG0201.jpg
I helgen ska vi nog ha fått fart på maskinen! :D
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Vad är det för gänga? Jag har en M18x1,5-tapp tror jag, den köpte jag för att göra spindelfäste till min dremelkopia, hojta om du kan ha nytta av den så får du låna.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

labmaster skrev:Om man skall följa bestämmelserna i maskindirektivet och den standard som finns stipulerad för nödstopp så tror jag att det handlar om att bryta alla matningsspänningar till maskinen inklusive styrsystem. Med andra ord handlar det om att bryta nätspänningen,
Nej, det kan i många fall vara direkt olämpligt. En del maskiner behöver aktivt bromsas för att stanna så fort som möjligt. Grejen är då att stoppa den farliga rörelsen, inte nödvändigtvis att så fort som möjligt släcka ljuset.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

X-IL skrev:Vad är det för gänga? Jag har en M18x1,5-tapp tror jag, den köpte jag för att göra spindelfäste till min dremelkopia, hojta om du kan ha nytta av den så får du låna.
Inte en aning, men det låter som det skulle passa.
Men gängtapp utan nåt att gänga (förutom sambon då, hö hö) är ju ingen mening med. Kanske har en bit delerin när jag tänker efter.
Funderar, kollar och återkommer om det är så. Tack! :)
Skriv svar