Min Åsbrink-svarv, numera såld till Zealotry

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: Köpte visst en Åsbrink: Den lever!!!

Inlägg av X-IL »

Vad är det normala tillvägagångssättet att rikta upp chuck och motdubb i vertikalled? Shims? Eller finns det ställskruvar?
Jag har skruvat till det i horisontalplanet så att det ser bra ut (motdubb mot en svarvad kon i chucken).
Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

I horisontalplanet kan man ju justera med ställskruvarna på dubbdockan, som du tydligen gjort. Dock bör man inte ha en dubb i chucken utan en dubb med MK3 kona i dubbdockan är bättre. Ännu bättre är att montera en axel med en diameter mellan ½ och 1 tum och med en längd av ca. 6-8 tum mellan dubbar (medbringarskiva och medbringare) och svarva den i ena änden och därefter kolla med indikatorklocka att måtten är desamma vid spindeldocka och dubbdocka. I vertikalled däremot så är det shims som gäller, finns ju inga ställskruvar för detta.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag hade alltså en MK2-dubb i dubbdockan och en svarvad spets i chucken.
Kom på en till komplikation, allt skall ju vara parallellt med bädden också.
Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Jag måste rätta mig själv. En MK3 dubb i spindeldockan och en MK2 i dubbdockan ska det vara förstås. Sedan är det ju bra om man först ser till att bädden inte är vriden och det gör man med ett maskinvattenpass och justerbara maskinfötter eller shims under maskinfötterna.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Så då har jag hunnit leka lite mer med svarven, faktiskt fått till hyfsade ytor (iofs långt ifrån spegelblankt, men det finns ju smärgelduk :) ). Jag tror mycket var att stålet låg lite under centrum förut, och material spelar givetvis in också. Skulle verkligen behöva några andra kugghjul för att testa andra matningar.
Jag har även hunnit testa dubbdockan lite med den medföljande borrchucken, den vill inte riktigt fastna i konan, och har en hel del skador på sin "hankona", så den skulle behöva renoveras lite, frågan är om det går och hur? Jag antar att bara slipa ner grader osv med smärgelduk lär hjälpa en hel del.

Jag har även haft mitt första haveri, så nu vet jag vad som ger sig när man kör in supporten i chucken :cry: . Det är skruvarna som håller remskivorna på motorbryggan, dock bara att skruva ur, slipa till en ny spets och och skruva tillbaka igen, lite svårt att hitta groparna bara.
Jag har även kommit på att det faktiskt går att svarva små radier (både konkava OCH konvexa) utan att bygga ett specialverktyg (ett projekt som står långt upp på listan).
Skall beställa lite sparskär, slitsfräsar och lettringstrissor från OTD tänkte jag, men när frakten lägger på nästan 50% så funderar man om det är något mer man vill ha på en gång.

Önskelistan just nu till svarven är nog följande:
1. Kugghjul
2. Fler svarvstål
3. En individuellt ställbar fyrbackschuck (heter det något annat än chuck då kanske?)
4. En annan verktygshållare, funderar på att fräsa en egen, finns massor om det på nätet.

Men även innan jag fått tag på ovanstående så finns det en massa grejer jag vill testa, t ex att göra en flycutter till fräsen. Skall nog åka på skroten och leta bra svarvämnen nån dag snart.
ds77

Inlägg av ds77 »

Kan du få loss borrchucken? I så fall kan du passa på att köpa ett nytt borrchucksdorn samtidigt. Kan du inte det så kan du ju fundera på en ny borrchuck..

Backskiva kallas svarvchuckarna med induviduellt inställbara backar.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag har ju borrchucken till JULA-fräsen annars. Skall se om jag kan få loss dornet ur nuvarande chucken, hur brukar man bete sig då egentligen? Jag kan ju kolla om chucken är "öppen" rätt igenom så att jag kan knacka ut dornet. Det funkar ju dock som det är nu också bara man är noggrann. MK2-chuckar brukar ju gå rätt billigt på Tradera annars.
Första åtgärden blir i vilket fall att göra rent både han- och honkona, och se till att det inte sticker ut något(slagmärken, spån etc) på hankonan.
ds77

Inlägg av ds77 »

X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Aha, smart. Skall kolla hur min chuck ser ut
Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

En ny MK2 kona kan du ju svarva till själv.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Lustigt, läste precis idag om hur man kan göra det med bara toppsliden, dock osäkert om jag har tillräcklig travel på den.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Har nu skaffat lite svarvämen, mest för att lära mig. Just nu äter jag vändskär till frukost känns det som, pressar nog Julas små vändskär lite hårt, Hur som helst så har jag börjat svarva på en klump som skall bli min "ball turner" så småningom. Tror att den blir enklaste enkel till att börja med, en rund kuts som passar istället för toppsliden, med ett spår i toppen som en verktygshållare (som också skall göras) kan ställas i. Steve Bedairs får tjäna som inspiration, se här.
Skall väl i dagarna också beställa lite sparstål och sånt. Sen måste jag verkligen få (köpa/slipa) ett bra stickstål snart, bågfil är inte så roligt :(
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Så, då vann jag två auktioner på sparskär på tradera så nu har jag litegrand att slipa till.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Har inte hunnit ut i garaget på länge, men lite planer har väl smitts i alla fall. Har en antagligen dum idé att sätta en sån här: http://www.jula.se/svarvchuck-4-backs-125696 i min vanliga chuck, alternativt skruva på den på ett MK3-skaft. Borde bli en billig backskiva, men jag antar att den inte pallar så mycket. Vore dock trevligt att kunna svarva annat än runt material (jag vet att trekantigt, sexkantigt sov också går). Vad tror ni andra, helt förkastligt?

Sen har Schenker fortfarande inte levererat mina svarvstål, de sorterades i fredags så de borde ju definitivt komma snart.

Har hunnit med lite lite till på min ball turner också, men inget att visa upp, blir en lite annan lösning än jag tänkte från början då det var en för liten bit jag utgick ifrån. Förresten, hur brukar ni "palla" upp bakom korta stycken som ni svarvar? Brickor? Mynt? Alltså mellan arbetsstycket och chuckens plan.
Användarvisningsbild
LasseAH

Inlägg av LasseAH »

Hej X-IL
Jag skulle nog rekomendera att du skaffar en riktig chuckfläns och kanske lägga några hundra till och få en "riktig fyrbacks chuck"
Jag brukar köpa sådant från England. När det gäller chuckfänsar så skall man titta efter dom som är för Boxford- och South Bend- svarvar dom har samma 1 1/2" 8tpi gänga som våra Åsbrinkar.
ex här http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... Backplates (14£)
eller här http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/Fini ... lates.html (12,75 £)
Båda dessa leverantörer har också chukar till överkomliga priser.
Jag har bl.a. en 100 mm fyrbacks chuck från Arceurotrade som kostar 60 £ lite dyrare men betydligt bättre än den från Jula som jag tror främst är för trä. En 100 mm chuck är kanske lite liten på våra Åsbrinkar men det är nog änd den chuck jag använder mest. Jag har en 125mm tre backs och en 160 mm fyrbacks också men dessa är lite medfarna av tidens tand.
Leveranstiderna från England brukar vara mellan en och två veckor så det kan man ju stå ut med.
Bara några alternativ när plånboken tillåter. Skulle nog tro att du köper riktiga grejor i slutändan för dåliga grejor blir man ju bara irriterad på och så har man lagt pengar i onödan på nåt skräp.
// Lasse
Skriv svar