Squiz3r bygger nybörjar RC-flygplan

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Squiz3r bygger nybörjar RC-flygplan

Inlägg av toffie »

hubben skrev:@toffie: Att inte ha bil är så långt från verkligheten att jag aldrig ens såg det som en möjlighet.. men det är klart, har man ingen så kan det vara lite kämpigt med Hornbach. ;-)
Jadu, det jag "behöver" finns ju inom korta tunnelbaneavstånd, eller gångavstånd..
Så att ha bil i Stockholm när man inte egentligen behöver ta sig ut från stan,
det är bara onödigt..

Jag är dock ingen miljökämpe på det sättet, men det kostar ju trots allt att ha bil också ;)
Walle skrev:Tyvärr glömde jag ladda mottagaraccen :D
hehehehe :badgrin:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ett sidoroder lägger jag till då, det är ju inte många minuters byggande som krävs :).

Jag hade några minuter "över" idag, så jag passade på att limma fast plastkardborreband på vingen och flygkroppen.
Bild

Flygkroppen i förhållande till vingen.
Bild

Ser inte så pjåkigt ut? :D
Bild

Bild

Och jag måste säga att redan nu (utan stjärt osv osv) flyger den faktiskt över mina förväntningar ;). Ett LITET provkasst kan ni se här under. Dock är den rätt baktung än så länge.
http://www.youtube.com/watch?v=6zG26WJO1Iw

// Daniel
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ja "lite" baktung kanske den är ja ;) haha
Sen ska väl bakvinge på också? Men det gör väl inget att den är baktung nu, plus att den blir tyngre med bakvinge..
Eftersom motor och batteri kan fixa det framåt i planet sen?

Ser bra ut dock! :D
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Med fördel gör man den något framtung och med något negativ lyftkraft i stabilisatorn. Då blir den s.a.s. självstabil (går det fortare så drar den lite höjd och saktar ner). Men det är väldigt små justeringar vi pratar om, annars blir det vobbel ala för framtunga pappersflygplan med mycket höjdroder.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Lite till han jag pilla med planet idag :).

Först påbörjade jag monteringen av motorn. Ungefär såhär ska den sitta. På det bakersta spantet gjorde jag ett fackverk som motorn sitter på (bara fastklämd än) och bakom motorn bredvid fackverket ligger fartreglaget intryckt. Jag får se om det blir några problem med värme, men det verkar inte så av mina tester än så länge.
Bild

För att komma åt innehållet skar jag ut tre luckor, en framför vingen och två bakom.
Bild

För att kunna sätta på och plocka loss locket lätt satte jag två balsaträpinnar under luckan och satte en liten bit kardborreband på båda.
Bild

Det fungerade över förväntan, locket sitter bra men går ändå relativt lätt att plocka loss.
Bild

Tillslut blev jag otålig igen, så jag lade in batteriet i sitt fack, balanserade in CG 30% bak på vingen och gjorde några provkasst. Jag tycker att de ser rätt bra ut denna gången (Vad tycker ni experter?), dock faller den ju som en sten... Men den behöver väll ha lite högre hastighet för att hålla sig uppe :)
http://www.youtube.com/watch?v=eQS9-6R6caU

Nästa steg är att göra klart infästningen av motorn, börja med lite kabeldragning, bygga en stjärtfena med höjdroder samt sidoroder, landningsställ och lite annat småfix. Det börjar närma sig :D
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

@Walle: Mitt första flygplan som faktiskt flög var en något mindre stickmodell. Körde med en .25:a i nosen. Efter första sommaren moddade jag med skevroder, sen byggde jag en funfly modell med helsymmetrisk vinge och ett kolfiberrör som kropp. ;-) Där valde mottagaracken att sticka mitt i en inverterad loop, blev inte så snygg den heller när den efter ett antal varv tog mark...

@squiz3r: Börjar se bra ut det där. Bekymra dig inte om att den faller som en sten nu. Det jag ser som kan bli spännande är att du har relativt kort kropp jämfört med vingspannet. Det betyder att den kan bli rätt hetsig på höjdroder, särskilt om modellen är lite baktung. ;-)

Mina deltavingar brukar jag bygga lite baktunga och göra överdrivet stora roderutslag (dualrate så att den är snäll när man startar/landar).. Då kan man göra såna snygga "sladdande svängar" där hela vingen lixom släpper och kärran tvärvänder. Dessutom flyger de ruggigt fint i "high-alpha" med den setupen.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

här går de fort :) önskar att mitt paket från hk kunde komma snart :D

Sitter vingara endast med karborre? alldrig sett förut men smidigt o montera o demontera :) sitter vingen bra?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Helgesson: Jepp, vingen sitter bara med kardborre. Dock är det inte vanlig kardborre som är gjord i bomull eller vad det nu är de brukar vara gjorda av, utan det är i plast. LÄNK

Vingen sitter lite sladdrigt i upp/ner axeln, men annars sitter den hur bra som helst. Jag var lite rädd innan att vingen kanske skulle trilla loss om jag flög den hårt, men det är jag inte orolig över längre. Det är faktiskt rätt svårt att få loss vingen utan att dra isönder depronen, så det sitter bra. Dels är det lätt att plocka av vingen, men sen tänkte jag att om (när) jag störtar så kanske kardborren lossnar istället för att vingen bryts :).
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Såg just att Aerogel kanske blir billigare... :badgrin: svårt att hitta säljare dock!
Kanske om 3-6 månader....
http://www.e24.se/entreprenor/materiale ... 338509.e24
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

blev just varse att jag hade skrivit in fel uppgifter om depronflakens storlek från Hornbach! :doh:
Har ändrat uppgifterna: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 39#p618639
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Idag fortsatte jag byggandet genom att bygga en stjärt/akter till flygplanet. Jag började med att göra en pappersmodell som vanligt...
Bild

Sedan skar jag ut den i Depron och länkade ihop höjdrodren med en bit 0,8mm pianotråd.
Bild

Till sist monterade jag fast allt på flygkroppen. Jag hade bestämt mig för att ha en aning V-tail (dvs vinklade bakfenor), och så fick det också bli. Dock behåller jag ändå den vertikala fenan.
Bild

Ni som är uppmärksamma har tänkt på att jag böjde stjärtfenan efter att jag satt på roderlänken, men det var inga problem. Min teori stämde att en 0,8mm tjock pianotråd är så böjbar så att det fungerar utmärkt att ha den böjd såhär.
Bild

Som vanligt var jag tvungen att provkasta den över sängen, och det var verkligen stor skillnad på hur den flög nu med akterpartiet. Istället för att falla neråt som den gjorde sist så glidflög den riktigt fint nu! :) Sen blev jag lite modigare och kastade den från ca 50cm höjd ner på golvet; det blev en fin mjuk landning förutom att det hördes ett stort BRAAAK! Vid en "närmare undersökning" såg jag att vingen hade bryts på mitten...
Bild

Alltså behöver jag komma på något stabilare sätt att sätta ihop vingens ovansida i böjen så att detta inte händer vid varje landning... Några tips eller idéer?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har du ingen genomgående balk? :)

Det går ju att lösa hyffsat även med V-form, speciellt eftersom du har så hög profil.
Det svarta ska föreställa vingen. Det blåa och röda balsalister eller kolfiberlister.
balk.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nje, genomgående balk har jag inte. Men jag har precis i v-formen en balsaträkonstruktion som sticker ut ungefär 5cm ut i var vinge. Ungefär som den röda klumpen du har på din bild. Resten av vingen är så styv, så där trodde jag inte att jag skulle behöva någon balk. Jag får jobba vidare på det nästa vecka.

Sen funderade jag en del på landningsställ.... Eftersom jag har propellern ganska utsatt där bak känns det som att två hjul nära den hade varit en bra ide. Men så har jag bara ett hjul där fram, och det känns lite osäkert ifall man landar lite hårt/snett med nosen? Hur skulle ni gjort? En galen ide jag fick; Varför inte sätta två hjul där fram och två hjul där bak? :mrgreen: Skulle ju se för jävligt ut, men det borde vara väldigt stabilt ur landningssynpunkt? :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Du har ju propsaver..du behöver inga hjul alls. Se bara till att dra av motorn innan planet tar mark :)

Jag sätter sällan landställ på mina depronplan. Ser ingen större vits, allra oftast flyger man där det inte finns något vettigt att landa på ändå. Jag menar, att landa på gräs utan att ställen viker sig kan man glömma, knappt att det går på grov asfalt..då måste man ha väldigt stora hjul för att det ska rulla lätt.

Nej, mitt tips är att skippa ställ. Limma dit en balsalist under kroppen som glidskydd tills du har lärt dig att handlanda :) (d.v.s. att landa i handen, fånga planet)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Att tejpa undersidan av kroppen med transparent packtejp fungerar oxxo. Håller med, landställ håller inte för annat än gympasalsgolv. ;-)
Skriv svar