Okej, lite brandväggs-undersökningar nu då.
Först och främst så visste jag inte ens ifall Verkstads-Pi *har* en brandvägg.
Lite sökningar på nätet gav att Raspbian inte har någon som default,
men att "netfilter" är en del av Linux-kärnan, så på sätt och vis har den det.
Men jag har ju ingen aning om hur man använder det, så jag fick söka på Google efter "raspbian netfilter"
Träffarna handlade enbart om "iptables". Hm, är det samma? Mer sökningar: "difference netfilter iptables" som gav:
Netfilter is an infrastructure; it is the basic API that the Linux 2.4 kernel offers for applications that want to view and manipulate network packets. Iptables is an interface that uses Netfilter to classify and act on packets.
(Lärde mig även att UFW, som nämndes på förra sidan, är ett paket som gör det lite smidigare att konfigurera detta.

)
Okej, så då kikar vi:
sudo iptables -L -nv ger:
Kod: Markera allt
Chain INPUT (policy ACCEPT 0 packets, 0 bytes)
pkts bytes target prot opt in out source destination
Chain FORWARD (policy ACCEPT 0 packets, 0 bytes)
Chain OUTPUT (policy ACCEPT 0 packets, 0 bytes)
Dvs inga regler uppsatta. Så då ska ju allt släppas igenom?
hum hum hum... Måste komma på något mer som kan orsaka detta.
--
En sammanfattning kanske:
Jag har en Raspberry Pi 2B som kör owserver. Denna server lyssnar på port 4304.
Men när jag från någon klient försöker ansluta till dess IP-adress och port 4304, så kommer jag inte "in". Får "The connection was reset".
Detta är ovsett om jag ansluter från en annan Raspberry Pi, en Win10-dator med ssh/telnet eller webläsaren på min Debian-laptop. (Det är de jag försökt med.)
Båda pajerna är anslutna med nätverkskabel till samma switch. Från switchen är det trådlöst till routern.
Jag har kollat loggen på både switchen och routern. Ingen av pajerna nämns i loggen över vad som blockerats.
--
edit:
Undersökte owserver lite närmare och den använder också /etc/owfs.conf
vilket ledde mig in på att lusläsa den igen.
Larky lade upp sin owfs.conf på förra sidan, vilket är ovärderligt. Speciellt nu.
Det som skiljer våra filer nedanstående rader. Sett från mina rader:
Under "SOURCES":
server: FAKE = DS18S20, DS2405 <-- Hos Larky börjar den med "#".
#server: usb = all <-- Hos Larky så saknas "#", dvs den raden körs.
Under OWFS:
#mountpoint = /mnt/1wire <-- Här saknas också "#" hos Larky.
#allow_other <-- Samma här.
Så eftersom owserver använder den här filen, så ska jag justera "#" och starta om.
Och nu har jag startat om och kört owserver -uall.
Och nu blir det annorlunda. Nu får jag inte "The connection was reset" med telnet eller webläsare. Nu får jag bara "Unable to connect".
Humm...
edit 2:
Kommenterade bort "#server: server = 192.168.10.1:3131" och skrev istället "! server: server = localhost:4304"
Både # och ! ska tydligen kommentera bort, men beskrivningen var inte identisk, så jag testar.

Kommenterade även bort "#server: port = localhost:4304" och skrev istället "server: port = 0.0.0.0:4304"
Den raden kan eventuellt göra skillnad.
Reboot igen.
...och det är ändå ingen skillnad. "Unable to connect".
Så nu behöver jag verkligen hjälp.

Hoppas ni kan få ut något av detta inlägget.
Jag vet, det är mycket text, men läs gärna från sammanfattningen (precis innan mina två "Edit" och neråt.
Men nu får jag stoppar för i "natt". Klockan är 05:07 nu, så Godnatt.