Kretskortstillverkning, inkjet direct to PCB (Epson S21)

rehnmaak

Re: Kretskortstillverkning, inkjet direct to PCB (Epson S21)

Inlägg av rehnmaak »

Det är egentligen inget vattenbaseratbläck som fäster på kopparlaminat.

Förutsättningen för att det ska fungera är att man använder bläck med pigment och INTE färgämne (dye). Tyvärr så är Epson en av de få som kör med pigmentbläck (jag vet inga andra konsumentskrivare som gör det). Dessutom så verkar det som att "piraterna" kör med färgämne för att minska kostnaderna.

När man väl har skrivit ut mönstret så bakar man laminatet som gör att pigmentpartiklarna fäster i kopparn.

Problemet med droppbildning beror på vattnets ytspänning. Jag hade en fundering på att blanda i lite alkohol för att minska ytspänningen. Dock gav min skrivare upp innan jag hade möjlighet att prova.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Styr servon och patroner direkt med egen mikrokontroller?
bearing

Inlägg av bearing »

Jag provade att blanda alkohol i en av patronerna. Det hjälpte inte, fortfarande droppar.

Skrivarhuvudet är separat från patronerna på den här skrivaren. Bläckpatronerna verkar innehålla en svamp, som bläcket ligger i. Jag har en patron för svart bläck som är tom. Går det att fylla patronen med pigmentbaserat bläck och köra i skrivaren?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Enligt tidigare inlägg i denna tråd så kan det väl klogga igen nosslarna om jag inte minns fel?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har läst en hel del om bläckstråleskrivare den senaste tiden och ska man skriva med pigmentbaserat bläck så är piezobaserade skrivarhuvuden från Epson eller vissa HP-skrivare att föredra då de inte hettar upp bläcket, man kan köra med värmeaktiverade bläck och aktivera dom efterråt genom bakning/pressning (som man gör med tshirts).

Allt man någonsin vill veta finns här: http://www.t-shirtforums.com/diy-dtg/
Epson C88 för enklare print och Espon 1900 för flerfärg (inkl. vitt!) är standard.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

C88 enklare i antal färger eller i skärpa?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

jag tror inte det är jättestor skillnad i upplösning men c88 har färre färger, 1900 har 8 bläckpatroner tror jag.
De som håller på med DTG kör oftast speciella program som pratar direkt med printern isf. driver, man kan direkt styra lågnivåfunktioner som bläckmängd, cartridges på andra ställen, vitt bläck mm. De funkar antagligen som inställningarna för olika papperskvalitet fast man kan ställa alla parametrar separat och optimera för olika typer av bläck, tyg och färgmättnad. De är ganska dyra tror jag men det skulle nog var bra till PCB-print också. Kolla forumet jag tipsade om!
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

blueint skrev:Om man kan styra en bläckpatron direkt så kanske man också göra så med dc-servot som styr patronens position samt pappersmatningen?

Så slipper man allt orginalmjukvarukrångel.. :humm:
För instruktioner hur man styr epson skrivar huvud kan man google efter PoSAM (an open-source inkjet oligonucleotide synthesizer and microarrayer).
The F057020 print head requires three data, one clock, one latch, and one piezoelectric drive
signals. Each of the three data lines programs two banks of 32 nozzles. Data is sent serially in
64-bit words to the nozzle selection register and latched with a single pulse of the latch signal.
The clocking frequency used here is 500 kHz, though 3 MHz is possible. Digital signals are TTLcompatible
and active high. The piezoelectric drive signal resembles a trapezoidal waveform,
rising from 0V to 28V in 5μs, holding at 28V for 5μs, stepping up to 30V for 10μs, and falling back
to 0V linearly over 20μs.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag såg den här tråden först nu och måste passa på att nämna några saker:

På bilderna i slutet av sida 5 så ser det ut som att skrivarpatronen är isärplockad.
Det ska inte behövas på patroner till Epson. Det räcker att sticka hål i toppen
och fylla på färgen direkt i skumgummit (som samlar upp färgen).
På en del fyller man på i samma hål som färgen kommer ut ifrån.

Om en patron har geggat ihop och skrivarens rengöringsprocedurer inte får igång dem så kan man hälla
en blandning av aceton och vatten (det är vad rengöringsvätska till många patroner innehåller) i patronen,
låta stå ett tag och sedan köra skrivarens rengöringsprocedur några gånger.
Samma vätska, men "fotbad" (dvs inte fylla på) är ett bra tips för patroner som bara är geggiga i munstyckena.
Jag har fått igång flera patroner som stått i ett par år med dessa metoder.

Sedan tycker jag det gnälls lite onödigt över "protektionism" i tråden.
Orsaken till att bl.a garanti försvinner när man kör med piratpatroner är för att skrivartillverkaren
inte kan ta något ansvar för vad andra häller i för märkligheter i sina patroner och då inte heller
ska behöva betala för det. Fullständigt logiskt.

Men för det så är man inte låst till att bara köra med märkespatroner eller tillverkarens mjukvara.
Jag använder själv en Epson Stylus Color 480 med bläck som jag köpt på lösvikt.
Det finns utmärkt mjukvara för Linux (jag kör Debian) som fungerar till många skrivare.
Jag har även ett program (SSC Service Utillity) som gör det möjligt att bl.a "fylla på" chip och ändra diverse inställningar i patroner.
Bland funktionerna finns: "Work directly with CSIC in Epson Stylus printers cartridges."

Men det är väl lättare att ta till modeord som "protektionism" istället... :roll:
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

>>>På bilderna i slutet av sida 5 så ser det ut som att skrivarpatronen är isärplockad.

Det är skrivhuvudet som är urplockat.

>>>Sedan tycker jag det gnälls lite onödigt över "protektionism" i tråden

Vad är onödigt med att användaren själv får bestämma vad för bläck den vill köra med?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ursäkta trådväckandet men jag fann just en bra guide till hur man moddar en Epson C86 för att skriva på PCB eller andra material:
http://www.instructables.com/id/Convert ... rint-PCBs/
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Knepet är tydligen Mis Pro yellow ink (gulfärgat arkivbeständigt) samt det sättet på vilket Epson skrivaren trycker ut bläcket.

"As you'll notice that webpage is centered around an Epson C84 printer, but Epson printers are all somewhat similar so I decided to try this method on the C86 I had lying around the house."

"This ink would clog most other printers as they use a different type of print head system. So the Epson is of double importance to the entire project."

Frågan är då vad som är så speciellt med Epson skrivare?
bearing

Inlägg av bearing »

Bläcket sprutas ut med piezoteknik. Andra skrivare använder en "resistor" som blir varm och får bläcket att förångas, vilket skapar trycket som skjuter ut bläcket. Om jag förstått rätt.

Dessutom verkar ju den mekaniska delen inte så svår att lyckas med.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tror jag hittade svaret här Piezoelectric (piezoelectric DOD inkjet):
Wikipedia skrev:Most commercial and industrial inkjet printers and some consumer printers (those produced by Epson and Brother Industries) use a piezoelectric material in an ink-filled chamber behind each nozzle instead of a heating element. When a voltage is applied, the piezoelectric material changes shape, which generates a pressure pulse in the fluid forcing a droplet of ink from the nozzle.
bearing

Inlägg av bearing »

Det är väl just detta den här tråden handlat om; att ställa in en multiplexer till önskad piezo, och sedan skicka en puls som skvätter ut bläcket.
Skriv svar