Anders fladbäddsfräs (projekttråd)
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)
Det så klart, men jag tror inte att ni kommer att få hållfastigheten i limskarven. OK ni får in en ganska så stor tapp men vart ska luften ta vägen då det hels skjuts ihop? Visst det går att slipa in en eller ett par kanaler i skarven för pyset. Jag skulle göra en limjigg och montera ihop detta under mikroskop, ha planslipade ändor och hoppas på att de två olika skrurvarna har någorlunda passform vilket jag tror blir det stora problemet då vad jag förstår så är varje skruv individuell. Största problemet tror jag kommer att bli med de radiella krafterna i limskarven. Detta är vad jag tror och kan givetvis ha fel då jag aldrig har utfört en sådan operation och skulle heller ej ge mig på att skarva utan köpa i rätt längd.
Var på hela skruvens längd kommer skarven att ligga?
Var på hela skruvens längd kommer skarven att ligga?
Jag har 1.08 meters skruv med mutter och en till utan mutter. Jag kommer att behöva ungefär 1.6-1.7m skruv.
Det kanske är en bra lösning att göra limningen under mikroskop. Är ändarna väldigt plana borde man kunna se exakt vart den skall ihop för att muttern skall gå bra över skarven.
Har man provat en gång och misslyckats och man har försökt ordentligt så vet man att det inte går sedan. Inget förlorat utom lite tid, men vunnit spänning och visdom.
Det kanske är en bra lösning att göra limningen under mikroskop. Är ändarna väldigt plana borde man kunna se exakt vart den skall ihop för att muttern skall gå bra över skarven.
Har man provat en gång och misslyckats och man har försökt ordentligt så vet man att det inte går sedan. Inget förlorat utom lite tid, men vunnit spänning och visdom.

Vad alla verkar negativa att förlänga en skruv.
Har inte direkt räknat på krafter men visst skulle det funka, klart du ska testa i alla fall!

Har inte direkt räknat på krafter men visst skulle det funka, klart du ska testa i alla fall!
Men du kanske skulle prova hitta en billig kort skruv att testa på, så slipper du förstöra värdet på dom långa?
Tittat lite mer på varför jag inte kan köra motorerna med Mach3 direkt efter power up. Som jag sagt ovan så måste BOB-kortet vara kraftlöst när jag sätter kraft på drivarna för att först efter det få kraft. Grön lysdiod lyser på drivarna, röd blinkar. Betyder tydligen "Drive ready for firmware upgrade". Men varför skulle jag vilja uppgradera den? Någon som har råkat ut för samma sak?
Edit: Ett test på 5 sekunder svarade på det. USB-RS232-kabeln satt i drivaren, och tydligen spelade det ingen roll att den inte satt i på USB-änden. Den kände ändå av att den var där. Dra ur kabeln så rullar det igång. Jag hade funderat på om man inte skulle ha drivarna uppkopplade på USB hela tiden, ifall det är något så är det ju så jävla bökigt att koppla in kabeln när allt väl är monterat i rack osv. Men det går tydligen inte.
Edit: Ett test på 5 sekunder svarade på det. USB-RS232-kabeln satt i drivaren, och tydligen spelade det ingen roll att den inte satt i på USB-änden. Den kände ändå av att den var där. Dra ur kabeln så rullar det igång. Jag hade funderat på om man inte skulle ha drivarna uppkopplade på USB hela tiden, ifall det är något så är det ju så jävla bökigt att koppla in kabeln när allt väl är monterat i rack osv. Men det går tydligen inte.
Det börjar närma sig nu. Jag har begärt in en offert på de sista 7 delarna. Hållare för alla tre motorer och alla tre muttrar samt Z-vagnen. 7000:- skulle en finländsk firma ha som brukar vara billig.
När jag jämfört andra detaljer tidigare med den här firman så har det varit 14000:- hos en svensk firma mot 4000:- här.
Men 7000:- är lite högre än jag hade hoppats på, och tre veckors leveranstid. Helst skulle jag velat ha grejerna nu, eftersom jag i princip kommer att kunna köra fräsen när jag väl har dem. Men man vill ju alltid ha grejerna nu.
Edit: Beställde nu från en svensk firma istället, där jag känner ägaren lite. Samma pris men förhoppningsvis lite snabbare leveranstid.
När jag jämfört andra detaljer tidigare med den här firman så har det varit 14000:- hos en svensk firma mot 4000:- här.
Men 7000:- är lite högre än jag hade hoppats på, och tre veckors leveranstid. Helst skulle jag velat ha grejerna nu, eftersom jag i princip kommer att kunna köra fräsen när jag väl har dem. Men man vill ju alltid ha grejerna nu.

Edit: Beställde nu från en svensk firma istället, där jag känner ägaren lite. Samma pris men förhoppningsvis lite snabbare leveranstid.
En liten (men tråkig för er?) update. Jag har plockat ner fräsen till bara basen för att dra alla skruvar slutgiltigt och sätta ihop den i ordning. Och visst var det några skruvar jag inte dragit. Glömt eller om jag tänkt att jag ändå skall göra om senare kommer jag inte ihåg längre. Förhoppningsvis kommer alla delar utom fräsmotorhållaren denna vecka så att jag kan bygga klart fräsen.
Frågan är om jag skall ta och köpa en dator till den. Små datorer med minsta möjliga kostar bara några tusingar. Och jag har en 19" rack-låda kvar att sätta den i. Så in med USB->RS485 och lite andra interface där.
Sedan funderar jag lite över om man skall ha en plåt på fräsen där jag sätter alla kontakter, så att det blir ett enda interface på ett ställe till allt. Vill dock inte köpa ytterligare kontakter till spindelmotorn för 180:-/styck. Så kanske blir det snarare ett kablage en sådär 3m från fräsen som har alla kontakter. Då räcker de in i racket och interfacet blir där. Jag får se hur långa kablar jag har.
Inga bilder på något av detta.
Frågan är om jag skall ta och köpa en dator till den. Små datorer med minsta möjliga kostar bara några tusingar. Och jag har en 19" rack-låda kvar att sätta den i. Så in med USB->RS485 och lite andra interface där.
Sedan funderar jag lite över om man skall ha en plåt på fräsen där jag sätter alla kontakter, så att det blir ett enda interface på ett ställe till allt. Vill dock inte köpa ytterligare kontakter till spindelmotorn för 180:-/styck. Så kanske blir det snarare ett kablage en sådär 3m från fräsen som har alla kontakter. Då räcker de in i racket och interfacet blir där. Jag får se hur långa kablar jag har.
Inga bilder på något av detta.

Jag byggde för kanske två månader sen en dator baserad på Intels kort D425KT, ett PCI paralellportskort, 2Gb RAM och en beg 160Gb HDD från en annan burk i ett billigt chassi, tror jag slutade på <1500kr i inköp för en CNC-dator som kör EMC2 fint med tre paralellportar 

Klart du ska testa att skarva skruven!Agwan skrev:Jag har 1.08 meters skruv med mutter och en till utan mutter. Jag kommer att behöva ungefär 1.6-1.7m skruv.
Jag har har skarvat många axlar enligt den där principen, och det har fungerat perfekt.
Jag gjorde även ett stort jobb nyligen där alla skarvar ska limmas ihop.
Toleranserna i skarven på dessa axlar var h7/H7. Dock var det angivet att ytorna inte fick ha för hög ytjämnhet.
Troligtvis för att limmet ska lägga sig i matningsränderna efter svarvningen. Limmet som användes var av relativt tunn viskositet.
Som Tecno säger, så måste man fräsa eller slipa ett avluftningsspår på den utvändiga diametern, annars blir det monteringsproblem.
Du kan ju svarva hål i båda skruvarna och använda en axel som skarvdel. Då är det ingen kris om hålet inte blir det mått man hade hoppats.
Som LaRdA säger, ta två stumpar från det överblivna skruvmaterialet och övningskör på.
Nu är X och Y uppe och kör. Bara en åt gången eftersom jag behöver crimpa en d-sub på den andra encoderkabeln också.
Är inte helt nöjd med granitedevices drivarna ännu. Rätt som det är, mitt när man håller på att trimma känns det som att de ledsnar occh bara fis-kör strömmen och därmed slutar den att vrida motorn. Men den fortsätter att väsa som att den vill lite halvhjärtat.
Några fula ord har lämnat min mun. Jag gissade överhettning först, men jag får ingen sån varning, och inget är speciellt varmt. Och så har motorerna rusat två gånger. Jag hann rycka ut sladden båda gångerna, så det var egentligen ingen fara. Men det bygger inte direkt ett förtroende oss emellan.
Angående dator så skall jag nog ta den jag har vid TVn nu. Det är en atom med ION. Men bl.a. så laggar det när jag kör Voddler, så jag funderar på en kraftigare dator dit.
Skruven skall skarvas framöver. Får se när det blir bara. Det kommer en rapport när det sker.
Är inte helt nöjd med granitedevices drivarna ännu. Rätt som det är, mitt när man håller på att trimma känns det som att de ledsnar occh bara fis-kör strömmen och därmed slutar den att vrida motorn. Men den fortsätter att väsa som att den vill lite halvhjärtat.

Angående dator så skall jag nog ta den jag har vid TVn nu. Det är en atom med ION. Men bl.a. så laggar det när jag kör Voddler, så jag funderar på en kraftigare dator dit.
Skruven skall skarvas framöver. Får se när det blir bara. Det kommer en rapport när det sker.

X, Y och Z-axlarna är uppe och kör nu iaf. Z-skruven är lite för lång, som ni kanske ser på bilden går den ner genom bordet. Undra om det går att kapa den med en vanlig bågfil, borde inte vara något problem.
Saknas gör fortfarande spindelmotorhållare och kylning för spindelmotorn. Måste även sätta in elektriska ändlägen för säkerheten. Allt kablage skall fästas ordentligt och dras i kabelkedjorna som också måste skruvas in för Y och Z-rörelserna. Jag behöver någon slags bord, det blir något enklare för de första testerna. Elektroniken skall stuvas om lite och stoppas in i ett ordentligt rack som behöver kylas bra.
Sedan skall det inte vara så långt kvar innan de första testerna.
Det behöver förmodligen stadgas upp lite här och där, men hoppas kunna köra de delarna i maskinen själv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Undra om det går att kapa den med en vanlig bågfil, borde inte vara något problem."
Jag tror det blir lite svettigt. Dom brukar vara ganska hårda.
Jag tror det blir lite svettigt. Dom brukar vara ganska hårda.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kapskiva är det som gäller, bågfil kan du nog kanske lyckas med men det är som sagt hårt på ytan.
Vad är det för växlar du har mellan motorer och kulskruv?
Typiskt! Jag är inte så sugen att skruva loss skruven igen nu, men det kanske jag måste även om jag sågar med bågfil. Att det blir lite svettigt gör inget, det är bara att ta i.
Växlarna är 10-gångers snäckväxlar. Känns inte alls glappa. Och de har använts som lyftar där hela vikten stått på axeln. Mellan 400 och 600 kilo kanske. Vi får se om det blir glappt. Det går säkert att göra något åt isf, det var så himla enkelt att använda dem bara, eftersom de var gjorda för att användas tillsammans, motor-växel-skruv.
Växlarna är 10-gångers snäckväxlar. Känns inte alls glappa. Och de har använts som lyftar där hela vikten stått på axeln. Mellan 400 och 600 kilo kanske. Vi får se om det blir glappt. Det går säkert att göra något åt isf, det var så himla enkelt att använda dem bara, eftersom de var gjorda för att användas tillsammans, motor-växel-skruv.