Reservkraft (Obs! Många bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av B1n4ry »

blueint:
Jadå. Till att börja med så är det redan under bygget av SUNET ställt krav på reservkraft i upphandlingen och jag litar på SUNETs designers i det fallet.
Närmaste aktiv utrustning är om jag inte minns helt fel i något bergrum några mil utanför Borås. Där finns både UPS och Dieselelverk. Det enda negativa är att bägge våra förbindelser passerar där för närvarande, dock i olika utrymmen och med skilda kabelvägar... Sedan sticker en förbindelse mot Göteborg och den andra mot Skövde.
Det där kommer nog dessutom att ändras framöver om/när vi uppgraderar våra 1GBit till 10GBit.

Sedan är ju det primära ändå inte internetkonnektiviteten i händelse av kraftavbrott utan det viktigaste är att våra servrar i första hand rullar på eller i andra hand tas ner på ett snyggt sätt om stoppet blir långvarigt.

//B1N4RY
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du får fixa någon vindkraft, biogas eller liknande och börja kapa elockrarnas räkningar ;)

Btw, har du kollat vågformen från UPS:erna?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Nu är semestern slut och idag började vi lägga in lite kablar i ställverket.
Det är en del kablar kvar att dra oxå, men nu börjar det närma sig första starten iaf! =)
DSC00179.JPG
Det blev bara en bild idag, fler kommer en annan dag...

//B1N4RY
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ojoj, lite fetare kablar än de som sitter i väggarna hemma då :roll:
Vad har de för specs?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

De "fetaste" kablarna går från husets ordinarie ställverk och till "mitt" ställverk via generatorbrytare och från generatorn till generatorbrytaren. Det är en av dessa förbindelse som syns på bilden.

Kablarna är dubbla AXQJ 4x95/29 Alltså 4x95mm2 (faser + nolla) + 29mm2 (jord)
Sådär lagom smidiga att hantera och böja... Dock bättre än att dra en enda 4x185/57..

De vi har dragit kostar iaf 480:-/meter listpris såg jag när jag googlade på dimensionerna... *hehe*
Ca 350m har det gått åt... :roll:

//B1N4RY
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Haha.. woops :roll::D Lite pengar som rullar iväg där alltså ;)
Fast å andra sidan, om man nu skaffar en fin dieselgenerator så kanske man har råd med kablarna, eller.. Man bör väl ha råd med dem åtminstone ;) haha

Det kommer ju givetvis tillbaka i värde när det blir strömavbrott, så det är ju inga konstigheter så sett.

De lär väl väga en hel del också? ;)

Nu är jag ju inte färdigutbildad elektriker, så jag vet ju inte riktigt vad beteckningarna och siffrorna står för :oops:
Kan man fråga vad kablarna klarar för strömstyrka? Ampere och sånt skoj :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om en 2,5 mm² area klarar 10 A så borde 95 mm² klara 380 A. Förutsatt att linjärt förhållande råder.

Höjer man systemspänningen till 10 kV klarar man sig med 3,8 mm² (15,2 A).

Går man över till likspänning kan man skippa två ledare dessutom. Så kanske man kan komma ner i kabelkostnad på lite längre sträckor? (misstänker att sträckan är för kort..)
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Kod: Markera allt

AXQJ 1 kV 3X95/29

Egenskaper
Konstruktionsegenskaper
Ledare, material 	 Aluminium 	 
Ledare, tvärsnittstyp 	Sektorformad 	 
Isolering, material 	PEX 	 
Mantel, material 	HFFR (polyolefin) 	 
Färg 	Svart 	 
Halogenfri 	Ja 	 
Dimensionsegenskaper
Antal ledare 	3 	 
Ledare, area 	95mm² 	 
Isolering, tjocklek 	1,1mm 	 
Skärm, area 	29mm² 	 
Mantel, tjocklek 	2,1mm 	 
Ytterdiameter, nom 	33,0mm 	 
Vikt 	150,0kg/100m 	 
Elektriska egenskaper
Ledarresistans vid 20° C, max 	0,32Ohm/km 	 
Resistans i skärm 	0,64Ohm/km 	 
Induktans, nom 	0,17mH/km 	 
Spänning, klass Uo/U 	0,6/1 kV 	 
Hanteringsinformation
Temperatur vid förläggning, min. 	-10°C 	 
Rekommenderad förläggningstemperatur, min. 	0°C 	 
Temperatur vid drift, max. 	90°C 	 
Temperatur vid kortslutning, max 	250°C 	 
Längd 	500m 	 
Förpackning 	K14 	 
Rökdensitet 	IEC 61034 	 
Brandspridningsklass 	SS 424 14 75 klass F4C 	 
Minsta böjradie vid slutmontage 	8(xD) 	 
Minsta böjradie vid förläggning 	12(xD) 	 

ca en 200A duger den åt. Beror lite på förläggningssätt och sånt om jag kommer ihåg rätt.
Det ökar inte linjärt emot kabelarean.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elkabel
Dock står inte U med som kabelbetäcknign dvs U = Fordonskabel
Senast redigerad av -=Fullmoon=- 2 augusti 2011, 11:14:09, redigerad totalt 1 gång.
sm5tfx

Inlägg av sm5tfx »

Tyvärr skalar det inte linjärt och det är inte helt enkelt att dimensionera, iallafall inte utan tabellerna i föreskrifterna.
Belastbarheten för en ledare i en kabel beror på en massa olika parametrar, till exempel omgivningstemperatur, hur kabeln är förlagd - i mark, på stege i rör - om den är buntad tillsammans med andra kablar et c. et c. På längre sträckor blir man ofta tvungen att gå upp i dimension för att klara brytvillkoren med de säkringar man valt utifrån den last man planerat.

Nån som är påläst på föreskrifterna får berätta mer.

Jag gissar, baserat på den öppna förläggningen, kort sträcka och egen stege så skulle det nog kunna vara 630A säkring per ledare. Jag har dock glömt hur stort verket är, 250 kVA?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Verket vi har är på 165kVA.
Jag kommer inte ihåg exakt vad elkonsulten sa när han räknade på dimensioner men jag är ganska övertygad om att vi gick upp en eller två dimensioner på kabeln just för att klara utlösningsvillkoren på den relativt långa sträckan mellan verket på taket och ställverket i källaren. Sedan får man ju gå upp en del i area när man går väljer AL istället för CU...

Där vi drar dubbla AXQJ 4x95/29 sitter det iaf 250A säkringar i ställverket...
Sedan har vi en hel del AXQJ 4x50/15 som är säkrad 63A

Det handlar ju oxå lite om att vissa dimensioner är mycket vanligare och alltså billigare än andra...

//B1N4RY
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Något annat att tänka på vid överhettning är att koppar smälter vid 1084 °C medan aluminium smälter vid 660 °C.
sm5tfx

Inlägg av sm5tfx »

Ah... jag missade att det vad Al-kabel.
J.Reimers
Kontakt:

Inlägg av J.Reimers »

blueint skrev:Något annat att tänka på vid överhettning är att koppar smälter vid 1084 °C medan aluminium smälter vid 660 °C.
totalt ointressanta siffror.

alla som är något kunniga inom området vet att det är isoleringsmaterialet som avgör kabelns egenskaper.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Självklart, fast den betydigt lägre temperaturen gör att "härdsmälta" är ett scenario som är mer sannolikt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

B1n4ry skrev:En annan anledning är förresten att vi har fått så många system att vi inte hinner stänga ner dom i rimlig tid vid ett avbrott. Skall vi göra en snygg nedstängning så tar det gissningsvis 1-2 timmar vilket är för dyrt att upprätthålla med enbart UPS:er...
En bonusfråga på det:

Jag förstår att man inte vill använda "sömnläge"/"hibernering" på servermaskiner i onödan eftersom det ställer extra krav på drivrutiner för hårdvaran och en del server-os kanske inte ens har funktionen, men just för strömavbrott-UPS-fallet borde väl hibernering vara en rätt bra funktion? Stoppa alla "user"-processer så fort de inte längre kör saker i kärnan/drivrutiner, spara ut minnesinnehållet på disk tillsammans med tillstånd för diverse hårdvara o.s.v., och stäng av strömmen. Visst, om man har riktigt mycket minne så kan det ta en stund att skriva ut allt på disk, men det lär vara enorma mängder minne och/eller riktigt långsamma diskar om det ska ta 1-2 timmar.
Skriv svar