Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?
Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?
Är det så att fotoresisten som är framkallad med hjälp av ljus.. den går att esta bort.. medans fotoresist som är framkallad på felaktigt sätt och därmed inte helt bortbränd med hjälp av ljuset blir omöjligt eller mycket svårt att etsa bort.. ?
Du etsar inte bort fotoresisten utan du löser upp den med framkallare.
Tillräckligt lång tid i framkallare och all resist försvinner. Korrekt belyst resist försvinner snabbare (mycket snabbare) än icke belyst framkallare som blir kvar och skyddar kopparen från etsvätskan. Så ja, resist som är kvar på kortet pga dålig belysning och framkallning går inte att etsa igenom.
Tillräckligt lång tid i framkallare och all resist försvinner. Korrekt belyst resist försvinner snabbare (mycket snabbare) än icke belyst framkallare som blir kvar och skyddar kopparen från etsvätskan. Så ja, resist som är kvar på kortet pga dålig belysning och framkallning går inte att etsa igenom.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
En gång till...
Tillräckligt belyst 'på rätt sätt' och dito framkallat så tas 'skyddet' bort från kortet och du kan således etsa bort det som ej skall vara kvar.
- Mizzarrogh
Jepp, Om man inget frågar får man inget veta som någon här sade. 

Det som jag nu framkallar blir helt kopparfärgat efter framkallning.. och mönstret blir grönaktigt.. men även det som under OH filmen som inte är mönster blir åxå lite lite grönt.. så orkar inte ljuset helt tränga igenom den genomskinliga OH filmen.. där det inte är svart mönster vill säga.. ?
Det kan så vara, hade du tre lager? Det kanske räcker med två eller ett.. Du kan prova att framkalla lite längre och se om det blir bättre.
hmmm . du skall exponera i UV ljus annars solljus kanske . men en vanlig skrivbordslampa med en fotoresist gjord att aktiveras med UV ? ...jag har ett 13 watts lysrör i en skrivbordslampa som jag använt i ca 10 minuter på ett avstånd på ca 18-20cm...
jag har en liten solarie philips med 4 UV ljusrör du kan få köpa ...
annars prova hitta nån i närområde med UV . exponera med UV sen hem framkalla . etsa med samma grejs du har nu för att utesluta skrivbordslampan ...
Har haft funderingar på att skaffa nån typ av UV lampa.. som är gjord för att jobbet ska bli riktigt bra.. men många kör ju med vanliga lysrör/lågenergi lampor åxå och får bra resultat..
När man ska rita med penna som är för kretskort.. måste man tvätta av fotoresisten då innan man ritar.. och sen direkt ner med det i etsbadet.. ?
Väldigt enkla kretskort kan man nog rita själv med penna tror jag.. men finare grejer och lite större med IC o sånt blir det nog svårare..
När man ska rita med penna som är för kretskort.. måste man tvätta av fotoresisten då innan man ritar.. och sen direkt ner med det i etsbadet.. ?
Väldigt enkla kretskort kan man nog rita själv med penna tror jag.. men finare grejer och lite större med IC o sånt blir det nog svårare..
- Mizzarrogh
Svec, tecno, mfl här har kort utan fotoresist har jag för mig. Annars behöver du tvätta av den tror jag om du vill köra pennor.
toner transfer brukar bli bättre om man försiktigt håller strykjärnet någon cm ovanför laminatet och försiktigt värmer på litet extra på tunnare partier efter fixeringen och avtvättningen.
toner transfer brukar bli bättre om man försiktigt håller strykjärnet någon cm ovanför laminatet och försiktigt värmer på litet extra på tunnare partier efter fixeringen och avtvättningen.
Senast redigerad av Mizzarrogh 15 februari 2011, 19:11:49, redigerad totalt 2 gånger.
Såhär blev dom första fyra bitarna jag framkallade ut..
Från vänster: 10 minuter, 15 minuter, 20 minuter och den sista 25 minuter

Från vänster: 10 minuter, 15 minuter, 20 minuter och den sista 25 minuter

ja . pennan fungerar som ersättning för den oexponerade fotoresisten . om du kör med penna på fotoresist . etsar så är det fotoresist överallt fortfarande ! . handskar aceton en fin slipduk eller nåt så blir du av med fotoresisten - eller köp kort utan fotoresist ...
Det här är den sista biten... vanligt lysrör på 13 watt i 30 minuter... notera det gröna åxå där det inte är några banor.. även om det är betydligt svagare än banorna .. gör detta nåt vid etsningen ?

Stop using Ferric Chloride etchant! (A better etching solution.)
http://www.instructables.com/id/Stop-us ... etter-etc/
http://www.instructables.com/id/Stop-us ... etter-etc/
Ett vanligt lysrör ger inte speciellt mycket UV. En vanlig skrivbordlampa är nog bättre men som jag tipsat om tidigare får du bättre (skarpare) resultat med en kraftigare ljuskälla på längre avstånd.
Vad är det för färg på lysröret? Dagsljus tror jag funkar bättre än ett varmvitt.