u-Machine - eller vem krympte datorn? (mycket bilder!)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Eftersom det på moderkortet inbyggda ljudkortet visade sig sakna hörlursutgång var jag tvungen att göra något åt detta. Dessutom är ljudkvaliteten inte den bästa, framförallt hör man brus från andra moderkortsfunktioner i bakgrunden (om man är kinkig). Så för att åtgärda dessa två problem dedikerade jag en av USB-portarna till ett litet USB-ljudkort. Inget speciellt - en hörlursutgång + en SPDIF-utgång, närmare bestämt denna:

http://www.mycom.se/produkt/usb_ljudkor ... 15563.html

Detta är inget high-end direkt men man hör inte av hårddiskaccess och musflyttningar i alla fall. Dessutom var den liten nog för att gå in. De flesta USB-kort är rätt så stora och dessutom fulla med en massa finesser som gör att man måste ha USB 2.0. Moderkortet har bara USB 1.1, vilket detta lilla ljudkort fungerar fint ihop med.

Bilden nedan visar vad som finns under displayen, däribland ljudkortet. De andra två sakerna är drivern för LCDns backlighter och touchpanel-kontrollern.

Bild

Här är en bild på ett trevligt "skin" till WinAmp som passar fint till denna skärm:

Bild
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 21:18:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HenkiBoy

Inlägg av HenkiBoy »

Otroliga byggen du gör, keep up the good work. :bravo:

En lite OT fråga bara: Vad heter skinnet till winamp?
Lallas

Inlägg av Lallas »

Än en gång: du e helt sjuk i huvvet! :mrgreen:

*Lars försöker dölja sin avundsjuka*
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

HenkiBoy skrev:En lite OT fråga bara: Vad heter skinnet till winamp?
Varsågod: http://www.winamp.com/skins/browse.php? ... query=Fx21

Man tackar för komplimangerna! Maskinen är i stort sett klar, det som återstår är att få till täckplåtarna. Blir lite jobb i AutoCad, sedan får fagge ta över...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu beställt lite skoj grejer från Conrad (de har mycket mer skoj än Elfa och Clas Olsson tillsammans) - maskinen skall få en liten finess till. Det finns lite plats kvar ovanför fläkten, till vänster om TFT'n. Som ledtråd till vad det blir så kan jag säga att om ni behöver en skoj LCD till ett bygge, kolla under optiska komponenter hos Conrad... ;)

Dessutom lyckades jag hitta TSOP1738 så jag kan byta ut min IR-sensor mot en som är godkänd och testad för WinLIRC. Den jag har nu fungerar (får snygga pulser ut när jag mäter med oscilloskop) men WinLIRC ser den inte. Nu är det bara att vänta på paketet från Conrad, sedan blir det mer att njuta av... :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Denna är den ända ovanliga pryl som jag hittade där, eller har jag missat nått?.

Bild
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Du får nog putsa upp tyskakunskaperna lite grann och gå in på www.conrad.de ... ;)

Bild

UK-sektionen av Conrad har inte hälften av vad tyska sidan har. Jag brukar leta på den tyska och sedan beställa via den internationella sidan (bara att ange artikelnummer i direktbeställningen).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Girder med Igor SFH-56-plugin fungerar enligt mig mycket bättre än winlirc.
Det enda man behöver, och det funkar dessutom med de flesta fjärrkontroller.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tackar för tipset. Kan testa detta och se om den inte är lika kinkig som WinLIRC med avseende på val av mottagare. Fast det kan också bero på serieporten som inte gillar TTL-signaler. Väntar på svar från Memstore just på detta - dokumentationen till moderkortet ger inte mycket i detta sammanhang.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har kört med ELIRM8608 från Elfa på lite olika sätt, bl.a på det sätt som beskrivs på http://www.zux.nu/stolux/pim och det funkar för mig med winlirc också.
Jag tror inte det är mottagaren som är det kinkiga, utan hur serieporten ser pulstågen från mottagaren. Det är möjligt att du kanske måste knåpa in en liten TTL->RS232-nivåomvandlare mellan.
Alternativt att det beror på låg spänning, och du måste sno spänning från någon annanstans enligt fråga 2 på http://www.zux.nu/stolux/pim/faq.asp
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag misstänker också serieporten. Som det är nu får jag pulser som går mellan 0 och 6 V, vilket kan vara för lite. Man kanske får klämma in en MAX232 eftersom jag inte har några negativa spänningar att tillgå.

MadModder - när du körde, använde du DCD eller RxD som ingång?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har alltid kört med DCD.

Sen står det i databladet att 10k eller mer i pullup är valfritt, men eftersom mottagaren är aktivt låg, och inte verkar driva alls, så funkade det bäst för mig med denna pullup på plats. :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Till sist är all elektronik på plats. Projektet är inte dött (det har kostat för mycket för att glömmas bort) men jag har haft en del problem som har lösts ett efter ett. Resultatet blev som bilderna visar (återstår att göra höljet):

Bild

Bild

Bild

All fungerar nu också som det skall, inklusive IR-mottagaren. Problemet med just denna var att "fel" BIOS var laddat i maskinen (skedde när jag mekade med DVD-läsaren). AAEON är lite dåliga på releasedatum och versionsnummer. För att få senaste BIOS gick jag in på deras ftp och kollade fildatum. Tog den med senaste datum och problemet var löst. Alla COM-portar är nu nåbara och IR-mottagaren fungerar (behöver inte byta IR-modul).

När det gäller LCD'n så var även den ett problem. Leveransen från Conrad tog sin tid (helt normalt), men jag fick fel display. Tanken var att sätta i en 4 x 20 teckens LCD och en sådan var beställd (plus den grafiska och en 2 x 16 tecken). Problemet var att jag inte fick en 4 x 20 utan en ytterligare 2 x 16-display fast av en annan modell. Så det blev till att pula ner den grafiska i maskinen i stället. När man ser resultatet så tycker jag att det inte gör så mycket trots allt och den extra 2 x 16 kommer nog till nytta någon annanstans (det är lite omständigt att returnera något till en butik i Tyskland). Parallellporten orsakade lite problem i sig - stiftnumreringen följer nämligen inte samma standard som i vanliga IDC-kontakter. Detta var dock bara att testa sig fram tills det fungerade.

Så nu återstår CAD-jobbet så att Fagge kan sätta igång med panelerna.
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 21:19:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Projektet blir elegantare för var dag som går!!

/Magnus
Tekko

Inlägg av Tekko »

Den där datorn får jag när den e klar va ? :wink: 8)
Skriv svar